Spring naar inhoud

- - - - -

8 juni 10u30: resultaten p 3

• Log in om te reageren
47 reacties op dit onderwerp
haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 29 mei 2010 - 13:07

Sommigen onder jullie weten dat mijn laatste poesje, Echo, grote hartproblemen heeft.

Normaal gezien moest ze verleden week terug op controle, maar er is een misverstand met de afspraak geweest, en dus hebben we nu een nieuwe afspraak voor 8 juni.
Op 7 juni wordt ze 10 maand.

Zijn er mensen die ervaring hebben met hartpatientjes?
Ze heeft 3 aangeboren hartafwijkingen, namelijk: Interatriaal Septum Defect, Tricuxpedalis Dysplasie en turbulenties thv de Vena Pulmonalis

Buiten een hartruis die bij de 3de herhaling van haar vaccin werd vastgesteld zie je er echter niets aan, een normaal, zéér actief, zot, lief kitten :love4:
Ze doet het zéér goed en heeft nu sinds ongeveer 2 maand een stabiel gewicht van 4 kg.

Ik heb een vragenlijstje opgemaakt, want ter plaatse vergeet ik altijd wel iets, kunnen jullie er nog iets bij bedenken wat kan belangrijk zijn?

Dit heb ik zover:

1. Wat als ze té krols wordt? Sterilisatie is uitgesloten (verdoving uit den boze), de pil ook. Eventueel Suprelorin implantaat?
2. Voeding: mag ze na de kittenvoeding ook Sanabelle light mee-eten met de anderen (dan wel de dosis om op gewicht te blijven, ze mag ook zeker niet te zwaar gaan worden om bijkomende last op haar hartje te vermijden) of moet ze een speciale voeding krijgen? Indien ja, vanaf welke leeftijd, nog kitten-voeding tot 1 jaar?
3. Wat met eventuele hittegolven? Kan dit lastig zijn voor haar (hartje) Hoe koelen we haar dan eventueel af?
4. Medicatie: aanpassen?

Bewerkt door haemoglobine, 08 juni 2010 - 18:03.

Geplaatste afbeelding
Knuffels van Ann, Roswell, Sati en Echo

Guest_dauwke_*
Guest_dauwke_*

#2 Geplaatst 29 mei 2010 - 14:54

ik duim mee dat het toch nie erger geworden is
ik kan momenteel niet direct nog vragen bij zeggen
maar ik vind deze toch al heel praktisch

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 29 mei 2010 - 15:12

Veel succes op 8 juni!
Waar ga je met Echo op controle? En welke medicatie neemt ze nu?
Ik hoop dat het heel lang stabiel mag blijven.

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 29 mei 2010 - 15:54

Nathalie zei:

Veel succes op 8 juni!
Waar ga je met Echo op controle? En welke medicatie neemt ze nu?
Ik hoop dat het heel lang stabiel mag blijven.

We gaan terug naar Merelbeke, daar heeft ze in februari een hartechografie gekregen naar aanleiding van het hartruis die mijn da opgemerkt had.

Nu staat ze op Enacard 2,5 mg, een half tabletje daags volgens haar gewicht.
Ze is maar zo'n 200 gram aangekomen sedertdien, dus dat zal waarschijnlijk niet moeten aangepast worden.

Ik hoop ook dat ze er nooit last van heeft!
Niemand gelooft het als je haar ziet, zo'n slecht hart en zo normaal!

Geplaatste afbeelding

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#5 Geplaatst 29 mei 2010 - 19:40

ik heb wel een kat gehad met hartkwaal. werd ook een ruis geconstateerd. werd gezegt op medicatie hij nog redelijk goed en lang mee kon gaan 15 maanden later heb ik hem toen moeten laten gaan. die van mij ging in het begin ook goed. (welke pillen het waren weet ik niet meer is ondertussen al weer 8 jaar geleden). kreeg ook die pillen ging prima totdat ik een keer thuis kwam en het niet zo goed meer ging. hij ademde slecht sindsdien zat hij ook aan de plas tabletten.... daarna ging het heel erg hard... ik hoop dat jij je kanjer iig wel lang en fijn bij je kan houden zonder klachten ik gun het je van harte :catkiss
Geplaatste afbeelding

