Spring naar inhoud

- - - - -

Niesiekte hervallen met AB/ besmet door andere kater???

• Log in om te reageren
19 reacties op dit onderwerp
Guest_elisa79_*
Guest_elisa79_*

#1 Geplaatst 18 juni 2010 - 22:03

Hallo!
Sinds vorige vrijdag hebben wij een nieuw kitten, Milà. Zaterdag niesde ze al een beetje. Beetje geel etter bij dus wij zijn onmiddellijk naar de dierenarts gegaan die een AB-kuur heeft voorgeschreven voor twee weken. Ik vond dat ze er onmiddellijk vrij goed op reageerde. Geen geel snot meer, enkel nog van die vochtige kleine niesjes. Heel levendig, at goed, dronk goed.

Onze kater Louis kreeg al snel kuren. Wij dachten aanpassingsproblemen met het nieuwe kittentje omdat hij gewend was om alle aandacht te krijgen. Hij werd heel kalm, wou niet meer naar buiten, niet meer spelen. Zondag laat begon hij echter een raar geluid te maken met zijn keel en begon hij er echt ziek uit te zien. Ik maandagochtend onmiddellijk naar de dierenarts. Hij had 40°6 koorts en duidelijk een ontstoken keel. Hij hij is drie bijna en altijd goed geënt geweest, maar heeft ook niesziekte gehad toen hij klein was. De dierenarts vermoedt dat niesziekte Milà hem ook ziek maakte. Ook hij dus twee weken AB.

Milà was al die tijd dus goed op niesjes na af en toe. Maar nu is zij weer zieker sinds donderdag. Ze eet (genoeg denk ik), drinkt, gaat naar de bak, maar ze is snip snip verkouden en ze begint nu ook wat te reutelen zoals Louis deed. Geen last van oogjes, maar neus en keel zitten vol slijmpjes. En soms ademt ze zelfs een beetje door haar bekje. Ze speelt wel nog en eet en drinkt. Ik had eerst schrik voor een longonsteking, maar dan zou ze toch nog pakken zieker zijn.

Kan dat zijn dat Louis haar nu opnieuw heeft aangestoken? Donderdag ging ze toch beginnen aan haar vijfde dag AB. Is het normaal dat ze nog eens hervalt?

De DA zei vanochtend om het nog wat aan te zien. Er zou nog een ander soort antibiotica bestaan, maar dat zou niet goed zijn voor kleine kittens. Kon later problemen geven met gewrichten en zo...

Guest_elisa79_*
Guest_elisa79_*

#2 Geplaatst 18 juni 2010 - 22:17

Het kan toch geen Fip zijn he? Ben hier een beetje aan het rondlezen en ik word er niet goed van als ik over FIP lees?

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#3 Geplaatst 19 juni 2010 - 10:44

het kan altijd dat die bepaalde antibiotica gewoon niet aanslaat. sommige virussen zijn al resistent tegen bepaalde merken of soorten, dus als het niet betert, toch een andere soort antibiotica zoeken! hier helpt de normale antibiotica ook niet tegen cleo haar niesziekte, dus zij moet een andere krijgen. hopelijk komt ze er snel door!!
Geplaatste afbeelding

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 19 juni 2010 - 11:12

2 weken is vrij lang...
Hoe oud is het kitten?
En welke antibiotica geef je?

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.849 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 19 juni 2010 - 13:51

:geluk:

Guest_elisa79_*
Guest_elisa79_*

#6 Geplaatst 19 juni 2010 - 13:59

Clavubactin 50. 's morgens een halve en 's avonds omdat ze niet zoveel weegt. (klein ras)
Ze is 16 weken. Maandagochtend ga ik naar de dierenarts voor andere antibiotica.  
Haar neusje zit helemaal dicht. Geen etter of korstjes of zo. Echt luchtbelletjes snot. Ze moet soms zelfs via haar bekje ademen.En dan hoor je ook dat ze vol slijmpjes zit.
Ik heb al geprobeerd haar neusje te reinigen met kamillethee. Maar dat helpt helemaal niet.
Heb nu een soort van vicksdruppeltjes gekocht voor in heet water. Kan volgens de dierenarts ook helpen. Maar hou je ze dan boven dat bakje met haar hoofdje? En voor hoe lang?
Bedankt voor de antwoorden alvast. Ik zit er serieus mee in. :onzeker:

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#7 Geplaatst 19 juni 2010 - 16:51

heeft ze ook een prik antibiotica gekregen?
Geplaatste afbeelding

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 19 juni 2010 - 17:13

Bij antibiotica zou de nies echt niet mogen verergeren...
Vraag je dierenarts eens of er ronaxan mag gegeven worden.

Zijn het kitten zijn tandjes al gewisseld? Zoniet kunnen ze een beetje verkleuren van de Ronaxan, dus dan beter niet.

Ik vind een behandeling van 2 weken echt vrij lang.

Guest_elisa79_*
Guest_elisa79_*

#9 Geplaatst 19 juni 2010 - 17:42

Ze heeft inderdaad ook een prik antibiotica gekregen een week geleden. Maandag gaat ze een ander soort antibioticum krijgen omdat dit precies niet goed aanslaat.  De nies op zich is niet verergerd. Het ziektebeeld is gewoon veranderd vind ik. Van niezen is ze naar een verstopte neus gegaan en ze heeft volgens mij heel veel last van haar keel/luchtpijp. Ze maakt de hele tijd een soort van schraperige piepgeluidjes. Ze oogt ook ziek, speelt nog wel een beetje als er een touwtje in de buurt is, maar toch heel hangerig. Het is dat ze nog eet en drinkt, anders zou het hier dikke paniek zijn. Ik heb altijd gelezen dat je antibiotica moet geven tot ze geen symptomen meer vertoont. Heb nog eens gekeken, ze heeft in totaal voor 12 dagen antibiotica. Denk dat ze het toch zeker nodig zal hebben, aangezien ze na een week nog serieus ziek is.
Ergens heb ik ook schrik dat het aan onze kater gaat liggen. We hebben een half jaar geleden onze eerdere poes moeten laten inslapen. Zij had calacivirus die voor extreme tandvleesproblemen zorgde. Ik denk dat de kans er in zit dat hij erdoor besmet is geworden en drager is geworden en dat het dat is wat bij haar doorbreekt.  
pffft. Onze arme Milà.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 19 juni 2010 - 19:21

Mogelijk is het een virusje bovenop de niesziekteomdat het ziektebeed toch duidelijk veranderd is. Hetgeen je nu beschrijft lijkt me eerder een zware verkoudheid, tegen virussen helpen antibiotica echter niet, dat zal ze zelf moeten overwinnen. Je kan om hun weerstand te vergroten wel echinacea of levertraan bijgeven, dit vinden ze echter niet lekker hoor. :geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Guest_elisa79_*
Guest_elisa79_*

#11 Geplaatst 19 juni 2010 - 20:34

Mmm, interessant daar ga ik niet meer aan geraken zondag. Ik geef wel lysine poeder. Dat zou niet slecht zijn voor weerstand. Ik vind dat ze nu eigenlijk het ziektebeeld heeft van onze kater een paar dagen terug. Ze klinkt precies als een krassend raafje. Hij kreeg ook antibiotica en is duidelijk erdoor aan het komen. Al kan het ook zijn dat hij met zijn weerstand dat virusje beter aankan en dat het niet aan de AB ligt. Hij had in ieder geval hoge koorts en ontstoken luchtpijp. Hij heeft natuurlijk ook veel stress gehad met ineens een nieuw kitten in huis.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 19 juni 2010 - 20:40

Het Lysine poeder is inderdaad ook heelgoed zeker bij niesziekte, hier krijgen ze dat ook. Het poeder onderdrukt het herpes virus dat de neisziekte veroorzaakt.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Guest_elisa79_*
Guest_elisa79_*

#13 Geplaatst 19 juni 2010 - 22:26

Ze is heel zacht en aanhankelijk van karakter, maar als je haar een pilletje probeert te geven is het niet te doen. Het pilletje zelf geven is een ramp. En ze kreeg het altijd uitgespuugd. Heb er nochtans veel ervaring mee. Het enige wat goed ging, was AB oplossen in een klein spuitje water. We hebben haar een uurtje geleden echter een spuitje water vermengd met haar opgeloste AB proberen gegeven en deze keer ging het mis. Misschien wat te veel vloeistof. Ze begon onmiddellijk te schuimen en te spugen... Ik denk niet dat ze iets heeft binnen gekregen en ze is ook nog eens niet goed. Ze blijft ervan hoesten en niezen. Hoe geven jullie pilletjes??? Ik hoop dat we niets verkeerd hebben gedaan. :(

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 19 juni 2010 - 22:34

elisa79 zei:

Ze is heel zacht en aanhankelijk van karakter, maar als je haar een pilletje probeert te geven is het niet te doen. Het pilletje zelf geven is een ramp. En ze kreeg het altijd uitgespuugd. Heb er nochtans veel ervaring mee. Het enige wat goed ging, was AB oplossen in een klein spuitje water. We hebben haar een uurtje geleden echter een spuitje water vermengd met haar opgeloste AB proberen gegeven en deze keer ging het mis. Misschien wat te veel vloeistof. Ze begon onmiddellijk te schuimen en te spugen... Ik denk niet dat ze iets heeft binnen gekregen en ze is ook nog eens niet goed. Ze blijft ervan hoesten en niezen. Hoe geven jullie pilletjes??? Ik hoop dat we niets verkeerd hebben gedaan. :(

Jaren ervaring :p
Poes op schoot zetten (jij zit op de knieën), als de poes wat groter is:tussen de knieën klemmen, linkerarm voor de voorpoten houden en kopje vasthouden. Met wijsvinger en duim elk aan de zijkant van de mond. Mondje openwringen, pilletje zo ver mogelijk leggen met de rechterhand, mondje dichtdoen  en even vasthouden met de linker, en met de rechter mooi over ht keeltje wrijven (zacht eh) zodat poesje slikt.
Voila :) .

Dit werkt uiteraard héél wat moeilijker bij angstige/wilde/hysterische katten :p .

Guest_elisa79_*
Guest_elisa79_*

#15 Geplaatst 19 juni 2010 - 22:44

Ze is zo kleintjes nog. Ik heb schrik om haar té hard vast te pakken en té veel stress te veroorzaken omdat dat misschien niet bevorderlijk is voor haar weerstand. Of kan dat niet veel kwaad?
Dat bekje is zo piepklein en ze wringt zich in alle kanten en spuugt het alsnog uit na een halve minuut. Lijkt wel alsof ik ze wurg als we ze proberen vast te houden. Onze andere poezen waren op dat vlak zo gemakkelijk. Dat ging in een wipje. Ze vonden het niet leuk, maar het ging toch gemakkelijk. Maar misschien moeten we wat harder zijn? Ik bedoel serieus onder dwang pilletje geven.