Spring naar inhoud

- - - - -

fokken omdat het leuk is

• Log in om te reageren
113 reacties op dit onderwerp
Randa
Randa
  • 6.205 berichten
  • 7 katten

#16 Geplaatst 07 juni 2010 - 09:43

Ook bij de Abessijnen zie je in de BENELUX altijd dezelfde katers opduiken. Soms komt er eentje bij maar als je dan de stamboom gaat bekijken is het gewoon het vervolg op een vorige lijn.  Dat is ook de rede dat ik samen met vrienden elk een kater hebben geïmporteerd uit Australië, beide katers hebben mooie lijnen die half Amerikaans en half Australisch zijn.  
Op deze manier trachten wij ons steentje  bij te dragen in het fokken van Abessijntjes.
Ook zijn er heel dikwijls restricties soms kan te aanvaarden, soms zo streng dat bepaalde waardevolle lijnen en genen helemaal verloren gaan.
Anderzijds zie ik ook dat bepaalde fokkers zelfs poesjes aanbieden als fokpoesje met gebreken.  Ook zijn er fokkers die enkel maar € tekens zien!
Rasverbeteren is investeren en gelukkig heb ik een van de meest ervaren abessijnen foksters achter mij staan om mij te helpen en de juiste beslissingen te nemen.
Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Maicis, Storm, Trouble, Winter, Party, Kiri, Quecha, Quirina, Umika, Tessa, Lotje, Mira, Ziva and Sadie

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#17 Geplaatst 07 juni 2010 - 09:54

veerlevs zei:

Er zijn er ook (spijtig genoeg) die het doen voor het geld.  Uiteindelijk kunnen zij toch nooit met de lijnen bezig zijn en is kwantiteit belangrijker dan kwaliteit.
Erg vind ik dat :(

Tja, voor het geld, dan ben je eigenlijk al echt slecht bezig...
Als je uitrekent wat een correct kitten kost en dit met de verkoopsprijs vergelijkt, zie je dat je het echt niet voor het geld moet doen!
Jammer genoeg zijn er charlatans die er enkel en alleen geld willen mee maken, en als je dan langs alle kanten probeert te besparen kun je er misschien wat uithalen, maar wat komt daar dan als kitten uit?

En goedkope raskittens kopen kan ik alleen maar afraden, jammer genoeg uit eigen ervaring :onzeker:
Mijn britje heb ik voor 250 Euro aangekocht, die man vond de volle prijs véél te duur, niet verantwoord enz...
Maar, zij heeft geen chip, ze lieten ze al aan 8 weken vertrekken, dus winnen ze al 4 weken voeding, kattenbakvulling, verzorging en 1 vaccin uit...
En heb ik er in de eerste 4 maand dat ze bij ons was al meer da-kosten aan gehad dan wat ik voor haar betaald heb...

Smitten Kitten zei:

Daarbij... fokken is zeker niet altijd leuk hoor...

Dat heb ik ondertussen ook al gezien hier op het forum!
Alle risico's die eraan verbonden zijn, je moet het echt uit je hart doen en weten waar je mee bezig bent!
Het is zeker niet zomaar eventjes de katten bij elkaar zetten en dan lekker de kittentjes verkopen!

Bewerkt door haemoglobine, 07 juni 2010 - 09:55.

Geplaatste afbeelding
Knuffels van Ann, Roswell, Sati en Echo

cathy67
cathy67
  • 479 berichten

#18 Geplaatst 07 juni 2010 - 11:44

Waar ik me soms ook vragen bij stel is dat er mensen zijn die gaan fokken en onmiddellijk 10 of meer katten hebben. Dan denk ik echt dat niet meer uit liefde voor het ras is maar meer uit liefde voor  hunne portomonee.
Ik krijg soms mailtjes van mensen die dan mailen dat ze een poesje besteld hebben en dat ze een cattery gaan starten. Er zijn er die een cattery starten voor ze een kat hebben!!! Dan mail ik terug dat ze het hopelijk doen met liefde voor het ras en niet voor het geld want dat kan dik tegen vallen. Want elke fokker krijgt vroeg of laat toch eens tegenslag bij het fokken.

