Spring naar inhoud

- - - - -

fokken omdat het leuk is

• Log in om te reageren
113 reacties op dit onderwerp
Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#31 Geplaatst 07 juni 2010 - 22:07

cathy67 zei:

Ik zeg toch niet dat alle cattery's die meer katten hebben dat die slecht behandeld worden. Ik zal het anders zeggen : Er zijn "sommige" mensen die juist beginnen , hebben onmiddellijk veel katten beginnen te fokken en denken dan dat ze ook alles al weten. Ik benadruk wel " sommige". En daar bedoel ik zeker de mensen niet mee die maar een paar nestjes per jaar hebben. En ik weet ook dat je met drie nestjes per jaar niet veel aan over houd.

Ik begrijp je ook wel hoor. ;)

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#32 Geplaatst 07 juni 2010 - 22:36

Fokken omdat het leuk is ????

Het beste voorbeeld is het bijwonen van een bevalling.
Laatst had ik dus een toeschouwer ;) en die zag dat het niet altijd zo leuk is.
Maar zeer spannend en niet zo simpel...
Ik ben ervan overtuigd dat zij alvast nooit zal beginnen fokken met de intentie dat het leuk is.

Het afscheid nemen van de kittens valt me toch ook nog telkens zwaar. Ook bij dit is " leuk " wel anders !!

Het is aan ons fokkers om daar zoveel mogelijk over te vertellen en de mensen echt in te lichten wat fokken inhoud.
Al bereik je niet iedereeen, er zijn er toch altijd wel die echt bereid zijn te luisteren. Af en toe weerhoud je iemand van :
"het fokken omdat het leuk is "  als je de risico's uitlegd.
Je kan je poes verliezen, de kittens verliezen (soms zelf beiden), je een hele hoop ellende op de hals halen van ontevreden kittenbaasjes,...als je gewoon eens fokt omdat het leuk is.

Het is niet omdat iemand veel poezen/katers heeft dat hij notabene een broodfokker is.
Ik ken heel veel goede fokkers met een hele gezonde toch grote cattery. Als men de financiele middelen heeft, de tijd en de kennis heeft, waarom niet ?? Niet iedereen neemt zomaar graag afscheid van de castraten of poezen/katers die niet (meer) geschikt zijn voor de fok. En dan blijven er soms wel eens wat meer plakken.
Hoe langer een fokker bezig is hoe moeilijker ook om dat in te perken.
Ik heb het er toch ook moeilijk mee om te herplaatsen en afscheid te nemen van een kater of poes waar ik zo'n intense momenten mee beleefd heb. Helaas soms onvermijdelijk als het niet klikt in de groep.
Maar leuk is dan net weer wat anders !!!

Maar er zijn inderdaad ook verzamelaars en zelfs van alle rassen door elkaar. Daar heb ik ik een grondige hekel aan.
Hoe kan je op zo'n manier gezond werken en verbetering zien ??
Dat is niet leuk, maar ziekelijk...

Een overaanbod daar geloof ik niet in, zeker niet qua kwaliteit.
Er zijn heel veel fokkers met een wachtlijst.
Fokkers hebben echt moeite om mooi zuivere lijnen te vinden, dat wel.
Er wordt wat afgefokt, maar helaas niet overal even verstandig...
En zelfs de leken op het vlak van kwaliteit kunnen algauw wel onderscheid maken tussen goede en minder goede fokkers.
Helaas laten velen zich vangen door lagere prijzen of zelfs dumpprijzen omdat ze gewoon geen fokbedoelingen hebben en een "leuk" huisgenootje willen.
Ze kiezen dan voor fokkers "die gewoon een leuk nestje kregen " met alle gevolgen van dien.
Als het fout loopt mag het plots wel de correcte prijs kosten, die indruk heb ik. Wat wij aan gedupeerden van "zomaar een leuk nestje of dierenwinkel of broodfokker" al kregen, daar kan ik een boek mee vullen door de jaren !!!
Spijtig dat het veelal voor beide partijen, koper/fokker, is : Wie zijn gat verbrand moet op de blaren zitten. Alleen zijn vooral die arme kittens/katten daar de grootste dupe van !!!

Fokken is een passie en een hobby. Een hele dure, boeiende hobby.
Niet zomaar leuk, intens leuk als het lukt !! Kennis en ervaring opbouwen
je hele fokkersleven lang. Ik denk niet dat ik ooit volleerd zal zijn en dat is net zo boeiend en een uitdaging !!

cathy67
cathy67
  • 479 berichten

#33 Geplaatst 07 juni 2010 - 23:49

Feroesti, je begrijpt me niet goed. Ik heb helemaal niks tegen fokkers die veel katten hebben. Ik heb bij sommige fokkers mijn bedenkingen dat ze ineens veel katten hebben zoals oa van elke kleur ineens een dekkater. Ik begrijp heel goed dat fokkers hun katten die op rust zijn niet willen weg doen. Die verdienen zelf een dikke grote pluim. In de zeventien jaar dat ik er mee bezig ben heb ik nog geen enkele weg gedaan. In die tijd heb ik al veel fokkers die dachten dat het veel ging opbrengen zien komen en gaan. En dat zullen andere fokkers die ook al zo lang bezig zijn of langer beamen. Ik hoop dat ik nu is eindelijk heb kunnen duidelijk maken wat ik bedoel.

Guest_desorayo_*
Guest_desorayo_*

#34 Geplaatst 08 juni 2010 - 05:41

in de 21jaar dat ik bezig ben heb ik er ook al veel zien komen en gaan hoor.inderdaad de meeste denken dat ze er rijk van worden.dat is zo niet hoor.

Randa
Randa
  • 6.205 berichten
  • 7 katten

#35 Geplaatst 08 juni 2010 - 13:55

Jumanah zei:

Ik denk dat het wel mee valt met de diverse katers binnen Europa (Benelux is niet een goed voorbeeld omdat er in Luxemburg en België maar heel weinig met Abessijnen gefokt word). In Frankrijk, Denemarken, Duitsland, Nederland, Finland, Zweden en zelfs Engeland is voldoende diversiteit aan lijnen aanwezig. En voor een beginnend fokker kun je daar al leuke katten kopen die qua stamboom niet te veel verwant zijn aan de stambomen die binnen je regio rond gaan. Natuurlijk is het importeren van een kat uit een ander werelddeel altijd interessant voor de fok maar of het stamboom nu echt zo verschillend is? Daar heb ik zo mijn twijfels over. Misschien lijkt het de eerst 3 of 4 generaties wel helemaal anders maar daarna kom je toch altijd weer op dezelfde katten uit. Als je echt iets nieuws voor de genen pool wilt importeren zoek je dat niet in Australië of Amerika maar juist ergens in Europa. Dan heb je de meeste kans op een totaal vreemde lijn met een andere genenpool. Of je die katten ook wil gebruiken voor de fok is een andere discussie :d Jumanah
Het is nl zo dat ik plan nog een poesje aan te schaffen uit de regio Denemarken, Noorwegen, Zweden of Finland.  Wanneer ik stambomen ga uitpluizen van katjes die van ginds komen zit er dikwijls de lijn van Nisaba in.  Ik heb ook heel goed voor ogen wat ik wil in mijn cattery en heb in het nemen van beslissingen ook altijd heel veel steun van de fokster van Nisaba.  
Wat mij een beetje stoort is de term beginnend fokker. Ja ik ben een beginnend fokker van Abessijnen moet ik mij dan tevreden stellen met wat hier op de markt is?  Mijn eerste Abessijn die ik gekocht heb is een ware ramp velen kennen het verhaal.  Dank zij een ervaren fokster als Marie word ik schitterend begeleid en ik vertrouw haar ook volledig!
Mijn katten ook CFA geregistreerd worden, krijgen die Abessijnen dan ineens de naam Short Hair Somalie in plaats van Abessijn.  Bovendien moet ik steeds verder kijken dan de 4 à 5 generaties want voor de registratie van Abessijnen worden er ingeval van een showkat 8 generaties na de naam gevraagd en voor een fokkat 7 geneneraties.
Ik kan ook registreren bij Fifé of Tica zul je zeggen, maar iedereen maakt daarin zijn eigen keuzes.  

Jumanah zei:

Een snelle blik op jou kers vers geïmporteerd kater geeft al aan dat het wel mee valt met de diversiteit in zijn stamboom. Van moeders kant komt Zzaby’s Pipe Dream een paar keer voor. Een directe zoon van hem staat al een aantal jaar ter dekking en als ik me niet vergis is dit ook de vader van jouw kittens. Verder komt er nog al wat Unkamen en Clarion voor en die katten gaan ook de hele wereld rond. Het stamboom van de vader ken ik niet maar Fin Bheara als cattery natuurlijk wel. Daar zit vaak een groot portie Purssynian achter, wat Hillstblues en Zehnder en dat zijn lijnen die ook al meer dan genoeg binnen Europa rond gaan. Helemaal niet erg. Maar om nu te roepen dat je vanwege het verbreden van de genenpool een kater uit Australië haalt is in mijn beleving toch een beetje overtrokken. Het klinkt natuurlijk wel interessant :LOL: Jumanah
Hoe dat je het ook draait of keert. Bijna overal komen dezelfde lijnen terug!  Ik heb een tijdlang in Frankrijk aan het rondkijken geweest en bijna overal vind je daar Hillstblues en Clarion.  Ik heb heel wat contacten ginds gehad.

