Spring naar inhoud

- - - - -

Hoe doe ik Zuppa en Grietje overeenkomen....

• Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
Lalientje
Lalientje
  • 376 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 31 mei 2010 - 08:45

Sinds gisteren heb ik er een poesje bijgekregen "Zuppa" maar Grietje (die nu bijna 1 jaar is) was daar niet zo tevreden mee.  
Ze zit Zuppa de hele tijd in het oog te houden en ze zit er constant naar te blazen.

Zuppa langs de andere kant blaast en gromt (grappige geluid) terug.  'k heb ze nu op dit moment allebei in andere ruimtes geplaatst omdat Zuppa nog maar pas van bij de mama weg is en Grietje zich redelijk vijandig gedraagt.
En aangezien ik de ganse dag ga werken heb ik Grietje gewoon los laten lopen behalve in de studeerkamer daar heb ik Zuppa gezet (met eten, drinken, kattenbak .... etc )

Hoe kan ik de relatie tussen de twee het beste stimuleren zodat ze overeenkomen?

Moet ik ze allebei een andere kattenbak geven (zuppa had er volgens mij geen probleem mee om op de kattenbak van Grietje te kruipen, maar Grietje zat het niet zo goed zitten) ?  Aparte kommetjes eten?  (op dit moment is dat het geval)  etc ...  

Wie kan mij wat goeie raad geven zodat ik ze met een gerust hart tesamen kan achterlaten?

Auryn
Auryn
  • 1.199 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 31 mei 2010 - 08:48

Blazen en grommen is niet abnormaal in het begin. Ze moeten gewoon aan elkaar wennen. Normaal gezien moet je ze gewoon laten doen. Spijtig genoeg dat je de hele dag moet gaan werken anders kon je het toch nog een beetje in het oog houden.

Geplaatste afbeelding

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 01 juni 2010 - 16:46

Als je thuis bent zou ik ze zeker in dezelfde ruimte laten, dan wennen ze vlugger aan elkaar. Als je het toch nog niet vertrouwt als je werken bent om ze dan alleen samen te laten, kan je ze in aparte ruimten zetten, maar leg een dekentje van Zuppa bij Grietje en omgekeerd, zodat ze toch de ander hun geur ruiken. Ze is er nog maar 1 dag zeg je, dus zal je nog wat geduld moeten hebben, blazen en grommen is heel normaal in het begin hoor, het verschilt van poes tot poes hoe snel dit gedrag over gaat. Zolang ze lekaar niet aanvallen en hierbij verwonden laat je hen maar doen. :geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Lalientje
Lalientje
  • 376 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 02 juni 2010 - 00:01

Een vriendin van me zei dat ik volgende truck moest toepassen:

Grietje in het volle huis laten rondlopen en Zuppa in 1 kamer zetten (vooral als ik er niet ben)  en dan Grietje af en toe die kamer inlaten omdat ze dan zo gezegd alleen in die ruimte Zuppa leert kennen.   Ze beweerde dat als ik Zuppa gewoon in huis liet rondlopen dat Zuppa dan op grietje haar domein werd als indringer werd gezien.  En als ik het omgekeerd aanpak dat grietje dan zogezegd op bezoek gaat bij Zuppa is en daar als bezoeker is....

Klinkt beetje logisch maar weet niet of het klopt.   'k laat zuppa wel wat in huis rondlopen als Grietje buiten zit.

Lalientje
Lalientje
  • 376 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 02 juni 2010 - 00:02

Ahja ze vallen elkaar nog niet aan :)   Grietje valt aan ons aan als ze Zuppa heeft gezien.  En als je haar even gerust laat dan kalmeert ze weer.

wea
wea
  • 5.899 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 02 juni 2010 - 01:04

het beste is ze geleidelijk laten wennen. dus eigenlijk moet je eerst de katten elkaars geur leren kennen en dan pas de katten bij mekaar zetten. Op die manier weten ze: oh, hier woont nog een kat. Nu zijn ze ineens plof voor mekaar gezet en jij zou ook wel schrikken als er ineens een vreemde in de kmar staat niet? :LOL:

Laat ze rustig kennismaken. best is ook om ze zo af te zonderen voor een tijdje dat de wel elkaar kunnen zien en ruiken, maar niet aan mekaar kunnen. Een kat in een bench steken is ook niet echt de oplossing want dat geeft stress omdat ze niet kunnen verstoppen. Dikwijls als je ze in aparte ruimte zet zullen ze onder de deur door mekaar leren kennen en soms hou ik die dan op een kiertje zodat ze even kunnen kennismaken.

het kan een tijdje duren hoor eer ze met elkaar overweg kunnen, maar meestal komt dat wel goed.  

Lalientje
Lalientje
  • 376 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 02 juni 2010 - 10:59

De deur van de kamer is open.    Zuppa hangt echter wel nog vast aan een tuigje omdat ze nog iets te klein is om rond te lopen als ik er niet ben.   Ze heeft wel eten, speelgoed, kattenbak en dergelijke in haar buurt en kan aan alles aan.  
Als ik er ben dan laat ik haar af en toe rondlopen bij mij in't huis.  Ze is echt heel speels en springt al van mijn tafels en al af :)  Grappig grietje durfde dat dus niet.

Grietje gaat regelmatig aan het deurgat kijken naar Zuppa maar ze doet Zuppa nog niets, ze valt ze dus ook niet aan, alleen wat blazen enzo dus da's ook al positief.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 02 juni 2010 - 11:50

Lalientje zei:

De deur van de kamer is open. Zuppa hangt echter wel nog vast aan een tuigje omdat ze nog iets te klein is om rond te lopen als ik er niet ben.

Begrijp ik goed dat je Zuppa aan een tuigje met leiband hebt vast gemaakt als je niet thuis bent :onzeker: ? Dit kan heel gevaarlijk zijn, als Zuppa speelt en hierdoor in haar tuigje verwikkeld raakt kan ze zichzelf verhangen. Een tuigje doe je enkel aan als je toezicht kan houden.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Lalientje
Lalientje
  • 376 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 02 juni 2010 - 15:50

Je hebt van die speciale tuigjes die rond het lichaam zijn waardoor ze zich niet kunnen verhangen.  Het tuigje hangt niet rond haar nek.  
Ik heb dat bij grietje ook gebruikt en ik heb daar nooit problemen bij gehad.

Auryn
Auryn
  • 1.199 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 02 juni 2010 - 16:03

Ik zou toch oppassen. Het is niet alleen het tuigje waar ze in verwikkeld kunnen geraken maar ook de leiband.

Ik heb ooit een paard zich weten verhangen met de teugels van zijn hoofdstel.

Als je ze echt niet vertrouwd kan je gewoon beter de deur dichtdoen.

Geplaatste afbeelding

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Lalientje
Lalientje
  • 376 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 02 juni 2010 - 22:01

Ik heb ze nu op jullie aanvraag los laten rondlopen in de kamer... Ergens vind ik dat ook niet zo veilig omdat ze haar ook overal zou kunnen kwetsen ....

Ze kruipt trouwens als de trappen op :)

Bewerkt door Lalientje, 02 juni 2010 - 22:04.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 05 juni 2010 - 15:13

:thumb: :thumb: :thumb:
Geplaatste afbeelding