Jumanah
Jumanah
  • 18 berichten

#19 Geplaatst 07 juni 2010 - 12:02

Randa zei:

Ook bij de Abessijnen zie je in de BENELUX altijd dezelfde katers opduiken. Soms komt er eentje bij maar als je dan de stamboom gaat bekijken is het gewoon het vervolg op een vorige lijn.  Dat is ook de rede dat ik samen met vrienden elk een kater hebben geïmporteerd uit Australië, beide katers hebben mooie lijnen die half Amerikaans en half Australisch zijn.  
Op deze manier trachten wij ons steentje  bij te dragen in het fokken van Abessijntjes.
Ook zijn er heel dikwijls restricties soms kan te aanvaarden, soms zo streng dat bepaalde waardevolle lijnen en genen helemaal verloren gaan.
Anderzijds zie ik ook dat bepaalde fokkers zelfs poesjes aanbieden als fokpoesje met gebreken.  Ook zijn er fokkers die enkel maar € tekens zien!
Rasverbeteren is investeren en gelukkig heb ik een van de meest ervaren abessijnen foksters achter mij staan om mij te helpen en de juiste beslissingen te nemen.

Ik denk dat het wel mee valt met de diverse katers binnen Europa (Benelux is niet een goed voorbeeld omdat er in Luxemburg en België maar heel weinig met Abessijnen gefokt word). In Frankrijk, Denemarken, Duitsland, Nederland, Finland, Zweden en zelfs Engeland is voldoende diversiteit aan lijnen aanwezig. En voor een beginnend fokker kun je daar al leuke katten kopen die qua stamboom niet te veel verwant zijn aan de stambomen die binnen je regio rond gaan. Natuurlijk is het importeren van een kat uit een ander werelddeel altijd interessant voor de fok maar of het stamboom nu echt zo verschillend is? Daar heb ik zo mijn twijfels over. Misschien lijkt het de eerst 3 of 4 generaties wel helemaal anders maar daarna kom je toch altijd weer op dezelfde katten uit. Als je echt iets nieuws voor de genen pool wilt importeren zoek je dat niet in Australië of Amerika maar juist ergens in Europa. Dan heb je de meeste kans op een totaal vreemde lijn met een andere genenpool. Of je die katten ook wil gebruiken voor de fok is een andere discussie :d

Een snelle blik op jou kers vers geïmporteerd kater geeft al aan dat het wel mee valt met de diversiteit in zijn stamboom. Van moeders kant komt Zzaby’s Pipe Dream een paar keer voor. Een directe zoon van hem staat al een aantal jaar ter dekking en als ik me niet vergis is dit ook de vader van jouw kittens. Verder komt er nog al wat Unkamen en Clarion voor en die katten gaan ook de hele wereld rond. Het stamboom van de vader ken ik niet maar Fin Bheara als cattery natuurlijk wel. Daar zit vaak een groot portie Purssynian achter, wat Hillstblues en Zehnder en dat zijn lijnen die ook al meer dan genoeg binnen Europa rond gaan. Helemaal niet erg. Maar om nu te roepen dat je vanwege het verbreden van de genenpool een kater uit Australië haalt is in mijn beleving toch een beetje overtrokken. Het klinkt natuurlijk wel interessant :LOL:

Basis doet iemand dit soort acties voor zijn eigen fok en meestal met het doel zijn eigen lijnen te verbeteren. Dat je dan onderweg ook met andere fokkers deelt is leuk en sociaal maar als een fokker dat niet doet is en blijft dat zijn/haar keuze.

Jumanah

Guest_Sphynxkitty_*
Guest_Sphynxkitty_*

#20 Geplaatst 07 juni 2010 - 18:42

Smitten Kitten zei:

nee inderdaad...
er komen heel wat stressmomenten bij, vooral door ongerustheid of alles wel ok is...
en wij zijn zeker ook nog aan het bijleren...

groetjes

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#21 Geplaatst 07 juni 2010 - 19:08

Ginger-en-Noortje zei:

Ik vraag me wel af hoe je bepaald of wie er bepaald dat een zekere combinatie al dan niet een verbetering is, of meer een vermeerdering?

