Spring naar inhoud

- - - - -

fokken omdat het leuk is

• Log in om te reageren
113 reacties op dit onderwerp
Randa
Randa
  • 6.205 berichten
  • 7 katten

#61 Geplaatst 09 juni 2010 - 20:26

@“AVE” Jumanah “DC”

Denk niet dat je op mijn site gekeken hebt. Ik fok geen Somali’s en ben ook niet pas bezig maar al ruim 20 jaar en ik leer nog elke dag bij.

Inderdaad als je bedoeld Cattery Jumanah dan ben jij dat inderdaad niet, maar zeggen dat ik niet op je site geweest ben…. Met een beetje googlen kom je al snel uit op jouw site! Zo een groot geheim is dat nu ook niet hoor maar wees gerust ik zal je identiteit hier niet bekend maken!

Salutare

Mireille (alias Randa)

Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Maicis, Storm, Trouble, Winter, Party, Kiri, Quecha, Quirina, Umika, Tessa, Lotje, Mira, Ziva and Sadie

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#62 Geplaatst 09 juni 2010 - 21:14

Smitten Kitten zei:

Feroesti, zou jij dan zelf opnieuw 4, 5 poezen in dezelfde periode laten dekken??? Of heb je nu iets van "hm... was toch wel errrrrg veel..."

Met een jonge kater (toen iets meer dan 1 jaar) is het plannen niet zo evident. We zaten ook ervoor met dekkingen bij diezelfde poezen die niet gelukt waren en onze andere kater Etou gaf nooit grote nesten of wilde ook niet altijd dekken. Het jaar daarvoor hadden we maar 2 nestjes, want het lukte telkens niet bij Etou.
Vandaar ook dat we hem na de dekking van Estelle gecastreerd hadden.
(en dan krijgt ze daarna ineens 6 kittens van hem !!!)
Het was een samenloop van toch plots onverwacht gelukte dekkingen op hetzelfde moment. Naomi was 8 jaar en aan haar laatste nest toe, ik had dus ook al nooit zo'n groot nest verwacht. Bij Estelle dus ook al niet.

Het was wel veel ineens, zeker ook omdat Estelle haar kittens dienden geflest te worden.
Maar het lukte ons probleemloos. Ik ben ook alle dagen thuis en kan er dus heel veel mee bezig zijn en we hebben een apparte kattenstudio die heel gemakkelijk is in onderhoud.
De infectiedruk vind ik niet hoger liggen bij meerdere kittens.
Ze hebben ook nooit stress ondervonden, maar speelden voluit en hebben zich met zovelen echt geamuseerd.
De kittens groeiden probleemloos op, zonder ook maar 1 kwaaltje.
En ze zijn nu 9 maanden later nog steeds allemaal in blakende gezondheid en tijdens hun kittenperiode noch de verhuis ooit ziek geweest !!

Het ergste vond ik al de bezoeken. We hadden daarin gewoon geen rust meer, want iedereen mag hier altijd vrij in en uit lopen om de kittens te bezoeken. En ook slopend waren de bevallingen zelf, nachten waken is erg vermoeiend. En nog vermoeider de keuze van hun nieuwe thuis, dat was zeer zenuwslopend, want wat je dan allemaal over de vloer krijgt op korte tijd ????!!!!!
Ik was stik kapot achteraf en zou dit zeker niet snel meer gepland gaan herhalen.
Maar zoiets plan je niet echt, het komt vanzelf.( En dan zeggen "dit overkomt me niet meer", dat durf ik niet.)
We hadden van Oilily en Enrico ook geen dekking gezien en dachten dat het niet gelukt was. Tot we ruim een week na de uitgerekende datum toch ineens kittens kregen. Later bleek dat die niet van Enrico waren, maar van de gecastreerde Etou...(stom, stom :oops: )

We hebben nu dus terug 3 poezen kort na mekaar laten dekken.
Ze hadden even goed elk 6-8 kittens kunnen krijgen en dus hadden we er nu weer veel gehad. Maar dat kunnen we wel perfect aan.
Ik plan ze ook liever tesamen om dan echt een rustperiode in te bouwen.
Dan komt er een tijd minder bezoek en kunnen ze ook lekker bijkomen en rusten.
3 nestjes tesamen vind ik ideaal. Is er dan één niet gelukt ben je bijna zeker van twee nestjes. En als er iets fout loopt kan je ze dan proberen te verleggen.
Krijgt de poes maar 1 kitten, dan hoeft dat tenmiste niet alleen op te groeien.
(zoals ons Michelle destijds, zij was maar wat blij met al die kleine vriendjes)

Naomi is nu steriel, Oby en Kassandra worden ook steriel gemaakt en ons Noesy is aan haar laatste (of voorlaatste , hangt er van af hoe het loopt) nestje toe. Dus is het niet verwonderlijk dat plots jonge poezen en oudere ervaren poezen ( die aan hun laatste nest toe) in een cattery plots tesamen een jaar kittens krijgen. Volgend jaar zal dat alvast niet meer kunnen gebeuren.
Dat zullen we in de toekomst ook meer gaan plannen en niet meer zo kort na mekaar kittens van dezelfde leeftijd gaan aanhouden (Estelle, Enrico, Myrthe en Kiké). Dan hebben ze ook niet rond dezelfde tijd hun eerste nest of zit je niet met onervaren katers en jonge onervaren poezen tesamen en kan je dus beter plannen.
Daarin zaten we fout en hebben er een wijze les uit getrokken !!!!
Maar ook dat is een stuk ervaring en dat kom je dus te weten als je het meemaakt of er ooit iemand is die je er op wijst.

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#63 Geplaatst 09 juni 2010 - 21:27

de infectie druk met zoveel kittens is zeker hoger, je krijgt meer bezoek.
zoveel kittens geeft ook zoveel meer kans op ziekte en als er zoveel zijn kan er wel eens even iets minder alertheid zijn.
Maar goed je schrijft zelf al we zouden nu dit niet meer zo plannen

cathy67
cathy67
  • 479 berichten

#64 Geplaatst 09 juni 2010 - 21:40

Even terug over niks te verkopen voor de fok.
Het is even grote zonde om een kat die heel goed is en het ras kan verbeteren uit de fok te houden dan dat er met een hele slechte kat wordt gefokt. Allez zo denk ik erover.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#65 Geplaatst 09 juni 2010 - 21:42

Nahs,

Inderdaad zoiets plan je ook niet.
We hebben blijkbaar geluk gehad en er is niets fout gelopen.
Maar iets over het hoofd zien kan hier ook echt niet.
Dagelijks ben ik toch met de katten uren bezig en alle dagen worden de kittens gewogen en nagekeken.
Je bent zelfs nog veel allerter als je zoveel kittens hebt en maakt ook noodgedwongen nog veel meer extra schoon. Je bent ook constant thuis dan, zomaar even boodschappen gaan doen zat er niet in. Dat deed mijn man dus. Ik ben in die periode niet van huis weg geweest.
Dagelijks werd de hele boel twee keer ontsmet van onder naar boven.
Ik werd er zelfs kuisziek van !!!
De kittens hadden alvast geen schrik van sponsen, emmers, dweils en de stofzuiger :LOL:

Maar vermoeiend is het wel.
Ik heb achteraf echt m'n schade moeten inhalen qua slaap.
Ik denk dat de infectie druk bij mij een pak hoger lag, als je zo vermoeid bent loopt je al snel iets op. Gelukkig ben ik daar dan gespaard van gebleven....

Bewerkt door feroesti, 09 juni 2010 - 21:43.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#66 Geplaatst 09 juni 2010 - 21:59

cathy67 zei:

Even terug over niks te verkopen voor de fok.
Het is even grote zonde om een kat die heel goed is en het ras kan verbeteren uit de fok te houden dan dat er met een hele slechte kat wordt gefokt. Allez zo denk ik erover.

Het gaat niet over het niks verkopen voor de fok. Dan zou er gewoon geen fok meer zijn.
Maar veel liever samenwerken met iemand die je vertrouwd en waar het mee klikt. Het is trouwens ook niet zo evident om aan een kittenkatertje te zien of dat zo waardevol zal zijn als het groot is...
Dan megaprijzen te vragen voor zo'n kitten dat best ook helemaal verkeerd kan uitgroeien vind ik not done !!!
(Al betaal ik ook wel meer voor een katertje voor de fok, omdat ik gewoon geen andere keuze heb of ik vind er gewoon geen....)

Dan zie ik ze liever vertrekken particulier met fokverbod. Of dan naar iemand die de tijd ervoor neemt het te laten uitgroeien en dan pas beslist of het fokgeschikt is.
Dan moet je zo iemand al kennen en kunnen vertrouwen daarin. Dat is dus echt niet elke cattery of fokker....En bij mij zijn er dus maar weinig, ze moeten zich dus bewijzen als het voor de fok is. Ik weet dus ook graag wat de bedoelingen zijn en waar het katertje zal behuisd worden...
Ik ga echt geen katertje voor de fok laten vertrekken naar een cattery die alle kleuren door mekaar fokt. of plannen heeft om dekkingen te geven aan poezen die niet voor de pointfok bestemd zijn.

Twee van onze kittens zijn in verkeerde handen gevallen. En dat wil ik zeker vermijden.
Kort geleden is een prachtig point poesje van bij ons, in verkeerde fokhanden gevallen.
Daar heb ik mega veel spijt van en ben nu zeker niet meer geneigd nog snel toe te geven !!!! Dat poesje zal niet in de pointfok terecht komen, maar dus gewoon in de klassieke fok verder gaan. Dat ben ik dus maar achteraf via via, van andere fokkers waar ze op de wachtlijsten stonden en zelfs door een pb'tje hier op het forum, te weten gekomen....helaas te laat !!

henny
henny
  • 1.601 berichten

#67 Geplaatst 10 juni 2010 - 08:58

Randa zei:

@“AVE” Jumanah “DC”

Inderdaad als je bedoeld Cattery Jumanah dan ben jij dat inderdaad niet, maar zeggen dat ik niet op je site geweest ben…. Met een beetje googlen kom je al snel uit op jouw site! Zo een groot geheim is dat nu ook niet hoor maar wees gerust ik zal je identiteit hier niet bekend maken!

Salutare

Mireille (alias Randa)

Jammer dat de inhoud van een discussie niet belangrijker is dan een indentiteit.
'Nicknames' zijn toch heel normaal op internet fora.
Ik neem ook graag deel aan een pittige discussie over fokken maar helaas zijn deze discussies in de minderheid ten opzichte van de oooohhhs een aaahhs topics.
Heel logisch natuurlijk want fokkers zijn in de minderheid en als ze ergens over discusseren dan voelen ze zich nogal al gauw aangevallen/aangesproken enz.
Ik snap niet :catscratchhead

Henny

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#68 Geplaatst 10 juni 2010 - 10:25

henny zei:

Jammer dat de inhoud van een discussie niet belangrijker is dan een indentiteit.
'Nicknames' zijn toch heel normaal op internet fora.
Ik neem ook graag deel aan een pittige discussie over fokken maar helaas zijn deze discussies in de minderheid ten opzichte van de oooohhhs een aaahhs topics.
Heel logisch natuurlijk want fokkers zijn in de minderheid en als ze ergens over discusseren dan voelen ze zich nogal al gauw aangevallen/aangesproken enz.
Ik snap niet :catscratchhead

Ja inderdaad, maar soms gaat het er nogal pittig aan toe.
Dat heb ik zelf ookal serieus ervaren.
En dan is het net iets eerlijker als je je eigen catterynaam gebruikt vind ik dan.
Het is ook niet verwonderlijk dat als je je eigen cattery naam gebruikt, je niet graag vanalles verweten wordt. Je naam wordt soms onterecht beklad en dat blijft op een forum dus staan...Soms zijn er toch serieuze vooroordelen, noch voor iemand een cattery ook echt kent.
En dat vind ik niet altijd eerlijk. Voordelen en oordelen zonder enige voorkennis vind ik niet kunnen.

