Spring naar inhoud

- - - - -

De wet die zegt dat je je poezen mee mag nemen naar een nieuwe huurwoonst.

• Log in om te reageren
35 reacties op dit onderwerp
catherine
catherine
  • 40.161 berichten

#1 Geplaatst 04 juni 2010 - 11:05

Waar vind ik die wet dat specifiek zegt dat je je poezen mag meenemen naar een nieuwe huurwoonst, maar waar de huisbaas je dat verbiedt.
Bestaat die wet echt, ik zou willen weten waar omdat ik denk hier nog andere mensen hun poezen weg doen door dit probleem.
En als ze wettelijk met een papier kunnen aantonen dat ze u dit niet kunnen verbieden, dat er dan mss minder poezels herplaats worden.
Weet iemand dat hier?

Elfje
Elfje
  • 2.738 berichten
  • 1 katten

#2 Geplaatst 04 juni 2010 - 11:14

ik hoop dat die wet bestaat! Ik zal het eens aan mijn rechtenstudentje vragen O:)

Auryn
Auryn
  • 1.226 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 04 juni 2010 - 11:15

Ik kan er nergens iets over vinden maar ik heb wel dit gevonden
JuridischForum.be • Toon onderwerp - Verbod tot houden van huisdieren is een inbreuk o/d privacy

Ik hoop dat dit al helpt.

Geplaatste afbeelding

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Brenda...
Brenda...
  • 8.663 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 04 juni 2010 - 11:15

Mja ik heb gewoon verder gezocht naar een woonst waar ik mn poezels wel mee mocht nemen. Ik weet niet of die wet bestaan mr ik kan er wel inkomen als huisbaas dat je geen huisdieren wilt. Ivm een grote hond op een te klein app. ofzo. Het is nog altijd de huisbaas die uiteindelijk beslist of hij huisdieren toelaat of niet. Dan mag er nog zo een wet zijn. Dan laat hij je gewoon zn app. of huis niet huren. Het is een hele discussie. Gelukkig heb ik een huisbaas die er totaal niets op tegen heeft. Wel als ik een heel erg grote hond had. Maar dat hoort niet op een app. dus geef ik hem gelijk in. :)

Geplaatste afbeelding
Mijn kat is mijn Engel,mijn Liefste Troeteldier met een Hart vol Liefde en een Tong van Schuurpapier.

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 04 juni 2010 - 12:57

Er is nergens een wet die zegt dat het niet verboden mag worden op huisdieren te nemen. Uit de rechtspraak (secundaire bron van recht en dus niet altijd even consequent) is evenwel gebleken dat het een inbreuk vormt op het privé-leven (art 8 EVRM)... Voor de rest is er geen "wettelijke" basis. Er is echter ook andere rechtspraak, onlangs nog een zaak met een hangbuikzwijn, die persoon moest het dier wel wegdoen. Maar, stel er komen problemen en je hebt twee katten op je huurapp. En de verhuurder maakt er een probleem van. Ten eerste gaat die persoon dat moeten laten vaststellen door een persoon die dat wettelijk kan (gerechtsdeurwaarder bv). Dan zal die verhuurder naar het vredegerecht moeten gaan als die wilt dat jij uit het app gaat, of de huisdieren weg. Die kan dat niet zomaar eisen hoor! En dan zal de vrederechter beslissen wat en hoe. Als je 20 katten hebt, verandert het hele verhaal wel. Er wordt rekening gehouden met de ruimte, de omgeving, ev. overlast, aantal...

Bewerkt door Frances, 04 juni 2010 - 12:58.

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#6 Geplaatst 04 juni 2010 - 13:02

Ik zou altijd de situatie zelf aan de verhuurder voor leggen. Wij verhuren ook en zouden gerust op die appartementen 1 of max 2 katten toestaan. Ik zou echter geen toestemming geven voor een hond of meer dan 2 katten, om de simpele reden dat daar niet genoeg ruimte voor is. Dat is uit liefde voor de dieren en niet uit haat natuurlijk ;)

Daarnaast loop je altijd wel het risico dat je hele huurwaarborg eraan gaat als je huisdieren hebt. Schrammen in de laminaat, behang met wat krabben in, je krijgt snel behoorlijk wat kosten die van je waarborg afgetrokken kunnen worden. Een verhuurder dwingen om huisdieren maar OK te vinden, lijkt me dus niet zo verstandig.

Daarbij moet je igv huisdieren op een appartement wel meer letten op je buren dan in een huis. Tenslotte heb je eigenlijk 2 buren extra (boven en onder), die misschien last hebben van de dieren. Igv een of twee katten zal dat wel meevallen natuurlijk. Maar igv meerdere katten of bv. blaffende honden is dat een pak minder aangenaam. En de verhuurder is ook verplicht om rustig genot te verzekeren aan zijn andere huurders.

dorien_951
dorien_951
  • 2.365 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 04 juni 2010 - 13:04

Toen ik huurde maakte ik mijn eigen wetten.  :x
Huisdieren mag zolang de buren niet klagen! :louche:

Bewerkt door dorien_951, 04 juni 2010 - 13:06.

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#8 Geplaatst 04 juni 2010 - 13:46

dorien_951 zei:

Toen ik huurde maakte ik mijn eigen wetten.  :x

vind ik ook!
En als toulouse iets kapot maakt in het kot hier is het maar normaal dat ik dat herstel ^^
Geplaatste afbeelding

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#9 Geplaatst 04 juni 2010 - 13:49

Een vriendin van me moet verhuizen binnen de maand( normaal krijgt ze wettelijk nog 6 mdn maar huisbaas vertikt t ), ze heeft 3 kinderen , en 1 kat
Ze vond al dingens maar nergens mag haar kat mee dus heeft ze telkens nee gezegd .....

maar.... wt nu he ....

Bewerkt door Ellenita, 04 juni 2010 - 13:51.

poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

Auryn
Auryn
  • 1.226 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 04 juni 2010 - 13:54

Als de huisbaas haar verplicht om binnen de maand te verhuizen ipv 6 maanden zonder wettelijk geldige reden, heeft ze recht om schadevergoeding te eisen.

Als men vraag of ze huisdieren heeft, is ze in haar recht om nee te zeggen en als er niks over vermeld word gewoon zwijgen.

Geplaatste afbeelding

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

JessaRaquel
JessaRaquel
  • 16.996 berichten
  • 1 katten

#11 Geplaatst 04 juni 2010 - 13:55

dorien_951 zei:

Toen ik huurde maakte ik mijn eigen wetten. :x

geld hier ook niemand hier heeft last van mijn katten ,ze komen niet buiten  . :) ;)
Geplaatste afbeelding
Als-ie spint is -ie blij ...als-ie gromt is-ie boos...als-ie slaapt is-ie lief :paw :cattailwag

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#12 Geplaatst 04 juni 2010 - 13:58

babetatilla zei:

geld hier ook niemand hier heeft last van mijn katten ,ze komen niet buiten  . :) ;)

nee maar ik heb op mijn app wel klachten gehad de laatste maanden da k er woonde ivm de katten , kreeg de politie en al op mijn dak.... en dat terwijl het geen huurwoning was maar mijn eigen woonst.....
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 04 juni 2010 - 15:03

Frances zei:

Er is nergens een wet die zegt dat het niet verboden mag worden op huisdieren te nemen. Uit de rechtspraak (secundaire bron van recht en dus niet altijd even consequent) is evenwel gebleken dat het een inbreuk vormt op het privé-leven (art 8 EVRM)... Voor de rest is er geen "wettelijke" basis. Er is echter ook andere rechtspraak, onlangs nog een zaak met een hangbuikzwijn, die persoon moest het dier wel wegdoen. Maar, stel er komen problemen en je hebt twee katten op je huurapp. En de verhuurder maakt er een probleem van. Ten eerste gaat die persoon dat moeten laten vaststellen door een persoon die dat wettelijk kan (gerechtsdeurwaarder bv). Dan zal die verhuurder naar het vredegerecht moeten gaan als die wilt dat jij uit het app gaat, of de huisdieren weg. Die kan dat niet zomaar eisen hoor! En dan zal de vrederechter beslissen wat en hoe. Als je 20 katten hebt, verandert het hele verhaal wel. Er wordt rekening gehouden met de ruimte, de omgeving, ev. overlast, aantal...

Zo is het. Rechtspraak is niet altijd even betrouwbaar. Huurgeschillen komen dan ook altijd voor de vrederechter, en als de ene vrederechter A zegt wilt dat niet zeggen dat een andere vrederechter die redenering zal volgen.

Om je echt uit te zetten is er inderdaad al een hele procedure voor nodig, maar persoonlijk vind ik dat je toch best op een goede voet met je huisbaas leeft en dat je gewoon eerlijk vraagt of je huisdieren mag houden.

Bij mij stond er eerst in het huurcontract ook dat er geen huisdieren mochten gehouden worden en toen heb ik een fotootje van onze twee snoezies doorgemaild en gezegd dat we twee katten hadden en dat was geen enkel probleem. Als huisbaas zou ik zelf ook geen probleem hebben met katten, honden is daarentegen wat anders. Toch op een appartement.

Geplaatste afbeelding

Magic Coonie
Magic Coonie
  • 6.039 berichten
  • 6 katten

#14 Geplaatst 04 juni 2010 - 16:18

Aldhissla zei:

vind ik ook!
En als toulouse iets kapot maakt in het kot hier is het maar normaal dat ik dat herstel ^^

Van dat principe ben ik ook Lyn.

xantippe
xantippe
  • 3.580 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 04 juni 2010 - 16:55

dat bestaat, je kan het vinden op de site van gaia

Geplaatste afbeelding