Tja continue dezelfde combi doen, dat voegt aan het ras niks toe.
En dat is pure vermeerdering.

Smitten Kitten zei:

Volledig de waarheid :(

cathy67 zei:

Waar ik me soms ook vragen bij stel is dat er mensen zijn die gaan fokken en onmiddellijk 10 of meer katten hebben. Dan denk ik echt dat niet meer uit liefde voor het ras is maar meer uit liefde voor hunne portomonee.
Wat een heerlijk vooroordeel :(
Mijn 1e katten waarmee ik een cattery startte. Garfield, Hoogie, Sabrina, Sparkle Daarnaast had ik nog een oude HTK Tijger en een jong poesje genaamd pikachu ( beiden gecastreerd) Tja en toen zag ik Sander, verliefd en gekocht, Hurrican, verliefd en gekocht. Beauty opslag verliefd. Medea en haar broer. Nog geen nest gefokt. Het eerste nest kwam toen eigenlijk van Hoogie en Hurrican, hier werd mijn Queen uitgeboren.
Echter zo'n vooroordeel. Maar ik doe het dus schijnbaar voor mijn portemonee.
Tja heb momenteel 3 dekkaters, 4 oudere fokpoezen, 2 jongere fokpoesjes ( nog geen nest gehad, 1 van 1 jaar net en 1 van 9 mnd) en 1 van 10 weken, 1 van 4 weekjes. max 3 nesten per jaar, ja idd ik doe het voor mijn portemonee. En het zwembad in de tuin, en mijn wagenpark uitbreiden.
Ach ik blijf dromen en me de blub werken om mijn katten te onderhouden en zelf ook nog een normale avondmaaltijd te hebben. :roll:

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

cathy67
cathy67
  • 479 berichten

#22 Geplaatst 07 juni 2010 - 19:46

Er zullen nog wel fokkers zijn die het goed menen maar ik ken toch enkele fokkers waar ik niet bevooroordeeld ben maar het zeker weet. Ik ken een fokster die gestopt is met werken zodat ze van haar katten kan leven.
Sorry dat ik je beledigd heb.

Bewerkt door cathy67, 07 juni 2010 - 19:49.

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#23 Geplaatst 07 juni 2010 - 19:48

Er kunnen gerust cattery's zijn waar dat er wat meerdere katten zijn maar daarom zijn ze niet slecht he, misschien houden ze zo van hun katjes dat ze niet willen mee doen aan herplaatsen?

cathy67
cathy67
  • 479 berichten

#24 Geplaatst 07 juni 2010 - 19:58

Ik zeg toch niet dat alle cattery's die meer katten hebben dat die slecht behandeld worden. Ik zal het anders zeggen : Er zijn "sommige" mensen die juist beginnen , hebben onmiddellijk veel katten beginnen te fokken en denken dan dat ze ook alles al weten. Ik benadruk wel " sommige". En daar bedoel ik zeker de mensen niet mee die maar een paar nestjes per jaar hebben. En ik weet ook dat je met drie nestjes per jaar niet veel aan over houd.

henny
henny
  • 1.601 berichten

#25 Geplaatst 07 juni 2010 - 20:01

Ik snap wel wat je bedoelt: "ik koop 10 katten tegelijk en nu ga ik fokken".

Henny

cathy67
cathy67
  • 479 berichten

#26 Geplaatst 07 juni 2010 - 20:03

henny zei:

Ik snap wel wat je bedoelt: "ik koop 10 katten tegelijk en nu ga ik fokken".

Wat ben ik blij dat er toch iemand mij begrijpt. :)

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#27 Geplaatst 07 juni 2010 - 20:05

Wat ik raar vind zijn mensen die een ras gaan fokken en die dan ipv klein te starten meteen van elke kleur een kater en een paar poezen willen hebben. Het lijkt wel alsof ze denken dat het zo moet.... :catscratchhead

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#28 Geplaatst 07 juni 2010 - 20:07

Maarrrr... je mag natuurlijk niet gewoon iedereen over dezelfde kam scheren!
Vaak ligt de waarheid ergens in het midden ;)

Dit tekstje vind ik overigens wel een kern van waarheid bevatten. Is wel in het Duits.

Gedanken über das Züchten oder Wie man es macht, ist es falsch!

Hat ein Züchter wenige Katzen ist er ein Vermehrer, da er immer dieselben Verpaarungen wiederholt.
Hat ein Züchter viele Katzen, ist er ein Massenzüchter und will damit nur Geld machen.
Gibt ein Züchter aus der Zucht genommene Kastraten ab, hat er eine Katzendurchlaufstation.
Behält ein Züchter die Kastraten, hat er zu viele Katzen und verliert den Überblick.
Hat ein Züchter nur zwei Kastraten, sind das Alibikastraten.

Hat ein Züchter einen Kater, ist er ein Vermehrer, da er ständig die Verpaarungen wiederholt.
Hat ein Züchter mehrere Kater und separiert diese, hat er eine schlechte Katerhaltung.
Hat ein Züchter mehrere Kater und separiert diese nicht, weiß man von wem die Kitten sind?
Geht ein Züchter zum Fremddecken, dann drückt er die Probleme der Katerhaltung den Katerhaltern auf und außerdem hat er ja dann nur Allerweltsstammbäume.
Gibt ein Züchter seinen Kater zum Fremddecken frei, dann beutet er seinen Kater aus.
Gibt ein Züchter seinen Kater nicht zum Fremddecken frei, will er neue Linien nicht teilen.

Hat das Haus Gebrauchsspuren von den Katzen, ist die Zucht unsauber, vor allem wenn man auch noch den Kater riecht.
Sieht und riecht man im Haus nichts von den Katzen, sperrt er die Katzen weg und ist ein Tierquäler.

Geht ein Züchter testen, dann sieht er nur noch Erbkrankheiten.
Geht ein Züchter nicht testen, sind ihm Erbkrankheiten egal.
Redet er übers Testen, dann redet er die Rasse krank.
Redet er nicht übers Testen, dann verheimlicht er was.
Veröffentlicht er unangenehme Testberichte, dann macht er ganze Linien verdächtig.
Veröffentlicht er keine unangenehmen Testergebnisse, dann kastriert er heimlich und macht mit der Nachzucht weiter.

Hat ein Züchter gesundheitliche Probleme und redet darüber, dann ist seine Zucht verseucht.
Hat er gesundheitliche Probleme und redet nicht darüber, dann verseucht er andere Zuchten und Katzenhaushalte.
Hat ein Züchter mal ein Kitten verkauft, das anschließend krank wurde, macht er das immer so,
und alle Katzen und Kitten dieses Züchters sind krank.Kauft/nimmt ein Züchter ein krankes Kitten oder Katze zurück und bringt diese im eigenen Haushalt unter, handelt er verantwortungslos den Stammkatzen und deren Kitten gegenüber.
Nimmt er Kitten/Katze nicht zurück, da das Risiko für die Stammkatzen und deren Kitten zu groß ist, dann ist es ihm egal, wie es den von ihm gezüchteten Katzen geht.

Verkauft ein Züchter keine Jungtiere in die Zucht, dann bringt er die Rasse nicht voran.
Verkauft er an andere Züchter, dann verbreitet er die Linien zu sehr.

Hat ein Züchter eine Katze von einem Züchter, den ein anderer Züchter nicht leiden kann, dann kann der andere Züchter ihn auch nicht mehr leiden.
Verkauft ein Züchter eine Katze an einen anderen Züchter, den andere Züchter nicht leiden können, können die anderen Züchter den dann auch nicht leiden.
Haben mehrere Züchter keinen Streit miteinander, dann sind sie eine Lobby.  
Arbeitet ein Züchter mit einem anderen Züchter zusammen, dann kann das ja sowieso nicht lange gut gehen.
Besucht ein Züchter mit seinen Katzen keine Ausstellungen, dann ist es ein Hinterhofzüchter.
Besucht ein Züchter mit seinen Katzen Ausstellungen, dann ist er ausstellungs- und pokalsüchtig.
Schreibt ein Züchter auf Mailinglisten, dann will er sich nur in den Mittelpunkt spielen.
Schreibt ein Züchter nichts auf den Listen, dann ist er ein Listenschmarotzer.
Schickt ein Züchter Bilder auf die Listen, dann will er nur Kitten verkaufen.
Schickt ein Züchter Showresultate auf die Listen, dann ist er ein Angeber.
Schickt ein Züchter keine Bilder und keine Showergebnisse auf die Listen sind die Katzen/Kitten entweder krank oder hässlich.  

