Spring naar inhoud

- - - - -

Niesziekte???

• Log in om te reageren
12 reacties op dit onderwerp
Guest_elien89_*
Guest_elien89_*

#1 Geplaatst 06 juni 2010 - 22:00

Hoi iedereen,

ik heb sinds donderdag een kitten brits langhaar,
het is begonnen met wat vuil dat uit de oogjes liep al bij ophaling.
Eenmaal thuis merkte ik op dat het kitten niesde om de tweetal uur.
Sinds vandaag niest het zo om het  half uur, en heeft af en toe lichte hoest gehad,
de neus is perfect in orden maar uit de oogjes loopt mermaals wat etter.
Het kitten heeft sinds deze avond ook lchte diaree en drinkt en eet veel minder dan vorige dagen.
Ik ga er allesinds morgen mee naar de dierenarts.
Het kitten heeft 2 inentingen gekregn en is enkele keren ontwormd.
Zou dit ondanks toch niesziekte zijn?

Guest_elien89_*
Guest_elien89_*

#2 Geplaatst 06 juni 2010 - 22:11

Of eerder een verkoudheid?

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.835 berichten
  • 13 katten

#3 Geplaatst 06 juni 2010 - 22:24

Klinkt naar niesziekte inderdaad. Goed dat je morgen naar de da gaat, bij niesziekte is snel ingrijpen belangrijk. Vooral bij zo'n kleintje. Waarschijnlijk krijg je ab mee en misschien een zalfje voor de oogjes.

De enting voor niesziekte beschermd tegen een deel van de varianten, helaas niet tegen alles. Dat het kitten loopoogjes had bij ophalen geeft wel aan dat ze het van de fokker meegekregen heeft trouwens. Heeft de fokker dit misschien niet gezien?

Zorg dat ze voldoende drinkt en eet, dat ze niet uitdroogd. En dan morgenochtend naar de da. Liever niet tot de avond wachten. Kleintje heeft snel hulp nodig!

Laat je even weten wat de da zegt?

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#4 Geplaatst 06 juni 2010 - 22:27

Je kent mijn mening... dit klinkt als niesziekte! Ondanks enting kunnen katten zeer zeker niesziekte krijgen. In de enting zitten slechts een aantal stammen, terwijl in realiteit er ongelooflijk veel stammen van niesziekte zijn! Denk maar aan de griepprik voor mensen, die beschermt voor een bepaalde vorm, maar niet voor alle vormen die er zijn.

Het is een misvatting dat een kat met niesziekte altijd niest of heeeel veel niest. Eigenlijk is de Engelse naam voor niesziekte beter: Upper Respiratory Tract Disease. Oftewel ziekte van de bovenste luchtwegen. Soms gaat dat gepaard met niezen, soms met traanogen, soms met snotneuzen, soms met hoesten (bv bij bordatella) en soms vind je gewoon al die symptomen in één kat. Ook diarree kan een symptoom zijn al wordt dat vaak gemist.

Overigens komen verschillende soorten van niesziekte vaak tesamen voor. Bv Herpes en Bordatella in één en dezelfde kat.

Bewerkt door Smitten Kitten, 06 juni 2010 - 22:28.

Guest_elien89_*
Guest_elien89_*

#5 Geplaatst 06 juni 2010 - 22:32

Toen ik het kitten ging ophalen zei ze dat het af en toe een oopoogje had maar niets ergs was, heb er verder ook niet echt op doorgedacht...

Guest_Lalientje_*
Guest_Lalientje_*

#6 Geplaatst 06 juni 2010 - 22:36

elien ik denk dat ik in hetzelfde schuitje zit als jij.  Ga morgen maar snel naar de DA.  Ik ga net hetzelfde doen.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#7 Geplaatst 06 juni 2010 - 22:37

Niesziekte
Niesziekte is de meest voorkomende infectieuze aandoening bij katten. Het wordt veroorzaakt door een hele reeks bacteriën en virussen, de belangrijkste zijn het calicivirus, het herpes virus en de chlamydia bacterie.

