Spring naar inhoud

* * * * * 1 stemmen

Fokken: Waarheden en Fabeltjes

• Log in om te reageren
54 reacties op dit onderwerp
Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#16 Geplaatst 13 juni 2010 - 20:00

Ik hou hout vast maar tot hier toe heb ik nog niets van zulke ziektes of besmettingen in mijn cattery. :s

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#17 Geplaatst 13 juni 2010 - 20:43

Realistisch gezien denk ik dat het iets is waar ontzettend veel catteries mee in aanraking komen! Als je bedenkt dat de meeste vormen in zo'n 90 procent van de gevallen dragerschap creëren is dat ook heel logisch. Voorlopig hebben wij er ook nog niet mee te maken gehad,  maarrrr ondanks alle voorzorgen die wij nemen kan het dat wij er ooit wel mee in aanraking kunnen komen. 1 foute beslissing, 1 iemand die onze katten bezoekt en thuis zieke katten heeft zitten etc kan daar mss wel eens verandering in brengen. Iets dat ik heel beangstigend vind omdat ik van dichtbij heb gezien wat voor ravage niesziekte kan veroorzaken en ik mijn katten en kittens dat niet wil aan doen.
Mensen vinden mij vaak overdreven voorzichtig, maar liever overdreven voorzichtig dan zieke kittens en katten.

Bewerkt door Smitten Kitten, 13 juni 2010 - 20:54.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#18 Geplaatst 13 juni 2010 - 21:38

Smitten Kitten zei:

Realistisch gezien denk ik dat het iets is waar ontzettend veel catteries mee in aanraking komen! Als je bedenkt dat de meeste vormen in zo'n 90 procent van de gevallen dragerschap creëren is dat ook heel logisch. Voorlopig hebben wij er ook nog niet mee te maken gehad, maarrrr ondanks alle voorzorgen die wij nemen kan het dat wij er ooit wel mee in aanraking kunnen komen. 1 foute beslissing, 1 iemand die onze katten bezoekt en thuis zieke katten heeft zitten etc kan daar mss wel eens verandering in brengen. Iets dat ik heel beangstigend vind omdat ik van dichtbij heb gezien wat voor ravage niesziekte kan veroorzaken en ik mijn katten en kittens dat niet wil aan doen.
Mensen vinden mij vaak overdreven voorzichtig, maar liever overdreven voorzichtig dan zieke kittens en katten.

Volledig akkoord. Sommige mensen vinden me zelfs paranoia...
Maar ik ben echt als de dood voor niesziekte en fip.
Als je die zaken binnenkrijgt kan je sluiten en er gewooon mee ophouden.
Je wil dit toch niet gaan verspreiden ????
Giardia kan je behandelen, al is het een zwaar en moeilijk proces.
Ook wij kregen er mee te maken nadat we ons Oby uit Nederland hadden gehaald. Ze is er zelfs bijna aan gestorven, was totaal verzwakt.
Met de hulp van onze dierenarts en een behandelingsplan bij al onze katten volgens gewicht, zijn we er wel snel vanaf geraakt.
En dat moet ook !!
Ik ben wel van mening dat sommige catteryen en zelfs dierenartsen zeer licht omspringen met fip en niesziekte. Ik vind dat echt niet kunnen dat veel als toeval wordt afgedaan.
Als cattery heb je een verantwoordelijkheid !!!

Bewerkt door feroesti, 13 juni 2010 - 21:38.

noukie
noukie
  • 1.084 berichten
  • 5 katten

#19 Geplaatst 14 juni 2010 - 13:46

Hebben jullie geen schrik van via de dierenarts besmet te raken met ziektes ?
Hoe vermijden jullie dit ? huisbezoek ? ontsmetten, ... ?

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#20 Geplaatst 14 juni 2010 - 14:15

noukie zei:

de Da moet altijd goed ontsmetten voor een nieuwe kat op tafel staat.

ik spreek vaak af voor er andere katten komen begin spreek uur.

Mijn DA doet een schone jas aan als hij een kat heeft gehad die iets besmettelijks had of het vermoeden daarvan.

Goed letten op de hygiene of daarom vragen.

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#21 Geplaatst 14 juni 2010 - 14:16

ps

giardia is niet normaal , hier namelijk geen last van.

Niesziekte tsja je kan het krijgen in je cattery maar dan dien je te handelen en behandelen, dragers in je cattery dan moet je die uitsluiten.
OF stoppen met fokken

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#22 Geplaatst 14 juni 2010 - 14:23

Nahs zei:

ps

giardia is niet normaal , hier namelijk geen last van.

Niesziekte tsja je kan het krijgen in je cattery maar dan dien je te handelen en behandelen, dragers in je cattery dan moet je die uitsluiten.
OF stoppen met fokken

:duim: :duim: :duim:

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#23 Geplaatst 14 juni 2010 - 14:31

noukie zei:

Bij de dierenarts gaan we enkel op afspraak. Wij zullen dus nooit in een wachtzaal  Onze dierenarts weet dat we als de dood zijn voor virussen. Dan mag ik als eerste 's morgens gaan om 8.45 u , dan tref ik dus altijd een pas gekuiste en steriele praktijk.
Daar hoef ik me dus geen zorgen in te maken.
Verder komt de dierenarts het meeste aan huis. dan ontsmet hij altijd eerst zijn handen voor hij aan de katten komt.
We hebben nog nooit ook maar iets van de dierenarts over gekregen.
Hopelijk blijft dit zo !!

Havvanur
Havvanur
  • 2.172 berichten
  • 4 katten

#24 Geplaatst 14 juni 2010 - 19:37

Niesziekte kan absoluut een groot probleem zijn. Zeker bij kleine kittens. Ik heb er helaas ervaring mee. Toen ik mijn eerste nestje had kregen de kittens niesziekte met 4 weken. Ik ben weken aan het werk geweest om het mijn huis uit te krijgen. 1 van de poesje bijna een oog verloren....Daarna gelukkig nooit meer gehad. De desinfectie is aangescherpt, helemaal als ik kittens heb die nog niet geënt zijn.

Giardia heb ik helaas ook ervaring mee gehad, jaren geleden. Dit was vreselijk, kitten doodziek en alles moest behandeld worden! Heeft mij honderden euro's gekost en moedeloos werd ik ervan. Gelukkig was ik door drastische maatregelen te nemen er relatief snel vanaf. Ik was hierna gebroken, enorm veel stres en doodop, zowel lichamelijk als geestelijk. Met de katten is alles goed gekomen. Ben nog steeds bang hiervoor. Als er 1 geen goed ontlasting heeft zit ik erg snel bij de DA voor een test. Inmiddels al meerder testen gehad en het is er nooit meer uit gekomen. Ontlasting is top en er wordt standaard ontwormd met panacur.

Als er hier een nieuw kitten komt dan worden ze standaard apart gehouden. Worden gewassen bij binnenkomst, krijgen een kuur panacur en een schimmeltest.
Ik ga hier absoluut geen risico in nemen, ook al was de fokker erg aardig en zag het er op zich goed uit.
Misschien wat drastisch, maar liever dat dan dat ik er na een paar weken achter kom dat de kleine iets heeft meegenomen en ik met de gebakken peren zit.

Met bezoek als ik kleine kittens heb ben ik ook voorzichtig. Er licht een desinfecteer-mat bij de voordeur. Mensen moeten de handen wassen bij binnenkomst. En de meeste mensen vinden dit heel logisch en reageren hier heel positief op. Het is net als met kleine baby's....

Ik kan er echt boos om worden als fokkers zo achteloos hiermee omgaan. Of nog erger....het weten maar er niets over zeggen, want die heb je ook nog.

Als ik bij de DA ben geweest spray ik mijzelf in als ik thuiskom...

Je kan maar beter teveel doen als te weinig denk ik dan maar :wi

Bewerkt door Havvanur, 14 juni 2010 - 19:40.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#25 Geplaatst 14 juni 2010 - 20:16

Havvanur zei:

Niesziekte kan absoluut een groot probleem zijn. Zeker bij kleine kittens. Ik heb er helaas ervaring mee. Toen ik mijn eerste nestje had kregen de kittens niesziekte met 4 weken. Ik ben weken aan het werk geweest om het mijn huis uit te krijgen. 1 van de poesje bijna een oog verloren....Daarna gelukkig nooit meer gehad. De desinfectie is aangescherpt, helemaal als ik kittens heb die nog niet geënt zijn.

Giardia heb ik helaas ook ervaring mee gehad, jaren geleden. Dit was vreselijk, kitten doodziek en alles moest behandeld worden! Heeft mij honderden euro's gekost en moedeloos werd ik ervan. Gelukkig was ik door drastische maatregelen te nemen er relatief snel vanaf. Ik was hierna gebroken, enorm veel stres en doodop, zowel lichamelijk als geestelijk. Met de katten is alles goed gekomen. Ben nog steeds bang hiervoor. Als er 1 geen goed ontlasting heeft zit ik erg snel bij de DA voor een test. Inmiddels al meerder testen gehad en het is er nooit meer uit gekomen. Ontlasting is top en er wordt standaard ontwormd met panacur.

Als er hier een nieuw kitten komt dan worden ze standaard apart gehouden. Worden gewassen bij binnenkomst, krijgen een kuur panacur en een schimmeltest.
Ik ga hier absoluut geen risico in nemen, ook al was de fokker erg aardig en zag het er op zich goed uit.
Misschien wat drastisch, maar liever dat dan dat ik er na een paar weken achter kom dat de kleine iets heeft meegenomen en ik met de gebakken peren zit.

Met bezoek als ik kleine kittens heb ben ik ook voorzichtig. Er licht een desinfecteer-mat bij de voordeur. Mensen moeten de handen wassen bij binnenkomst. En de meeste mensen vinden dit heel logisch en reageren hier heel positief op. Het is net als met kleine baby's....

Ik kan er echt boos om worden als fokkers zo achteloos hiermee omgaan. Of nog erger....het weten maar er niets over zeggen, want die heb je ook nog.

Als ik bij de DA ben geweest spray ik mijzelf in als ik thuiskom...

Je kan maar beter teveel doen als te weinig denk ik dan maar :wi

Ook hier gebruik ik Panacur. een uitstekend middel vind ik dat !!!
En inderdaad nieuwkomers appart houden doen we hier ook en wassen en extra ontwormen met Panacur al zeker. Dit vind ik het allerbelangerijkste in een meerdere katten huishouden.
Je kan er heeeeel veel ellende mee voorkomen. Nieuwkomers kunnen heel veel ellende meedragen, ookal zie je het niet !!

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#26 Geplaatst 14 juni 2010 - 21:25

Hier ééntje die ik heb gehoord:

"Testen hoeft niet elk jaar opnieuw, want een kat kan jaren negatief testen en dan plots op een oudere leeftijd positief testen. Dus kunnen we concluderen dat testen niet standvast is en niet voldoende zekerheid heeft. Waarom moet er dan jaarlijks getest worden? Aangezien testen geen zekerheid geven, doen we het niet of niet jaarlijks."

Het is inderdaad waar dat een kat jaren negatief kan zijn en dan plots op vb. 5- jarige leeftijd positief, maar wie niet/nooit test kan ook niet ingrijpen mocht het bij de eerste test toch positief zijn, want je weet het niet...
Dus testen is wel goed en indien ze op latere leeftijd positief blijken, kan je hier heel wat mee in de toekomst.

Vraag ook altijd om de testen in te kijken! Aarzelend of ontwijkend reageren, zegt al veel...

Bewerkt door Mieke'tje, 14 juni 2010 - 21:30.

Geplaatste afbeelding

Guest_Muizepoes_*
Guest_Muizepoes_*

#27 Geplaatst 14 juni 2010 - 21:39

Deze info kreeg ik van een fokker nadat ik vroeg of ze haar poezen testte :catscratchhead

Testen die soms worden uitgevoerd is deze op een hartafwijking,  deze
cardiologische test moet vooral uitgevoerd worden bij kittens uit  cattery's
waar men aan "inteelt" doet, dit is bij ons niet 't geval : er is  géén
enkele bloedband tss kater en kattinnen.
Dus ik kan met een gerust  hart stellen dat er bij de aankoop van onze
kittens geen "gevaar" dreigt mbt  de gezondheid, daarom vraag ik ook aan de
nieuwe koper om de kat door de  eigen dierenarts nóg eens te laten nakijken
(ze zijn dan reeds 2 keer getest  en ingeënt door onze dierenarts)

Guest_cattery Jumanah_*
Guest_cattery Jumanah_*

#28 Geplaatst 15 juni 2010 - 09:37

Ik weet van een Nederlandse cattery dat die gestopt is na het hebben van niesziekte bij de kittens. Na de infectie zijn alle katten getest en bleken er enkele uitscheiders te zijn van het herpes virus. Dit betekent niet dat ze dit continu uitscheiden maar ze raken er nooit meer van af. Triest, maar deze fokker heeft in elk geval wel zijn verantwoordelijkheid genomen. Om verder te kunnen zou hij alle katten hebben moeten herplaatsen en met nieuwe beginnen, maar dat was geen optie. Zou ik ook niet doen :) .

Het lijkt mij een fabeltje dat hartafwijkingen, of welke afwijkingen dan ook, alleen bij inteeltkatten voorkomen :) . Kwalijk dat zulke praat door een cattery verkocht wordt.

Bewerkt door cattery Jumanah, 15 juni 2010 - 09:38.

Guest_frv_*
Guest_frv_*

#29 Geplaatst 15 juni 2010 - 18:28

Wat nies en giardia betreft -> het is niet normaal en je moet het proberen te voorkomen maar volledig te voorkomen is het niet.

Een bezoeker die voorbijkomt, een windvlaag in de zomer als de deur openstaat (met hor erin zodat de katten niet kunnen ontsnappen) -> Er is echt niet veel nodig om een giardia spore of viruspartikel binnen te krijgen ...

Het voorvallen ervan zegt in principe weinig over de cattery. Hoe deze erop reageert des te meer.

Het herpes virus is een virus die latent aanwezig is (cf koortsblaasjes bij mensen). 90 % van de mensen is er drager van ... Bij niesziekte kun je een gelijkaardig beeld schetsen. Buitenhouden in een huishouden met veel beweging is quasi onmogelijk. Het zoveel mogelijk proberen te voorkomen/behandelen en eerlijk zijn tegenover kittenkopers is wel noodzakelijk.

Ik weiger bovendien om mijn huis af te sluiten als een versterkte burcht. Katten zijn levende wezens en zullen ooit wel eens ziek worden. Dat is nu eenmaal de natuur. Het enige wat je kan bereiken door een steriele omgeving te creeren is een dier die een "steriele immuniteit" heeft. Zie ook de discussie over allergieen bij mensen -> Men zegt dat meer mensen last hebben van allergieen omdat we te "proper" leven ... Doorgedreven hygiene doet soms meer kwaad dan goed.

Bewerkt door frv, 15 juni 2010 - 18:29.

Guest_cattery Jumanah_*
Guest_cattery Jumanah_*

#30 Geplaatst 16 juni 2010 - 17:54

frv zei:

Het herpes virus is een virus die latent aanwezig is (cf koortsblaasjes bij mensen). 90 % van de mensen is er drager van ... Bij niesziekte kun je een gelijkaardig beeld schetsen.

Ik weet niet of dit waar is, ik hoop het eigenlijk niet :s . Als het wel zo is dan kunnen we wel stoppen toch?
Als het waar zou zijn dan zouden haast alle fokkers hiermee te maken moeten krijgen, zeker in de nestjes, en dat lijkt niet het geval.

Ik ga me er eens verder in verdiepen en misschien laat ik onze katten eens testen voordat ik volgend jaar aan een nieuw nestje begin.