Verkauft ein Züchter für viel Geld, ist er ein Wucherer.
Verkauft ein Züchter für wenig Geld, dann macht er die Preise kaputt.  
Verkauft ein Züchter an Anfänger, dann fördert er die Zahl der Zuchtanfänger.
Verkauft er nicht an Anfänger, dann ist er arrogant und hat was gegen Anfänger.

Hat ein Züchter pingelige Verträge, dann sind es Knebelverträge.
Hat ein Züchter Standardverträge, dann sind die nichts wert.

Informiert sich ein Züchter über Rasse und Zucht, und gibt das Wissen auch weiter, ist er ein Angeber.
Informiert er sich und behält das Wissen für sich, ist er ein Egoist.

(Verfasser unbekannt)

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#29 Geplaatst 07 juni 2010 - 20:15

Wat een enorme waarheid zit er in dit stuk Hanne.
Het is idd nooit goed, over alles valt te koeren.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#30 Geplaatst 07 juni 2010 - 21:08

Jumanah zei:

Ik denk dat het wel mee valt met de diverse katers binnen Europa (Benelux is niet een goed voorbeeld omdat er in Luxemburg en België maar heel weinig met Abessijnen gefokt word). In Frankrijk, Denemarken, Duitsland, Nederland, Finland, Zweden en zelfs Engeland is voldoende diversiteit aan lijnen aanwezig. En voor een beginnend fokker kun je daar al leuke katten kopen die qua stamboom niet te veel verwant zijn aan de stambomen die binnen je regio rond gaan. Natuurlijk is het importeren van een kat uit een ander werelddeel altijd interessant voor de fok maar of het stamboom nu echt zo verschillend is? Daar heb ik zo mijn twijfels over. Misschien lijkt het de eerst 3 of 4 generaties wel helemaal anders maar daarna kom je toch altijd weer op dezelfde katten uit. Als je echt iets nieuws voor de genen pool wilt importeren zoek je dat niet in Australië of Amerika maar juist ergens in Europa. Dan heb je de meeste kans op een totaal vreemde lijn met een andere genenpool. Of je die katten ook wil gebruiken voor de fok is een andere discussie :d

Een snelle blik op jou kers vers geïmporteerd kater geeft al aan dat het wel mee valt met de diversiteit in zijn stamboom. Van moeders kant komt Zzaby’s Pipe Dream een paar keer voor. Een directe zoon van hem staat al een aantal jaar ter dekking en als ik me niet vergis is dit ook de vader van jouw kittens. Verder komt er nog al wat Unkamen en Clarion voor en die katten gaan ook de hele wereld rond. Het stamboom van de vader ken ik niet maar Fin Bheara als cattery natuurlijk wel. Daar zit vaak een groot portie Purssynian achter, wat Hillstblues en Zehnder en dat zijn lijnen die ook al meer dan genoeg binnen Europa rond gaan. Helemaal niet erg. Maar om nu te roepen dat je vanwege het verbreden van de genenpool een kater uit Australië haalt is in mijn beleving toch een beetje overtrokken. Het klinkt natuurlijk wel interessant :LOL:

Basis doet iemand dit soort acties voor zijn eigen fok en meestal met het doel zijn eigen lijnen te verbeteren. Dat je dan onderweg ook met andere fokkers deelt is leuk en sociaal maar als een fokker dat niet doet is en blijft dat zijn/haar keuze.

Jumanah
Hoe kijk jij naar de Somali fok? ;)

"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding