Spring naar inhoud

- - - - -

fokken omdat het leuk is

• Log in om te reageren
113 reacties op dit onderwerp
Guest_Snow_*
Guest_Snow_*

#106 Geplaatst 27 juni 2010 - 09:32

klopt
ik heb al een traantje ook gelaten al meer dan 1 keer..
dat gedichtje hier over een fokster,
wel dat vond ik zo echt geweldig en dat klopte helemaal...

met een klein hartje gezeten als ze bij de veearts waren en vochten voor hun leven, omdat ik er snel bij was!
het is een gezinslid en als er een pup of kitten sterft huil je mee.....met hun, hebben ze pijn wil je het overnemen en je kunt het niet! :cry:
Je kunt ze alleen bijstaan en vertrouwen dat het goed gaat of komt.
Ik leef mee met de dieren die ook hier weggaan,
ze komen toch van bij jou je hebt hun het leven gegeven en ze toevertrouwd aan iemand.

Smitten Kitten zei:

Daarbij... fokken is zeker niet altijd leuk hoor...

henny
henny
  • 1.601 berichten

#107 Geplaatst 27 juni 2010 - 10:07

Snow zei:

Winst
hou je er niet van over
als je het goed wilt doen, tel je eten, je veeartskosten, je shows, soms een moeilijke bevalling,
winst???

De bedoeling is rasverbetering, ook karakter,
maar waar ligt die grens voor iedereen?
bij sommige laag en bij sommige heel hoog,

ik heb het 10 jaar gedaan met mijn honden soms 1 nestje soms geen per jaar soms 2 hing van de wedstrijden af en of ik er ook eentje wilde.....
Wel ik hield ze bij volgde ze op,
volgens mij heb ik er verbetering in gebracht, met honden kun je dat pas weten na een jaar of twee!

Met poezen sneller...

Maar ook vooral op je gevoel afgaan , luisteren en veel nakijken en leren!
Nazien, op stamboom en ook niet alleen dat, vergeet niet het karakter, hoe mooi en speciaal en goed de stamboom is het karakter is ook heel belangrijk.
Sommige mensen willen een hele leuke huispoes, dat kitten krijgt dan een gouden mandje daar is niets mis mee...
soms nog beter,

Wat ik me afvraag...hoe kan een beginnend fokker een stamboom beoordelen.
De individuele kattennamen zeggen dan nog helemaal niets.
Misschien ooit gehoord van een 'beroemde' catterynaam?
Maar er zijn catterynamen uit het verleden die 'beroemd' zijn bij sommigen maar 'berucht' bij vele anderen.

Henny

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#108 Geplaatst 27 juni 2010 - 10:42

henny zei:

Maar er zijn catterynamen uit het verleden die 'beroemd' zijn bij sommigen maar 'berucht' bij vele anderen.

Toen ik mijn eerste poesje kocht had ik ook nog in mijn hoofd dat bepaalde namen "slecht" en bepaalde namen "goed" waren. Heel verkeerde denkwijze, want een cattery is meer dan een naam... tuurlijk als je al 20 jaar fokt komt je in aanraking met dingen als hcm of andere erfelijke zaken waar een fokker die nog maar 2-3 jaar fokt nog niet mee in aanraking is gekomen of waar de dieren nog te jong zijn om het te laten boven komen. En als je al zo lang fokt en al zoveel nestjes hebt gefokt komt er altijd wel wat boven, dat betekent niet dat de hele cattery en al de dieren meteen slecht zijn...
Die les heb ik heel snel geleerd.

Soms heb ik wel eens medelijden met liefhebbers die een kitten moeten uitzoeken. Die kunnen enkel vertrouwen op het woord van de fokker en hier en daar een database of wat info die ze kunnen vinden op internet. Terwijl je kennis over lijnen slechts beetje bij beetje verwerft door combinaties in de gaten te houden, je ogen en oren goed open te houden en contact met andere fokkers. En dan nog hopen dat je bij de juiste collega's belandt, die weten waarover ze spreken...

Als je ziet wat een riskante beslissingen fokkers maken omdat ze niet weten wat speelt in een bepaalde lijn terwijl de fokkers degene zouden zijn die kennis moeten hebben van lijnen dan is het wel duidelijk dat een gewone liefhebber soms echt een vogel voor de kat is...

Bewerkt door Smitten Kitten, 27 juni 2010 - 10:44.

Guest_Snow_*
Guest_Snow_*

#109 Geplaatst 27 juni 2010 - 12:08

ja daarom leren luisteren en je ogen open zetten raad vragen aan mensen met ervaring die je dan nog betrouwd en betrouwbaar zijn!

Je kunt zelf maar doen wat moet en de kwaliteit en gezondheid en genetica op de eerste plaats zetten, ook een sociaal kitten....voor je eigen cattery

bv met een poes en kater een nestje doen die niet goed van wezen zijn en angstig al is de rest oke,
dat vind ik ook niet zo geweldig voor de fok!
Alles telt mee...

Bewerkt door Snow, 27 juni 2010 - 12:12.

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#110 Geplaatst 27 juni 2010 - 12:19

even een knuppeltje in het hoenderhok daar er hier weinig hanen zitten ;)

is het niet zo dat je als beginnende fokker soms namen door krijgt van fokkers die je vertrouwt waar je na 2 jaar achter komen dat ze wel goed zijn.

Het heeft denk ik ook te maken met de cirkel waar je je inbevindt.
Als deze erg nauw is blijft je mening mogelijk ook beperkt

Havvanur
Havvanur
  • 2.172 berichten
  • 4 katten

#111 Geplaatst 27 juni 2010 - 13:23

Nahs zei:

is het niet zo dat je als beginnende fokker soms namen door krijgt van fokkers die je vertrouwt waar je na 2 jaar achter komen dat ze wel goed zijn.

Ik heb wel de ervaring dat het andersom is.

Je vertrouwt als beginnende fokker mensen waar je na een paar jaar anders overdenkt :wi

Guest_Snow_*
Guest_Snow_*

#112 Geplaatst 27 juni 2010 - 15:37

Gewoon heel eenvoudig, je vraagt het aan mensen met ervaring,bv mijn collega, die geeft me raad doktert een stamboom uit zoals jij dat doet, door nog twee andere cattery's die het heel goed doen en de lijnen heel goed kennen en je zo lleren te kijken naar namen en sellectief te zijn, kwestie van nagaan en leren en vragen stellen aan de juiste personen

henny zei:

Guest_Snow_*
Guest_Snow_*

#113 Geplaatst 27 juni 2010 - 15:40

daarom is het ook belangrijk dat je verder dan dat cirkeltje gaat en je meerdere contacten legt en ziet,ik heb nu door een show bij de onafhankelijke ook weer bijgeleerd van cattery's,zo geraak je uit dat kringetje...Zie je meer en veruim je je in zicht.

Nahs zei:

Guest_Snow_*
Guest_Snow_*

#114 Geplaatst 27 juni 2010 - 15:42

*En hier is wel wat zoveel cattery's afbreekt PURE JALOEZIE!vreselijke ziekte zekers als je ze niet onder controle hebtdaarom moet er nog niets verkeerd gegaan zijn bij de cattery