Jumanah zei:

Basis doet iemand dit soort acties voor zijn eigen fok en meestal met het doel zijn eigen lijnen te verbeteren. Dat je dan onderweg ook met andere fokkers deelt is leuk en sociaal maar als een fokker dat niet doet is en blijft dat zijn/haar keuze.  
Jumanah
Ik heb mijn kater enkel en alleen aangekocht voor mijn eigen cattery met het doel mijn "eigen" lees de lijn van Marie (met haar hulp) te verbeteren.  Het leuke is dat mijn vrienden in Nederland die ook Abessijnen fokken zelf ook een heel leuke kater hebben geïmporteerd, het was de bedoeling van ons om beide een kater uit dezelfde cattery maar met verschillende lijnen te importeren maar dat viel in het water toen bleek dat er geen wildkleur katertjes werden geboren, en ook omdat ik een bepaalde lijn die reeds in Nisaba voorkwam niet in de lijn van mijn kater wou.  Het leuke is dat wij nu in de toekomst eventueel een dekking kunnen uitwisselen enz. Maar in principe staat mijn kater niet ter beschikking van uitdekkingen (tenzij in overleg en na goedkeuring van de fokster in Australië) en dat is enkel en alleen mijn keuze!

Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Maicis, Storm, Trouble, Winter, Party, Kiri, Quecha, Quirina, Umika, Tessa, Lotje, Mira, Ziva and Sadie

Jumanah
Jumanah
  • 18 berichten

#36 Geplaatst 08 juni 2010 - 16:28

Randa zei:

Het is nl zo dat ik plan nog een poesje aan te schaffen uit de regio Denemarken, Noorwegen, Zweden of Finland.  Wanneer ik stambomen ga uitpluizen van katjes die van ginds komen zit er dikwijls de lijn van Nisaba in.  Ik heb ook heel goed voor ogen wat ik wil in mijn cattery en heb in het nemen van beslissingen ook altijd heel veel steun van de fokster van Nisaba.  
Wat mij een beetje stoort is de term beginnend fokker. Ja ik ben een beginnend fokker van Abessijnen moet ik mij dan tevreden stellen met wat hier op de markt is?  Mijn eerste Abessijn die ik gekocht heb is een ware ramp velen kennen het verhaal.  Dank zij een ervaren fokster als Marie word ik schitterend begeleid en ik vertrouw haar ook volledig!
Mijn katten ook CFA geregistreerd worden, krijgen die Abessijnen dan ineens de naam Short Hair Somalie in plaats van Abessijn.  Bovendien moet ik steeds verder kijken dan de 4 à 5 generaties want voor de registratie van Abessijnen worden er ingeval van een showkat 8 generaties na de naam gevraagd en voor een fokkat 7 geneneraties.
Ik kan ook registreren bij Fifé of Tica zul je zeggen, maar iedereen maakt daarin zijn eigen keuzes.  

Hoe dat je het ook draait of keert. Bijna overal komen dezelfde lijnen terug!  Ik heb een tijdlang in Frankrijk aan het rondkijken geweest en bijna overal vind je daar Hillstblues en Clarion.  Ik heb heel wat contacten ginds gehad.

Ik heb mijn kater enkel en alleen aangekocht voor mijn eigen cattery met het doel mijn "eigen" lees de lijn van Marie (met haar hulp) te verbeteren.  Het leuke is dat mijn vrienden in Nederland die ook Abessijnen fokken zelf ook een heel leuke kater hebben geïmporteerd, het was de bedoeling van ons om beide een kater uit dezelfde cattery maar met verschillende lijnen te importeren maar dat viel in het water toen bleek dat er geen wildkleur katertjes werden geboren, en ook omdat ik een bepaalde lijn die reeds in Nisaba voorkwam niet in de lijn van mijn kater wou.  Het leuke is dat wij nu in de toekomst eventueel een dekking kunnen uitwisselen enz. Maar in principe staat mijn kater niet ter beschikking van uitdekkingen (tenzij in overleg en na goedkeuring van de fokster in Australië) en dat is enkel en alleen mijn keuze!

