Spring naar inhoud

- - - - -

vraagje voor konijnenkenners

• Log in om te reageren
27 reacties op dit onderwerp
Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#1 Geplaatst 13 april 2009 - 10:24

na hier gelezen te hebben, dat je dus konijnen zindelijk kan maken, vroeg ik me af of dat hier te doen zou zijn. lukt dat met de katten samen, of moet je dan de katten apart steken? en is het mogelijk om ze constant los te laten lopen, of knagen ze dingen stuk?
hoe maak je ze dan ook het best zindelijk? gaan ze dan op de kattenbakken, of enkel in hun hok?

het is dus niet zeker dat ik er zou houden, maar wil toch es informeren voor ik er eventueel aan zou beginnen. kan 1 konijn dan, of zou het eenzaam zijn, en heeft hij best een vriendje?

en is een ouder konijn nog gemakkelijk zindelijk te maken, omdat ik dan hoogstwrs een herplaatser een nieuwe thuis zou geven.
veel vragen, ik weet het, maar kwil zeker zijn voor ik een beslissing neem!
Geplaatste afbeelding

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#2 Geplaatst 13 april 2009 - 10:34

ik had op mijn studio vroeger een konijn en 2 katten , het was zindelijk en kwam uitstekend overweg met de katten , maar ze waren wel alle 3 van kleinsafaan bij elkaar .... weet dus ni ho t zit als het een oudere kat of konijn is

Itcha volgde me overal tot op t wc en kwam bij me liggen en slapen , je moet wel idd opletten voor draden !!!

Als mijn tuintje af is komt hier ook terug een konijn maar denk da k er 2 ga nemen
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#3 Geplaatst 13 april 2009 - 10:37

Het zindelijk maken heeft niks te maken met of je katten er al dan niet bijlopen hoor. Daar hoef je niet naar te kijken. Wat je moet doen, is als ze klein zijn en ze laten ergens keuteltjes vallen; de keuteltjes in het bakje leggen waarvan je wil dat ze het uiteindelijk als toilet gaan gebruiken. Bij ons is dat hun kooi; omdat ze verder toch rondlopen als we thuis zijn. Het duurt even, maar na een tijdje krijgen ze door dat ze daar moeten gaan (even volharding en geduld hebben!). Konijnen zijn immers net als katten, van nature uit zindelijke dieren. Je zult bv in de kooi zien dat ze ook altijd in hetzelfde hoekje naar toilet gaan. :)

Een gesloten kattenbak met deurtje is niet aan te raden voor konijnen. Ze zullen ook niet samen op dezelfde bak gaan als waar de katten op gaan. Een open bak met stro en hooi erin is het beste om als konijnentoilet te gebruiken. Vooral dus hooi voorzien op het toilet, want konijnen eten graag terwijl ze naar t toilet gaan. :d Je maakt dit dan dagelijks even leeg, en vult het met proper stro en hooi.

Wat wel even de zindelijkheid kan verstoren; is de pubertijd zo rond een maand of 5 à 6. Wat je dan best kunt doen, is je konijntje laten castreren of steriliseren. Voor vrouwtjes raad ik een sterilisatie ook aan; omdat konijnen anders erg vaak schijnzwanger kunnen worden en ze daardoor grotere kans hebben op baarmoederkanker. Door een sterilisatie kan dit voorkomen worden. Daarenboven heeft dit ook een positieve invloed op het gedrag van je konijn: de hormonenwerking neemt drastisch af, waardoor de zindelijkheid terugkomt en waardoor ze liever worden naar mensen en andere konijnen toe.

Een konijn alleen kan; alleen moet je dan wel zorgen dat hij genoeg speelgoed, liefde en aandacht krijgt. Een koppeltje (mannetjexvrouwtje) is het beste en ook het mooiste, vind ik zelf. Ik heb momenteel ook geen koppeltje, maar als er ooit iets met onze nijnen zou gebeuren, dan wil ik hierna enkel en alleen nog konijnenkoppels!

Er wel op letten dat je ze wel even uit elkaar haalt bij het begin van de pubertijd (konijnen hebben maar een paar seconden nodig voor een bevruchting van het vrouwtje) - ze dan laten castreren, nog 2 weken apart houden tot de hormonale werking weg is - en dan kun je ze terug aan mekaar koppelen en kunnen ze de rest van hun leven saampjes door. :)

Hou er wel rekening mee dat konijnen graag aan dingen knabbelen. Hou ze dus in een ruimte waar ze nergens aan kabels kunnen knabbelen. Een van onze konijnen heeft ooit wel eens de internetkabel doorgebeten, maar het kan ook erger: kabels waar stroom op zit bv, en dat overleefd een konijntje niet. Dus zorg dat ze niet bij de kabels kunnen. Bij ons hebben ze ook wel eens hun tanden in de muur gezet; maar ja; da's "collateral damage" zeg ik dan maar. Voor konijnen geldt eigenlijk hetzelfde als bij katten: als je niet wil dat er iets sneuvelt in huis, dan moet je ze niet in huis halen. Ze zijn ontzettend lief, maar ook ontzettend ondeugend. :)

Geplaatste afbeelding

Guest_crazy_catlady_*
Guest_crazy_catlady_*

#4 Geplaatst 13 april 2009 - 10:39

heyhey,

Ik heb voor de moment 4 konijnen, en vroeger hield ik er ééntje, beide gaat goed, maar ik denk dat het altijd leuker is voor hen als je er twee houdt, hier spelen ze toch regelmatig samen :)
Ik denk dat ze op oudere leeftijd ook nog wel zindelijk gemaakt zullen kunnen worden, maar het zal wel een stuk langer duren.
Je kan ze perfect leren om op een kattenbak te gaan hoor, maar bij ons lagen er wel houtkrullen in de kattenbak, dus geen kattenbakvulling.

Of ze dingen kapot knagen hangt van konijn tot konijn af, met mijn konijnen heb ik er nooit problemen mee gehad.
De katten apart houden zal afhangen van hoe de katten en de konijnen met elkaar omgaan... Hier hebben de konijnen altijd de neiging gehad katten te pesten, dus ze hebben er nooit echt stress bij gehad, maar als je een konijn hebt dat een stressig karakter heeft, zal dit misschien wel schrik hebben van de katten en hou je ze misschien wel beter apart...

Ik vind het in ieder geval al super dat je je zo goed informeert! De meeste nemen gewoon ineens een konijntje, dumpen het in een minikotje en vergeten het na een tijdje :catcurs

hopelijk heb ik je een beetje kunnen helpen ;)

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#5 Geplaatst 13 april 2009 - 10:42

crazy_catlady zei:

Ik vind het in ieder geval al super dat je je zo goed informeert! De meeste nemen gewoon ineens een konijntje, dumpen het in een minikotje en vergeten het na een tijdje :catcurs

Ik vind het ook super dat je je eerst goed wil informeren, Nele.

Ja jammer he dat mensen vaak niet nadenken eer ze een konijn in huis halen. En dat het dan zo verwaarloosd wordt en aan zn lot wordt overgelaten. :(

Wel fijn dat er hier precies ook veel konijnenliefhebbers op t forum zitten. :goofy:

Geplaatste afbeelding

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#6 Geplaatst 13 april 2009 - 13:32

Karolientje zei:

Ik vind het ook super dat je je eerst goed wil informeren, Nele.

Ja jammer he dat mensen vaak niet nadenken eer ze een konijn in huis halen. En dat het dan zo verwaarloosd wordt en aan zn lot wordt overgelaten. :(

Wel fijn dat er hier precies ook veel konijnenliefhebbers op t forum zitten. :goofy:

Kdenk sowieso als dierenvriend, dat dat meestal niet beperkt is toch 1 soort! ik zie alles graag, behalve spinnen! das het enige, maar je moet dan ook zien dat als je iets neemt, het goed kan verzorgen en gelukkig kan maken. en kdenk dat een konijntje zich hier wel zal amuseren. de poezels hier zijn braaf en speels, en laten ook de vogels met rust, dus ik denk dat ze de konijnen ook wel met rust zullen laten.of ze hoogstens eens pesten en ermee spelen.

het konijnenhok zou ik waarschijnlijk in de ren zetten, maar kzou ze liefst constant vrij laten rondlopen. en geeft dat dan niet dat ze nooit in het gras zouden kunnen zitten, of kijk ik best voor een buitenren? (amai, tis hier nu al overal ingericht naar behoefte van de dieren, tzou erdus niet op beteren! )

is er een verschil qua rassen en hun karakter? kzie graag een vlaamse reus (is natuurlijk wel groot! ) en ook langharige met hangoortjes. nuja, alle konijntjes zijn mooi, hé, maar met katten heb je meestal ook een voorkeur voor ras of kleur. vroeger heb ik nog dwergkonijntjes buiten gehad, en die waren heel schuw, en gestresst, dus echt handtam maken lukte niet, hoewel we er uren bijzaten in hun ren...

eten de poezen dan niet van het konijneneten? en de konijnen van het poezeneten? zit hier nu al met de kleine hondjes die kattenbrokken eten, en de poezen soms de hondenbrokjes... :trance: dus kzou niet willen dat ze hier allemaal het verkeerde beginnen te eten! :o

springen ze dan zelf ook in de zetel? en durven ze soms te knagen aan de zetel? nuja, zo'n dingen zijn hopelijk wel af te leren? enja, als je dieren hebt, mag je toch wel schade verwachten! er is hier al veel waar mijn ma groen van komt!(vb deurlijst kapot gebeten van Lotje, gordijnen aangegeten van Lotje, haakjes in zetels van poezen, stoelen putjes in leuning van Lotje (jaja, Lotje is de ergste!!!is gelukkig al gebeterd!) ...)

sowieso zou ik wel zorgen dat er een beschermbuis rond de kabels is. Lotje heeft zo ooit es een kabel doorgebeten, van de filter van de schildpadden die ik nog gehad heb (helaas te groot geworden en naar het serpentarium gebracht... :( ) dat was schrikken!! een schreeuw van Lotje, en kortsluiting! :trance: gelukkig enkel haar bek beetje bruin. dan onmiddellijk buizen rond kabels gedaan! ja, die Lotje... :x

oja, doen konijnen trappen? en als ze dan boven zijn, zouden ze dan terug naar beneden gaan voor behoefte, of voorzie ik boven dan ook best iets?

lijkt me wel leuk om van die harige dingen hier te zien rondhuppelen! :)
Geplaatste afbeelding

Guest_crazy_catlady_*
Guest_crazy_catlady_*

#7 Geplaatst 13 april 2009 - 14:18

Ik denk niet dat ze het echt erg zullen vinden als ze niet buiten kunnen als ze het niet gewoon zijn, maar ik denk wel dat ze een plek nodig hebben om te kunnen graven... Elk konijn dat ik heb gehad was verzot op graven!
Over de rassen weet ik niet zoveel van het karakter, maar mijn dwergkonijntjes waren wel heel tam, dus ik denk dat dit ook van nijntje tot nijntje afhangt, We hebben op school ook ongelooflijk veel konijnen, en daar heb je dan dwergjes die geweldig agressief zijn (vooral als je aan hun etensbak komt, en heb je er die veel meer toelaten. Al denk ik dat een Vlaamse reus algemeen gezien wel vrij kalm is, ik heb er toch nog nooit echt last mee gehad...
Konijneneten is vegetarisch, niet zo geweldig lekker voor de katten en normaalgezien eten konijnen ook geen kattenvoer, maar wij hebben hier zo één uitzondering rondhuppelen, maar dat is er maar eentje en het is echt heel ongewoon ;)
Het kan zijn dat ze in de zetel springen, eraan knagen heb ik nog niet meegemaakt, maar konijnen zijn heel slim, dus dit zal wel perfect af te leren zijn.
Likkepotje deed ook trappen, maar als ze vaak naar boven gaan denk ik dat je daar misschien best iets voorziet voor de zekerheid :)

Toen ik enkel ons Likkepotje had liep ze hier constant binnen en ik vond het echt geweldig!!!
Nu zitten we met 4 nijntjes, maar deze lijken liever in hun ren buiten te zitten dan binnen, ze laten zich wel aaien, maar gepakt worden is teveel stress, dus laten we ze maar buiten graven :p

mobius
mobius
  • 7.516 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 13 april 2009 - 14:38

ik ken er niet zo veel van maar genoeg konijnenkenners hier :LOL:

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#9 Geplaatst 13 april 2009 - 15:42

kan je een dwergkonijntje samenhouden met vb een vlaamse reus? iemand ervaring met bepaalde rassen? qua karakter?
Geplaatste afbeelding

Guest_crazy_catlady_*
Guest_crazy_catlady_*

#10 Geplaatst 13 april 2009 - 15:47

ik denk niet dat dit een probleem zal zijn, je moet gewoon zien dat ze van karakter overéén komen, maar als je 2 konijnen neemt moeten ze vaak al van kleinsafaan samen zijn, anders valt het vaak voor dat ze agressief tegenover elkaar zijn. Soms kunnen ze aan elkaar wennen, maar soms blijft dit problematisch

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#11 Geplaatst 13 april 2009 - 20:15

Welke rassen van konijnen je samenzet, maakt eigenlijk niet zoveel uit. Als je qua grootte toch in dezelfde buurt wil blijven van de Vlaamse Reus, dan zijn Franse of Duitse Hangoren misschien ook nog wel iets voor jou. Ook vrij grote konijnenrassen (vooral de Franse dan) met van die leuke, grote, afhangende flapperds. Hoe Duitsers qua karakter zijn weet ik zo niet meteen, maar Fransoosjes zijn echte knuffelkonijnen. :)

Het geeft niet dat ze niet op gras zouden kunnen rondlopen. Heel wat mensen (waaronder ikzelf) houden hun konijnen volledig binnenshuis. Ze kunnen hier wel op t balkon met mooi weer, maar ook daar liggen tegels. Mogelijkheid tot graven kun je wel best voorzien. Binnen hebben ze een bak met stro en hooi (1 tot 2 keer per dag rond vegen en verder geen omkijken naar) en buiten staat bij mooi weer een bak met zand of potgrond. Anders gebruiken ze de bloembakken... :x
Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Guest_crazy_catlady_*
Guest_crazy_catlady_*

#12 Geplaatst 13 april 2009 - 20:46

wat een mooierd :love3: :love3:
t zijn echt leuke beestjes om in huis te hebben ;)

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#13 Geplaatst 13 april 2009 - 22:00

kheb ondertussen al wat gesurft, en was ook al de Franse hangoortjes tegengekomen. lijkt me idd iets voor mij! :love3: hebben die dan, net als honden met hangende oren, niet vlugger last van vuile oren en oorontstekingen?
Geplaatste afbeelding

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#14 Geplaatst 13 april 2009 - 22:06

Van oorontstekingen bij hangoren heb ik persoonlijk nog geen last ondervonden. Onze Hermelijn wordt dit jaar 4 en ze heeft toch nog nooit last gehad van haar oortjes. Overigens heb ik vroeger 13 jaar lang een labrador gehad (ook met hangende oren dus) en die had ook nooit last van haar oren hoor. Denk dat het gewoon een kwestie is van een goeie verzorging. De oren moeten af en toe eens uitgekuist worden. ;)
Geplaatste afbeelding

mobius
mobius
  • 7.516 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 14 april 2009 - 09:02

wel lief zeg! :LOL: