Spring naar inhoud

- - - - -

2e kat er bij?

• Log in om te reageren
14 reacties op dit onderwerp
Puma27
Puma27
  • 119 berichten

#1 Geplaatst 13 april 2009 - 11:28

Ik weet niet of mijn vraagje op de juiste plaats staat of niet, anders moet je het maar verzetten.
Ik ben aan het twijfelen om er een 2e kat bij te nemen. Wij hebben nu dus 1 kater , Puma, die is nu ongeveer 9 maand oud.
Als we er ééntje bijnemen, kiezen we dan het best voor een mannetje of een vrouwtje?
En hoe pakken we dat aan met Puma?

Ik heb al heel vaak gehoord dat de eerste kat dan jaloers is en weg loopt, en dit wil ik natuurlijk vermijden!

Wie heeft raad?

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#2 Geplaatst 13 april 2009 - 11:32

ik zou er een 2e bijnemen , dan zit Puma niet alleen he als jullie weg van huis zijn

Of het een kater of katinnetje is maakt ni uit , je moet alleen zien dat het gecastreerd of gestereliseerd wordt he

Hen beide de tijd gunnen om aan de nieuwe situatie gewend te geraken , beide even veel aandacht geven
Komt Puma buiten?
De feliway of bachbloesems gebruiken...
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

Puma27
Puma27
  • 119 berichten

#3 Geplaatst 13 april 2009 - 11:45

Ah, merci voor je antwoord.  Ons Puma is al gecastreerd, en dat zal met het 2e ook het geval zijn!
Ja, ons Puma komt buiten, doet graag es een wandelingetje tussen de bloemen, en ook als we weg zijn, zit hij buiten.  Maar snachts slaapt hij binnen.
Enne, waar moet ik dan die feliway gebruiken?  Kheb dat al staan, maar Puma is wat immuun voor al zo'n middeltjes! :)

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#4 Geplaatst 13 april 2009 - 11:49

De feliway verdamper (voor in het stopcontact) kun je best gebruiken in de ruimte in huis waar je huidige kat het meeste komt. Dan zal het ook het meeste effect hebben.

Geplaatste afbeelding

Niels + Evelyn
Niels + Evelyn
  • 3.389 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 13 april 2009 - 12:39

Wij hebben Dieuwke (zusje van Vibeke, uit hetzelfde nestje) erbij genomen en dat was de beste beslissing die we ooit namen! Als je ziet hoe die twee met elkaar spelen ed...dat is een manier van spelen, communiceren en interactie die je als mama of papa nooit met jouw poezie kan hebben...

De eerste drie dagen waren een beetje moeilijk... Dieuwke is iets schuchterder dan Vibeke en heeft 2 dagen aan de kattenbak in de berging gezeten omdat Vibeke blies. Ze blies wel eerder uit schrik dan om aan te vallen...Vibeke kwam heel dicht bij Dieuwke, blies dan uit schrik en holde weg. Uiteindelijk kwam Dieuwke de 2e avond uit haar bergingetje en wandelde door ons appartementje alsof het altijd al van haar was. En het weekend ( een 3-4-tal dagen nadat Dieuwke bij ons was), lagen ze samen te slapen :love3:

Ik heb geen ervaring met leeftijdsverschil... maar zoals gezegd: een tweede poezie, 't was het beste idee dat we ooit hadden :)
Geplaatste afbeelding

Niels + Evelyn
Niels + Evelyn
  • 3.389 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 13 april 2009 - 12:40

Ah ja, en jaloezie... dat is er nu soms nog een beetje hoor :) Maar jaloezie is misschien een groot woord... Als ik Dieuwke roep, komt ook Vibeke afgespurt... Als ik met Vibeke knuffel, is Dieuwke binnen de kortste keren ook paraat om aandacht te krijgen :LOL: Gelukkig heb ik twee armen om ze allebei te knuffelen en te strelen :)
Geplaatste afbeelding

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#7 Geplaatst 13 april 2009 - 12:47

Ik denk best een jonge kat erbij steken, kwestie van geen 12 jaar oude kater ofzo plots het huis te laten domineren ;)

Als hij buiten kan, hoeft hij niet persé een vriendje voor thuis, maar dat hangt compleet van de situatie af. Waar wij wonen zijn bv. een boel poezels, en mijn kat heeft dan ook veel interactie met de poezels van de buren :) die is blij als hij thuis even alleen kan liggen, maar dat moet je van buurt tot buurt en kat tot kat zien ;)

Puma27
Puma27
  • 119 berichten

#8 Geplaatst 13 april 2009 - 14:09

Als we er een kat bijnemen wordt het zowiezo een kitten (misschien wat egoïstisch van mezelf, maar dan vind ik een kat het leukst!  Al blijven ze natuurlijk leuk als het 'mijn' kat is).  En ik denk ook dat als we er eentje bij nemen, we het nu moeten doen.  Dan is ons Puma slechts 1 klein jaartje alleen geweest. STel dat we er binnen 5 jaar een 2e bijnemen, dan zou dat al weer moeilijker zijn.

Hier in de buurt zitten er een stuk of 7 andere katten, maar hij speelt altijd met dezelfde.  Maar die zit niet vaak buiten, en dan zie je hem zo echt buiten lopen zoeken, geen weg weten met zich zelf, tot hij zn speelkameraadje gevonden heeft.
Ik laat jullie zeker weten wanneer er een 2e hummeltje bij gekomen is!

mobius
mobius
  • 7.516 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 13 april 2009 - 15:17

als ik het zo lees gaat hij wel blij zijn met een speelkameraadje :thumb:

Guest_poezemannen_*
Guest_poezemannen_*

#10 Geplaatst 13 april 2009 - 19:27

'k denk dat hij dat tof gaat vinden zo'n speelkameraadje..misschien niet van dag 1 maar dat komt wel!

Puma27
Puma27
  • 119 berichten

#11 Geplaatst 13 april 2009 - 19:42

Dus een mannetje of vrouwtje maakt niet uit é?

Want ik weet ergens een nestje zitten, 1 lichtgrijs (vrouwtje) , en dan nog 2 mini-puma'tjes, en 1 zwartje (en dat zijn alle 3 mannetjes).  Kwou eerst dat lichtgrijs maar er zijn er nog die dat willen.  Kzou dan nog een mini puma'tje nemen.
Maar ik dacht altijd dat je dan best een ander geslacht neemt.

Guest_poezemannen_*
Guest_poezemannen_*

#12 Geplaatst 13 april 2009 - 19:43

Goh..wij hadden hier eerst Noodle, een kater dus. Dan hebben we er Chippie bijgenomen, nog een kater dus. Dan kwam Echo..waarvan we dachten (!) dat het een kater was (maar bleek een poes te zijn.. :LOL: ) en dan Mellon, ook een kater.
En ze komen allemaal zeer goed overeen..Noodle reageerde zelfs scherper naar Echo (die dus poes bleek te zijn) dan hij naar Chippie bv deed..

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#13 Geplaatst 13 april 2009 - 20:36

Dat is een heel goed idee om er een 2de bij te nemen.
Je kan er best een kitten of een halfwasje bijzetten. Je moet ook niet teveel naar het uiterlijk kijken. Het karakter is veel belangrijker. Het moet klikken tussen je katten.

Als het nieuwe katje er is kan je het best een feliway stekker gebruiken of wel bach bloesems geven (als je iets wil weten over de bloesems roep je maar)

Je moet rekening houden met de introductie. Laat ze stilaan wennen aan mekaar. Maar op internet vind je hopen informatie over de introductie tussen 2 katten

Veel succes met je keuze

Magic Coonie
Magic Coonie
  • 6.039 berichten
  • 6 katten

#14 Geplaatst 13 april 2009 - 20:41

Alles is hierboven al gezegd. Ik heb hier niets meer aan toe te voegen. :d

miranda
miranda
  • 7.838 berichten
  • 1 katten

#15 Geplaatst 13 april 2009 - 21:33

Puma27 zei:

Als we er een kat bijnemen wordt het zowiezo een kitten (misschien wat egoïstisch van mezelf, maar dan vind ik een kat het leukst! Al blijven ze natuurlijk leuk als het 'mijn' kat is). En ik denk ook dat als we er eentje bij nemen, we het nu moeten doen. Dan is ons Puma slechts 1 klein jaartje alleen geweest. STel dat we er binnen 5 jaar een 2e bijnemen, dan zou dat al weer moeilijker zijn.

Hier in de buurt zitten er een stuk of 7 andere katten, maar hij speelt altijd met dezelfde. Maar die zit niet vaak buiten, en dan zie je hem zo echt buiten lopen zoeken, geen weg weten met zich zelf, tot hij zn speelkameraadje gevonden heeft.
Ik laat jullie zeker weten wanneer er een 2e hummeltje bij gekomen is!

soms is het geen probleem om bij een oudere kat een jongere te plaatsten, onze kater is er 6 geweest en vorig jaar is er een kattinke van 6mnd bijgekomen die we op straat vonden, na twee dagen bleven de poezen samen alleen thuis terwijl ik ging gaan werken waarbij ook nog eens de hond erbij liep.
Onze kater heeft nooit andere poezen gekend daar hij vastligt aan een tuigje om buiten te gaan alleen de hond was zijn vriendje... ik heb geen enkel probleem ondervonden noch met de hond of beide poezels om ze te laten wennen elkaar, natuurlijk ging het in het begin wel eens met een geblas of gegrom maar geen enkele aanval of zo.. nu spelen ze samen en als de kleinste buitengaat slaap de oudste meestal wel.