Spring naar inhoud

- - - - -

De wet die zegt dat je je poezen mee mag nemen naar een nieuwe huurwoonst.

• Log in om te reageren
35 reacties op dit onderwerp
Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#16 Geplaatst 04 juni 2010 - 17:11

Bibie zei:

Als huisbaas zou ik zelf ook geen probleem hebben met katten, honden is daarentegen wat anders. Toch op een appartement.

Inderdaad, eer een kat overlast bezorgd... Moet ze wel eeerrg luid kunnen miauwen :x Maar een hond die blaft... Ik zou het eerlijk gezegd ook niet leuk vinden. Of constant boven u getrippel horen van die hondennageltjes...

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#17 Geplaatst 04 juni 2010 - 17:11

xantippe zei:

dat bestaat, je kan het vinden op de site van gaia

Waar dan? ;) Want ik denk het niet hoor, dan zou er ook belange niet zoveel rechtspraak rond zijn!

xantippe
xantippe
  • 3.580 berichten
  • 2 katten

#18 Geplaatst 04 juni 2010 - 17:14

GAIA Global Action in the Interest of Animals

Geplaatste afbeelding

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#19 Geplaatst 04 juni 2010 - 20:31

Ik vind het ook heel vervelend als verhuurders zo moeilijk doen, maar aan de andere kant begrijp ik hen wel een beetje. Ik heb echt al veel verhalen gehoord waarvan je echt schrik zou krijgen. Mijn bazin heeft ook verhuurd aan mensen met katten en toen ze zijn verhuisd, stonk het daar voor dood en vonden ze gigantisch veel uitwerpselen achter de kast in de keuken :misselijk: .

Ik persoonlijk ben ook van het principe dat je verantwoordelijkheid neemt voor wat je dier aan zou richten. Ik zou ook betalen of vervangen wat ze kapot hebben gemaakt, maar helaas is dit voor verhuurders niet voldoende omdat IEDEREEN dit zegt bij het intrekken van de woonst, maar wordt iets helemaal anders gebleken bij het vertrek. Het is altijd hetzelfde liedje. De deftige mensen moeten boeten voor die rotte appels die het voor ons naar de vaantjes hebben geholpen :evil: .
Geplaatste afbeelding

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#20 Geplaatst 04 juni 2010 - 20:40

xantippe zei:

Dat is geen wettelijke basis, zoals ik al gezegd had. Dat is rechtspraak en kan ieder moment veranderen. Geen wettekst verbiedt dat een verhuurder niet in het contract mag zetten dat er geen huisdieren toegelaten zijn.

Guest_Sarahke_*
Guest_Sarahke_*

#21 Geplaatst 04 juni 2010 - 21:23

Wij hebben echt geluk met onze huisbaas, in ons contract staat dat wij geen huisdieren mogen houden.
wij zijn direct eerlijk geweest en gezegd dat wij een poes hebben en diene zei direct da da geen enkel probleem is zolang ze maar nix kapot doet.

Groetjes Sarahke xx

xantippe
xantippe
  • 3.580 berichten
  • 2 katten

#22 Geplaatst 05 juni 2010 - 11:15

Frances zei:

Dat is geen wettelijke basis, zoals ik al gezegd had. Dat is rechtspraak en kan ieder moment veranderen. Geen wettekst verbiedt dat een verhuurder niet in het contract mag zetten dat er geen huisdieren toegelaten zijn.

vroeger stond daar een linkje bij naar een wettekst of zoiets, maar ik ken daar niets van. ik heb het toen aan iemand getoond die rechten studeerde en die zei wel  dat dat dan geldig was. ik zal er eens wat harder naar zoeken :ha

trouwens, er staat ook niet dat een verhuurder dat niet in zijn contract mag zetten. wat ik toen uit die zoektocht op de gaia-site begrepen had was dat je huisdieren mag houden, ZELFS als er in je contract staat van niet. ze mogen enkel geen overlast zijn voor de buren

Bewerkt door xantippe, 05 juni 2010 - 11:16.

Geplaatste afbeelding

Guest_clyde_*
Guest_clyde_*

#23 Geplaatst 24 juli 2010 - 17:54

Met andere woorden: in zoverre het dier in kwestie geen bron van overlast is voor anderen, heeft de huurder het recht het dier te houden, zelfs als het huurcontract of het huishoudelijk reglement dit uitdrukkelijk verbiedt.

staat op de website van gaia
dus ze mogen je er niet uit zetten maar wat als ze je contract na een jaar stopzetten ?
Weten jullie buren dat je katten hebt ook al weet je huisbaas dit niet

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#24 Geplaatst 24 juli 2010 - 18:03

Wanneer ik zou besluiten een kamer te gaan verhuren dan zou ik ook huisdieren verbieden. Natuurlijk ben ik dol op dieren, maar de rust in mijn groep is me heel veel waard en ik moet er niet aan denken dat iemand vogels of kleine knaagdieren zou meebrengen die door mijn katten te pakken genomen kunnen worden.
Mijn huis, mijn regels en als dat een potentiële huurder niet aan zou staan dan zoekt ie maar verder.

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#25 Geplaatst 24 juli 2010 - 18:05

Sarahke zei:

Wij hebben echt geluk met onze huisbaas, in ons contract staat dat wij geen huisdieren mogen houden.
wij zijn direct eerlijk geweest en gezegd dat wij een poes hebben en diene zei direct da da geen enkel probleem is zolang ze maar nix kapot doet.

Groetjes Sarahke xx

Lijkt mij toch een riskante situatie, als er een geschil over zou ontstaan dan heeft de verhuurder door jullie ondertekend bewijs en jullie kunnen nooit bewijzen dat er mondeling toestemming is gegeven.

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#26 Geplaatst 24 juli 2010 - 18:28

Ik heb ook alleen mondelinge toestemming hoor, maar ik zorg dan ook wel heel goed voor alle spullen.
Het enige dat toulouse kapotmaakt is het vliegenraam want daar klimt ze in maar dat ga ik gewoon vervangen als ik hier vertrek.
Ik ben zo een van die personen die echt te vertrouwen valt met zo'n dingen.  Mocht toulouse iets kapotmaken zou ik het zeker vergoeden of herstellen.

En Sihirci, ik snap wel dat je geen huisdieren zou toelaten als je een kamer in je eigen huis verhuurt, das nog heel wat anders dan een appartement verhuren he ;)

Geplaatste afbeelding

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#27 Geplaatst 24 juli 2010 - 18:32

Sihirci zei:

Wanneer ik zou besluiten een kamer te gaan verhuren dan zou ik ook huisdieren verbieden. Natuurlijk ben ik dol op dieren, maar de rust in mijn groep is me heel veel waard en ik moet er niet aan denken dat iemand vogels of kleine knaagdieren zou meebrengen die door mijn katten te pakken genomen kunnen worden.
Mijn huis, mijn regels en als dat een potentiële huurder niet aan zou staan dan zoekt ie maar verder.

Een kamer verhuren is dan ook wel helemaal iets anders dan effectief een appartement of huis verhuren. Daar staan jouw dieren dan ook los van. ;)
Geplaatste afbeelding

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#28 Geplaatst 24 juli 2010 - 18:37

Daar hebben jullie helemaal gelijk in.
Hoe het in België geregeld is weet ik niet, maar hier hebben ook kamerbewoners huurbescherming, alleen bij een hospita gaat deze pas na 9 maanden in.

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#29 Geplaatst 24 juli 2010 - 18:44

Sihirci zei:

Daar hebben jullie helemaal gelijk in.
Hoe het in België geregeld is weet ik niet, maar hier hebben ook kamerbewoners huurbescherming, alleen bij een hospita gaat deze pas na 9 maanden in.

mja, wat bedoel je met kamers?
Ik woon op kot (wat bij jullie op kamers gaan heet) en ik mag daar mijn poezel houden :)

Wel even zeggen dat ik uitzonderlijke toestemming heb van de kotbazen

Bewerkt door Aldhissla, 24 juli 2010 - 18:44.

Geplaatste afbeelding

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#30 Geplaatst 24 juli 2010 - 18:46

Aldhissla zei:

mja, wat bedoel je met kamers?
Ik woon op kot (wat bij jullie op kamers gaan heet) en ik mag daar mijn poezel houden :)

Wel even zeggen dat ik uitzonderlijke toestemming heb van de kotbazen

Ik bedoel een kamer huren.
Dat mag inderdaad als de verhuurder geen bezwaar heeft hier ook.

Bewerkt door Sihirci, 24 juli 2010 - 18:49.
Reden van bewerken: aanvulling