Niesziekte is uiterst besmettelijk en waar meerdere katten samenzitten kunnen echte epidemieën uitbreken.

Symptomen

Zoals de naam al laat vermoeden niezen katten met niesziekte veel. Niezen komt echter niet bij alle dieren voor.
Typisch komt de ziekte voor bij jonge kittens, maar dieren van elke leeftijd kunnen niesziekte krijgen. Waterige of etterige uitvloei uit ogen en neus treedt samen met het niezen op. De ogen kunnen door het etter volledig dichtkleven.

In erge gevallen kan koorts en longontsteking ontstaan.

De veroorzakende kiemen kunnen ook de slijmvliezen van het maagdarmkanaal aantasten met diarree tot gevolg.
Pijnlijke zweren op de tong kunnen optreden, waardoor de katten stoppen met eten en drinken. Vooral bij jonge kittens lijdt dit soms snel tot uitdrogingsverschijnselen met soms dodelijke afloop.

Het grootste probleem van niesziekte is dat er een chronische vorm kan ontstaan, vooral bij dieren die de eerste infectie opliepen als kitten. Deze katten kunnen hun leven lang van infecties van de ademhalingswegen lijden. Dit is zowel voor de kat als voor de eigenaar onaangenaam.

Diagnose

De diagnose is gemakkelijk te stellen aan de hand van de klinische tekens.

Behandeling

Antibiotica zijn altijd aangeraden omdat er ook een bacteriële component aanwezig is bij niesziekte. Virussen zijn ongevoelig voor antibiotica en de katten zullen zelf immuniteit tegen de virussen moeten opbouwen.

Indien de dieren niet meer willen eten, moet er voor gezorgd worden dat ze voldoende vocht binnen krijgen, indien nodig door middel van een infuus. Dwangvoederen kan soms ook nodig zijn.

Prognose

De prognose varieert van goed tot slecht. In het beste geval geneest de poes met een juiste behandeling volledig van niesziekte.

Dieren die niet tijdig behandeld werden en jonge kittens kunnen de chronische vorm ontwikkelen en het leven lang blijven sukkelen met de luchtwegen en besmettelijk zijn voor andere katten.

Preventie

Gezien het veelvuldig voorkomen van niesziekte en het grote besmettingsrisico, wordt er tegen de ziekte gevaccineerd. Elke kat zou elk jaar een vaccinatie moeten krijgen tegen niesziekte.
Het is belangrijk om te beseffen dat men enkel tegen de ergste ziekteverwekkers vaccineert. Ingeënte katten kunnen dus nog steeds een lichte vorm van niesziekte krijgen.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#8 Geplaatst 06 juni 2010 - 22:38

http://www.felissana...kte 03-2002.pdf

Guest_Lalientje_*
Guest_Lalientje_*

#9 Geplaatst 06 juni 2010 - 22:39

't mijne is een jonge kitten :(  'k hoop dat het niet chronisch wordt...

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#10 Geplaatst 06 juni 2010 - 22:42

Helaas blijft (naargelang van de vorm(en) van niesziekte die in het spel zijn) tot 90 procent van de dieren die het hebben meegemaakt dragers van de ziekte. Dus blijven ze hun hele leven (vooral als ze stress hebben en het virus massaal gaan uitscheiden) besmettelijk voor andere katten.

Guest_Lalientje_*
Guest_Lalientje_*

#11 Geplaatst 06 juni 2010 - 22:47

Maar neemt dat ik elk jaar mijn andere kat laat inenten is er minder kans dat zij  het gaat krijgen eh?

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#12 Geplaatst 06 juni 2010 - 22:48

Lalientje zei:

Maar neemt dat ik elk jaar mijn andere kat laat inenten is er minder kans dat zij  het gaat krijgen eh?

Enkel en alleen als het een vorm is die in de enting cocktail zit.

Guest_Lalientje_*
Guest_Lalientje_*

#13 Geplaatst 06 juni 2010 - 22:52

Kan de DA daarachter komen?