Spring naar inhoud

- - - - -

Kitten eet te veel

• Log in om te reageren
14 reacties op dit onderwerp
Guest_Veronique_D_*
Guest_Veronique_D_*

#1 Geplaatst 20 juni 2010 - 14:21

Mijn kittentje eet gewoon te veel. Eerst gaf ik hem een vierde van een zakje natvoer "Whiskas junior" (zoals op de verpakking staat). Maar hij leek altijd honger te hebben, en als je het hem gaf begon hij als een gek snel het eten te verslinden. (Er staat altijd doge voeding bij, maar die eet hij maar een beetje.)

Nu geef ik hem een halve zakje per keer, en hij krijgt zo'n 3 à 4 keer per dag nat voer, en toch blijft hij altijd smeken voor meer. Precies alsof hij constant honger heeft.

Ik begrijp dat kittens moeten veel eten om te groeien, maar toch niet ZO veel!

Groeten,
Veronique

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 20 juni 2010 - 14:37

Een kitten heeft inderdaad wel erg veel voedingsstoffen nodig om goed te kunnen ontwikkelen.

Hoeveel weegt hij nu en welke leeftijd heeft hij?

Misschien lust hij de brokjes droogvoer toch niet zo graag en zou je langzaam aan kunnen beginnen mengen met ander voer? Wat geef je hem van droogvoer en wat was hij gewoon van bij de fokker?

Bewerkt door Spanishke, 20 juni 2010 - 14:37.

Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

Guest_Veronique_D_*
Guest_Veronique_D_*

#3 Geplaatst 20 juni 2010 - 14:45

Hij is nu ongeveer 8-9 weken oud. Ik heb hem niet van een fokker. Hij is geen rassenkatje, hij werd gevonden in de tuin van onze kennissen. Ik weet dus niet wat hij daarvoor at. Waarschijnlijk melk van mama en wat zij hem en zijn broertjes bracht. De kattenvoer die ik hem geef is van Science Plan speciaal voor de kittens. Misschien lust hij de smaak niet? Andere brokjes proberen? :s

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.849 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 20 juni 2010 - 14:49

Andere moeten me maar verbeteren als ik fout ben :d .

In Whiskas zitten veel smaak-en geurstoffen. Ze zorgen ervoor dat je katje steeds dit wil eten, er een beetje 'aan verslaafd' geraakt.
Een kitten heeft veel voedinsstoffen nodig en in Whiskas is dit toch niet zo heel hoog aanwezig. Misschien dat het daarom ook meer eet?
Misschien eens een andere natte voeding proberen?

Kiara at hier ook bijna geen korrel. Ik meng mijn natvoer met korrel. Voor de kittens doe ik er best veel korrel onder, wel zo dat de korrel volledig in het natvoer kan drenken.
Ik doe dit zelfs nog voor mijn volwassen katten (wel met minder korrel).

Ook vindt Kiara de kleine brokjes van RC niet lekker of ze trekt er haar neus voor op althans. Ze at steeds van de grotere brokken (van de andere poezels). Sinds ik Sanabelle in huis heb voor kittens (zijn ook grotere brokken) eet ze wel droge brokken.

Misschien eens staaltjes vragen in de dierenwinkel en kan je proberen wat ze lust.

Veel succes in ieder geval.

Bewerkt door dolfjeweerwolfje, 20 juni 2010 - 14:51.
Reden van bewerken: extra uitleg

Guest_Morgenster_*
Guest_Morgenster_*

#5 Geplaatst 20 juni 2010 - 14:50

hier hebben we ook een vraatzuchtig kitten :d . Ik zie er geen graten in hoor, ze zijn actief dus hebben ze veel nodig. De DA zei ons dat hij 'kloek' staat, maar hij is ook wat groter dan het gemiddelde. Hij schreeuwt hier ook telkens om eten (al geven we niet altijd toe of het beest zou de dag door eten)

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 20 juni 2010 - 14:52

Ja dat van die Whiskas klopt wel. Je kan ook ander natvoer proberen, maar als hij zijn brokjes laat staan, zou ik toch ook proberen om ander voer te laten gewoon worden. Let er wel op dat je dit echt geleidelijk aan doet, dus door langzaam te mengen met ander voer.
Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#7 Geplaatst 20 juni 2010 - 15:01

Veronique_D zei:

Mijn kittentje eet gewoon te veel. Eerst gaf ik hem een vierde van een zakje natvoer "Whiskas junior" (zoals op de verpakking staat). Maar hij leek altijd honger te hebben, en als je het hem gaf begon hij als een gek snel het eten te verslinden. (Er staat altijd doge voeding bij, maar die eet hij maar een beetje.)