Guest_angie555_*
Guest_angie555_*

#6 Geplaatst 30 mei 2010 - 10:11

Gelukkig heeft geen van onze katten hartproblemen ( voor zover we weten dan ) Maar hebben wel een Newfoundlander gehad met grote hartproblemen . Vooral in de zomer had hij het vreselijk zwaar. We koelden hem dan met een natte handdoek die legden we boven op hem maar ja met een kat zal dat moeilijker gaan denk ik want die blijft niet liggen he.
Ik zal voor je duimen als je weer naar de da moet en sterkte :duim:

Nashota
Nashota
  • 17.977 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 30 mei 2010 - 11:26

Ik hoop dat Echo nog heel lang bij je mag zijn :hug: :hug:
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 30 mei 2010 - 11:39

britjes zei:

ik heb wel een kat gehad met hartkwaal. werd ook een ruis geconstateerd. werd gezegt op medicatie hij nog redelijk goed en lang mee kon gaan 15 maanden later heb ik hem toen moeten laten gaan. die van mij ging in het begin ook goed. (welke pillen het waren weet ik niet meer is ondertussen al weer 8 jaar geleden). kreeg ook die pillen ging prima totdat ik een keer thuis kwam en het niet zo goed meer ging. hij ademde slecht sindsdien zat hij ook aan de plas tabletten.... daarna ging het heel erg hard... ik hoop dat jij je kanjer iig wel lang en fijn bij je kan houden zonder klachten ik gun het je van harte :catkiss

Oh, dat is jammer!

Ja, ik weet dat het plots kan veranderen, hoop alleen maar dat ze nooit zal lijden...

Het is nu wel wat beter dan toen we het net wisten, maar toch, als ik haar een tijdje niet gezien heb, ga ik ernaar op zoek.
Dan slaapt ze gewoon nietsvermoedend boven op de traphal of buiten achter de bloembakken :oops:
Als ik haar niet meteen vind (4 verdiepen, pfff...) denk ik dan soms, ja, ze zal hier ergens doodliggen, gerust ben je toch nooit met dit in het achterhoofd...
Mocht er ooit iets gebeuren, dan denk ik dat dit nog het beste zou zijn voor haar, dat ze gewoon bij wijze van spreken "doodvalt" :onzeker:

Hopelijk hoeft ze nooit te lijden, we weten ook dat er niet veel aan te verhelpen valt, mocht er zich een probleem voordoen zullen we haar zo goed mogelijk verzorgen, maar haar lijdensweg rekken is de moeite niet, zou ook maar egoïstisch zijn...

Het is raar leven met dit in het achterhoofd, haar zo normaal bezig zien, en wetende dat het plots kan gedaan zijn...
Ik krijg vaak een steek in mijn hart als ik haar bezig zie...

Ach, het is nu zo, we proberen er zoveel mogelijk van te genieten zolang we kunnen!
Ze zal zeker een goed leven gehad hebben, hopelijk een zo lang mogelijk :duim:

Ik wens het niemand toe!

Bewerkt door haemoglobine, 30 mei 2010 - 12:05.

Geplaatste afbeelding

Sakuradrops
Sakuradrops
  • 3.497 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 30 mei 2010 - 11:41

Ik denk dat je toch al heel goede vragen opgesteld hebt, kan niet meteen dingen bedenken die je nog kan vragen. Heb ook geen ervaring met hartproblemen bij katjes. Maar ik wou je vooral een hart onder de riem steken! :hug: :hug: Ik duim dat je prachtige meisje er geen last (of amper) van zal ondervinden en dat ze lang stabiel mag blijven. Ik dacht onlangs nog aan jullie omdat ik idd dacht dat jullie de 27e opnieuw naar Merelbeke moesten. Ik duim! :thumb:

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 30 mei 2010 - 11:42

Alvast bedankt voor jullie lieve woorden :)

@Angela: een natte handdoek op leggen zal inderdaad niet zo gemakkelijk zijn, ik zal proberen wat waterspeeltjes te plaatsen indien nodig, en haar met eventueel met een nat washandje of een waterspuit regelmatig verfrissen.
Of ik zal de kelderdeur openlaten, daar is het altijd fris, maar of ze de kelder boven de tuin zal verkiezen, dat is wat anders ;)

Bewerkt door haemoglobine, 30 mei 2010 - 12:03.

Geplaatste afbeelding

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 30 mei 2010 - 12:02

Sakuradrops zei:

Ik denk dat je toch al heel goede vragen opgesteld hebt, kan niet meteen dingen bedenken die je nog kan vragen. Heb ook geen ervaring met hartproblemen bij katjes. Maar ik wou je vooral een hart onder de riem steken! :hug: :hug: Ik duim dat je prachtige meisje er geen last (of amper) van zal ondervinden en dat ze lang stabiel mag blijven. Ik dacht onlangs nog aan jullie omdat ik idd dacht dat jullie de 27e opnieuw naar Merelbeke moesten. Ik duim! :thumb:

Ja, inderdaad, ik had de 27ste genoteerd, maar de 25ste krijg ik plots een telefoontje van Merelbeke met de vraag waar we zaten...
Misschien had ik het wel verkeerd genoteerd, met alle emoties die toen zijn losgekomen, ik had meteen de afspraak na het onderzoek vastgelegd, met de tranen nog in mijn ogen...

Bedankt voor de steun!

Geplaatste afbeelding

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 30 mei 2010 - 12:52

Ik kan het goed geloven dat je met al die emotie misschien verkeerd hebt begrepen of hebt genoteerd. :hug:

Kittenbrokjes mogen worden gegeven toto 12 maand, maar ik ben na de castratie overgeschakeld naar gewoon voer. Het kittenvoer was bijna op en het kwam mij beter uit om dan onmiddellijk volwassen voer te geven. Ook met angst op overgewicht na de castratie. Als ze mooi op gewicht blijft, kan je de kittenvoeding aanhouden, maar als het makkelijker is om Sanabelle light te geven samen met de rest, kan je dit ook doen.

Ik denk dat een poes zelf zal in de schaduw gaan liggen als ze die mogelijkheid heeft. Dus zorg dat ze zeker schaduwplekjes heeft. Misschien kan je net zoals ze bij konijnen doen een fles in de diepvries steken en dan die fles ergens liggen met een handdoek rond. Daar kan ze zich aan afkoelen?
Geplaatste afbeelding

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#13 Geplaatst 30 mei 2010 - 13:46

Mieke zei:

Ik kan het goed geloven dat je met al die emotie misschien verkeerd hebt begrepen of hebt genoteerd. :hug:

Kittenbrokjes mogen worden gegeven toto 12 maand, maar ik ben na de castratie overgeschakeld naar gewoon voer. Het kittenvoer was bijna op en het kwam mij beter uit om dan onmiddellijk volwassen voer te geven. Ook met angst op overgewicht na de castratie. Als ze mooi op gewicht blijft, kan je de kittenvoeding aanhouden, maar als het makkelijker is om Sanabelle light te geven samen met de rest, kan je dit ook doen.

Ik denk dat een poes zelf zal in de schaduw gaan liggen als ze die mogelijkheid heeft. Dus zorg dat ze zeker schaduwplekjes heeft. Misschien kan je net zoals ze bij konijnen doen een fles in de diepvries steken en dan die fles ergens liggen met een handdoek rond. Daar kan ze zich aan afkoelen?

Ik heb nog kittenbrokjes staan voor ongeveer 1 maand, dus zal ze dan al 11 maand zijn...
Ik probeer het gemakkelijk te houden kwestie voeding, want katten apart eten geven is niet gemakkelijk...
Maar als het nodig blijkt, zal ze zeker speciale voeding krijgen, we zien dan wel hoe we dat kunnen oplossen!

Schaduw is er genoeg in de tuin, de helft van de tuin komt nooit in de zon, maar het is die drukkende warmte waar ik een beetje bang voor ben. Dan mag je nog in de schaduw liggen, die warmte blijft hangen.
Je tip over de fles in de diepvries doet me eraan denken dat ik hier ook nog kersenpitkussentjes heb liggen, die kun je verwarmen, maar ook in de diepvries leggen ;)
Bedankt voor de tip!

Het proberen waard!

Bewerkt door haemoglobine, 30 mei 2010 - 13:48.

Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 30 mei 2010 - 19:15

:geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#15 Geplaatst 07 juni 2010 - 09:31

:up:

Zo te zien zal mijn vragenlijstje ongeveer compleet zijn, ik vind ook niet meteen nog iets...

Mocht er toch nog iemand een idee hebben, dan is vandaag de dag ;)

Alvast bedankt voor jullie steun en medeleven, :duim: maar dat morgen alles er wat beter uitziet!

Geplaatste afbeelding