Deze reactie komt niet overeen met het stuk wat eerder geplaatst is waar ik op gereageerd heb :trance:

Randa zei:

Ook bij de Abessijnen zie je in de BENELUX altijd dezelfde katers opduiken. Soms komt er eentje bij maar als je dan de stamboom gaat bekijken is het gewoon het vervolg op een vorige lijn. Dat is ook de rede dat ik samen met vrienden elk een kater hebben geïmporteerd uit Australië, beide katers hebben mooie lijnen die half Amerikaans en half Australisch zijn.
Op deze manier trachten wij ons steentje bij te dragen in het fokken van Abessijntjes.
Ook zijn er heel dikwijls restricties soms kan te aanvaarden, soms zo streng dat bepaalde waardevolle lijnen en genen helemaal verloren gaan.
Anderzijds zie ik ook dat bepaalde fokkers zelfs poesjes aanbieden als fokpoesje met gebreken. Ook zijn er fokkers die enkel maar € tekens zien!
Rasverbeteren is investeren en gelukkig heb ik een van de meest ervaren abessijnen foksters achter mij staan om mij te helpen en de juiste beslissingen te nemen.

Hier lees ik toch echt een “kijk eens wat ben ik goed bezig voor mijn ras” maar uit je laatste reactie begrijp ik dat de nieuwe aanwinst toch ook niet helemaal zonder restricties is en dat jou eigenlijke doel niet het verbreden van de genenpoel is maar :

Randa zei:

Ik heb mijn kater enkel en alleen aangekocht voor mijn eigen cattery met het doel mijn "eigen" lees de lijn van Marie (met haar hulp) te verbeteren.

Een prima doel en ambitie. Wees daar gewoon eerlijk over en vertel niet bij elke mogelijkheid dat je zo goed bezig bent voor het ras. Pas als jou cattery naam met regelmaat op stambomen wereldwijd in de 3,4 of 5 generatie voor komt heb je een steentje bijgedragen aan dat ras. Zolang je op een eilandje fokt is je inspanning ook snel weer vergeten als je stopt met fokken.

Jumanah

Jumanah
Jumanah
  • 18 berichten

#37 Geplaatst 08 juni 2010 - 16:29

Ester zei:

Hoe kijk jij naar de Somali fok? ;)

Die hebben het geluk dat ze de Abessijn kunnen gebruiken om de genenpoel breder te houden :x

Randa
Randa
  • 6.205 berichten
  • 7 katten

#38 Geplaatst 08 juni 2010 - 18:32

Jumanah zei:

Deze reactie komt niet overeen met het stuk wat eerder geplaatst is waar ik op gereageerd heb :trance: Jumanah
Nadat iets geplaatst is kan maximaal hier nog gedurende een half uur iets aan je tekst veranderen ik zie niet goed in hoe ik iets kan veranderen!

Jumanah zei:

Hier lees ik toch echt een “kijk eens wat ben ik goed bezig voor mijn ras” maar uit je laatste reactie begrijp ik dat de nieuwe aanwinst toch ook niet helemaal zonder restricties is en dat jou eigenlijke doel niet het verbreden van de genenpoel is maar :
Aangezien ik nog niet de kennis heb die jullie ervaren fokkers hebben, heb ik aan Sandra gevraagd indien er buitendekkingen zouden gebeuren dat zij samen met mij bepaald of het al dan niet kan, ik denk toch ook dat jij indien je aan een beginnende fokker verkoopt dat je graag weet wat er met je poesjes en lijnen gebeurt ?

Jumanah zei:

Een prima doel en ambitie. Wees daar gewoon eerlijk over en vertel niet bij elke mogelijkheid dat je zo goed bezig bent voor het ras. Pas als jou cattery naam met regelmaat op stambomen wereldwijd in de 3,4 of 5 generatie voor komt heb je een steentje bijgedragen aan dat ras. Zolang je op een eilandje fokt is je inspanning ook snel weer vergeten als je stopt met fokken.:Jumanah

Ik vertel ook niet dat ik goed bezig, zo interpreteer jij het maar ik hoop het wel en ik denk dat gezonde ambitie ook wel mag.  Ik wil rustig mijn cattery uitbouwen Rome is ook niet op een dag gebouwd. Alvorens ik aan fokkers wil verkopen wil ik zekerder zijn en ook een goede kennis hebben van alles wat er rond hangt. Bovendien door Maicis zomaar alles te laten dekken zal zeker mijn naam niet op stambomen komen want hij heeft niet mijn naam :)

By the way, mooie site en mooie poesjes! Ik zie dat jij ook nog niet zo heel lang bezig bent met Somalie. Ik wens jou vooral ook toe dat je mag bereiken wat je ambieert!

Ik vertel eerlijk dat ik mij laat omringen door mensen die het ras kennen.  Ik weet goed genoeg dat je slechts je steentje hebt bijgedragen indien je op verschillende stambomen wereldwijd voorkomt en bovenal begrijp ik heel goed dat dit altijd gebeurt met vallen en opstaan.  Niet elke aankoop geeft wat je ervan verwacht, niet elke combinatie is wauw enz.

