Spring naar inhoud

- - - - -

bloed in stoelgang

• Log in om te reageren
24 reacties op dit onderwerp
PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#16 Geplaatst 19 juni 2010 - 19:46

:geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Elena
Elena
  • 1.401 berichten

#17 Geplaatst 20 juni 2010 - 18:01

'k Wilde toch even laten weten dat ons schatje het intussen heel wat beter stelt. Hij niest niet meer, oogjes staan goed en de diarree lijkt over te zijn. Ik ben nu overgeschakeld naar Royal Canin kitten korrels, die hij wonderwel graag lijkt te eten, blijkbaar verteerde hij dat natvoer niet.

Hij is zo lief en mooi, en we hebben zo veel plezier aan hem dat ik heb besloten er nog een tweede kitten bij te nemen, een vriendje, liefst ook een katertje. Nu alleen nog beslissen welk ras, ofwel een britje ofwel een ragdoll, denk ik.

Guest_sandra25_*
Guest_sandra25_*

#18 Geplaatst 20 juni 2010 - 18:56

Jaja,meneer heeft je hartje veroverd :d Super dat hij beter is,en leuk dat je een vriendje voor hem bijhaalt.Veel geluk met je zoektocht :flower:

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#19 Geplaatst 21 juni 2010 - 20:25

:thumb: :thumb: :thumb:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Elena
Elena
  • 1.401 berichten

#20 Geplaatst 22 juni 2010 - 14:15

Intussen is de antibioticakuur sinds eergisteren voorbij, en vandaag heb ik hem al weer drie keer horen niezen (denk ik, het gebeurde telkens terwijl hij aan ’t spelen was). Kan dat dat hij alweer tekenen van niesziekte vertoont, of kan een kat ook ‘gewoon’ niezen? Voor de rest ziet hij er gezond uit.
Nu was ik van plan een speelkameraadje voor hem te kopen, ik heb al een schitterend, gezond!! Brits korthaartje op het oog, maar zou die dat kunnen overnemen, ook al is die ingeënt? ’t Is nu ook niet de bedoeling hier twee niezertjes te hebben?

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#21 Geplaatst 22 juni 2010 - 14:21

Elena zei:

Intussen is de antibioticakuur sinds eergisteren voorbij, en vandaag heb ik hem al weer drie keer horen niezen (denk ik, het gebeurde telkens terwijl hij aan ’t spelen was). Kan dat dat hij alweer tekenen van niesziekte vertoont, of kan een kat ook ‘gewoon’ niezen? Voor de rest ziet hij er gezond uit.
Nu was ik van plan een speelkameraadje voor hem te kopen, ik heb al een schitterend, gezond!! Brits korthaartje op het oog, maar zou die dat kunnen overnemen, ook al is die ingeënt? ’t Is nu ook niet de bedoeling hier twee niezertjes te hebben?

Kuur ab zal te kort geweest zijn mss. Anderzijds, ab helpt enkel tegen bacteriële infecties bovenop de (meestal) virale niesziekte. De niesziekte zelf wordt niet bestrijd, maar met ab te geven hoopt met de secundaire bacteriële infecties in te tomen en tot een minimum te beperken. Veel katten blijven de rest van hun leven met niesziekte worstelen, eenmaal besmet. De minste stress of dip in weerstand geeft dan weer dezelfde niesziekteverschijnselen. Ken zelfs een kat met niesziekte (drager) die niet chronisch ziek is, maar die af en toe ziek wordt en weer gaat niezen en traanoogjes krijgt. Elke keer als ze diarree heeft, elke keer als ze haar ontwormd hebben etc krijgt ze weer even een terugval.

Wanneer je een kitten in huis haalt is de kans heel groot dat die ook nies zal krijgen, gezien je een kitten hebt met niesziekte. Ook al is het kitten geënt en zelf nog niet niesziek geweest.

Goed ondersteunen met ab en l-lysine en weerstandsverhogende dingen dus indien je een kitten in huis haalt.

Bewerkt door Smitten Kitten, 22 juni 2010 - 14:23.

Elena
Elena
  • 1.401 berichten

#22 Geplaatst 22 juni 2010 - 14:32

Ja, die l-lysine heb ik in huis, maar als ik het goed begrijp is het dus beter geen tweede kitten in huis te  halen :( ?

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#23 Geplaatst 22 juni 2010 - 14:39

Elena zei:

Ja, die l-lysine heb ik in huis, maar als ik het goed begrijp is het dus beter geen tweede kitten in huis te  halen :( ?

Nee dat wil ik niet perse zeggen. Het is een afweging die je maakt he... Als je er voorzichtig mee omspringt zal je kitten mss af en toe terugvalletjes hebben en het nieuwe kitten ook, maar doorgaans zullen ze niet hun hele leven lopen te snotteren. Enkel na stress-situaties of als ze met iets anders van ziektes worstelen kan het wel weer boven komen. Ik raad je niet aan om 10 katten in huis te nemen, want dan is die infectiedruk weer hoger, maar 2 kittens en de verhuis goed begeleiden en snel ingrijpen als de nies weer de kop op steekt dat kan je denk ik wel riskeren. Anders zit je kleintje ook heel zijn leven zonder kattenvriendje en dat is ook een beetje zielig.

Elena
Elena
  • 1.401 berichten

#24 Geplaatst 22 juni 2010 - 15:05

Ik heb daarnet met de fokker gepraat en ze gaat het met haar dierenarts (die man zou echt heel goed op de hoogte zijn van de recentste inzichten mbt niesziekte en vaccinaties) bespreken, eventueel zou ze haar kitten tot 15 weken kunnen houden zodat die wat beter beschermd zou zijn. Ze lijkt me echt een hele lieve, betrokken vrouw te zijn. Intussen ligt mijn foldje hier weer prinsheerlijk te spinnen op mijn schoot, straks vergroeit hij nog met mij...

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#25 Geplaatst 22 juni 2010 - 15:10

Of die 15 weken het verschil zullen maken betwijfel ik. Dan nog is de kans heel groot dat ook dat katje nies zal krijgen als hij bij jullie komt, zeker als hij het zelf nooit doorgemaakt heeft bij de fokker waar je hem vandaan zal halen. Zelfs al zou je een volwassen kat bij je kitten zetten als die volwassen is zit je wss met hetzelfde probleem. Niesziekte is gewoon iets hardnekkigs en de uitscheiding ervan is stressgevoelig. (maar ook bv lichamelijke stress; dus ziekte, castratie, bevalling etc zijn allemaal van die stresspunten).