Spring naar inhoud

- - - - -

Te veel schrik

• Log in om te reageren
14 reacties op dit onderwerp
Guest_Veronique_D_*
Guest_Veronique_D_*

#1 Geplaatst 05 juni 2010 - 20:03

Hallo,

Ik heb een probleempje met onze twee nieuwe kittens. Wij hebben deze kunnen adopteren bij kennissen. Een poes is bij hen in de tuin komen bevallen met 3 kittens. Die mensen wilden hen helemaal niet houden omdat zij kattenallergie hebben en een hond. Dus hebben wij besloten om eentje naar huis te nemen. Mijn vriendin die bij was was helemaal weg gesmolten toen ze die kleine bolletjes zag en wou er ook eentje nemen. Maar haar huis was helemaal niet voorbereid voor de komst voor en kat dus heb ik alle twee naar mijn thuis genomen. Het is een jongetje en een meisje, ze zijn ongeveer 7 à 8 weken oud.

Het probleem is dat ze heel erg bang hebben. Ze zitten constant onder de kast en als je wat dichterbij komen, beginnen zij te blazen. Zeker het meisje. Het jongentje heb ik zelfs in mijn handen kunnen nemen en een minuutje lang zat hij bij mij, maar de zusje bleef maar blazen.

Ik heb schrik dat ze het moeilijk hebben om zonder hun mama te zijn, en van mensen zijn ze ook niet gewend, want ze bleven altijd in de tuin zitten waar ze geboren werden. De afscheid van mama viel ook al moeilijk (voor de mama wat minder).

Zij zijn al 2dagen bij ons, en ze eten wel, en gaan zelf naar de kattenbak (van zelf! zo slimmetje zijn ze). En ze gingen ook wel wat ronddwalen in de kamer waar wij hen gezet hadden. Maar als je maar eventjes dichterbij komt, hebben ze heel veel schrik.

Ik vrees dat ze moeilijk aan mensen zullen wennen als wij hen nu geen liefde en knuffels kunnen geven, maar ik kan/wil ze ook niet dwingen.

Kan iemand ons helpen?

met vriendelijke groeten,
Veronique en twee (nog even zonder naam) schuwe kittens.

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#2 Geplaatst 05 juni 2010 - 20:05

ik zou ze rustig laten wennen, ze zijn tenslotte nog maar 2 dagen bij jullie. proberen te lokken met eventueel natvoer, maar ze zeker niet dwingen. geduld hebben! het zal normaal wel in orde komen! succes! :)
Geplaatste afbeelding

Guest_Veronique_D_*
Guest_Veronique_D_*

#3 Geplaatst 05 juni 2010 - 20:07

Ik heb al geprobeerd om ze te lokken, maar ze zijn te slim. Als je maar even je hand beweegt, lopen ze weer naar hun hoekje.

Ik vraag mij af om het erg is dat ze op vrij late leeftijd mensen leren kennen?

jessy89
jessy89
  • 650 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 05 juni 2010 - 20:50

heb jij eventueel een stokje met een speeltje aan?
dit vinden ze meetstal wel leuk.

Guest_Veronique_D_*
Guest_Veronique_D_*

#5 Geplaatst 05 juni 2010 - 21:15

Ja, ze hebben ook balletjes en een kleurrijke ding met veren op en zo.. maar ze spelen niet. Alleen met mekaar.

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 05 juni 2010 - 21:27

Ik zou inderdaad een hengeltje kopen met een speeltje of eens stokje met een veertje. Een touwtje kan ook al dienen. Zo kan jij spelen met hen en kunnen ze toch wat op afstand blijven. Lokken met natvoer en snoepjes en HEEL VEEL geduld hebben. Deze kittens zijn geen mensen gewoon en zitten nu in een vreemde omgeving zonder hun mama. Het zal wel goedkomen hoor, maar je zal gewoon heel veel geduld moeten hebben. Het is wel een pluspunt dat ze elkaar hebben. Zo kunnen ze elkaar steunen...
Geplaatste afbeelding

Guest_Veronique_D_*
Guest_Veronique_D_*

#7 Geplaatst 05 juni 2010 - 23:56

Dank jullie voor de tips. Vanavond zijn ze al veel rustiger en hebben zelfs in onze woonkamer (met mij en mijn vriend in) rondgesnuffeld.