PS voor nog reacties wachten tot na het examen deze avond

Bewerkt door Randa, 08 juni 2010 - 18:32.
Reden van bewerken: toevoeging van PS

Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Maicis, Storm, Trouble, Winter, Party, Kiri, Quecha, Quirina, Umika, Tessa, Lotje, Mira, Ziva and Sadie

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#39 Geplaatst 08 juni 2010 - 19:24

Juhmana : Een prima doel en ambitie. Wees daar gewoon eerlijk over en vertel niet bij elke mogelijkheid dat je zo goed bezig bent voor het ras. Pas als jou cattery naam met regelmaat op stambomen wereldwijd in de 3,4 of 5 generatie voor komt heb je een steentje bijgedragen aan dat ras. Zolang je op een eilandje fokt is je inspanning ook snel weer vergeten als je stopt met fokken.

Ik vind dit een vreemde bewering ??? Waarom moet een fokker zijn naam op verschillende stambomen werelwijd komen te staan om iets te betekenen voor een ras ??
Ik ben daar eigenlijk totaal niet mee akkoord.
Een fokker kan een kitten fokken dat zo waardevol is voor een ras en dit toch proberen te beschermen. Vooral tegen geknoei dan !!!
Vandaar vaak fokverbod of fokcontracten.
Ik ben ook niet van plan om ooit mijn naam wereldwijd op stambomen te laten verschijnen. Het is kiezen welke fokker je daarvoor geschikt vind om met die kwaliteit verder te werken en ik vertrouw niet zomaar iedereen daarin.
En ik zal echt nooit een kitten naar de overkant van de Oceaan sturen, want daar heb ik al helemaal geen controle meer over wat er gebeurt.
Een catterynaam hoeft toch niet zo verspreid te worden dat iedereen hem heeft binnen een bepaald ras ?
Integendeel zo wordt die naam al snel helemaal beklad heb ik de indruk.
Als kittens in verkeerde handen vallen van knoeiers over heel de wereld ben je er vet mee met zo'n naam en faam....

Dan fok ik hier toch ook liever op m'n eilandje hoor en mag ik snel vergeten worden als ik er ooit mee ophoudt...

Jumanah
Jumanah
  • 18 berichten

#40 Geplaatst 09 juni 2010 - 09:56

Randa zei:

Nadat iets geplaatst is kan maximaal hier nog gedurende een half uur iets aan je tekst veranderen ik zie niet goed in hoe ik iets kan veranderen!
   Ik doel op jou reactie 7 juni 2010, 09:43 waarin je duidelijk doet voorkomen dat je een steentje bij wil dragen aan het ras en de rasverbetering. Als ik dan je reactie lees van 8 juni 2010, 13:55 waar ik een hele andere reden lees dan vind ik dat vreemd.

Randa zei:

Aangezien ik nog niet de kennis heb die jullie ervaren fokkers hebben, heb ik aan Sandra gevraagd indien er buitendekkingen zouden gebeuren dat zij samen met mij bepaald of het al dan niet kan, ik denk toch ook dat jij indien je aan een beginnende fokker verkoopt dat je graag weet wat er met je poesjes en lijnen gebeurt ?
       Tja als jij je daar goed bij voelt moet je dat soort afspraken zeker maken. Op mij komt het onzeker over. Zelf maak ik niet zulke afspraken en ga er vanuit dat als iemand een kitten bij mij koop om mee te fokken prima in staat is om zijn eigen keuzes en fouten te maken. Natuurlijk is het geen probleem als mensen advies vragen over bepaalde dingen maar het blijft toch echt hun eigen keuze en beslissing.  Ik vind het een rare trend dat dekkater eigenaren gaan bepalen of de poes die ter dekking komt wel kan met de kater. Dit lijkt me een verantwoordelijkheid van de eigenaar van de poes (fokker). Daarbij komt dat men in Australië waarschijnlijk helemaal niets weten van de lijnen die hier gebruikelijk zijn. En dan doel ik niet op de katten die voor al Amerikaanse katten in de achtergrond hebben. Dus zie ik de toegevoegde waarde niet zo dat iemand aan de andere kant van de wereld samen met jou gaat bepalen welke kat wel en welke niet.

Randa zei:

Ik vertel ook niet dat ik goed bezig, zo interpreteer jij het maar ik hoop het wel en ik denk dat gezonde ambitie ook wel mag.  Ik wil rustig mijn cattery uitbouwen Rome is ook niet op een dag gebouwd. Alvorens ik aan fokkers wil verkopen wil ik zekerder zijn en ook een goede kennis hebben van alles wat er rond hangt. Bovendien door Maicis zomaar alles te laten dekken zal zeker mijn naam niet op stambomen komen want hij heeft niet mijn naam :)
    Dat is een heel goed streven met fokken moet je vooral geen haast hebben en heel veel geduld.

