Spring naar inhoud

- - - - -

wat is het nu?

• Log in om te reageren
35 reacties op dit onderwerp
Nellebelle
Nellebelle
  • 350 berichten
  • 3 katten

#16 Geplaatst 31 mei 2010 - 19:16

feroesti zei:

Ik vind het toch raar vinden dat uit twee britten een fold komt, dat kan niet !!! Dat is gewoon een fout ! Hoe kan iemand zo een stamboom opmaken ?

Dat ze de kittens van een fold en brit , brit noemen kan ik nu nog inkomen.
Maar uit twee britten een fold ???????

ok, dus Betovergrootouders papa: Rex selkirk x rex selkirk, BKH x BKH, BKH x Charteux blue, BKH x BKH

Betovergrootouders mama: BKH x BKH, Highland Fold x BKH, BKH x BKH, BKH x BKH

Overgrootouder papa: Rex Selkirk x BKH, Chartreux blue x BKH

Overgrootouders mama: BKH x scottish fold, BKH x BKH

Grootouders papa: Rex selkirk x BKH

Grootouders mama: Scottish fold X Brittish half long hair

Papa en mama:  BKH en brittish half long hair

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#17 Geplaatst 31 mei 2010 - 20:07

De fout zit hem bij mama, die is eigenlijk scottish straight longhair wat niet klopt, is niet erkent. Dat hebben ze dus handig opgelost door er een britannica van te maken...

De rest klopt wel wetende dat in België en Duistland de selkirk rex kruising toegelaten is en in de brittenfok mag gebruikt worden.
Heel veel Belgische en Duitse brittenlijnen bevatten selkirk rexen en hun nakomelingen die in de brittenfok gaan zijn gewoon britten.

Nellebelle
Nellebelle
  • 350 berichten
  • 3 katten

#18 Geplaatst 31 mei 2010 - 20:13

Dus in theorie is Nelleke een scottish straight?

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#19 Geplaatst 31 mei 2010 - 20:19

Nellebelle zei:

Dus in theorie is Nelleke een scottish straight?

Dat is een vraag waar ondertussen niemand het antwoord meer op weet geloof ik :LOL:

@ Feroesti: waarom vragen de meeste Belgische Selkirk fokkers voor hun Selkirk Straights dan Selkirk Straight stambomen aan en vragen ze hier ook een beduidend lagere prijs voor? :catangel

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#20 Geplaatst 31 mei 2010 - 20:19

Eigenlijk niet...
Want die combinatie met een brits langhaar is niet toegelaten.
Eigenlijk had mama al geen stamboom kunnen krijgen en haar kittens dus ook niet.

Het enige wat ze konden doen is er britjes van maken.
Maar allereerst, deze combinatie hadden ze gewoon niet mogen maken !!!!
Ik begrijp niet dat clubs daar zo gemakkelijk stambomen voor geven en fokkers die durven aanvragen...

Maar je hebt ze nu en ze is een britje als ze op show als britje 3 keer als britje gekeurd is ! Hopelijk hebt je er niet de volle pot voor betaald, want je bent eigenlijk wel bedrogen !!!

Nellebelle
Nellebelle
  • 350 berichten
  • 3 katten

#21 Geplaatst 31 mei 2010 - 20:23

Yup, wel de volle pot, 500 euro + sterilisatie kosten

Sofya
Sofya
  • 188 berichten
  • 1 katten

#22 Geplaatst 31 mei 2010 - 20:29

Ahum ons kitten dat bij dezelfde fokker gereserveerd is, is ook een kruising van BKH met Scottish fold (had ik reeds eerder hier vermeld).
De stamboom krijgen we pas mee na sterilisatie...
Ik had het  ook al aangehaald bij fokker en daar zeggen ze ook dat er absoluut BKH op de papieren komt...

Begin me hier ook wat zorgen om te maken eigenlijk.
Gewoon ook omdat het als leek amper te volgen is met al die kruisingen.

Mijn nuchtere ik denkt dat het niet echt een probleem is als je met die beestjes niet wilt gaan kweken (in ons geval niet de bedoeling).
...

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#23 Geplaatst 31 mei 2010 - 20:34

Sofya zei:

Ahum ons kitten dat bij dezelfde fokker gereserveerd is, is ook een kruising van BKH met Scottish fold (had ik reeds eerder hier vermeld).
De stamboom krijgen we pas mee na sterilisatie...
Ik had het  ook al aangehaald bij fokker en daar zeggen ze ook dat er absoluut BKH op de papieren komt...

Begin me hier ook wat zorgen om te maken eigenlijk.
Gewoon ook omdat het als leek amper te volgen is met al die kruisingen.

Mijn nuchtere ik denkt dat het niet echt een probleem is als je met die beestjes niet wilt gaan kweken (in ons geval niet de bedoeling).
...

In dat topic is je ook gezegd geweest dat het dan niet om een BKH kan gaan.
En het is niet geheel netjes dat de fokker het niet correct registreert. Denk dat zowel de voor- als tegenstanders van de Foldjes hier het daar over eens zijn.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#24 Geplaatst 31 mei 2010 - 20:48

Smitten Kitten zei:

Dat is een vraag waar ondertussen niemand het antwoord meer op weet geloof ik :LOL:

@ Feroesti: waarom vragen de meeste Belgische Selkirk fokkers voor hun Selkirk Straights dan Selkirk Straight stambomen aan en vragen ze hier ook een beduidend lagere prijs voor? :catangel

Selkirk rexen zijn vaak nog een pak duurder dan britten, ze zijn ook wel zeldzamer. Niet in elk nest worden veel rexjes geboren. Voor de straights wordt wel vaak de brittenprijs gevraagd.
En als ze waardevol zijn in de brittenfok kunnen ze dus gewoon in de brittenfok. Dat is iets wat dan tussen fokkers onderling wordt besproken.

Onze Enrico heeft ook rex in zijn grootouders zitten. En dat gaf hem net die mooie korte vacht. Een lagere prijs hebben wij alvast niet betaald :trance: Hij wordt gewaardeerd op show als brit en geeft ook mooie brittenkittens.
We hebben het geprobeert om hem aan Oby (selkirk straight ) te verparen en dat gaf bij 'enkele' kittens toch niet zo'n gehoopt resultaat. we hadden gehoopt Oby's mooie blauwe ogen erin te fokken, maar dat lukte niet zoals gewenst. Die combinatie zullen we dan ook niet meer doen.
Zoiets weet je dus niet op voorhand, het had kunnen lukken...
Je kan ook niet blijven selkirken gebruiken in een brittenlijn. Maar af en toe om het één en ander te verbeteren en de lijn te verruimen, waarom niet...
Het is een gezond ras en vruchtbaar ras en die krulvacht is geen afwijking.
Dat is bij Scottish fold wel anders. Die vouworen kan je niet vergelijken met een krulvachttype.
Sommige Selkirk rexen hebben al dezelfde bouw als de britten, dat horen ze ook te hebben en het is enkel de krulvacht die dus verschilt.
Bij rexen is er ook een longhair type dat erkent is, dus ook dat mag in de britten zitten.

Sofya
Sofya
  • 188 berichten
  • 1 katten

#25 Geplaatst 31 mei 2010 - 20:52

Smitten Kitten, absoluut akkoord. En ik kwam heus niet weer om bevestiging vragen, wou gewoon meegeven dat na het forum hier ik het bij hen aangehaald heb en ze me wederom bevestigden dat het zo op de papieren komt te staan. Ook al gaf ik aan te weten dat het niet kon/mocht...

Het is gewoon een hele soep en in dit wereldje kan je precies amper mensen vertrouwen als het op 'rasechtheid' neerkomt... Zonder te veralgemenen of mensen in het harnas te willen jagen...denk ik dat jullie best begrijpen wat ik bedoel.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#26 Geplaatst 31 mei 2010 - 20:55

Selkirks hebben dezelfde bouw als britten???? Dan heb je duidelijk nog niet tussen de homozygote Selkirk Rexen gezeten :o Maar goed, die discussie hoort in dit topic niet thuis en is reeds gevoerd naar aanleiding van een ander topic van jou, Feroesti.
Overigens heb ik begrepen van Selkirk Rex fokkers dat zij er ook nog niet uit zijn wat het type van de Rex moet zijn... Veel fokkers vinden de "iele" types mooi, anderen streven dan weer naar de typische brittenbouw maar dan met krul.

Bewerkt door Smitten Kitten, 31 mei 2010 - 20:58.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#27 Geplaatst 31 mei 2010 - 20:57

Sofya zei:

Smitten Kitten, absoluut akkoord. En ik kwam heus niet weer om bevestiging vragen, wou gewoon meegeven dat na het forum hier ik het bij hen aangehaald heb en ze me wederom bevestigden dat het zo op de papieren komt te staan. Ook al gaf ik aan te weten dat het niet kon/mocht...

Het is gewoon een hele soep en in dit wereldje kan je precies amper mensen vertrouwen als het op 'rasechtheid' neerkomt... Zonder te veralgemenen of mensen in het harnas te willen jagen...denk ik dat jullie best begrijpen wat ik bedoel.

Ik weet maar al te goed wat je bedoelt en vind dat ook een frustratiepunt. 8) Het is gewoon niet eerlijk naar kittenkopers toe, betuttelend zelfs. En even de uitleg doen is echt niet zo ingewikkeld.

Bewerkt door Smitten Kitten, 31 mei 2010 - 20:57.

Nellebelle
Nellebelle
  • 350 berichten
  • 3 katten

#28 Geplaatst 31 mei 2010 - 20:58

Maar stel nu dat ik wou fokken met Nel (wat ik nooit van plan was en ook niet kan) dan krijg ik eigenlijk "slechte" katten?

Ik wil ooit fokken met een britje, maar ik ben bang dat ik nu nergens een "echte" brit ga kunnen vinden als er al zoveelt fouten gebeurd zijn.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#29 Geplaatst 31 mei 2010 - 21:03

Hm... iedereen kiest natuurlijk waar die mee wilt fokken en wat zijn fokdoelen zijn. Maar die stamboom van Nel is echt een samenraapsel van rassen... ik zou het in elk geval niet aanraden... Niet dat ik nu denk dat er zieke dieren gaan geboren worden, maar er zit gewoon zoveel in die stamboom, britten, rexen, folds,... enfin ja, je begrijpt het wel...

Het is zeker niet onmogelijk om een "echte" brit te vinden hoor, maar het is wel zo dat je zelf je ogen moet openhouden en kritisch moet durven zijn, zeker als je wilt gaan fokken en belangrijk: nooit vertrouwen op de mooie blauwe ogen van de fokker. Stamboom uitpluizen, raad vragen aan andere fokkers, testpapieren inkijken etc. Hoort er allemaal bij.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#30 Geplaatst 31 mei 2010 - 21:12

Je krijgt geen slechte katten, maar foute stambomen. Veel kans zelfs dat ze geweigerd worden. Niet veel clubs zouden hiervoor stambomen willen uitreiken omdat die gewoon niet kloppen. En dan zit de volgende generatie er ook weer mee...

Maar het is niet omdat dit nu zo is dat je slechte katten hebt !!!
Je hebt veel kans dat ze op show gewoon echt als brit in de smaak vallen. Een stamboom hoef je aan een keurmeester nooit te laten zien.
Je moet er natuurlijk niet mee verder gaan fokken. En waarschijnlijk verkochten die fokkers hun kittens ook wel met fokverbod of castratieverplichting, dus als huiskat.

Maar met alle kosten van nu zit je gauw aan de normale prijzen van de britten.
Dus als de ouders getest zijn, de kittens correct gevaccineerd en gechipt, de beste verzorging genoten en kerngezond zijn en je een garantiebewijs krijgt dan is die prijs ook wel terecht. Het is niet goedkoper fokken eigenlijk dan bij gewone brittenfok.
Maar eigenlijk hoort er dan een afstammingsbewijs bij te zitten en geen stamboom. Of een stamboom scottish straight (in het geval van brit kruising scot) die is dan wel terecht en correct.
Maar dan moet men wel eerlijk zijn en dit ook zo uitleggen.