Maar de discussies zijn wel boeiend en iedereen heeft de kans zich te verdedigen en uitleg te verschaffen. Toch heb soms ik echt geen zin om bij elke post alles van naald tot draad te moeten uitleggen...

Het gaat niet om je aangevallen te voelen, maar sommige posts zijn toch wel aan de grove kant....En als je dan onder je eigen naam werkt is dat niet zo leuk. Dan is verdediging ook de enige oplossing helaas en dat gebeurt dan soms feller.
Het is ook gemakkelijker om kritiek te spuien als niemand weet wie je bent.

Maar ik blijf er wel bij dat ik hier al reuzeveel geleerd heb !!! Ook van mensen die het niet altijd eens zijn en posten onder een nickname.
Dus ik blijf reuzefan van het forum !!!!
En ik heb hier dus mijn katertje gevonden met hulp van deze mensen die het niet altijd eens zijn en hoeven te zijn. :thumb: :thumb: :thumb:
Je kan niet op alle vlakken overeen komen wat fokken betrefd en ieder heeft wel z'n eigen methodes en ervaringen.
Maar echte broodfokkers heb ik hier nog niet gevonden, gelukkig maar !
Die zullen hier ook de energie wel niet in steken om iets bij te leren.

cathy67
cathy67
  • 479 berichten

#69 Geplaatst 10 juni 2010 - 10:36

Een geluk dat we het niet altijd eens zijn. Het zou maar een saaie boel zijn. :d

Jumanah
Jumanah
  • 18 berichten

#70 Geplaatst 10 juni 2010 - 10:49

Randa zei:

@“AVE” Jumanah “DC”

Salutare

Mireille (alias Randa)

Vage actie dit, wat heeft dat nu met de discussie te maken?

Mijn identiteit irl is geen groot geheim en was met een simpele PM mijn kant uit gewoon onthuld. Ik kies er bewust voor om op publieke fora een nicknaam te gebruiken omdat dingen die publiek op internet staan soms verstrekkende gevolgen kunnen hebben irl. Dat andere de keuze maken om wel publiekelijk hun gegevens te verstrekken is hun keuze maar respecteer mijn keuze om in het openbaar via een nick en niet mijn echte naam te communiceren. Daarbij vind ik het helemaal niet zo belangrijk wie iemand irl is maar wel wat de boodschap van die persoon is.

Een tip voor iedereen http://www.nederland...liginternetten/

Jumanah

Bewerkt door Jumanah, 10 juni 2010 - 10:59.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#71 Geplaatst 10 juni 2010 - 14:35

Ja, maar ik zou toch ook niet graag hebben dat iemand anders mijn cattery naam als nickname zou gaan gebruiken.
Ik kan me voorstellen dat een cattery daar niet blij om is...

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#72 Geplaatst 10 juni 2010 - 14:39

feroesti zei:

Ja, maar ik zou toch ook niet graag hebben dat iemand anders mijn cattery naam als nickname zou gaan gebruiken.

Volledig met eens.

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#73 Geplaatst 10 juni 2010 - 14:42

feroesti zei:

die mening deel ik ook zou ik zo boos om worden
Geplaatste afbeelding

Havvanur
Havvanur
  • 2.172 berichten
  • 4 katten

#74 Geplaatst 10 juni 2010 - 14:45

feroesti zei:

Met een jonge kater (toen iets meer dan 1 jaar) is het plannen niet zo evident. We zaten ook ervoor met dekkingen bij diezelfde poezen die niet gelukt waren en onze andere kater Etou gaf nooit grote nesten of wilde ook niet altijd dekken. Het jaar daarvoor hadden we maar 2 nestjes, want het lukte telkens niet bij Etou.
Vandaar ook dat we hem na de dekking van Estelle gecastreerd hadden.
(en dan krijgt ze daarna ineens 6 kittens van hem !!!)
De kater bepaalt niet het aantal maar de poes hè :wi

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#75 Geplaatst 10 juni 2010 - 14:50

feroesti zei:

Misschien eens wat beter informeren voor je zo'n uitspraak doet. :trance: Jij legt zelf de connectie verkeerd!

"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding