2e kat er bij?
#1 Geplaatst 13 april 2009 - 11:28
Ik ben aan het twijfelen om er een 2e kat bij te nemen. Wij hebben nu dus 1 kater , Puma, die is nu ongeveer 9 maand oud.
Als we er ééntje bijnemen, kiezen we dan het best voor een mannetje of een vrouwtje?
En hoe pakken we dat aan met Puma?
Ik heb al heel vaak gehoord dat de eerste kat dan jaloers is en weg loopt, en dit wil ik natuurlijk vermijden!
Wie heeft raad?
#2 Geplaatst 13 april 2009 - 11:32
Of het een kater of katinnetje is maakt ni uit , je moet alleen zien dat het gecastreerd of gestereliseerd wordt he
Hen beide de tijd gunnen om aan de nieuwe situatie gewend te geraken , beide even veel aandacht geven
Komt Puma buiten?
De feliway of bachbloesems gebruiken...

#3 Geplaatst 13 april 2009 - 11:45
Ja, ons Puma komt buiten, doet graag es een wandelingetje tussen de bloemen, en ook als we weg zijn, zit hij buiten. Maar snachts slaapt hij binnen.
Enne, waar moet ik dan die feliway gebruiken? Kheb dat al staan, maar Puma is wat immuun voor al zo'n middeltjes!

#4 Geplaatst 13 april 2009 - 11:49

#5 Geplaatst 13 april 2009 - 12:39
De eerste drie dagen waren een beetje moeilijk... Dieuwke is iets schuchterder dan Vibeke en heeft 2 dagen aan de kattenbak in de berging gezeten omdat Vibeke blies. Ze blies wel eerder uit schrik dan om aan te vallen...Vibeke kwam heel dicht bij Dieuwke, blies dan uit schrik en holde weg. Uiteindelijk kwam Dieuwke de 2e avond uit haar bergingetje en wandelde door ons appartementje alsof het altijd al van haar was. En het weekend ( een 3-4-tal dagen nadat Dieuwke bij ons was), lagen ze samen te slapen

Ik heb geen ervaring met leeftijdsverschil... maar zoals gezegd: een tweede poezie, 't was het beste idee dat we ooit hadden

#6 Geplaatst 13 april 2009 - 12:40

#7 Geplaatst 13 april 2009 - 12:47

Als hij buiten kan, hoeft hij niet persé een vriendje voor thuis, maar dat hangt compleet van de situatie af. Waar wij wonen zijn bv. een boel poezels, en mijn kat heeft dan ook veel interactie met de poezels van de buren

#8 Geplaatst 13 april 2009 - 14:09
Hier in de buurt zitten er een stuk of 7 andere katten, maar hij speelt altijd met dezelfde. Maar die zit niet vaak buiten, en dan zie je hem zo echt buiten lopen zoeken, geen weg weten met zich zelf, tot hij zn speelkameraadje gevonden heeft.
Ik laat jullie zeker weten wanneer er een 2e hummeltje bij gekomen is!
#9 Geplaatst 13 april 2009 - 15:17

#10 Geplaatst 13 april 2009 - 19:27
#11 Geplaatst 13 april 2009 - 19:42
Want ik weet ergens een nestje zitten, 1 lichtgrijs (vrouwtje) , en dan nog 2 mini-puma'tjes, en 1 zwartje (en dat zijn alle 3 mannetjes). Kwou eerst dat lichtgrijs maar er zijn er nog die dat willen. Kzou dan nog een mini puma'tje nemen.
Maar ik dacht altijd dat je dan best een ander geslacht neemt.
#12 Geplaatst 13 april 2009 - 19:43

En ze komen allemaal zeer goed overeen..Noodle reageerde zelfs scherper naar Echo (die dus poes bleek te zijn) dan hij naar Chippie bv deed..
#13 Geplaatst 13 april 2009 - 20:36
Je kan er best een kitten of een halfwasje bijzetten. Je moet ook niet teveel naar het uiterlijk kijken. Het karakter is veel belangrijker. Het moet klikken tussen je katten.
Als het nieuwe katje er is kan je het best een feliway stekker gebruiken of wel bach bloesems geven (als je iets wil weten over de bloesems roep je maar)
Je moet rekening houden met de introductie. Laat ze stilaan wennen aan mekaar. Maar op internet vind je hopen informatie over de introductie tussen 2 katten
Veel succes met je keuze
#14 Geplaatst 13 april 2009 - 20:41

#15 Geplaatst 13 april 2009 - 21:33
Puma27 zei:
Hier in de buurt zitten er een stuk of 7 andere katten, maar hij speelt altijd met dezelfde. Maar die zit niet vaak buiten, en dan zie je hem zo echt buiten lopen zoeken, geen weg weten met zich zelf, tot hij zn speelkameraadje gevonden heeft.
Ik laat jullie zeker weten wanneer er een 2e hummeltje bij gekomen is!
soms is het geen probleem om bij een oudere kat een jongere te plaatsten, onze kater is er 6 geweest en vorig jaar is er een kattinke van 6mnd bijgekomen die we op straat vonden, na twee dagen bleven de poezen samen alleen thuis terwijl ik ging gaan werken waarbij ook nog eens de hond erbij liep.
Onze kater heeft nooit andere poezen gekend daar hij vastligt aan een tuigje om buiten te gaan alleen de hond was zijn vriendje... ik heb geen enkel probleem ondervonden noch met de hond of beide poezels om ze te laten wennen elkaar, natuurlijk ging het in het begin wel eens met een geblas of gegrom maar geen enkele aanval of zo.. nu spelen ze samen en als de kleinste buitengaat slaap de oudste meestal wel.