Randa zei:

By the way, mooie site en mooie poesjes! Ik zie dat jij ook nog niet zo heel lang bezig bent met Somalie. Ik wens jou vooral ook toe dat je mag bereiken wat je ambieert!
  Denk niet dat je op mijn site gekeken hebt. Ik fok geen Somali’s en ben ook niet pas bezig maar al ruim 20 jaar en ik leer nog elke dag bij.

Randa zei:

Ik vertel eerlijk dat ik mij laat omringen door mensen die het ras kennen.  Ik weet goed genoeg dat je slechts je steentje hebt bijgedragen indien je op verschillende stambomen wereldwijd voorkomt en bovenal begrijp ik heel goed dat dit altijd gebeurt met vallen en opstaan.  Niet elke aankoop geeft wat je ervan verwacht, niet elke combinatie is wauw enz.

Ik heb niet zo’n goede ervaring met mensen die roepen dat ze “vooral eerlijk zijn en gezond fokken” Hoe harder dat geroepen wordt hoe moeilijker het is om iets bekend te maken als er een probleem naar boven komt. Je kunt proberen zoveel mogelijk uit te sluiten of uit de weg te gaan maar er is zoveel wat nog niet bekend is en wat zich kan openbaren. Fokken is in mijn beleving nog altijd voor 75% gokken en 20% geluk en 5% kennis van zaken.

Jumanah

Jumanah
Jumanah
  • 18 berichten

#41 Geplaatst 09 juni 2010 - 10:07

feroesti zei:

Juhmana : Een prima doel en ambitie. Wees daar gewoon eerlijk over en vertel niet bij elke mogelijkheid dat je zo goed bezig bent voor het ras. Pas als jou cattery naam met regelmaat op stambomen wereldwijd in de 3,4 of 5 generatie voor komt heb je een steentje bijgedragen aan dat ras. Zolang je op een eilandje fokt is je inspanning ook snel weer vergeten als je stopt met fokken.

Ik vind dit een vreemde bewering ??? Waarom moet een fokker zijn naam op verschillende stambomen werelwijd komen te staan om iets te betekenen voor een ras ??
Ik ben daar eigenlijk totaal niet mee akkoord.
Een fokker kan een kitten fokken dat zo waardevol is voor een ras en dit toch proberen te beschermen. Vooral tegen geknoei dan !!!
Vandaar vaak fokverbod of fokcontracten.
Ik ben ook niet van plan om ooit mijn naam wereldwijd op stambomen te laten verschijnen. Het is kiezen welke fokker je daarvoor geschikt vind om met die kwaliteit verder te werken en ik vertrouw niet zomaar iedereen daarin.
En ik zal echt nooit een kitten naar de overkant van de Oceaan sturen, want daar heb ik al helemaal geen controle meer over wat er gebeurt.
Een catterynaam hoeft toch niet zo verspreid te worden dat iedereen hem heeft binnen een bepaald ras ?
Integendeel zo wordt die naam al snel helemaal beklad heb ik de indruk.
Als kittens in verkeerde handen vallen van knoeiers over heel de wereld ben je er vet mee met zo'n naam en faam....

Dan fok ik hier toch ook liever op m'n eilandje hoor en mag ik snel vergeten worden als ik er ooit mee ophoudt...

Ik ga er vanuit dat jij alle catteries tot 5 generaties terug van jou katten hebt aangeschreven met de vraag of ze het goed vinden dat jij met een kat fokt waar een door hun gefokt dier achter zit?

Word wakker zou ik zeggen. Samenwerken is een van die dingen waar het omgaat met fokken. En juist door dat mensen verschillende keuzes maken ontstaat er diversiteit binnen een ras. Wat heeft het voor nut als alles wat je fokt niet verder gebruikt wordt voor het ras? En ik kan echt niet van een cattery op het stamboom aflijden dat deze beklad is als die veel voorkomt. Integendeel cattery namen die veel op stambomen voor komen zijn vaak gewild binnen dat ras omdat ze staan voor een bepaalde kwaliteit. Ik weet dus niet waar je deze visie hebt opgedaan maar klopen met de werkelijkheid doet die niet.

Jumanah

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#42 Geplaatst 09 juni 2010 - 10:46

Ik heb een hekel aan cattery's die aan massa produktie doen en dekkaters in zetten die eindeloze dekkingen geven, soms haast hun hele leven lang.
Als hier een katertje vertrekt naar de fok zou ik toch niet graag hebben dat dit in zo'n cattery terecht komt. Zo'n kater die dagdagelijks dekt verspreid dan onze naam op heel snelle manier.
Dat is niet altijd zo kwaliteit vol !!!
Daar heb ik toch wel mijn bedenkingen bij en vind dit katers uitbuiten en daar ben ik absoluut tegen.
Stambomen binnen een ras waar telkens dezelfde naam op voorkomt, daarbij heb ik echt medelijden met de dekkater....
Ik heb absoluut geen ambitie om op zo'n manier onze naam te verspreiden.
Integendeel dat wil ik onze katertjes besparen.
Ik vraag me daarbij af of dit ook echt iets verbeteren is ? 1 dekkater kan toch onmogelijk binnen een ras alles gaan verbeteren ? Zo blijf je ook met allemaal dezelfde lijnen zitten en wordt het steeds moeilijker om nog echt andere lijnen te gaan vinden.

In sommge britten stambomen is het echt erg...

Veel fokkers hebben absoluut geen ambitie om hun kittens in zo'n fokkerijen terecht te laten komen. Ik begrijp best dat men vaak naar fokverbod of fokcontracten grijpt...
De kittens van zo'n cattery zullen die naam geen generaties lang doorgeven in de fok. En de cattery loopt veel minder risico om zelf beklad te worden met een slechte naam als kittens in verkeerde handen vallen.
Maar de kwaliteit kan er evenzeer ook top zijn !!

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#43 Geplaatst 09 juni 2010 - 11:12

effe de knuppel in het hoenderhok,

maar feroesti als jij plusminus 20 kittens in eens hebt rondlopen is dat geen massaproductie?

Daarnaast fokt jumanah al heel wat jaartjes meer dan jou en mij bij elkaar.
En heb ik ondanks dat het mijn ras niet is toch leuke discussies met haar.
En heb ik daar op mijn beurt weer van geleerd.

Wanneer, een fokker haar kittens die fokwaardig zijn, en neem van mij aan dat bij Jumanah niet elke abby zomaar de fok in gaat, dat worden deze verspreidt, dus niet 5 naar tjechie, enz
Veel fokkers van brits korthaar kijken niet naar waar ze verkopen, ze verkopen en het liefst naar het buitenland voor veel geld en dan spreek ik over prijzen van 1000 tot 1500 euro of meer.

Ja ook ik verkoop aan het buitenland, probeer te spreiden wat me redelijk lukt, en heb ook al nee moeten verkopen daar ik vindt dat er van bijv mijn coco te veel familie in een land zat. uiteindelijk zijn de 2 poesjes waar ik iets mee wilde zelfs niet de fok ingegaan maar gewoon als liefhebbertjes op de bank gekomen.

Mooie aan de standaard voldoende katten mogen best de fok in.
Maar de vraag moet zijn is plus 1000 euro gerechtvaardigd voor een kat?
wat als er ellende ontstaat, ik denk dat er veel mensen zijn die dat geld echt niet meer hebben. En dan.....

Volgende deel: fokkers hebben absoluut geen ambitie om kittens in fokkerijen terecht te laten komen, ten eerste jij als fokker beslist of een fokker een kitten van je krijgt.
En als je niet zo af en toe iets aan een fokker verkoopt waarom fok je dan?
Om er geld aan te verdienen, te vermeerderen.

Fokken is het doelmatig produceren van dieren die aan gezondheid, betreffende standaard voldoen, met natuurlijk standaard een mooi karakter.

Wanneer mensen nooit aan fokkers verkopen vindt ik dat ze beter kunnen stoppen, deze mensen kijken vaak ook niet verder dan hun neus lang is.

En het bekladden van een catterynaam: tsja daar ben je als fokker zelf bij, als jij gezonde en lieve en mooie dieren fokt, en je handelt keurig je zaken af als er ellende is.
Dan is er geen enkele reden om je naam in een slecht daglicht te zien. of gezien te worden, kan alleen nog maar door afgunst.
en tsja ze kunnen beter over me lullen dan van me eten ;)

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#44 Geplaatst 09 juni 2010 - 12:46

Nahs zei:

effe de knuppel in het hoenderhok,

maar feroesti als jij plusminus 20 kittens in eens hebt rondlopen is dat geen massaproductie?

Daarnaast fokt jumanah al heel wat jaartjes meer dan jou en mij bij elkaar.
En heb ik ondanks dat het mijn ras niet is toch leuke discussies met haar.
En heb ik daar op mijn beurt weer van geleerd.

