Spring naar inhoud

- - - - -

nest in schouw

• Log in om te reageren
8 reacties op dit onderwerp
Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#1 Geplaatst 31 mei 2010 - 14:17

we hadden problemen dat onze inbouwcassette uitviel, dus de vlammen gingen gewoon uit, en kregen hem in de eerste 5 minuten niet terug aan. dus eventjes gebeld en er zou een verstopping in de schouw kunnen zitten. eventjes naar buiten naar de schouw gaan kijken, en er zit dus idd een nest in. we zagen 1 kauw in en uit kruipen, en eentje die buiten bleef wachten. de schouw moet dus volledig gereinigd worden en het nest moet worden uitgehaald, maar kvind het te zielig om die jongen te storen, en ze zullen dat ook niet overleven denk ik. wanneer zouden ze uitvliegen??? pas dan zal ik de schouw laten kuisen. nu maar eventjes zonder verwarming dan! iemand een idee welke periode de jongen zullen uitgevlogen zijn??? kristof verklaart me zot dat ik wil wachten, maar wil die kleintjes niet doden!!!
Geplaatste afbeelding

Kathleen
Kathleen
  • 7.941 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 31 mei 2010 - 14:26

Een kauw blijft ongeveer nog een maand in het nest, maar dan moet je wel goed opletten en snel zijn, want mijnheer en mevrouw beginnen soms aan een tweede nest :x
Ik denk ook niet dat het voor je schouw goed is dat dat lang blijft zitten, nogal veel viezigheid :misselijk:
optie: geef je man een warme trui ;)

Bewerkt door Kathleen, 31 mei 2010 - 14:27.

Geplaatste afbeelding
Wanneer je verdrietig bent, kijk dan in je hart en je zal zien dat je weent om wat je vreugde schonk

Roosje
Roosje
  • 7.935 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 31 mei 2010 - 14:44

Laat die beestjes maar zitten, ik zou ze ook niet doden, en zo koud is het niet meer, warme trui en het is goed voor het budget !
Geplaatste afbeelding

Joske
Joske
  • 1.323 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 31 mei 2010 - 15:14

Onze verwarming is al uit van in maart. Op zich kan een nest geen kwaad, als je het daarna maar laat schoonmaken. Misschien in de toekomst een netje op de schouw doen?
Caviaopvang Malmokkie: www.malmokkie.be

griffel1977
griffel1977
  • 2.035 berichten

#5 Geplaatst 31 mei 2010 - 16:13

Je kan ook steeds een vogelopvangcentrum contacteren.
Zij halen nestjes uit de schouw en laten de jonge vogels bij hun in de opvang opgroeien.

www.vogelbescherming.be

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#6 Geplaatst 31 mei 2010 - 16:16

griffel1977 zei:

Je kan ook steeds een vogelopvangcentrum contacteren.
Zij halen nestjes uit de schouw en laten de jonge vogels bij hun in de opvang opgroeien.

www.vogelbescherming.be

heb net eens gekeken, maar ze zitten nogal ver, zouden ze dan naar west-vlaanderen komen?? of moet ik andere vogelopvang contacteren? zou mss het beste zijn, want kweet ook wel dat hoe langer ik ze laat zitten, hoe vuiler de schouw zal worden!

normaal zitten er overal netjes in, maar blijkbaar zijn ze erin geslaagd om dat netje weg te duwen, ofwel was het al verdwenen (na een paar jaar lijkt me dat wel mogelijk!) dus tis het eerste jaar sinds jaren, maarja, daar kunnen die vogeltjes natuurlijk niet aan doen hé! :)
Geplaatste afbeelding

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#7 Geplaatst 31 mei 2010 - 17:26

net eventjes gebeld naar vogelbescherming in oostende, ik kan altijd het nest binnenbrengen zodat zij jongen kunnen opvoeden. maar het beste zou zijn dat ik afwacht, en inde gaten hou dat ze dan geen tweede nest maken. dat zal ik dus ook doen!
het nest binnenbrengen zou geen probleem zijn,maar het uithalen wel!! ik durf hier niet op dat dak kruipen, hoor! :s
plus dan worden ze niet opgevoed door ouders, wat ik wel jammer zou vinden. afwachten dus, normaal vliegen ze uit als een drietal weken oud zijn, dus toch binnen een week of 2 denk ik. ze vroeg me hoe ze eruitzien, maar ik zei dat ik enkel ouders heb gezien, dat ik niet op het dak durf om jongen te gaan bekijken! :oops: als ik echt niet zou kunnen wachten kunnen ze een vrijwilliger zoeken die het nest komt uithalen, maarja, kwil die mensen niet met die last opzadelen. met een beetje geduld zal het ook wel in orde komen! nu hopen dat ze snel sterk en groot genoeg zullen zijn om uit te vliegen (en danvlug een netje in de schouw zodat ze geen tweede nest kunnen maken!)

bedankt voor de tip om vogelbescherming te bellen! had daar eerlijk gezegd nog helemaal neit aan gedacht... :oops:
Geplaatste afbeelding

Joske
Joske
  • 1.323 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 31 mei 2010 - 21:27

De vogelbescherming zit ook in Beernem, bij het Bulskampveld. Zou dat eventueel niet dichter zijn?
Maar wel mooi dat je de natuur zijn gang wil laten gaan :)
Caviaopvang Malmokkie: www.malmokkie.be

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#9 Geplaatst 31 mei 2010 - 22:49

Joske zei:

De vogelbescherming zit ook in Beernem, bij het Bulskampveld. Zou dat eventueel niet dichter zijn?
Maar wel mooi dat je de natuur zijn gang wil laten gaan :)

oostende is hier het dichtst, maar zal gewoon afwachten tot ze uitgevlogen zijn! :) nu zou het leuk zijn, moesten ze hier blijven terugkomen, maarja, met de hondjes moet ik daar niet op rekenen!! het bos is hier vlak aan de overkant, dus ze zullen wel daarnaartoe trekken. 's avonds is het hier dikwijls een lawaai van jewelste, van al die kauws!
en als ze in groep overvliegen (kweet niet of dat dan kauws zijn of andere vogels) lijkt het wel een stuk uit de film 'birds' :x :goofy:
Geplaatste afbeelding