Spring naar inhoud

- - - - -

Zelfbouw krabpaal en kattenbakkast

• Log in om te reageren
99 reacties op dit onderwerp
Guest_Sarina__*
Guest_Sarina__*

#31 Geplaatst 12 juni 2010 - 23:48

kos zei:

Hier bij ons hebben ze geen Brico...
Daarvoor moet ik naar Voortkapel.
Zal er in de loop van volgende week eens gaan kijken.
Als ze 't daar ook niet hebben, wordt het Duitse import via eBay

Kunt misschien best op voorhand naar dat filiaal bellen, de sisal moest maar eens net op zijn. Of mss niet altijd in de winkel maar wel op bestelling ofzo? Gewoon maar een tipje :)

kos
kos
  • 129 berichten

#32 Geplaatst 13 juni 2010 - 08:43

@Sarina: dank je voor de tip!

Kent er iemand een stoffen- of tapijtenwinkel in provincie Antwerpen die vandaag open is? In Limburg mag eventueel ook, maar dan meer de kanten van Ham, zo juist over de grens.

kos
kos
  • 129 berichten

#33 Geplaatst 15 juni 2010 - 13:47

Sisal-koord toch maar via eBay besteld, komen ze het netjes tot aan m'n voordeur brengen! :)

Iemand een idee waar ik een aantal gratis jute zakken kan vinden? Liefst zo dicht mogelijk geweven zodat je er niet kan doorkijken.

Guest_DaTeo_*
Guest_DaTeo_*

#34 Geplaatst 15 juni 2010 - 19:05

Probeer eens bij een plaatselijke landbouwer of iemand die aandappelen verkoopt. Of bij de post, die postzakken worden vaak toch niet vaak herbruikt.

Groeten,
DaTeo

Bewerkt door DaTeo, 15 juni 2010 - 19:07.

kos
kos
  • 129 berichten

#35 Geplaatst 20 juni 2010 - 17:18

Het IKEA-kastje is gehackt!! :LOL:
Het poezentoilet is dus klaar! Mét verlichting!! :d

Ben dan vanmiddag begonnen aan de krabpaal...
Alle benodigde planken op maat gezaagd en in elkaar geschroefd. De bekleding aanbrengen gaat nog niet aangezien ze nog niet geleverd is... :)
Dan maar aan de slag gegaan met het sisaltouw.
Ik had op voorhand geprobeerd om uit te rekenen hoeveel touw ik nodig zou hebben, maar die berekening is compleet nutteloos geweest!

De gegevens die voorhanden zijn:
lengte paal: 1,7 m
omtrek paal: ca.38cm
dikte touw: 8mm

Als je de lengte van de paal neemt en je deelt dat door de dikte van het touw, dan weet je hoeveel omwentelingen het touw moet maken om de volledige paal te bedekken.

Dus: 1700 mm / 8 mm = 212,5 omwentelingen

Als je dan het aantal omwentelingen neemt en vermenigvuldigt met de omtrek van de paal, heb je de theoretische lengte van het touw dat je nodig hebt.

Dus: 212,5 x 38 cm = 8075 cm

En terwijl ik mijn berekening hier maak, zie ik dat ik een omzettingsfout gemaakt heb en dat mijn berekening wel nuttig had geweest als ik die fout niet had gemaakt...
Het is dus niet 8,075 m -zoals ik eerst foutievelijk dacht- dat ik nodig heb, maar 80,75m!! :o

Ik heb dus maar 30m gekocht aangezien ik dacht met 8m (+ wat extra van het aankloppen) voor de grootste van de 3 palen nodig te hebben... Maar met die 30m heb ik amper een halve meter paal omwikkeld!
Zal nog maar wat gaan bijhalen...

Waar ben ik aan begonnen???

Bewerkt door kos, 20 juni 2010 - 17:18.

Pixel
Pixel
  • 17.046 berichten

#36 Geplaatst 20 juni 2010 - 18:07

DaTeo zei:

Hoi,

Ik heb voor Teo ook een krabpaal gemaakt. Ik vond bestaande modellen niet echt mooi staan en vaak erg veel bont in mismatching kleuren. vandaar de stap er zelf één te maken. Als krabpaal heb ik gebruik gemaakt van een afvoerbuis(pvc) met daarrond sissal(opgepast, sissal moet goed aangetrokken worden en draag hiervoor handschoenen!) Ik heb ervoor gekozen om in de krabpaal licht te verwerken. Op die manier heb ik 's avonds verlichting en kan Teo naar harte lust krabben.
Gebruikte materialen:
MDF
Wit Doorzichtige pvc plaat(Gamma)
Tapijt( overschotjes vragen bij Carpetland)
PVC buis (hoogte 80 cm)

Oh ja wat hij erg leuk vindt is een mobieltje voor baby's van bij IKEA met allemaal gekleurde visjes.

Groetjes

Geplaatste afbeelding Geplaatste afbeelding

Wauw! Echt prachtig gemaakt! :bravo:

Guest_Sarina__*
Guest_Sarina__*

#37 Geplaatst 20 juni 2010 - 23:10

kos zei:

Het IKEA-kastje is gehackt!! :LOL:
Het poezentoilet is dus klaar! Mét verlichting!! :d

Ben dan vanmiddag begonnen aan de krabpaal...
Alle benodigde planken op maat gezaagd en in elkaar geschroefd. De bekleding aanbrengen gaat nog niet aangezien ze nog niet geleverd is... :)
Dan maar aan de slag gegaan met het sisaltouw.
Ik had op voorhand geprobeerd om uit te rekenen hoeveel touw ik nodig zou hebben, maar die berekening is compleet nutteloos geweest!

De gegevens die voorhanden zijn:
lengte paal: 1,7 m
omtrek paal: ca.38cm
dikte touw: 8mm

Als je de lengte van de paal neemt en je deelt dat door de dikte van het touw, dan weet je hoeveel omwentelingen het touw moet maken om de volledige paal te bedekken.

Dus: 1700 mm / 8 mm = 212,5 omwentelingen

Als je dan het aantal omwentelingen neemt en vermenigvuldigt met de omtrek van de paal, heb je de theoretische lengte van het touw dat je nodig hebt.

Dus: 212,5 x 38 cm = 8075 cm

En terwijl ik mijn berekening hier maak, zie ik dat ik een omzettingsfout gemaakt heb en dat mijn berekening wel nuttig had geweest als ik die fout niet had gemaakt...
Het is dus niet 8,075 m -zoals ik eerst foutievelijk dacht- dat ik nodig heb, maar 80,75m!! :o

Ik heb dus maar 30m gekocht aangezien ik dacht met 8m (+ wat extra van het aankloppen) voor de grootste van de 3 palen nodig te hebben... Maar met die 30m heb ik amper een halve meter paal omwikkeld!
Zal nog maar wat gaan bijhalen...

Waar ben ik aan begonnen???

Foto van kastjeeee!!!! :jump:

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#38 Geplaatst 21 juni 2010 - 00:00

Ja hé, fotoooooo's ;)

Geplaatste afbeelding
Knuffels van Ann, Roswell, Sati en Echo

Guest_Tails_*
Guest_Tails_*

#39 Geplaatst 21 juni 2010 - 00:33

kos zei:

Ben vandaag bij Hubo en Gamma geweest, maar geen sisaltouw te bespeuren...
Een kluwen van 10m hennep-touw was wat het dichtste in de buurt kwam.

Wel in een stoffenwinkel al een dikwandige kartonnen buis van een 10 cm doorsnede en 1,8m lang meegekregen. Voor de rest hadden ze enkel smallere buizen, maar ze gingen er nog een paar bijhouden zodra ze leeg waren.

Stof hebben we ook al uitgekozen, maar nog niet gekocht omdat ik eerst moet zien hoeveel ik van alles ga nodig hebben.

Onlangs stond bij colruyt een emmertje sisaltouw van 300m (4mm dik) voor zo'n 10 euro, ik heb er eentje meegenomen... Ik weet niet of het in hun permanente "collectie" zit en anders moet je eens navragen of zoeken op collishop.

kos
kos
  • 129 berichten

#40 Geplaatst 21 juni 2010 - 09:12

@Tails: bedankt voor de tip, maar op de site van Collishop vind ik geen sisaltouw... Heb trouwens 8mm dik touw nodig...

En dan hier de foto's van het gehackte IKEA-kastje (niet op achtergrond letten, de veranda moet nog onderworpen worden aan verbouwingen):

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Op de foto met de open kast, zie je boven de middenste opening een grijs bakje hangen. Dat is een Philips led-spotje met bewegingssensor. Dus zodra er een poes binnenkomt, gaat het licht aan. :)
Het zagen van de gaten ging echter niet zo vlot als gehoopt aangezien het holle planken met karton zijn ipv volle planken. Hierdoor was de wipzaag nogal geneigd om een eigen leven te leiden op de onderste plank.

Maar al bij al ben ik best tevreden over het resultaat!

cabezablanca
cabezablanca
  • 521 berichten
  • 2 katten

#41 Geplaatst 21 juni 2010 - 09:25

goed gedaan! :LOL: ik ben trots op mijn ventje! :love3:

Guest_Sarina__*
Guest_Sarina__*

#42 Geplaatst 21 juni 2010 - 10:02

kos zei:

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Waaaauw!! Prachtig gedaan seg!!! Heel leuk ook met het lampje, ze moesten maar eens verloren lopen :)
Heel knap!!! :thumb:

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#43 Geplaatst 21 juni 2010 - 12:54

kos zei:

Op de foto met de open kast, zie je boven de middenste opening een grijs bakje hangen. Dat is een Philips led-spotje met bewegingssensor. Dus zodra er een poes binnenkomt, gaat het licht aan. :)
Het zagen van de gaten ging echter niet zo vlot als gehoopt aangezien het holle planken met karton zijn ipv volle planken. Hierdoor was de wipzaag nogal geneigd om een eigen leven te leiden op de onderste plank.

Maar al bij al ben ik best tevreden over het resultaat!

En dat mag ook, zeer mooi gedaan!

Gefeliciteerd :flower:

Het led-lampje is een goed idee, dan zien ze tenminste wat ze aan het doen zijn, daar hadden we ook al aan gedacht ;)

Als kattenbak denken wij dit te geruiken:
Slugis
Het zijn gemakkelijke, grote bakken die in de meubels passen.
Er bestaan ook verschillende hoogtes in.

We zullen dus ook moeten opletten als we aan het gaten snijden slaan met de holle planken ;)
Ja, voor die prijs mogen we ook geen massieve meubelen verwachten hé!
En dat ook niet alleen bij ikea, of je moet al fortuinen bezitten om massieve meubelen te kopen of die zelf of op maat laten maken!
Waarmee heb je de snijranden afgewerkt?
Met zo'n witte afwerkstrook om te plakken of te strijken?

Bewerkt door haemoglobine, 21 juni 2010 - 13:00.

Geplaatste afbeelding

kos
kos
  • 129 berichten

#44 Geplaatst 21 juni 2010 - 16:08

haemoglobine zei:

En dat mag ook, zeer mooi gedaan!

Gefeliciteerd :flower:

Het led-lampje is een goed idee, dan zien ze tenminste wat ze aan het doen zijn, daar hadden we ook al aan gedacht ;)

Als kattenbak denken wij dit te geruiken:
Slugis
Het zijn gemakkelijke, grote bakken die in de meubels passen.
Er bestaan ook verschillende hoogtes in.

We zullen dus ook moeten opletten als we aan het gaten snijden slaan met de holle planken ;)
Ja, voor die prijs mogen we ook geen massieve meubelen verwachten hé!
En dat ook niet alleen bij ikea, of je moet al fortuinen bezitten om massieve meubelen te kopen of die zelf of op maat laten maken!
Waarmee heb je de snijranden afgewerkt?
Met zo'n witte afwerkstrook om te plakken of te strijken?

