Spring naar inhoud

- - - - -

wat is het nu?

• Log in om te reageren
35 reacties op dit onderwerp
Nellebelle
Nellebelle
  • 350 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 31 mei 2010 - 15:16

Ik snap die hele BKH/fold stamboom nest niet meer. Nelles ouders zijn BKH, maar ergens in haar stamboom zitten fold en serkisch rex of zo iets. Dus nelle is ook geen BKH?

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#2 Geplaatst 31 mei 2010 - 15:33

Selkirk rex maal brit geeft britten als die experimentele straight kittens verder in de brittenfok gaan. Dat wordt soms gedaan om lijnen te verbreden.

Fold en brit zijn scottish straights en geen britten. Maar ik geloof dat ze  soms ook wel als brit aangevraagd worden op sommige stambomen om verder in de brittenfok te kunnen gaan. Misschien experimenteel aangevraagd ?
Zelf heb ik dit ook al gezien, maar ik houd er niet zo van en heb die lijnen liever niet.

Nellebelle
Nellebelle
  • 350 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 31 mei 2010 - 15:38

Ik heb Nelle haar stamboom naast me liggen. De papa is een BKH, de mama een Britse Half langhaar. En dan begint het, bij de ouders van de mama zit een scottisch fold en een britse half langhaar. De ouders daarvan zijn dan weer 2x2 BKH. Dan gaat ie verder met de betovergrootouders van de mama, daar zit 1 Highland fold in en 7 britten.

De papa heeft een rex selkirk en een BKH als ouders. Dan een Rex selkrik met een BKH en een Chartreux Bleu met een BKH. De betovergrootouders zijn 2x rex selkirk en 2x2 BKH, en nog een chartreux bleu met een BKH.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#4 Geplaatst 31 mei 2010 - 16:05

Ik zou me geen zorgen maken, u bent niet van plan te fokken en ze is reeds steriel (geloof ik?).
Als u haar showt en ze wordt als brits korthaar beschouwd dan is ze dat ook.
Het is een rommeltje op de stamboom, maar dat is nu zo...
Daar kan je niets aan veranderen.
Maar een brits korthaar zonder stamboom kan nadat hij/zij 3 keer op show geweest is ook een stamboom starten en wie weet wat daar dan allemaal voor rassen voor zat ?
Zelf zou ik het niet aanraden en het is spijtig dat fokkers zo'n rommeltje hanteren.

Chartreux vind je wel meer op het laatste van britten stambomen terug, dat is geen probleem. Was vroeger toegestaan, nu niet meer.
Selkirk rex mag ook en britannica natuurlijk ook.
Het enige wat niet klopt is de scottish fold kruising, dat zijn geen britten maar scottish straights. Of er is met een scottich straight en brit gefokt en daar brittenstambomen voor aangevraagd geweest. Dan hebben die kittens ook zeer weinig weg van een scot en kunnen nooit vouworen krijgen.
Misschien kan je bij de club die de stamboom uitschreef om uitleg vragen of bij de fokker zelf ?

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#5 Geplaatst 31 mei 2010 - 16:06

Nellebelle zei:

Ik heb Nelle haar stamboom naast me liggen. De papa is een BKH, de mama een Britse Half langhaar. En dan begint het, bij de ouders van de mama zit een scottisch fold en een britse half langhaar. De ouders daarvan zijn dan weer 2x2 BKH. Dan gaat ie verder met de betovergrootouders van de mama, daar zit 1 Highland fold in en 7 britten.

De papa heeft een rex selkirk en een BKH als ouders. Dan een Rex selkrik met een BKH en een Chartreux Bleu met een BKH. De betovergrootouders zijn 2x rex selkirk en 2x2 BKH, en nog een chartreux bleu met een BKH.

Uit twee brits kortharen kan nooit een Scottish fold komen, dat is fout !!!!

Bewerkt door feroesti, 31 mei 2010 - 16:06.

Nellebelle
Nellebelle
  • 350 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 31 mei 2010 - 16:10

een 2x rex selkirk na zit in elke kruising een britse korthaar of een half langhaar, dus geen 2x fold bij elkaar.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#7 Geplaatst 31 mei 2010 - 16:15

Typisch verhaal... Logisch dat kittenkopers er op deze manier niet meer aan uit kunnen...
Fenotypisch (dus de buitenkant die je ziet) heeft ze hetzelfde uiterlijk als een britje. Genotypisch is het een beetje een samenraapsel van britjes, rexen en folden. De enige britten komen uit Brit x Brit en dat is een lijn die doorgetrokken kan worden in het verloop van de stamboom. De niet gekrulde kittens uit Selkirk Rex verparingen noemt men Selkirk Straight.

Bewerkt door Smitten Kitten, 31 mei 2010 - 16:15.

Lisje
Lisje
  • 7.796 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 31 mei 2010 - 16:18

Hier heb je dus blijkbaar weer het probleem dat Scottish Straight op de stamboom de naam BKH krijgt...

Waarom wordt dit eigenlijk toegestaan? Zo ga je toch duidelijk fold mengen in BKH??
Kan het niet 'verboden' worden dat wanneer er een kitten duidelijk ergens een link heeft met Fold er geen BKH op de stamboom wordt gezet? Of stel ik het te simplistisch voor? :catscratchhead

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#9 Geplaatst 31 mei 2010 - 16:19

De fokkers die Selkirk Rex op de correcte manier fokken én benoemen, verkopen de Straights (dus de krulloze kittens) zelfs voor een stuk minder dan dat de britjes verkocht worden. Omdat het heel cru gezegd een beetje een bijproduct is van de Selkirk Rex fok. (Net zoals de BLH eigenlijk een bijproduct was van de BKH fok)
Het zijn geen britten, dus ze vinden dat ze die prijs ook niet kunnen vragen ervoor. De prijzen die ik daarvoor heb gehoord liggen zo rond de 350 - 450 euro.

Bewerkt door Smitten Kitten, 31 mei 2010 - 16:20.

Nellebelle
Nellebelle
  • 350 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 31 mei 2010 - 16:21

Dus ik heb een poes gekocht als BKH, die geen BKH is en die binnen een bepaalde tijd problemen en defecten kan vertonen door die kruisingen met folds?

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#11 Geplaatst 31 mei 2010 - 16:23

Nellebelle zei:

Dus ik heb een poes gekocht als BKH, die geen BKH is en die binnen een bepaalde tijd problemen en defecten kan vertonen door die kruisingen met folds?

Dat kunnen wij niet voorspellen. Zit er aan beide kanten van de stamboom (vader en moeder) Fold? En hoe dichtbij?
Als het wat verder in de stamboom zit dan moet je je geen zorgen maken denk ik, al zal een brittenfokker bv niet met zo'n stamboom willen fokken. Bij Nelle zit de Fold aan één kant van de stamboom, moet je geen zorgen over maken als niet-fokker. Wat de rex betreft denk ik niet dat het effect op de gezondheid zal hebben, 't is gewoon niet raszuiver.

Bewerkt door Smitten Kitten, 31 mei 2010 - 16:25.

Nellebelle
Nellebelle
  • 350 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 31 mei 2010 - 16:25

Grootvader en overgrootmoeder en overovergrootvader, dat zijn de folds.

Nellebelle
Nellebelle
  • 350 berichten
  • 3 katten

#13 Geplaatst 31 mei 2010 - 16:25

Enkel en alleen aan moeders kant

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#14 Geplaatst 31 mei 2010 - 16:31

Maak je dan maar geen zorgen dan. Maar dit soort verhalen is wel waarom ik ervoor pleit om gewoon fatsoenlijk te registreren. Kittenkopers hebben er recht op om niet als debielen behandeld te worden. Zo'n kleine moeite is dat nu toch niet???

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#15 Geplaatst 31 mei 2010 - 18:01

Ik vind het toch raar vinden dat uit twee britten een fold komt, dat kan niet !!! Dat is gewoon een fout ! Hoe kan iemand zo een stamboom opmaken ?

Dat ze de kittens van een fold en brit , brit noemen kan ik nu nog inkomen.
Maar uit twee britten een fold ???????

Bewerkt door feroesti, 31 mei 2010 - 18:07.