Spring naar inhoud


- - - - -

Kitten, vermoedelijk 4 weken oud


  • Log in om te reageren
18 reacties op dit onderwerp
Mass13
Mass13
  • 64 berichten
OFFLINE

#1 Geplaatst 29 mei 2010 - 23:44

Effe de situatie nogmaals schetsen...

Sinds donderdag is ons gezinnetje opnieuw uitgebreid met een kitten die werd afgestoten door haar mama.
Het katje is speels, eet kittenbrokjes, drinkt melk, blakende gezondheid dus! :)
Wel zitten we met een vraagje, ze heeft al 2 dagen geen grote boodschap gedaan, is dit normaal? Of is het gewoon zo klein dat w het niet hebben gezien?

Oh ja, ze heeft het daarnet klaargespeeld om haar plasje op mij te doen in de zetel, was een serieuze plas trouwens! Ze is dus logischerwijs nog niet zindelijk, we zijn haar dit volop aan het aanleren.

We gaan maandag sowieso naar onze dierenarts voor een volledige checkup, in tussentijd zijn alle tips en adviezen meer dan welkom.

Op volgende link onder de rubriek Miauw! Ik ben... kunnen jullie foto's bekijken en eventueel wwat meer achtergrondinformatie.

http://www.kattensit...-weken-oud.html

Miauw! :)


amazingdolls
amazingdolls
  • 3.501 berichten
    • Locatie: Geraardsbergen
  • 18 katten
OFFLINE

#2 Geplaatst 30 mei 2010 - 00:42

een kitten moet toch elke dag ontlasten.
meestal juist na de voeding.
Misschien kan je haar eens goed in het oog houden wat ze doet na de voeding, misschien heeft ze wel een zeer goed verstopt plaatsje gevonden.
Heeft ze een dik hard buikje of niet?
Best is toch om even langs de dierenarts te gaan.
Ik vind dat een kitten van die leeftijd zeker nog kittenmelk nodig heeft, al was het in een schoteltje.
Geplaatste afbeelding

Mass13
Mass13
  • 64 berichten
OFFLINE

#3 Geplaatst 30 mei 2010 - 00:48

amazingdolls zei:

een kitten moet toch elke dag ontlasten.
meestal juist na de voeding.
Misschien kan je haar eens goed in het oog houden wat ze doet na de voeding, misschien heeft ze wel een zeer goed verstopt plaatsje gevonden.
Heeft ze een dik hard buikje of niet?
Best is toch om even langs de dierenarts te gaan.
Ik vind dat een kitten van die leeftijd zeker nog kittenmelk nodig heeft, al was het in een schoteltje.

Thankz voor je antwoord, we zullen haar zeker in het oog houden na haar gastronomische pauzes :)

Ik heb niet de indruk dat haar buikje dik of hard is, ik ga sowieso eens checken bij dierenarts.
Waar vind ik kittenmelk? Dierenspeciaalzaak? Apotheker?

wea
wea
  • 5.899 berichten
    • Locatie: Klein Brabant
  • 4 katten
OFFLINE

#4 Geplaatst 30 mei 2010 - 00:54

kan ze al zelfstandig ontlasten? ik weet dat jonge kittens dit niet kunnen en je over hun buikje en anus moet wrijven om de darmpjes te stimuleren. Als het jonger is dan 4 weken, zal dat wsl de reden zijn. En anders toch maar eens naar de DA gaan.



Mass13
Mass13
  • 64 berichten
OFFLINE

#5 Geplaatst 30 mei 2010 - 01:05

wea zei:

kan ze al zelfstandig ontlasten? ik weet dat jonge kittens dit niet kunnen en je over hun buikje en anus moet wrijven om de darmpjes te stimuleren. Als het jonger is dan 4 weken, zal dat wsl de reden zijn. En anders toch maar eens naar de DA gaan.


Ze was door haar mama afgestoten dus in die tussentijd heeft ze dan ook niet ontlast? Ik had begrepen dat de mama zoiets doet voor haar kittens nee?
Hoe gaat dit praktisch in zijn werk? :onzeker:

wea
wea
  • 5.899 berichten
    • Locatie: Klein Brabant
  • 4 katten
OFFLINE

#6 Geplaatst 30 mei 2010 - 01:08

ja , de moederkat helpt ontlasten. zij doet dit door het buikje en de anuste likken.

je neemt wat keukenrol of watten, maakt het een beetje vochtig met lauw water en wrijft over het buikje en de anus. dat zorgt voor een ontlasting.

Mass13
Mass13
  • 64 berichten
OFFLINE

#7 Geplaatst 30 mei 2010 - 01:33

wea zei:

ja , de moederkat helpt ontlasten. zij doet dit door het buikje en de anuste likken.

je neemt wat keukenrol of watten, maakt het een beetje vochtig met lauw water en wrijft over het buikje en de anus. dat zorgt voor een ontlasting.

thankz voor de tip, ik heb 't net geprobeerd, ze laat zich gewillig doen en geniet er blijkbaar van maar het enige resultaat is dat ze aan haar kattenbak begon te kauwen :LOL:

zeg me aub dat ik iets verkeerd doe, ik typ dit en nu heeft ze opeens super grote dorst :trance:

wea
wea
  • 5.899 berichten
    • Locatie: Klein Brabant
  • 4 katten
OFFLINE

#8 Geplaatst 30 mei 2010 - 01:38

probeer het gewoon eens regelmatig, soms duurt het wel een beetje. Soms masseer ik eerst het buikje een tijdje en daarna pas de anus met een vochtig doekje. Als ze niet ontlast, dan moet je echt naar de DA.  ze heeft sinds donderdag dan nog niets ontlast? Voelt haar buikje hard aan?

Mass13
Mass13
  • 64 berichten
OFFLINE

#9 Geplaatst 30 mei 2010 - 01:44

wea zei:

probeer het gewoon eens regelmatig, soms duurt het wel een beetje. Soms masseer ik eerst het buikje een tijdje en daarna pas de anus met een vochtig doekje. Als ze niet ontlast, dan moet je echt naar de DA. ze heeft sinds donderdag dan nog niets ontlast? Voelt haar buikje hard aan?

Niet harder dan de rest van haar lichaampje, ik check dit en ze begint te rollebollen en te spinnen haha, nu is ze weer gaan drinken...
Ik heb sinds donderdagnacht in ieder geval nog niks gezien van ontlasting, ook plasje, deze namiddag was haar eerste, en het was écht veel, als ik vergelijk me ons Poepoes die 2 jaar oud was...
Nu eet ze haar brokken op, zou ze niet minder speels lijken indien ze last heeft van geen ontlasting?

Sorry voor al mijn vragen, ik maak me gewoon zorgen om dat pluisje :oops:

wea
wea
  • 5.899 berichten
    • Locatie: Klein Brabant
  • 4 katten
OFFLINE

#10 Geplaatst 30 mei 2010 - 01:47

ik zou toch naar de DA gaan. een kat dat niet ontlast is niet normaal. Maar het kan wel even duren. alhoewel ze speelt, kan ze wel wat stress hebben waardoor ze niet onlast.

probeer het gewoon regelmatig en ga zo gauw mogelijk naar de DA. Ik zou zelfs eens even bellen morgen om te kijken of je morgen al niet langs moet.

niet om je ongerust te maken hoor, maar kittens zijn erg fragiel.

Mass13
Mass13
  • 64 berichten
OFFLINE

#11 Geplaatst 30 mei 2010 - 01:52

wea zei:

ik zou toch naar de DA gaan. een kat dat niet ontlast is niet normaal. Maar het kan wel even duren. alhoewel ze speelt, kan ze wel wat stress hebben waardoor ze niet onlast.

probeer het gewoon regelmatig en ga zo gauw mogelijk naar de DA. Ik zou zelfs eens even bellen morgen om te kijken of je morgen al niet langs moet.

niet om je ongerust te maken hoor, maar kittens zijn erg fragiel.

ok bedankt voor je antwoorden, het is me al wat duidelijker, dat ze stress had en ieder uur rustiger en speelser wordt is overduidelijk, nu durft ze tenminste al het huis verkennen en speelt ze veel spontaner, ze kruipt ook veel gemakkelijker bij ons nu (ze zit op mijn schoot en leest mee :LOL: ); ik bel morgen sowieso naar de DA dan hoor ik het wel :)

Mass13
Mass13
  • 64 berichten
OFFLINE

#12 Geplaatst 30 mei 2010 - 01:55

Nog 1 laatste vraagje, af en toe wil ze bvb. van de zetel springen maar dit gaat héél onhandig, laat ik dit wel toe?

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
    • Locatie: Kempen
  • 4 katten
OFFLINE

#13 Geplaatst 30 mei 2010 - 19:23

Ze is nog kleintjes en fragiel, dus ik zou haar niet van een te grote hoogte laten springen. Kittenmelk vind je inderdaad in de dierenwinkel ofwel bij de apotheek. Je kan ook geitenmelk geven, dit vind je in de supermarkt. :geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
    • Locatie: Gent
  • 2 katten
OFFLINE

#14 Geplaatst 30 mei 2010 - 22:08

Neem dit niet verkeerd op, maar een kitten van 4 weken binnennemen als je er geen verstand van hebt is echt geen goed idee...
Ik weet dat je het goed bedoelt enzo, maar je had beter een moederpoes voor haar gezocht, of iemand die gewoon is van kleintjes te verzorgen en bij te voederen met melk.
Op die leeftijd zijn ze echt nog érg vatbaar voor allerlei kwalen.

wea
wea
  • 5.899 berichten
    • Locatie: Klein Brabant
  • 4 katten
OFFLINE

#15 Geplaatst 31 mei 2010 - 01:22

ik wil je ook eventjes waarschuwen: een kitten alleen opvoeden vanaf 4 weken, ik vrees dat je een kat gaat hebben met een grote kans op gedragsproblemen en zeker een sociaal gehandicapte kat naar andere katten toe.

voedsel is één ding, maar haar leren om kat te zijn en haar leren hoe katten met elkaar communiceren, dan kan een mens niet. Dus je katje zal hoogstwaarschijnlijk wel iets overhouden aan het feit dat ze opgroeidt zonder moederkat of pleegmoederkat. dit is niet leuk om te horen, maar dit is wel iets wat je moet weten vind ik.

wat is er precies gebeurt met het kitten en de moederpoes? Mocht het kitten alleen niet meer drinken of werd het echt steeds aangevallen?