Spring naar inhoud

- - - - -

Surfinia's :)

• Log in om te reageren
6 reacties op dit onderwerp
cheryl
cheryl
  • 1.822 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 01 juni 2010 - 13:53

Hey hey,

Ik heb een vraagje...
Ik ben gek van bloemen en planten, nu tegen de zomer aan heb ik een aantal bloempotten met surfinia's gekocht/geplant.
Maar nu wil ik proberen om ze zelf te zaaien of te stekken, ben juist in een plantencenter geweest en heb gevraagd hoe je het zaad van een surfinia kunt "opvangen" maar ze zei dat dat niet ging omdat het zaad steriel is en dat je ze moet stekken, maar meer uitleg kreeg ik niet :louche:
Dus nu is mijn vraag, weet iemand hoe ik ofwel zaad kan opvangen en hoe ik het moet zaaien ofwel hoe ik de planten kan stekken? (Moet ik dan gewoon een takje aftrekken en dat in een potje met nat potgrond steken en maar laten doen?)
Ik vind er heel weinig info over het net...
Hopelijk is er hier iemand met groene vingers? ;)

Alvast bedankt :catangel

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#2 Geplaatst 01 juni 2010 - 14:02

Vraag het eens aan Lut. Haar man is een kenner van tuinen, planten en bloemen :thumb:

Geplaatste afbeelding

cheryl
cheryl
  • 1.822 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 01 juni 2010 - 14:10

Joloka zei:

Vraag het eens aan Lut. Haar man is een kenner van tuinen, planten en bloemen :thumb:

Owke :d Kga ff een pb'tje sturen over dit topic, tnx :)

Amelie
Amelie
  • Geband lid
  • 18.859 berichten

#4 Geplaatst 01 juni 2010 - 14:36

:geluk: :geluk:

catherine
catherine
  • 40.158 berichten

#5 Geplaatst 01 juni 2010 - 14:57

Ik heb al surfinia's gehad die hun herzaait hadden in de tuin, dus is het best wel mogelijk het zaad te vangen.
Er komen bolletjes op die drogen en open barsten die bolletjes moet je plukken maar heel voorzichtig zodat het zaad er niet uit valt. En dan alles goed laten drogen.
Stekken van surfinia's heb ik nog niet gedaan, omdat ze toch redelijk goedkoop in de lente verkocht worden en ik het dan al die moeite niet waard vind.
Maar ik stek altijd met een sterke stengel. De kop blaadjes knip je eraf zodat je nog maar 2 blaadjes overhoudt die knip je de helft weg dan steek je het kleine stengeltje met de 2 halve blaadjes in stekpoeder en steekt ze  dan in de grond doe een zakje rond de potten en dan wachten tot er nieuwe blaadjes aankomen.
Je kan ook uitleg op het internet vinden om te stekken.

Lut
Lut
  • 11.643 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 01 juni 2010 - 15:31

Wij hebben elk jaar surfina's. Dit is een veredelde vorm van de petunia.
Daar die echter elk voorjaar aan redelijke prijzen te koop zijn, houdt mijn man zich niet bezig met er zaadjes of stekken van te nemen..... . Maar het moet zeker mogelijk zijn hoor!!
Ik heb ondertussen wel gelezen dat wanneer je zaad van de surfina zaait, dat je dan weer gewone petunia's krijgt...! Of dit waar is, weet ik niet, want ik deed het nog nooit.

Hier heb je enkele goeie artikels
Surfinia - hangpetunia

Petunia als eenjarige plant met veel bloemen in vele kleuren en vormen op terras balkon of de plantenborder in de tuin

Sierplanten zelf kweken : boeiend! Semez vous même

Balkonplanten - njarigen - tweejarigen - perkplanten

Hopelijk heb je hier iets aan!

cheryl
cheryl
  • 1.822 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 01 juni 2010 - 16:24

Heel fel bedankt voor de uitleg allemaal.
Ze zijn inderdaad schappelijk in prijs, maar ik wou het gewoon eens proberen om te kijken of het mij lukt :) beetje een uitdaging ;)