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#8 Geplaatst 06 juni 2010 - 00:42

Veronique_D zei:

Dank jullie voor de tips. Vanavond zijn ze al veel rustiger en hebben zelfs in onze woonkamer (met mij en mijn vriend in) rondgesnuffeld.

dat gaat alleszins al de goeie richting uit! :d ze hebben gewoon tijd nodig! :)
Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#9 Geplaatst 06 juni 2010 - 00:50

Laat ze maar gewoon lekker wennen aan hun nieuwe omgeving en aan jullie. Het is een hele belevenis zo jong weggenomen te worden van bij mama. Verwen ze maar met lekker kattensnoepjes en door veel aanwezig te zijn bij hen zo kunnen ze gewoon worden aan jullie. :)

Guest_sandra25_*
Guest_sandra25_*

#10 Geplaatst 06 juni 2010 - 08:45

Ze zullen op den duur wel vanzelf naar jullie toekomen die kleine bolletjes.Dat heeft tijd nodig natuurlijk.Heb je geen foto's van de kleintjes?

Guest_Veronique_D_*
Guest_Veronique_D_*

#11 Geplaatst 06 juni 2010 - 11:24

Ja, ik heb er een foto van. de kwaliteit is niet zo goed, dat is jammer

Geplaatste afbeelding

Bewerkt door Veronique_D, 06 juni 2010 - 11:25.

WhiteWitch
WhiteWitch
  • 1.340 berichten
  • 6 katten

#12 Geplaatst 06 juni 2010 - 11:35

Het komt vast wel goed.Omdat ze altijd in de tuin geleefd hebben zijn  ze natuurlijk niet echt gewend aan mensen.Gelukkig zijn ze nog jong en kunnen ze op dat gebied nog veel leren. Zo gauw ze niet meer bangelijk zijn en spontaan naar je toe komen bv om te spelen, neem ze dan even op en zo en knuffel ze een beetje. Bekje eens open doen, nageltjes controleren enz. Dat komt later van pas als ze bij de dierenarts moeten zijn of je moet eens een pilletje geven. Ze zijn met hun 8 weken ook toe aan hun eerste inenting tegen katteziekte en gezien de omstandigheden zou ik ze zeker ook ontvlooien en ontwormen.
Op de grond van de kamerplanten leg je voorlopig best zilverpapier of keitjes, anders gaan ze daar in graven en hun behoefte in doen.
Verder wens ik je veel plezier met de kleine rakkers.Het zijn mooie katjes! Vergeet je niet ze allebei te laten castreren en sterilizeren tegen dat ze zo'n maand of zes zijn? Want broer en zus kunnen ook kittens maken!!
Nicky en de Maine Coontjes doen jullie groetjes :hart: www.freewebs.com/catteryofthewhitewitch/

Guest_Veronique_D_*
Guest_Veronique_D_*

#13 Geplaatst 06 juni 2010 - 11:42

WhiteWitch zei:

Ze zijn met hun 8 weken ook toe aan hun eerste inenting tegen katteziekte en gezien de omstandigheden zou ik ze zeker ook ontvlooien en ontwormen.

Ja, dat was ik ook van plan tegen volgende week. Deze week laat ik ze eventjes rusten en wennen.

WhiteWitch zei:

Op de grond van de kamerplanten leg je voorlopig best zilverpapier of keitjes, anders gaan ze daar in graven en hun behoefte in doen.

Het is maar één plant die op de grond zit, en ze zitten daar gewoon (geen behoeften, dus). Ik denk dat dat plantje herinnert ze aan hun tuintje, en misschien is het beter om ze even daar laten liggen en graven, zodat ze een beetje minder heimwee hebben.

Bewerkt door Veronique_D, 06 juni 2010 - 11:43.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 06 juni 2010 - 20:30

Je kan ook altijd zelf op de grond gaan zitten in hun buurt en rustig een boek lezen, geen aandacht op hun vestigen, naarmate ze je meer vertrouwen zullen ze vanzelf uit nieuwsgierigheid eens dichterbij komen en zelfs over je heen lopen tijdens het spelen. Als ze dichterbij zijn geen bruuske bewegingen maken, want dan zullen ze weer schrikken en gaan lopen. Je kan ook al eens een snoepje op je schoot leggen dat ze dan kunnen komen halen, zo leren ze dat je schoot iets leuk is. Laat ze zo stilaan aan jullie wennen, met het nodige geduld komt dit wel in orde hoor. :geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Guest_Amelie_*
Guest_Amelie_*

#15 Geplaatst 06 juni 2010 - 21:31

:geluk: :geluk: :geluk: