Spring naar inhoud

- - - - -

Vraag over enting kitten

• Log in om te reageren
9 reacties op dit onderwerp
eve
eve
  • 1.368 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 04 juni 2010 - 10:47

Zoals jullie weten komt mijn vriendje Alfie/Morris (shortlist nav enquete ;) ) over krap twee weekjes naar mij toe.

Afgelopen donderdag is hij 10 weken geworden. Op donderdag 17 juni, zijn 12 wekelijkse verjaardag haal ik hem op. :dancer:

Ik heb wil graag wat weten over de entingen.

Zijn eerste prikje zou hij bij zijn mama's personeel krijgen.
Ik zou hem dan met 12 weken ophalen en direct bij mijn eigen dierenarts laten nakijken en zijn tweede cocktail enting geven.

Nu kreeg ik gisteravond laat een mailtje van zijn mama's personeel dat zij in het paspoortje van hem even had gekeken en zag dat hij een herhaal enting al op 28 mei had moeten krijgen.
Zij vroeg mij of dit betekende dat ik niet tot 12 weken hoefde te wachten en hem kon ophalen zodat ik hem kon enten.

Dit betekent dus dat hij op 9 weken zijn herhaal enting moest krijgen. Dus m.a.w. als ik het goed heb heeft hij zijn eerste enting dan al op 6 weken gekregen. :(

Volgens mij is die herhaal enting die hij volgens dat paspoortje moet krijgen ook nog steeds een dood vaccin en iblijft sowieso 'DE'  enting op 12 weken. En was dit dus een extra vaccin en niet in plaats van de 9 weken enting...

Nu heb ik 2 vragen:
1) Klopt dit? ;)
2) Volstaat het dat ik pas op 12 weken ent? Ik wil hem toch niet met vaccins volgooien.

Dit is trouwens (duidelijk) geen cattery. Het is een HTK nestje. De mensen zijn superlief en hebben goede bedoelingen, maar weten niet exact alles.
Ze luisteren en nemen wel goed aan wat ik zeg, dus ik kan er wel voor zorgen dat het goed komt met Alfie/Morris ;)
Geplaatste afbeelding

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#2 Geplaatst 04 juni 2010 - 10:51

eve zei:

Zoals jullie weten komt mijn vriendje Alfie/Morris (shortlist nav enquete ;) ) over krap twee weekjes naar mij toe.

Afgelopen donderdag is hij 10 weken geworden. Op donderdag 17 juni, zijn 12 wekelijkse verjaardag haal ik hem op. :dancer:

Ik heb wil graag wat weten over de entingen.

Zijn eerste prikje zou hij bij zijn mama's personeel krijgen.
Ik zou hem dan met 12 weken ophalen en direct bij mijn eigen dierenarts laten nakijken en zijn tweede cocktail enting geven.

Nu kreeg ik gisteravond laat een mailtje van zijn mama's personeel dat zij in het paspoortje van hem even had gekeken en zag dat hij een herhaal enting al op 28 mei had moeten krijgen.
Zij vroeg mij of dit betekende dat ik niet tot 12 weken hoefde te wachten en hem kon ophalen zodat ik hem kon enten.

Dit betekent dus dat hij op 9 weken zijn herhaal enting moest krijgen. Dus m.a.w. als ik het goed heb heeft hij zijn eerste enting dan al op 6 weken gekregen. :(

Volgens mij is die herhaal enting die hij volgens dat paspoortje moet krijgen ook nog steeds een dood vaccin en iblijft sowieso 'DE' enting op 12 weken. En was dit dus een extra vaccin en niet in plaats van de 9 weken enting...

Nu heb ik 2 vragen:
1) Klopt dit? ;)
2) Volstaat het dat ik pas op 12 weken ent? Ik wil hem toch niet met vaccins volgooien.

Dit is trouwens (duidelijk) geen cattery. Het is een HTK nestje. De mensen zijn superlief en hebben goede bedoelingen, maar weten niet exact alles.
Ze luisteren en nemen wel goed aan wat ik zeg, dus ik kan er wel voor zorgen dat het goed komt met Alfie/Morris ;)

de enting met 6 wkn is veels te vroeg!
Ik zou hem pas met 13 wkn de enting laten geven en daarna niet meer!
wanneer haal je hem nu op met 9 wkn?

dan kan je rustig enten met 13

anders als je je kitten met 12 wk haalt zou ik pas met 15 wkn enten.

stress van verhuizen kan een kitten verzwakken waardoor het sneller ziek wordt van een enting.

succes

eve
eve
  • 1.368 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 04 juni 2010 - 11:01

Ik haal hem op met 12 weken, dus lekker een HTK katje die goed tijd met mam heeft doorgebracht. :)

Ik heb namelijk een poes die niesziekte drager is en ik wil de kleine niet onbeschermd in huis halen.
Ik heb wel een aparte quarantaine ruimte gemaakt, maar ik vind dat ik hem daar niet weken lang alleen in kan laten (al kom ik natuurlijk praktisch de hele dag daar spelen, ik werk wel parttime).

Mijn idee was dus hem met 12 weken ophalen, direct langs de DA, en dan lekker naar huis in zijn eigen (quarantaine) kamer, waar hij dan in ieder geval zo'n 10 dagen kan blijven tot het prikje zijn werking doet.
Daarna rustig introduceren naar madam hier :)

Als ik hem eerder op zou halen, bijv nu, zou hij veel langer (een maand dus .. 3 weken tot de enting en dan ruim een week erna voor de werking)  in die ruimte moeten blijven en dat vind ik wel echt zielig.

Maar Nahs, jij denkt dat als ik in 1x doortoeter vanaf het nest naar de DA voor het prikje dat een zware aanslag gaat doen op hem?

Poeh wat moet ik anders aanvangen :catscratchhead
Geplaatste afbeelding

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#4 Geplaatst 04 juni 2010 - 11:01

Kan je niet even telefonisch contact opnemen met je da om samen te overleggen?

Geplaatste afbeelding

eve
eve
  • 1.368 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 04 juni 2010 - 11:23

Hehe net gedaan (DA bellen) :)

Hij zegt dat 6 weken inderdaad vroeg is, dat het soms wel gedaan wordt, maar dan eigenlijk weer een herhaling op die 9 weken is. De cocktail enting staat sowieso altijd rond de 12 weken en niet eerder.

Ik heb ook overlegd of het echt nodig is hem zo te overladen met vaccins (ook omdat ik wel eens lees dat er soms alleen op 12 weken geprikt wordt door fokkers).

In overleg met hem ga ik nu het personeel van Alfie/Morris mama mailen om aan te geven dat die herhaal prik voor 28 mei niet de cocktail is, en ik dus wel hem pas met 12 weken ophaal.
Wat betreft nogmaals tussendoor prikken, het is zeg maar optioneel. Daarom zet ik ook in de mail dat als pap of mam kat daar snuffelt of niest, dat ik graag betaal voor een tussentijdse enting, maar als dat niet het geval is, we gewoon wachten tot 12 weken.

En de reden dat ik eerst hier postte is, omdat julllie er vaak zoveel ervaring mee hebben, dat ik daar soms nog meer aan heb ;)
Geplaatste afbeelding

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#6 Geplaatst 04 juni 2010 - 11:27

eve zei:

Ik haal hem op met 12 weken, dus lekker een HTK katje die goed tijd met mam heeft doorgebracht. :)

Ik heb namelijk een poes die niesziekte drager is en ik wil de kleine niet onbeschermd in huis halen.
Ik heb wel een aparte quarantaine ruimte gemaakt, maar ik vind dat ik hem daar niet weken lang alleen in kan laten (al kom ik natuurlijk praktisch de hele dag daar spelen, ik werk wel parttime).

Mijn idee was dus hem met 12 weken ophalen, direct langs de DA, en dan lekker naar huis in zijn eigen (quarantaine) kamer, waar hij dan in ieder geval zo'n 10 dagen kan blijven tot het prikje zijn werking doet.
Daarna rustig introduceren naar madam hier :)

Als ik hem eerder op zou halen, bijv nu, zou hij veel langer (een maand dus .. 3 weken tot de enting en dan ruim een week erna voor de werking) in die ruimte moeten blijven en dat vind ik wel echt zielig.

Maar Nahs, jij denkt dat als ik in 1x doortoeter vanaf het nest naar de DA voor het prikje dat een zware aanslag gaat doen op hem?

Poeh wat moet ik anders aanvangen :catscratchhead

ja dat denk ik.

ik denk zelfs dat zodra je kitten in aanraking komt met de aanwezige poes dat je bijna 80% kans hebt op een niesziekte!

Want zodra er stress ontstaat bij een drager scheiden ze het virus uit!

Dus de vraag zal zijn ent je tegen de juiste stam dit kan je heel lastig vasstellen.

fokkers die hun kittens aan mensen verkopen waar andere katten al wonen en met namen huis tuin en keuken katten. daarvan krijgen vaak de kittens een niesziekte dit wordt dan ten onrechte op de fokker afgewimpelt.
Daar de fokker niks kan doen aan de al aanwezige katten en hun flora en fauna die ze bij zich dragen!

Zo kan ook een niesziekte dragen door de nieuwkomer ( lees stress door nieuwkomer) verzwakken en door de flora en fauna van de nieuwkomer niesziekte ontwikkelen van een totaal andere stam

Maar het kan ook goed gaan

geef je kat die thuis is alvast enchinacea tabletjes te halen bij de drogist en wat extra kattenvitaminen.
Je kan ook L-lysine halen en dit ook geven

zo maak je de aanwezige kat lekker sterk voor je nieuwe kitten komt.

misschien kan je vragen of ze hem met 12 wkn willen enten betaal jij die en ga je hem 10 dagen later halen.

Denk dat dit het beste is , aanwezige kat optimaal voorbereiden en kitten optimaal beschermen, het kitten zou ik dan ook enchinacea geven gelijk na enting.

eve
eve
  • 1.368 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 04 juni 2010 - 11:37

Ik geef mijn Eve inderdaad al een tijdje Echinaecae (argh hoe je dat ook schrijft) en ook Luffa. En het werkt top! :thumb:
Ze is dan wel een drager, maar zelf heeft ze dan ook helemaal geen last van de niesziekte, af en toe een licht tranend oogje, maar dat is sporadisch. En ik blijf het inderdaad geven, puur voor de weerstand.

Zal het ook aan die kleine geven! Voor de kleine heb ik ook kitten natvoer van Hills gehaald en daar zit L-lysinhydrochloride in.. ben niet helemaal zeker of dat ook L-lysine is, maar het is in ieder geval nog een extraatje als het verwant is en nog eens in het eten verwerkt zit.

Eigenlijk is dat wel een goeie van hen laten enten op 12 wk en 10 dagen later halen..... ik ga er even over nadenken, want ik ben wel die ene ' klant' steeds met specifieke verzoeken hehe :x De broertjes en zusje zijn ook al het huis uit, maar ik wilde mijne daar laten blijven.

Maar het gaat erom dat ze niet ziek worden, dus wel even iets om over na te denken..! :paw

Ik weet dat Eve ook stress zal krijgen inderdaad.. ik zet daarom haar homeopatische middelen, feliway, en een rustige introductie in.
Ik hoop dat het goed komt!!

Bewerkt door eve, 04 juni 2010 - 11:39.

Geplaatste afbeelding

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#8 Geplaatst 04 juni 2010 - 11:46

joh van mijn part geef je ze iets extra voor hun moeite want je wilt het allerbeste voor het kittentje dat bij hun geboren is.

Denk dat je dat gewoon even moet overleggen.
Ze willen waarschijnlijk het beste met het ukkie voor hebben.
En een baasje dat zo zorgvuldig de introductie wil doen is alleen maar een voorrecht om daar je kitten te plaatsen.

maar goed als het niet is tsja dan gewoon even een paar dagen in quarantaine.

wea
wea
  • 5.899 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 04 juni 2010 - 12:49

echt knap van die mensen om ook een HTK katje zo goed te verzorgen (inenten, 12 weken bijhouden,...)

een pluim voor hun en jij ook natuurlijk om zo slim te kiezen :flower:

veerlevs
veerlevs
  • 2.275 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 04 juni 2010 - 14:09

Man, man man wat heb ik hier weer veel bijgeleerd.  Allemaal toch niet zo gemakkelijk, lijkt me :s