Spring naar inhoud

- - - - -

Spelen of bijten?

• Log in om te reageren
14 reacties op dit onderwerp
Guest_Veronique_D_*
Guest_Veronique_D_*

#1 Geplaatst 14 juni 2010 - 15:30

Hallo, hoe weten jullie of je kat je met opzet bijt of gewoonweg speelt?
ik heb een kleine kitten en als hij bij mij komt, begin ik hem te aaien en hij spint, maar daarna begint hij te bijten en te krabben, maar hij blijft spinnen, ik vind het maar raar. ik dacht eerst dat hij gewoon speelt, maar soms bijt hij echt fel.... zoekt hij misschien iets om op te  bijten voor zijn tandjes of zo?

groeten,
V.

Cilia
Cilia
  • 3.784 berichten

#2 Geplaatst 14 juni 2010 - 15:32

Heb ook dit probleem;
Bekijk deze topic eens ;)

http://www.kattensit...ate-pg-3-a.html

Bewerkt door Cilia, 14 juni 2010 - 15:32.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Cilia en pootje van Zazou*=^x^=

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#3 Geplaatst 14 juni 2010 - 16:50

Dat is een speel leergedrag. Normaal leren ze dat af van soortgenootjes. Baziel kan hier ook wel bijten en krabben, maar ik weet dat hij nu nog in een sociale ontwikkelingsfase zit en Bix en Gebbie gaan hem dat afleren. Over 2 maanden zou hij dit niet meer mogen doen.

Het beste is hem een soortgenootje zorgen.

eve
eve
  • 1.368 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 14 juni 2010 - 17:06

Hij moet leren dat jij geen speeltuig bent, jou in de hand bijten is een no no.
Als hij dat weer doet, zou ik mijn hand weghalen, misschien zelfs een geluidje maken dat het pijn doet en hem even negeren of ..een speeltje in de buurt hebben liggen die je dan in zijn pootjes kan plaatsen ipv jouw hand.

Ben geen kattengedrag deskundige, maar dat is wat ik zo'n beetje van al deze forums heb opgepikt ;)

Als mijn Eve met iets speelt en ik ben zo dom met mijn hand in de buurt te zitten en ze pakt per ongeluk mijn hand, dan gaat ze direct over op likken. Dat is op 8 jarige leeftijd nu ;) maar ze heeft die fase van jouw schatje ook gehad!
Geplaatste afbeelding

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#5 Geplaatst 14 juni 2010 - 17:16

eve zei:

Hij moet leren dat jij geen speeltuig bent, jou in de hand bijten is een no no.
Als hij dat weer doet, zou ik mijn hand weghalen, misschien zelfs een geluidje maken dat het pijn doet en hem even negeren of ..een speeltje in de buurt hebben liggen die je dan in zijn pootjes kan plaatsen ipv jouw hand.

Ben geen kattengedrag deskundige, maar dat is wat ik zo'n beetje van al deze forums heb opgepikt ;)

Als mijn Eve met iets speelt en ik ben zo dom met mijn hand in de buurt te zitten en ze pakt per ongeluk mijn hand, dan gaat ze direct over op likken. Dat is op 8 jarige leeftijd nu ;) maar ze heeft die fase van jouw schatje ook gehad!

Dat heb je in mijn ogen correct.

Guest_sandra25_*
Guest_sandra25_*

#6 Geplaatst 14 juni 2010 - 18:27

De mijne is zeven jaar en die doet dat nog steeds.Ik zie het als spelen,maar het doet wel pijn,zo'n dikke kater van 6,5 kilo die aan mijn arm hangt.Ik heb wel een excuus;ik heb hem niet opgevoed,hij komt uit het asiel :)

