Spring naar inhoud

- - - - -

pkd dna onderzoek

• Log in om te reageren
24 reacties op dit onderwerp
noukie
noukie
  • 1.084 berichten
  • 5 katten

#1 Geplaatst 08 juni 2010 - 15:18

waar laten jullie testen op pkd via dna ?
Opsturen of dierenarts ?
Ik dacht dat het met een staaltje van het wangslijmvlies was maar las ergens dat het ook uit een bloedstaal kan ?
Kosten hiervoor ?
Als ik dit 1 malig doe, doe ik dan nog om de 2 jaar een pkd samen met hcm ?
Hcm doen we jaarlijks.
:)

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#2 Geplaatst 08 juni 2010 - 15:36

ik doe via laboklin. via de wangslijmvlies is het goedkoper dan via bloed te checken.
Geplaatste afbeelding

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#3 Geplaatst 08 juni 2010 - 15:40

noukie zei:

waar laten jullie testen op pkd via dna ?
Opsturen of dierenarts ?
Ik dacht dat het met een staaltje van het wangslijmvlies was maar las ergens dat het ook uit een bloedstaal kan ?
Kosten hiervoor ?
Als ik dit 1 malig doe, doe ik dan nog om de 2 jaar een pkd samen met hcm ?
Hcm doen we jaarlijks.
:)

PKD via dna is enkel voor PKD-1 gen.
Wij doen eenmalig via DNA (oftewel via bloed oftewel via wangslijmvlies.) en tweejaarlijks via echo (dus inderdaad gewoon als je hcm gaat testen, om de twee jaar de nierscan er bij nemen) net omdat je via DNA slechts op 1 gen test terwijl dat niet de enige is die de ziekte veroorzaakt.

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#4 Geplaatst 08 juni 2010 - 15:44

Ik ga jaarlijks naar mechelen voor hcm en pkd, als je interesse hebt dan stuur je maar een pb. ;)

noukie
noukie
  • 1.084 berichten
  • 5 katten

#5 Geplaatst 08 juni 2010 - 15:45

Smitten Kitten zei:

PKD via dna is enkel voor PKD-1 gen.
Wij doen eenmalig via DNA (oftewel via bloed oftewel via wangslijmvlies.) en tweejaarlijks via echo (dus inderdaad gewoon als je hcm gaat testen, om de twee jaar de nierscan er bij nemen) net omdat je via DNA slechts op 1 gen test terwijl dat niet de enige is die de ziekte veroorzaakt.

Heeft het dan zin om de dna erbij te doen ? ik las dat het 98 % zekerheid geeft maar dan blijkbaar maar op 1 gen ?
Hoever staan ze met de hcm dna testen ?
Kun je die in 1 pakket met de pkd test doen ?
Het lijkt er volgens mij op dat heel wat ragdoll fokkers niet meer zo heel erg wakker liggen van dat hele hcm pkd geval ?

noukie
noukie
  • 1.084 berichten
  • 5 katten

#6 Geplaatst 08 juni 2010 - 15:47

Solotje zei:

Ik ga jaarlijks naar mechelen voor hcm en pkd, als je interesse hebt dan stuur je maar een pb. ;)

Ik laat hier bij de dierenarts jaarlijks testen door Barbera, ze komt zo ongeveer om de 2 maand naar hier , waarschijnlijk dezelfde die jou poesjes test ?

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#7 Geplaatst 08 juni 2010 - 15:49

noukie zei:

Heeft het dan zin om de dna erbij te doen ? ik las dat het 98 % zekerheid geeft maar dan blijkbaar maar op 1 gen ?
Hoever staan ze met de hcm dna testen ?
Kun je die in 1 pakket met de pkd test doen ?
Het lijkt er volgens mij op dat heel wat ragdoll fokkers niet meer zo heel erg wakker liggen van dat hele hcm pkd geval ?

Ja hoor, zo kan je toch al 1 gen met zekerheid uitsluiten. Wat die 98 % betreft, wat is je bron daarvoor?
Ben je ragdoll fokker? Ben eerlijk gezegd niet zo op de hoogte van wat al de testen zijn die ze daar al kunnen doen via dna, daar vraag je mss best Calaquendi hier op het forum voor om raad.
In elk ras zullen er wel fokkers zijn die niet geven om gezondheidstesten, maar gelukkig zijn er ook wel die wel testen en dat ook verstandig doen ;)
Ik ken niet veel ragdollfokkers persoonlijk, maar die ik ken die zijn wel heel goed bezig wat betreft gezondheid en testen enz.

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#8 Geplaatst 08 juni 2010 - 15:49

noukie zei:

Ik laat hier bij de dierenarts jaarlijks testen door Barbera, ze komt zo ongeveer om de 2 maand naar hier , waarschijnlijk dezelfde die jou poesjes test ?

Ja, dat is ze. :)

Mag ik vragen waarom je het dan via dna wilt doen?

noukie
noukie
  • 1.084 berichten
  • 5 katten

#9 Geplaatst 08 juni 2010 - 16:19

Solotje zei:

Ja, dat is ze. :)

Mag ik vragen waarom je het dan via dna wilt doen?

ik wou even nagaan of ik het niet beter beide zou doen .
Jaarlijks via echo op hcm, om de twee jaar pkd erbij nemen en 1 malig via dna op hcm en pkd.
Als het een meerwaarde geeft waarom dan niet ?
Zeker voor een dekkater kun je niet genoeg testen vind ik.
Ik ben op zoek naar een kitten om later te gebruiken als dekkater en je zou er verwonderd van staan hoeveel fokkers slechts 1 maal testen, enkel dna testen of niet testen omdat de poes uit pkd hcm "vrije" lijnen komt.
:s

noukie
noukie
  • 1.084 berichten
  • 5 katten

#10 Geplaatst 08 juni 2010 - 16:22

Smitten Kitten zei:

Ja hoor, zo kan je toch al 1 gen met zekerheid uitsluiten. Wat die 98 % betreft, wat is je bron daarvoor?
Ben je ragdoll fokker? Ben eerlijk gezegd niet zo op de hoogte van wat al de testen zijn die ze daar al kunnen doen via dna, daar vraag je mss best Calaquendi hier op het forum voor om raad.
In elk ras zullen er wel fokkers zijn die niet geven om gezondheidstesten, maar gelukkig zijn er ook wel die wel testen en dat ook verstandig doen ;)
Ik ken niet veel ragdollfokkers persoonlijk, maar die ik ken die zijn wel heel goed bezig wat betreft gezondheid en testen enz.

sorry het blijkt 100 % te zijn nog beter.
"Nu bestaat er een betere test om PKD op te sporen: op een bloedstaal wordt een DNA-onderzoek uitgevoerd. Elke kat hoeft maar één maal in zijn leven getest te worden en dit kan al vanaf heel jonge leeftijd. Uit het onderzoek is men 100% zeker of een kat vrij is van PKD, aangetast is of eventueel drager is van de ziekte. "
onze-diensten-echografie

Er is ook geen sprake van slechts 1 gen maar gewoon volledig vrij van pkd ???

Bewerkt door noukie, 08 juni 2010 - 16:23.
Reden van bewerken: onvolledig

noukie
noukie
  • 1.084 berichten
  • 5 katten

#11 Geplaatst 09 juni 2010 - 11:14

Ik heb net antwoord gekregen van een cattery waar ik overweegde om een katertje te kopen :
Hallo,

De vader zijn ouders zijn volledig getest. Mijn katertje is niet getest. Ik doe dit ook niet omdat de testen nl niets zeggen over de kinderen die eruit komen. 0,0 !!! Uit gezonde ouderdieren kunnen jongen komen met hcm of pkd. Ik heb nog nooit zieke nakomelingen gehad. Daarom geef ik ook 1 jaar garantie op erfelijke afwijkingen. Idefix en Dolores (het echtpaar van het ander nestje) zijn ooit wel getest maar je moet dit ieder jaar opnieuw doen om het gedig te laten blijven.

Dit bedoel ik nu net er zijn er veel die niet meer testen.

:evil:

Als ik de gegevens inkijk op hcm databank dan merk ik toch dat positieve katten dikwijls een gemeenschappelijke (voor)ouder hadden,
Die draagt dan het gen, heeft 50 % van de kittens het gen mee en sommigen ontwikkelen dan hcm.
Ik vind alleen jammer dat de database niet meer aangevuld wordt.

Bewerkt door noukie, 09 juni 2010 - 11:16.

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#12 Geplaatst 09 juni 2010 - 11:28

ik neem aan dat je nu daar geen katertje koopt?
Geplaatste afbeelding

noukie
noukie
  • 1.084 berichten
  • 5 katten

#13 Geplaatst 09 juni 2010 - 11:47

britjes zei:

ik neem aan dat je nu daar geen katertje koopt?

tja ik denk het niet :louche:

noukie
noukie
  • 1.084 berichten
  • 5 katten

#14 Geplaatst 10 juni 2010 - 10:11

Ik heb info gevraagd bij bovestaande dierenarts, hier het antwoord:

Beste,
De test pkd  geeft 100% zekerheid. Ofwel is de kat homozygote normaal, ofwel is zij drager en zet voort.
Mvg
onthaal DAP Sirius

:d

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#15 Geplaatst 10 juni 2010 - 10:15

noukie zei:

Ik heb info gevraagd bij bovestaande dierenarts, hier het antwoord:

Beste,
De test pkd  geeft 100% zekerheid. Ofwel is de kat homozygote normaal, ofwel is zij drager en zet voort.
Mvg
onthaal DAP Sirius

:d

Ja maar dat gaat over het PKD-1 gen.