Spring naar inhoud

- - - - -

benodigdheden voor een katje

• Log in om te reageren
10 reacties op dit onderwerp
Elfje
Elfje
  • 2.738 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 03 juni 2010 - 14:36

Binnenkort komt ons eerste katje bij ons wonen, Lily. Ze is een Brits Korthaar. Nu, ik weet wel wat ik zo ongeveer allemaal nodig heb, maar ik weet niet goed de afmetingen van alles.
Hoe groot moet bv. de transportbox, kattenbak, krabpaal, ... zijn? Ik zou graag wel even toekomen met al mn materiaal, dus beter nu al spullen kopen waar ze later als ze volgroeid is ook nog inkan. Of is dat niet voor alles en goed idee?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen?

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#2 Geplaatst 03 juni 2010 - 16:44

Voor de transportbox zou ik toch al kiezen voor een grote. Dit komt normaal jaaaaren toe.
Een gewone kattenbak is goed voor als je maar 1 kat hebt.  
En een krabpaal vind ik eigenlijk al ideaal als die ongeveer 1m50 is. Groter is altijd beter.
Een kussen voor op de vensterbank vinden ze hier super, ik vermoed dat Lily een binnenkat wordt.

Je moet hier maar eens rondkijken Dierenbenodigdheden en diervoeding bij zooplus - mijn dierenwinkel

Sarah en Erik
Sarah en Erik
  • 2.910 berichten

#3 Geplaatst 03 juni 2010 - 16:54

ik ben het eens met lies :)
waar je op moet letten bij een krabpaal is dat hij stevig is, dat de palen een goede dikte hebben (zeker 9cm diameter) en dat de palen groot genoeg zijn dat hij zich volledig kan uitstrekken tijdens het krabben :)
zorg ook voor een knus plekje, bv een mandje of slaapzakje :)
en natuurlijk zorg voor genoeg afleiding, dus vééélll speelgoed :h

Vosse
Vosse
  • 6.597 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 03 juni 2010 - 16:56

Inderdaad, gewoon een standaardformaat transportbox en kattenbak zijn goed hoor :) En die kosten ook het minste.

Ik denk van basis uitzet dat je met eetkommetjes en drinkkommetjes (best keramiek of inox), een kattenbak en kattenbakschepje, een transportbox, een mandje (maar dat mag even goed een wasmand met een handdoek zijn ofzo) en wat speelgoed wel toekomt.

Vooral de voeding is van belang, en het opvolgen van je kitten. Minder het exacte aantal speeltjes of de grootte van je kattenbak ;)

Eigenlijk heeft je kat het volgende nodig:
- Een rustig plekje om te eten en te drinken
- Een rustig plekje waar de kattenbak staat, liefst niet in de buurt van het eten en drinken
- Een eigen mandje, waar ze altijd "veilig" is zeg maar
- En wat speelgoed on de vorm van een krabpaal en een aantal kattenspeeltjes

Amelie
Amelie
  • Geband lid
  • 18.859 berichten

#5 Geplaatst 03 juni 2010 - 19:24

:geluk: :geluk:

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 6 katten

#6 Geplaatst 03 juni 2010 - 20:30

Nog een tip: zet het eten en het water niet bij elkaar! Een kat drinkt al te weinig en water dat bij eten staat gaat tegen het instinct in.

Verder moet je ook zorgen dat de bakjes die je koopt breed genoeg zijn (een kat heeft niet graag dat hij aan zn snorharen geambeteerd wordt tijdens het eten, ik heb hier nu dus hondenformaten staan en toulouse vindt dat opmerkelijk leuker.  Je kan ook voor kleine, ondiepe eetkommetjes gaan.

Zoals hierboven al gezegd:
beter geen plastic eetkommetjes ;)

zorg verder voor: een aantal leuke speelgoedjes
een hoog plekje om het territorium te overzien
een plekje waar hij rustig kan liggen zonder dat iemand hem stoort

Zet de kattenbak bij voorkeur ergens waar niet te veel geloop is, katten doen graag rustig hun behoefte.  De krabpaal staat dan bij voorkeur wel weer ergens waar veel gebeurt.

Geef bij voorkeur voeding waarbij het eerste ingrediënt op de ingredientenlijst vlees is ;)

Geplaatste afbeelding

Elfje
Elfje
  • 2.738 berichten
  • 1 katten

#7 Geplaatst 03 juni 2010 - 20:44

Bedankt voor de reacties allemaal!

Wat zijn zo de maten van een standaardformaat? Ik heb al eens een beetje rondgekeken op de webshops en daar vind ik er van het formaat 53x39x40 cm of iets meer of minder. Ik ben niet zo goed in inschatten :oops:

En voor de krabpaal, als je er dan eentje met een hol koopt, wat is dan de beste diameter? Ik vind er met diameter 18 cm, maar dat lijkt me zo klein voor een volwassen poes. Of wriemelen ze zich daar toch in?

Vosse
Vosse
  • 6.597 berichten
  • 1 katten

#8 Geplaatst 04 juni 2010 - 08:21

Een kat wurmt zich doorgaans het liefste in het kleinst mogelijke plekje ;)

Voor het formaat, gewoon, doorsnee eigenlijk... Je haalt een britse kattin in huis dus qua formaat zijn die nou niet echt gigantisch (zoals een coon maar ook een britse kater kan zijn) maar ook geen kleine beestjes.

Er staat juist een hele goede overdekte kattenbak van Cat-It in promotie bij de Tom & Co voor 15 euro, misschien is dat wel iets voor je (ik ben'm zelf ook gaan halen).

Qua krabpalen hangt het een beetje af van wat je uit kan geven. Je kan die zo duur of zo goedkoop maken als je wil ;) Gezien het een britje is zou ik niet direct gaan voor een heel erg hoge, ik zie toch minder britten van boven liggen dan boskatten ofzo. Kan verschillen van kat tot kat natuurlijk hé, maar britten zijn meestal niet de beste klimmers :)

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#9 Geplaatst 04 juni 2010 - 08:27

En iets goedkoops: kartonnen dozen: vinden ze super!!! Om in te slapen, te spelen, piepke-duik te spelen, gewoon...

Geplaatste afbeelding

Elfje
Elfje
  • 2.738 berichten
  • 1 katten

#10 Geplaatst 04 juni 2010 - 11:23

Vosse zei:

Er staat juist een hele goede overdekte kattenbak van Cat-It in promotie bij de Tom & Co voor 15 euro, misschien is dat wel iets voor je (ik ben'm zelf ook gaan halen).

Bedankt voor de tip! Ik ga zeker eens een kijkje nemen!

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 6 katten

#11 Geplaatst 04 juni 2010 - 11:31

Joloka zei:

En iets goedkoops: kartonnen dozen: vinden ze super!!! Om in te slapen, te spelen, piepke-duik te spelen, gewoon...

In kortrijk heet dat katje-duik :ha

Geplaatste afbeelding