Cilia
Cilia
  • 3.784 berichten

#7 Geplaatst 15 juni 2010 - 15:02

Nu Gini actiever is, is ie ook "agressiever"
Weet alleen niet of het nu agressie is (wss niet), of gewoon hard spelen;
Hij heeft geen trigger ofzo, behalve mss mijn boekentas;
Maar als ik hem aai bijt ie wel vaak;
Als ik dan nadrukkelijk "neen" zeg luistert hij (meestal) wel,
en als hij mij aanvalt in de zetel en hij niet wilt luisteren pak ik hem op en zet hem terug op de grond, maar een minuut later is hij weer bezig.
Als hij iemand anders bijt en die zegt "neen", luistert hij meestal helemaal niet;
Maar het pijnlijkst is de voeten aanvallen,
en dat kan hij lang volhouden.
Maar soms als ik me vooroverbuig naar hem, dan valt ie mijn gezicht (loshangend haar) aan; Dat mag hij echt niet doen!
En als ik hem dicht bij mijn gezicht hou durft hij snel in mijn neus te bijten.
Hij is wel te vroeg bij de mama weggegaan, mss ligt het daaraan?
En als het spelen is, rond welke leeftijd gaat dat weg?
Wat is in dit geval de beste oplossing?
Geplaatste afbeelding

Nellebelle
Nellebelle
  • 350 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 15 juni 2010 - 15:21

Nelle doet dit ook, de fokster had gezegd om dan zoals de moederpoes doet, een tikje met je vinger tegen haar neus te geven.

Cilia
Cilia
  • 3.784 berichten

#9 Geplaatst 15 juni 2010 - 15:24

Dat deden we vroeger ook met onze vorige kater, maar dat werkte niet; als ik nu mijn vinger ophef dan heft Gini ook haar pootje op om zichzelf te "verdedigen" :p
Geplaatste afbeelding

Cilia
Cilia
  • 3.784 berichten

#10 Geplaatst 15 juni 2010 - 17:12

Hoe kan hem dat dan wel afgeleerd worden?
Geplaatste afbeelding

Elfje
Elfje
  • 2.738 berichten
  • 1 katten

#11 Geplaatst 15 juni 2010 - 17:37

Heb dit ook met Lily. Ik ben haar aan het aaien, dan begint ze met haar pootjes mijn hand te pakken, eerst zonder nageltjes, maar dan met en begint ze te bijten. Dit doet geen pijn maar ik trekt dan gewoon mijn hand weg. Aai haar dus ook niet meer en dan komt ze rap flemen en kopjes geven. Dus ze weet goed genoeg dat dit eigenlijk niet mag. Ik denk dat ze het gewoon doet om te spelen.

Guest_dauwke_*
Guest_dauwke_*

#12 Geplaatst 15 juni 2010 - 17:49

als ze dat hier doen hou ik mijn hand gewoon stil en hebben ze na een paar seconden door dat het niet flink is
dan geven ze terug likjes en aai ik hen dan ook weer

Eleonora
Eleonora
  • 390 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 16 juni 2010 - 17:01

Oliver had dat de eerste dagen ook, maar telkens als hij zijn nageltjes gebruikte maakte ik een "pijn" geluidje en gaf een ligt tikje op zen pootje waarmee hij krabde.
Bij bijten deed ik het zelfde, een pijn geluidje maken maar dan een licht tikje tegen de neus.
Let er op dat je niet te hard tikt!

op momenten dat hij echt bleef terug komen en niet wou luisteren nam ik hem op en blaasde ik op de zelfde manier als een kat zou doenen zette ik hem voor een minuutje in zijn transportbox.

Het blazen helpt ook om andere dingen af te leren, oa dat hij niet meer op de pombak springt :d in het begin moest ik blazen en gaf een ligt tik tegen de poep als hij er op sprong, daarna was blazen genoeg om hem te stoppen met er op te komen en nu komt hij er helemaal niet meer op, hij zit nu enkel nog maar op de vensterbank er naast.

Het is ook belangrijk dat je hem steeds opnieuw straft, niet dat je hem de ene keer wel laat bijten en da andere keer niet, anders gaat het langer duren om het af te leren.

succes er mee ;)

Guest_angie555_*
Guest_angie555_*

#14 Geplaatst 16 juni 2010 - 17:17

dauwke zei:

als ze dat hier doen hou ik mijn hand gewoon stil en hebben ze na een paar seconden door dat het niet flink is
dan geven ze terug likjes en aai ik hen dan ook weer

Klopt wat je zegt, doen mijn Britten ook gewoon je hand en vingers stil houden. Ja ze zijn niet dom he :thumb: die Britten

Guest_Amelie_*
Guest_Amelie_*

#15 Geplaatst 16 juni 2010 - 17:26

:) :) :)