Spring naar inhoud

- - - - -

kinderziekten

• Log in om te reageren
42 reacties op dit onderwerp
Guest_Morgenster_*
Guest_Morgenster_*

#1 Geplaatst 05 juni 2010 - 17:07

Wij hebben ons Lowietje, een brits korthaar kitten, nu twee weken ongeveer in huis. Hij werd bij de fokker reeds behandeld tegen oormijt, hij had hier en daar een kaal plekje, dat bij de vorige eigenaars ook verzorgd werd met een zalfje, zou van die oormijt geweest zijn. Nu we vonden dat dit niet echt beter werd, dus gingen we maar eens naar de dierenarts. Blijkt dat een schimmelinfectie te zijn die moet behandeld worden met een siroopje. De fokker ging ook naar daar, maar dat is een groepspraktijk, en er was toen een andere dierenarts die dat blijkbaar niet had opgemerkt. Hij had een etterend oogje dat we moesten verzorgen met boorzuurwater en oogzalf, en niesde wat, maar dat was verwaarloosbaar. Ook de oormijt bleek nogal hardnekkig en moeten we nu ook verder verzorgen met oordruppels. Verder bleek Lowie in gezonde conditie, woog 200 gram zwaarder dan normaal is (maar hij is ook vrij groot). Nu vind ik dat dat oogje niet betert (zijn andere oogje ettert ook), hij niest nog steeds veel en zijn neusje loopt: is dit reden tot paniek?. Ineens van vanmiddag loopt hij mank (ergens afgevallen?) en hij miauwt klagend als we aan zijn pootje komen. Wat een zorgenkindje is hij toch! Ik weet niet of ik me nu echt zorgen moet maken, want desondanks alles eet hij (gigantisch) veel en is enorm speels. Nog een vraagje ivm de oormijt: is het nodig dat onze andere dieren hier ook tegen behandeld worden? Lowie was al in behandeling in het nest (ik weet niet of dit hierop invloed heeft?)

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#2 Geplaatst 05 juni 2010 - 17:13

Ik kan maar 1 ding zeggen:
Ga naar een andere DA!

De lopende neus en oogjes wijzen op niesziekte!

De kale plekjes van de schimmelinfectie (is het ringworm?) kunnen echt niet gewoon met een siroopje behandeld worden!  Meestal vergt het heel wat meer inspanningen om een schimmelinfectie uit je huis te krijgen, indien het ringworm is is deze schimmelinfectie ook op mensen overdraagbaar!

En het manke pootje: In dit topic vind je er meer over maar vooral:

Limping kitten disease zowel geënte kittens (als  reactie op de enting) als niet geënte kittens (als reactie op  niesziekte) kunnen als reactie op het calicivirus opeens mank gaan lopen  en last gaan krijgen van hun spieren en gewrichten, tevens krijgen de  dieren behoorlijke koorts. De eerste reactie is altijd 'hij zal wel  verkeerd gesprongen hebben.' Maar als het aanhoudt en erger wordt, moet  je aan limping kitten disease gaan denken. De behandeling hiertegen is  gelukkig vrij eenvoudig; pijnbestrijding voor de gewrichtspijnen, en  antibiotica voor het virus. Vaak zie je dan op korte termijn al dat het  beter gaat.
Bij niesziekte kan er tevens gebruik worden gemaakt van Echinacea.  Dit is een natuurlijk middel om de weerstand te versterken. Gebruik  hiervan kleine hoeveelheden en overleg met de dierenarts. Katten die  niesziekte hebben gehad voordat ze werden geënt hebben hier baat bij en  zijn minder ziek. Wel moeten ze ieder jaar worden geënt.

Ik kan je alleen maar aanraden om zo snel mogelijk bij een andere DA een second opinion te vragen!

Bewerkt door Aldhissla, 05 juni 2010 - 17:15.

Geplaatste afbeelding

Guest_Morgenster_*
Guest_Morgenster_*

#3 Geplaatst 05 juni 2010 - 17:20

Het siroopje voor de huidschimmel heet Intrafungol. Het was een vrij duur product en we moeten de behandeling ook een aantal keer herhalen (7 dagen wel, 7 dagen niet, zo drie keer voorlopig). Voor de niesziekte had ik ook al gevreesd. Ik weet niet of het oog dan echt ontsteekt want de DA had er geen ontsteking op gezien. Ik ga in ieder geval snel uw raad opvolgen en een second opinion vragen. Dat manken is echt nog maar net dus ik weet niet of we voorbarige conclusies mogen trekken, maar een mens is toch graag zeker...bedankt alvast

Guest_Morgenster_*
Guest_Morgenster_*

#4 Geplaatst 05 juni 2010 - 17:23

Het is trouwens inderdaad ringworm, en de DA heeft ons gewezen op de risico's. Goed in de gaten houden zei hij. Kun je enigszins voorkomen dat andere dieren (en mensen) het krijgen?

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#5 Geplaatst 05 juni 2010 - 17:24

Tsss... ik vind dat een fokker zijn kittens zo NIET mag laten verhuizen...

Een kitten mag enkel verhuizen in topconditie, dus niet met allerlei ziektes onder de leden!

Ik hoor heel graag (bv PM) om welke cattery het gaat. Wat is de reactie van de fokker eigenlijk?

Verder hoop ik dat deze cattery u wel de kosten vergoed van de behandeling die u nu aan het kitten moet geven...

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#6 Geplaatst 05 juni 2010 - 17:26

Maar weet je ook de naam van de schimmel die de kat heeft? Want je kat kan er mss van verlost zijn maar als het nog in je huis zit dan krijgt de kat het opnieuw, het is vooral daarover dat ik het heb ;)

Je moet idd niet te hard van stapel lopen met je mankend kitten, maar ik wou het toch maar even vermelden want de meesten weten dit niet ;)
En niesziekte geeft geen infectie aan de ogen hoor voor zover ik weet, de ogen en neus lopen meer dan zou mogen.  Niezen is niet altijd een symptoom van niesziekte!!
Vooral hiervoor zou ik een tweede DA aanspreken, niesziekte kan namelijk chronisch worden :)

update: Het is dus ringworm
Contacteer iig je fokker want zij zal het dus ook in haar huis hebben bij haar katten!!
Verder is het best om ook je huis te ontsmetten, dit kan bijvoorbeeld dmv een fogger.
Voor de rest alles zoveel mogelijk wassen, wassen wassen en wassen
Indien je een stoomreiniger hebt: gebruik deze elke dag op de krabpaal en andere kattenspullen en je kan mss contact opnemen met je huisarts om te vragen hoe je kunt vermijden dat je het zelf ook oploopt.

Als je wat meer over de behandeling wilt weten kun je mss een pb sturen naar ginnie van dit forum, zij heeft het ook in huis gehad!

Verder ga ik helemaal akkoord met Hanne hierboven!!

Bewerkt door Aldhissla, 05 juni 2010 - 17:29.

Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.876 berichten
  • 13 katten

#7 Geplaatst 05 juni 2010 - 17:27

als dat siroopje Itrafungol heet gaat het helpen om de schimmel bij je kat te genezen, maar je moet alle dieren in huis behandelen en het vergt idd zoals Aldhissla zegt heel veel inspanning om de schimmel uit je huis te krijgen!

Heb je aan de fokker gemeld dat het schimmel is? Die moet namelijk een paar maanden (tot haar cattery schimmelvrij is) sluiten! Op deze manier kan ze de infectie op veel mensen overdragen.

Oormijt is besmettelijk. Bij dicht contact (als de katjes bij elkaar slapen bijvoorbeeld) kruipen de mijten van het ene oor naar het andere (heb ik me laten vertellen) een zorgvuldige behandeling van je kitten en zware controle en desnoods (preventieve) behandeling van je andere dieren lijkt mij gewenst.

Loopneus, etterende ogen, tekenen van niesziekte. Hier heeft het kleintje antibiotica voor nodig.
Als het kitten hiervoor al bij de fokker werd behandeld had ze nooit het nest mogen verlaten voor ze volledig gezond was.

Mankend pootje kan van alles zijn.

Zoek inderdaad een andere da en laat je kitten volledig nakijken. Als je andere dieren hebt, neem die meteen mee.
Schimmel kun je aan laten tonen door een kweekje te laten zetten, dat is de betrouwbare manier om schimmel aan te tonen. Een woodselamp of microscopisch onderzoek is niet betrouwbaar genoeg.

Eerlijk gezegd heb ik even geen goed woord over voor de fokker die dit kitten zo heeft laten verhuizen. Oormijt, niesziekte en schimmel. Schandalig!

Heeft Lowie een stamboom? Heb je de ouderdieren (in ieder geval de mama) kunnen zien? Zijn de ouderdieren getest op in ieder geval hcm/pkd/fiv en felv? (ik weet niet waar de brit nog meer op getest moet worden, maar dit is het absolute minimum). Ik waag het namelijk te betwijfelen. Hoe oud is Lowie?

Stel de 'fokker' in ieder geval op de hoogte, dat is niet meer dan netjes, maar bereid je er ook op voor om een flinke schadeclaim neer te leggen daar.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 05 juni 2010 - 17:28

Ik stel me wel vragen bij de keuze van fokker die je gemaakt hebt. Je kitten heeft niesziekte, oormijt en schimmel? Dat klinkt niet goed.

En verder, zoals Aldhissla al zei: ga onmiddellijk naar een andere DA. Een schimmelinfectie is verschrikkelijk hardnekkig, er moet medicatie gegeven worden maar daarnaast moet ook alles continu ontsmet worden; mandjes, speelgoed, kussens, dekens, kattenbak. Anders blijft hij zichzelf continu besmetten. Ringworm is ook voor mensen besmettelijk. De niesziekte kan heel gemakkelijk behandeld worden met antibiotica. Als je er snel bij bent, dan ben je het zo de baas. Ook die oormijt moet heel goed behandeld worden, anders geraken ze er maar moeilijk vanaf.

Ik denk trouwens niet dat je voorbarige conclusies trekt. Je bent er in dit geval beter snel genoeg bij.

Heeft je kitten trouwens een stamboom?

Geplaatste afbeelding

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 05 juni 2010 - 17:29

Aldhissla zei:

Maar weet je ook de naam van de schimmel die de kat heeft? Want je kat kan er mss van verlost zijn maar als het nog in je huis zit dan krijgt de kat het opnieuw, het is vooral daarover dat ik het heb ;)

Je moet idd niet te hard van stapel lopen met je mankend kitten, maar ik wou het toch maar even vermelden want de meesten weten dit niet ;)
En niesziekte geeft geen infectie aan de ogen hoor voor zover ik weet, de ogen en neus lopen meer dan zou mogen.  Niezen is niet altijd een symptoom van niesziekte!!
Vooral hiervoor zou ik een tweede DA aanspreken, niesziekte kan namelijk chronisch worden :)

Niet iedere oogontsteking is de niesziekte, maar de niesziekte kan wel sneller aanleiding geven tot oogonstekingen. :)

Geplaatste afbeelding

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#10 Geplaatst 05 juni 2010 - 17:30

Ginnie heeft dus al geantwoord ^^

Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.876 berichten
  • 13 katten

#11 Geplaatst 05 juni 2010 - 17:31

Morgenster zei:

Het siroopje voor de huidschimmel heet Intrafungol. Het was een vrij duur product en we moeten de behandeling ook een aantal keer herhalen (7 dagen wel, 7 dagen niet, zo drie keer voorlopig). Voor de niesziekte had ik ook al gevreesd. Ik weet niet of het oog dan echt ontsteekt want de DA had er geen ontsteking op gezien. Ik ga in ieder geval snel uw raad opvolgen en een second opinion vragen. Dat manken is echt nog maar net dus ik weet niet of we voorbarige conclusies mogen trekken, maar een mens is toch graag zeker...bedankt alvast

dan is het vast ringworm dat is vastgesteld. Is dit met een kweekje gedaan? officiele naam is microsporum canis en het kan tot anderhalf jaar in je huis overleven en zo je dieren opnieuw besmetten (en jouzelf ook!)
ook andere mensen en dieren die bij jou thuis komen lopen risico. Ook mensen en dieren waar jij op bezoek gaat lopen risico. Wees vooral voorzichtig met ouderen, hele jongen kinderen en zieke mensen. Idem met dieren.

Is het echt ringworm dan heb je een lange weg te gaan met schoonmaken en ontsmetten. Alleen behandelen van je katje is niet genoeg.

Geplaatste afbeelding

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#12 Geplaatst 05 juni 2010 - 17:31

Bibie zei:

Niet iedere oogontsteking is de niesziekte, maar de niesziekte kan wel sneller aanleiding geven tot oogonstekingen. :)

Ik dacht aan de combinatie die ze zei: lopende ogen, neus en niezen en het plotse mankepootje ;)

Bewerkt door Aldhissla, 05 juni 2010 - 17:32.

Geplaatste afbeelding

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 05 juni 2010 - 17:31

Aldhissla zei:

:) Dit topic gaat snel!

Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.876 berichten
  • 13 katten

#14 Geplaatst 05 juni 2010 - 17:31

Aldhissla zei:

er werd al druk gereageerd terwijl ik nog aan het typen was. Had al geantwoord zonder dat ik dat wist :oops:

Geplaatste afbeelding

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 05 juni 2010 - 17:33

Ik kan gewoon niet begrijpen dat een fokker zo een ziek kitten durft verkopen.

Geplaatste afbeelding