Spring naar inhoud

- - - - -

Vragen over aanschaf kitten bij een cattery

• Log in om te reageren
17 reacties op dit onderwerp
Sparkle
Sparkle
  • 10 berichten

#1 Geplaatst 30 mei 2010 - 22:46

Ik heb onlangs een cattery gevonden die scottish folds heeft die ik leuk vind en niet te ver weg is.
Ik vroeg me alleen af of iemand hier die cattery kent? Het gaat om de cattery van de zandenplas.
Vandaag zijn we dan eindelijk wezen kijken naar de beschikbare kittens, maar er kwamen ook nog andere mensen die middag dus we moesten al een kitten kiezen om een optie op te nemen.
Alleen die optie geldt maar tot en met dinsdag, dan moeten we de kitten reserveren voor 100 euro.
De kitten is nu vier weken oud dus je kunt nog niet heel goed zien wat voor een persoonlijkheid ze heeft en of ze lang of korthaar wordt was ook niet met zekerheid te zeggen. Is dit gebruikelijk?
Voor 800 euro zou ik graag meer zekerheid hebben, de stamboom en testresultaten hebben we ook nog niet eens ingezien namelijk.
Ook een beetje mijn schuld natuurlijk omdat ik er niet specifiek naar gevraagd had, dus zou ik dat alsnog via de mail kunnen vragen of is zoiets niet per mail te sturen?
Ze zei dat ze aangesloten is bij SaintProcat maar op de site vind ik geen leden bestand ofzo waar ik dat kan verifieren.
Een beetje een lange post maar hopelijk kunnen jullie me wat verder helpen. Alvast hartelijk bedankt!

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#2 Geplaatst 30 mei 2010 - 23:11

tsja niet eerder aanbetalen dan dat je goed vertrouwen hebt

en je zeker weet dat je met gezonde SF te maken hebt

SF kunnen veel problemen bij zich dragen hcm, pkd, en de rechtorige moeten als STraights geregistreerd worden

800 ballen voor een SF jemig en de dierenarts rekening kan 5 keer hoger worden als je een slechte treft

Loly-pop
Loly-pop
  • 72 berichten

#3 Geplaatst 30 mei 2010 - 23:20

kijk heel goed de stamboom na voor je een foldje neemt
er mag zeker geen straight x fold in de lijnen zitten
het moet altijd met een zuivere britse korthaar zijn
ook de voorouders goed nakijken dat is heel belangrijk
www.attentioniam.be

Sparkle
Sparkle
  • 10 berichten

#4 Geplaatst 31 mei 2010 - 16:50

Bedankt voor de reacties, dat zijn inderdaad hele goede redenen om naar de stamboom te kijken.
Ook echt stom dat ik dat daar niet heb gedaan, maak je een lijstje met vragen vergeet je 2 van de belangrijkste op te schrijven... :(
Ik weet wel dat de mama een scottish straight is dus moet even goed kijken of dat bij papa niet ook ergens in de lijn zit.
Want idd 800 euro is duur maar een ziek katje nog veel meer, daarom had ik gehoopt dat iemand hier ervaring had met deze cattery.
Na een mailtje kreeg ik wel reactie dat de kittens zelf niet zijn getest en geen stamboom hebben, dat snap ik maar het gaat ook vooral om de ouders, dus nu maar hopen dat ze die gegevens via de mail door wil sturen.
Maar was het nu gebruikelijk dat je een kitten zo vroeg en zo kort in optie hebt?
Je kunt dan de persoonlijkheid van een kat nog niet goed zien toch?

henny
henny
  • 1.601 berichten

#5 Geplaatst 31 mei 2010 - 16:55

Loly-pop zei:

kijk heel goed de stamboom na voor je een foldje neemt
er mag zeker geen straight x fold in de lijnen zitten
het moet altijd met een zuivere britse korthaar zijn
ook de voorouders goed nakijken dat is heel belangrijk
www.attentioniam.be

Uhh...en er wordt in België gewoon Britten gefokt met Scottish Straight in de lijnen :evil:

Mag dat wel dan :o

Henny

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#6 Geplaatst 31 mei 2010 - 17:00

Kolere, meen je dat nou, 800 euro en dan zonder stamboom................. kassa

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#7 Geplaatst 31 mei 2010 - 17:04

Sparkle zei:

Bedankt voor de reacties, dat zijn inderdaad hele goede redenen om naar de stamboom te kijken.
Ook echt stom dat ik dat daar niet heb gedaan, maak je een lijstje met vragen vergeet je 2 van de belangrijkste op te schrijven... :(
Ik weet wel dat de mama een scottish straight is dus moet even goed kijken of dat bij papa niet ook ergens in de lijn zit.
Want idd 800 euro is duur maar een ziek katje nog veel meer, daarom had ik gehoopt dat iemand hier ervaring had met deze cattery.
Na een mailtje kreeg ik wel reactie dat de kittens zelf niet zijn getest en geen stamboom hebben, dat snap ik maar het gaat ook vooral om de ouders, dus nu maar hopen dat ze die gegevens via de mail door wil sturen.
Maar was het nu gebruikelijk dat je een kitten zo vroeg en zo kort in optie hebt?
Je kunt dan de persoonlijkheid van een kat nog niet goed zien toch?

Ik kan even niet volgen... Je gaat een Foldkitten adopteren uit een moeder die Scottish Straight is en wat ga je dan nog nakijken? Ik neem aan dat de papa een Fold is, anders kunnen er geen Foldjes uit komen uit deze combinatie en zoals Loly-pop hierboven al zegt mag je al zeker nooit SF of SS op SF of SS zetten, enkel op een "zuivere" brit.

Als het niet om een kitten met gevouwen oren gaat, betaal je 800 euro voor een namaakbritje???? :o Sorry, daar snap ik echt niks van :o
Bovendien hebben de kittens niet eens een stamboom??? :o
800 euro voor een kitten waar je maw niks over weet????
Voor mij rinkelen de alarmbellen bij het lezen van jouw tekstje langs alle kanten...

En wat het vroege in optie zetten betreft... Wij reserveren om deze reden pas kittens vanaf een week of 7 voor kittenkopers. En aanbetalingen daar doen wij niet aan mee. Ik wil dat mensen een kitten nemen bij ons omdat ze dat écht willen. Niet omdat ze anders hun 50 euro (of weet ik veel hoeveel) kwijt zijn.

Bewerkt door Smitten Kitten, 31 mei 2010 - 17:13.

Sparkle
Sparkle
  • 10 berichten

#8 Geplaatst 31 mei 2010 - 18:24

@SmittenKitten, Ik nam eigenlijk aan dat de papa geen fold was maar hij was daar niet aanwezig dus ik kan daar niet veel over zeggen. Maar ik wist ook niet dat uit een Scottish straight geen foldjes konden komen, zo zie je maar dat je nooit genoeg kunt lezen want heb wel al maanden zitten lezen over deze lieve beestjes.
De kitten had gevouwen oortjes en daar was het mij ook zeker om te doen, want dat vind ik juist zo mooi.  En ik heb dat over de stamboom van de kittens denk ik niet goed geformuleerd, excuses, ze krijgen wel een stamboom maar die vraagt ze over 2 weken pas aan, zodoende konden wij dan zelf een naam verzinnen voor de kitten die dan op de stamboom kwam te staan. Maar goed dit is ook de eerste keer dat ik dus een kitten via een cattery aanschaf (we hebben tot nog toe enkel htk's gehad) dus ookal dacht ik mezelf goed ingelezen te hebben over de dingen, is dat misschien niet helemaal het geval :(

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#9 Geplaatst 31 mei 2010 - 18:27

uit een Scottish Straight kunnen Foldjes komen indien verpaard met een Fold. Uit twee "rechtorige" ouders zal nooit een kitten met gevouwen oren komen. Maw deze fokker doet een combinatie van twee Scottish-lijnen, de ene lijn heeft dan wel rechte oren, maar het blijft nog altijd een Scottish en geen brit en dus een combinatie die helemaal niet verstandig is.

Sparkle
Sparkle
  • 10 berichten

#10 Geplaatst 31 mei 2010 - 18:54

He verdorie, nou ja blij dat ik dan toch even navraag heb gedaan... Vandaar misschien ook haar reactie zo op mijn mail. Ik vroeg nl in de tweede mail om de stambomen van de ouders te zien, en dus niet die van de kittens want dat had ze al uitgelegd, maar daarop kreeg ik de reactie dat ze wantrouwen bespeurde (zelf vond ik mn mailtje heel neutraal, maar goed dat ben ik zelf) en dat de aankoop daarom maar beter niet door kon gaan. Vind ik dan toch een beetje een vreemde reactie bij iets wat daar alleen nog gewoon een vraag naar een onduidelijkheid was, wantrouwen had ik het nog niet willen noemen. Maar nu dus wel, als het fold and sf straight is is het geen wonder dat ze de stambomen niet door wilde sturen. Ach ja, voor mij niet zo'n punt enkel in de zin van jammer maar hier leer ik van. Maar voor de kitten, ik hoop maar niet dat hij veel pijn moet lijden van botafwijkingen of iets anders. :( Bedankt iedereen, dat jullie me wijzer hebben gemaakt. Toch jammer dat het zo zoeken is naar een echt betrouwbare cattery soms, niet dat deze cattery per se onbetrouwbaar is want ze hebben ook main coons en misschien doen ze het daar heel goed mee dus ik wil ze niet gelijk als slecht bestempelen, maar wat betreft de folds is het erg jammer want ze hadden wel 4 nestjes folds die dus misschien wel ziek zijn :(

chatje80
chatje80
  • 2.750 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 31 mei 2010 - 18:55

Sparkle, geef eens namen van de ouders aub. Die cattery werkt wel vooral met Russische lijnen wat ik dan ook al een minpuntje vind. Ons Zita haar halfbroertje is ook weer papa geworden ter info.
Geplaatste afbeelding

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#12 Geplaatst 31 mei 2010 - 18:58

ben blij dat je navraag doet pfff sterkte

Sparkle
Sparkle
  • 10 berichten

#13 Geplaatst 31 mei 2010 - 18:59

Nou de vader weet ik dus niet zeker, Ik weet dat ze momenteel heel veel mister Uno had gebruikt maar ik weet niet of dit ook de vader van dit nestje was, anders was het gelijk duidelijk want van hem ben ik zoiezo zeker dat het een fold is. Maar de mama is Amanda/Mandy, een blauwe scottish straight aldus de website.

Sparkle
Sparkle
  • 10 berichten

#14 Geplaatst 31 mei 2010 - 19:01

PS: wat is er dan met die russische lijnen? :o En jullie Zita is trouwens wel echt een schoonheid moet ik zeggen. Hoop dat ik ook nog zo'n mooie lieverd vind...

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#15 Geplaatst 31 mei 2010 - 19:03

Anders kan je eens info vragen bij Cattery Ming Mang? Zij fokken ook met Fold en zij laten hun Folds ook testen via botscan. Staat een beetje info op hun website. Of de katten ook allemaal getest zijn op HCM enz weet ik wel niet, moet je ook goed navragen.

Bewerkt door Smitten Kitten, 31 mei 2010 - 19:05.