Wanneer, een fokker haar kittens die fokwaardig zijn, en neem van mij aan dat bij Jumanah niet elke abby zomaar de fok in gaat, dat worden deze verspreidt, dus niet 5 naar tjechie, enz
Veel fokkers van brits korthaar kijken niet naar waar ze verkopen, ze verkopen en het liefst naar het buitenland voor veel geld en dan spreek ik over prijzen van 1000 tot 1500 euro of meer.

Ja ook ik verkoop aan het buitenland, probeer te spreiden wat me redelijk lukt, en heb ook al nee moeten verkopen daar ik vindt dat er van bijv mijn coco te veel familie in een land zat. uiteindelijk zijn de 2 poesjes waar ik iets mee wilde zelfs niet de fok ingegaan maar gewoon als liefhebbertjes op de bank gekomen.

Mooie aan de standaard voldoende katten mogen best de fok in.
Maar de vraag moet zijn is plus 1000 euro gerechtvaardigd voor een kat?
wat als er ellende ontstaat, ik denk dat er veel mensen zijn die dat geld echt niet meer hebben. En dan.....

Volgende deel: fokkers hebben absoluut geen ambitie om kittens in fokkerijen terecht te laten komen, ten eerste jij als fokker beslist of een fokker een kitten van je krijgt.
En als je niet zo af en toe iets aan een fokker verkoopt waarom fok je dan?
Om er geld aan te verdienen, te vermeerderen.

Fokken is het doelmatig produceren van dieren die aan gezondheid, betreffende standaard voldoen, met natuurlijk standaard een mooi karakter.

Wanneer mensen nooit aan fokkers verkopen vindt ik dat ze beter kunnen stoppen, deze mensen kijken vaak ook niet verder dan hun neus lang is.

En het bekladden van een catterynaam: tsja daar ben je als fokker zelf bij, als jij gezonde en lieve en mooie dieren fokt, en je handelt keurig je zaken af als er ellende is.
Dan is er geen enkele reden om je naam in een slecht daglicht te zien. of gezien te worden, kan alleen nog maar door afgunst.
en tsja ze kunnen beter over me lullen dan van me eten ;)

Als je een kater openzet voor fok en die zomaar elke poes laat dekken ( die geld opbrengt ), dan brengt die kater heel wat meer dan 20 kittens ter wereld in een jaar. Ik snap niet dat dit een ras ten goede kan komen ?
Als ik 20 kittens heb, komen die niet uit diezelfde combinaties...En poezen krijgen maar 4-5 nestjes maximum op hun gehele leven. Dat is bij dekkaters wel even anders.
Ik heb liever dat mijn kittens naar particulieren gaan waar ze echt als huiskat kunnen leven. Ik fok dus ook om mensen gelukkig te maken met een kitten. En waarom zou dat dan geen kwaliteit mogen zijn ???
Ik ben niet van mening dat de kwaliteit kittens de fok in moeten, integendeel. het gaat erom om altijd kwaliteit te proberen fokken. Daar hebben particulieren (niet-fokkers) ook recht op !
Soms gaan er naar de fok, als ik er van overtuigd ben dat ze goed terecht komen en er duidelijke afspraken rond zijn. Maar daar mega bedragen voor vragen zal ik nooit doen. En ik probeer dat toch liefst te beperken. wat ik zelf mooi vind , houdt ik zelf liever aan om mee verder te gaan.
En zomaar een kater laten vertrekken om massa's poezen te laten dekken, neen liever niet. Dat spreekt mijn hart dan weer tegen.

Ik zou ook nooit zelf mijn katers openzetten voor dekkingen.
Al ik zie welke energie ze hier al verliezen als ze één poes gedekt hebben, denk ik ook niet dat ze dit jaren gezond en wel kunnen volhouden met elke week een andere poes.

Noem het egoïstisch misschien,... maar het is onze bewuste keuze zo te werken. Ik vind het een gezonde keuze voor poezen en vooral de katers !
Toen we voorheen (voordat we eigen katers hadden) op dek gingen naar een, laat me toe te zeggen : "dekfabriek" ,hadden we niets anders dan ellende !! Dat dus nooit meer !!!
En zelf mijn katers aan alle gevaren blootstellen van vreemde poezen, dat ook nooit !!

Bewerkt door feroesti, 09 juni 2010 - 12:47.

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#45 Geplaatst 09 juni 2010 - 12:54

het wel of niet open zetten van een kater voor dekking is een keuze die elke fokker zelf mag en moet maken.

Iedereen heeft daarvoor zijn reden!

Maar om nu alleen maar te fokken voor liefhebbers? Tsja

Maar ieder zijn verschil toch.

Met dekkingen halen heb ik nog geen ellende gehad! Keurige huizen.
Zelf geef ik beperkt dekkingen aan interessante poezen.