Als we die gezien hadden bij IKEA, hadden we die bak wsl ook meegenomen ;)
Maar voorlopig moeten ze het stellen met de kattenbak van onze vorige poes. 't Is niet de meest moderne of flashy, maar hij staat dan ook in een kast he! :)
Massief kan je idd niet verwachten voor die prijs, maar vezelplaat/spaanplaat zaagt een stuk properder!
Eerst wilde ik de randen afwerken met witte, plastic U-profielen aangezien de zaagrand niet overal even mooi was, maar ik vond geen profielen van 3,6cm voor de middelste plank.
Dus heb ik ze maar afgewerkt met van die witte strook om op te strijken en dan met een breekmes de kantjes er afgesneden. Ook daar opletten dat je de witte lak niet beschadigt! Die is namelijk flinterdun!

Bewerkt door kos, 21 juni 2010 - 16:11.

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#45 Geplaatst 21 juni 2010 - 20:04

kos zei:

Als we die gezien hadden bij IKEA, hadden we die bak wsl ook meegenomen ;)
Maar voorlopig moeten ze het stellen met de kattenbak van onze vorige poes. 't Is niet de meest moderne of flashy, maar hij staat dan ook in een kast he! :)
Massief kan je idd niet verwachten voor die prijs, maar vezelplaat/spaanplaat zaagt een stuk properder!
Eerst wilde ik de randen afwerken met witte, plastic U-profielen aangezien de zaagrand niet overal even mooi was, maar ik vond geen profielen van 3,6cm voor de middelste plank.
Dus heb ik ze maar afgewerkt met van die witte strook om op te strijken en dan met een breekmes de kantjes er afgesneden. Ook daar opletten dat je de witte lak niet beschadigt! Die is namelijk flinterdun!

Wij hadden ook gedacht om van die plastieken profielen te gebruiken, maar die zijn inderdaad niet in alle maten beschikbaar...
En met die witte stroken werken haat ik :onzeker:
Ja, de lak is flinterdun, wij hebben ons livingmeubel ook met Besta gemaakt, dus ben ik het al gewoon ;)
En dan de afwerking, op de 9 deuren heb ik er 7 moeten ruilen, er was blijkbaar een probleem met het lakwerk toen wij ze gekocht hebben, er zat op iedere deur een streep in de verf, net of er plakband op hing :(
De fabricatie is ondertussen veranderd en veel verbeterd!

Ja, als die bak toch in een kast staat is het niet echt nodig dat die er goed uit ziet, van zodra hij het werk doet, meer vragen we niet :d
Maar die Slugis bakken passen er perfect in en zijn niet zo duur, toch goedkoper dan een kattenbak!
Bij het volgende bezoek aan Ikea weet je al wat mee te nemen ;)
Mijn huidige kattenbak zou er in ieder geval niet inkunnen, die is te diep voor de kast!
Ben eventueel ook aan het kijken of ik het hogere model meubel niet zou nemen, dan kan ik er 2 bakken in zetten op meerdere verdiepen, wat niet mis zou zijn met 3 katten.
Al levert 1 bak in afwachting me (of liever hen) geen problemen op.

Wij zijn nog aan het kijken waar we het kattenbakmeubel eventueel ergens zouden kunnen plaatsen.
De verbouwingen zijn nog niet af, en de kattenbak heeft nog geen definitieve plaats toegewezen gekregen...
Momenteel gebruik ik ook nog een aparte vuilnisbak die er net naast staat, maar als we het meubel zouden maken, zou ik diepvrieszakjes (grote model dan) gebruiken, dan moet ik al geen plaats meer vinden voor die vuilnisbak, scheppen, zakje toe en meteen in de grote vuilnisbak!

Dan enkel nog een oplossing vinden voor de zak kattenbakvulling die in gebruik is.
Ik werk met klontvormende vulling, dus moet je regemaltig bijvullen, maar éénmaal de zak open kun je die niet ze gemakkelijk meer platleggen :onzeker:
Een eventuele oplossing is onder de "loopplank" aan de rechterkant een grote lage bak zetten waarin je de nieuwe vulling kan gieten, zo moet je die dan enkel uittrekken en overscheppen ;)
Zodat de benodigdheden toch zoveel mogelijk samen in het meubel zitten!

Bewerkt door haemoglobine, 21 juni 2010 - 20:09.

Geplaatste afbeelding