Spring naar inhoud

- - - - -

hoe water doen drinken?

• Log in om te reageren
22 reacties op dit onderwerp
Laur
Laur
  • 212 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 07 juni 2010 - 15:44

Hallo,

ik ben hier nieuw op het forum en zal maar meteen met de deur in huis vallen :oops:

Ik heb 2.5 week geleden een poes geadopteerd uit het asiel (eigenlijk hadden we er 2 geadopteerd, maar eentje heb ik vorige week al moeten afgeven aan FIP :( ...). Het probleem is dat deze dame (Fidji) geen water 'lust' (en daar ben ik echt wel zeker van want ik weeg de waterbakjes om te checken). Aangezien ze voornamelijk droogvoer eet (Hill's I/D en RC Sensible 33), probeer ik dit op te lossen door haar 's morgens en 's avonds van die vleesbrokjes in saus te geven. Ik leng de saus goed aan met water en dan lekt mevrouw de saus op (ze heeft dan ook echt wel dorst...) en ze laat de vleesbrokjes uiteraard liggen... In het asiel was het hun niet echt opgevallen dat ze geen water drinkt, maar ze vertelden ook daar dat het een echte 'sauzenmadam' is.

Iemand suggesties om haar water te doen drinken? Op dit moment is de huidige methode geen probleem, maar we zouden in de toekomst ook wel eens graag een weekendje weg willen :d

Wat ik al geprobeerd heb:
- kraantjeswater
- spa reine
- regenwater
- catmilk van whiskas
- vies vuil water uit het vijvertje buiten (een hopeloze poging, I know...)
- verschillende kommetjes (plastiek, glas,... inox heb ik nog niet geprobeerd)
- fontein (ik heb de catmate gekocht en ze vindt het soms wel interessant, maar dan ruikt ze 1 keer en draait ze zich om...)

Ik denk dat ze dus echt wel wat verwend is geweest door de vorige eigenaars. Of ben ik te soft (waarschijnlijk wel :oops: ) en moet ik haar geen sausjes meer voorschotelen en wachten tot ze drinkt??

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 07 juni 2010 - 15:47

Eerst en vooral, welkom! :hi:
En dan ook nog :hug: ... Fip... waarom toch? :(
& je hebt inderdaad al heel wat geprobeerd! Probeer haar eens uit een glas te doen drinken? Anaïs drinkt ook vooral uit een glas. Meerdere bakjes in huis zetten helpt ook. Voor de rest weet ik het niet echt :catnoknow

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#3 Geplaatst 07 juni 2010 - 15:57

Misschien eens een waterfontein aanschaffen? Dat is hier een succes. :)
Geplaatste afbeelding

Nellebelle
Nellebelle
  • 350 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 07 juni 2010 - 16:00

elixeryen zei:

Misschien eens een waterfontein aanschaffen? Dat is hier een succes. :)

Ze heeft de catmate al geprobeerd ;-)

Nelle hier wou nie drinken uit een donker kommetje en drinkt nu uit een doorzichtig kommetje.

Laur
Laur
  • 212 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 07 juni 2010 - 16:01

Frances zei:

En dan ook nog :hug: ... Fip... waarom toch? :(

Inderdaad, waarom moet die ziekte bestaan? :cry: En dit was dus de tweede kat in amper 2 maanden tijd... Onze vorige kat hebben we in april ook moeten laten inslapen wegens FIP. Beiden hadden de droge vorm... :( Ik hoop echt dat Fidji wel gezond blijft :onzeker:

Frances zei:

& je hebt inderdaad al heel wat geprobeerd! Probeer haar eens uit een glas te doen drinken? Anaïs drinkt ook vooral uit een glas. Meerdere bakjes in huis zetten helpt ook. Voor de rest weet ik het niet echt :catnoknow

Been there, done that... Enkel inox heb ik nog niet geprobeerd (kan binnenkort een kommetjeswinkel openen...).

Bestaat er niets dat je aan het water kan toevoegen zodat het lekkerder ruikt voor hen of zo?

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#6 Geplaatst 07 juni 2010 - 16:02

dat is wel moeilijk ja. Wat zegt de DA ervan?

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 07 juni 2010 - 16:03

Als ze echt geen water wil drinken, kun je misschien ook eventueel geitenmelk proberen aanlengen met water en dan telkens meer water dan melk en uiteindelijk enkel water?
Geitenmelk mogen ze drinken, is veel beter dan gewone melk, maar water is nog altijd het beste natuurlijk

Persoonlijk lijkt het mij niet zo'n goed idee om haar te leren drinken uit een glas omdat je ze dan toch wel slechte manieren aanleert en ze dit misschien wel gaat blijven doen?

Heb je al een gewone grote stenen kom geprobeerd met vers water? Probeer ook ervoor te zorgen dat het toch lekker fris water is, hier drinken ze ook wel minder van zodra het water wat warmer begint te worden...
Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#8 Geplaatst 07 juni 2010 - 16:04

Nellebelle zei:

Ze heeft de catmate al geprobeerd ;-)

Nelle hier wou nie drinken uit een donker kommetje en drinkt nu uit een doorzichtig kommetje.

:Ooops: Daar heb ik precies over gelezen.

Geplaatste afbeelding

Laur
Laur
  • 212 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 07 juni 2010 - 16:06

Spanishke zei:

Als ze echt geen water wil drinken, kun je misschien ook eventueel geitenmelk proberen aanlengen met water en dan telkens meer water dan melk en uiteindelijk enkel water?
Geitenmelk mogen ze drinken, is veel beter dan gewone melk, maar water is nog altijd het beste natuurlijk

Nog niet geprobeerd, maar ga ik zeker doen!

Spanishke zei:

Heb je al een gewone grote stenen kom geprobeerd met vers water?

Ook een goeie tip... Mercitjes!

Laur
Laur
  • 212 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 07 juni 2010 - 16:11

Lies zei:

dat is wel moeilijk ja. Wat zegt de DA ervan?

Ik heb het nog niet kunnen vragen. Donderdag gaan we voor haar 2de leucose vaccinatie en dan zal ik het zeker eens vragen

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 07 juni 2010 - 16:13

Of mss nog beter: lactose vrije melk ;) Te koop in de winkel gewoon (delhaize heb je drie soorten te koop) Anaïs is der zot van :roll: Ook met water mengen. Bij ons katten thuis (HTK) helpt dat ook heel erg.

En mss anders is met een spuitje in haar mond proberen...? Allee niet te hard dwingen he maar zo kalm aan haar dat laten proeven?

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 07 juni 2010 - 16:15

Geitenmelk vind je wel niet overal, wij hebben de onze toen gehaald bij de Delhaize, ik geloof dat ze dat in de Carrefour ook wel zullen verkopen, maar de Colruyt hebben we ze bv niet gevonden. Geitenmelk is wel niet zo goedkoop en de houdbaarheidsdatum is ook niet zo lang. Succes alvast, hopelijk vind je snel een oplossing :geluk:
Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

Laur
Laur
  • 212 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 07 juni 2010 - 16:23

Bedankt voor jullie reacties allemaal!

Ik heb ook ergens iets gelezen van valeriaan. Katten zouden dat graag hebben, klopt dit? Zou dat ook kunnen helpen denken jullie?

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 07 juni 2010 - 18:44

Valeriaan is iets zoals catnip. Een speciaalgeurend kruidje waar ze een beetje gek van worden :ha .

Heb je Viyo al eens geprobeerd?

Geplaatste afbeelding

Anja
Anja
  • 14.520 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 07 juni 2010 - 19:17

:hi:

Geplaatste afbeelding