Nu geef ik hem een halve zakje per keer, en hij krijgt zo'n 3 à 4 keer per dag nat voer, en toch blijft hij altijd smeken voor meer. Precies alsof hij constant honger heeft.

Ik begrijp dat kittens moeten veel eten om te groeien, maar toch niet ZO veel!

Groeten,
Veronique

jahoor zoveel heeft een kitten nodig :)

hier eten kittens tot ze genoeg hebben.
dat ligt voor een kitten van 8 wkn oud ongeveer op 30 gram natvoer en dan 4-5 keer op een dag.
en dan heb ik het over vers vlees producten.

whiskas bevat minder voedingsstoffen dus katten hebben er meer van nodig

ik zou je willen adviseren om een premium brok te halen bijv purina proplan of royal canin, hills.

hier is ook nat voer van

als je nu leert dat je kat alles op moet eten en hij heeft dus dan grote trek zal hij later geen maat weten te houden.
En dus altijd snel en alles op willen eten.

ad libitum voeren ( dus zelf laten bepalen de hoeveelheid) geeft vaak katten die niet snel overeten.

Je zal vanaf 10 wkn naar 3 keer daags moeten gaan en vanaf 12 wkn 2 keer daags. Korrels kan je de hele dag laten staan.

En kijk maar eens hoeveel hij er van eet. Je zal merken dat hij snel leert dat hij niet meer hoeft te haasten.

succes

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 20 juni 2010 - 15:54

Ik zou ook een ander merk proberen...
Er zitten enorm veel smaakstoffen in Whiskas, maar weinig voedingsstoffen.

Ik zou ook wel eerder een zak chips eten ipv avondeten, maarja, of het gezond is... :p

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 21 juni 2010 - 21:20

Ik zou ook al zeker overschakelen op een hoogwaardigere voeding. Kijk bij het natvoer eens naar de ingrediënten, het hoofdbestanddeel staat als eerst vernoemt en zou dus vlees moeten zijn, liefst met een zo hoog mogelijk percentage.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Bene
Bene
  • 3.069 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 21 juni 2010 - 21:22

Ik sluit me hierbij aan.

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#11 Geplaatst 21 juni 2010 - 21:34

Baziel is nu ook 9 weken en soms denk ik :o stop met echt, zoveel, waar steek je dat.
Maar een kitten is volop aan het groeien en heeft nood aan goede voedingsstoffen. De blikjes whiskas junior zijn niet zo slecht als de zakjes dacht ik.

Guest_Kattenpoot_*
Guest_Kattenpoot_*

#12 Geplaatst 21 juni 2010 - 22:20

Een kitten heeft nu nog zoveel voedingsstoffen nodig.
Je kan best de hele dag eten laten staan voor een kitten.

Ik zou ook overstappen naar een andere voeding.

Ik noem whiskas altijd MacDonalds voor de katten :LOL:

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.849 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 22 juni 2010 - 07:13

Kattenpoot zei:

Een kitten heeft nu nog zoveel voedingsstoffen nodig.
Je kan best de hele dag eten laten staan voor een kitten.

Ik zou ook overstappen naar een andere voeding.

Ik noem whiskas altijd MacDonalds voor de katten :LOL:

Hahaha, ik ook :) .

Guest_cattery Jumanah_*
Guest_cattery Jumanah_*

#14 Geplaatst 22 juni 2010 - 08:00

:) voor zover ik weet kunnen kittens zich niet overeten. Maar ik zou wel op voedzamer voer overgaan :)

k ben ook niet weg van royal canin Nahs. Hier zitten ook vrij veel granen in, en een kat is nu eenmaal een carnivoor. Het kost hem zelfs weer energie om die rommel kwijt te raken.
Hier krijgen ze vers (diepvries) vlees van Bibi en Carnibest. Weet niet of dat in Belgie te krijgen is? Als afwisseling en aanvulling geeft ik naast Schesir natvoer en Yarrah pate wat brokjes van Orijen, daar zitten veel meer eiwitten in en daar heeft je kat meer aan. Het is wel duurder, maar je krijgt ook meer waar voor je geld :) . Dus uiteindelijk net zo duur :)

Bewerkt door cattery Jumanah, 22 juni 2010 - 08:06.

Guest_Elfonia_*
Guest_Elfonia_*

#15 Geplaatst 22 juni 2010 - 12:22

laat maar zo veel mogelijk eten :)

Ik geef Beer ook whiskas maar dan als extra bij zijn brokken.

Hij komt al gek van de geur alleen. Dus een lepeltje bij zijn brokken mengen.

En tijdens de warme dagen is dat superhandig, want dan kan ik er nog eens extra water bijdoen, zodat hij voldoende vocht binnenkrijgt :mrgreen: