Spring naar inhoud

- - - - -

Stinkende wasmachine? Vetluis!

• Log in om te reageren
44 reacties op dit onderwerp
Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#31 Geplaatst 21 juni 2010 - 06:26

Joloka zei:

Ik was dan de oude handdoeken waar de katjes soms op slapen :oops:

Ik laat mijn wasmachine leeg draaien na het wassen van de katten hun dekentjes :)

Guest_sandra25_*
Guest_sandra25_*

#32 Geplaatst 21 juni 2010 - 06:31

De azijn giet je toch in de bakjes van het waspoeder als ik het goed begrijp?

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#33 Geplaatst 21 juni 2010 - 12:23

Als je met poeder wast riskeer je dan meer verstopte leidingen. Zo is't altijd wat he ;)

Truc is idd gewoon om één keer per maand een kookwas in te steken (of er nou was in zit of niet) met een kopje azijn. Azijn ontkalkt de hele boel maar zal ook vetluis afbreken. Je moet zoiets niet wekelijks doen, dat is echt veel te frequent om zinnig te zijn. Als je natuurlijk elke dag 4 keer een was laat draaien is't wel anders, maar in de meeste gezinnen...

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#34 Geplaatst 21 juni 2010 - 12:25

Zijn er tips om je was toch wat zacht te houden, zonder wasverzachter te gebruiken? (ik merk dat wanneer ik spullen in de droogkast steek, ze zachter zijn dan gewoon te drogen op het rek, maar ja 't is gewoon zinloos om alles in de droogkast te steken he... :catscratchhead ) En witte spullen, echt wit te houden...?

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#35 Geplaatst 21 juni 2010 - 12:29

Frances zei:

Zijn er tips om je was toch wat zacht te houden, zonder wasverzachter te gebruiken? (ik merk dat wanneer ik spullen in de droogkast steek, ze zachter zijn dan gewoon te drogen op het rek, maar ja 't is gewoon zinloos om alles in de droogkast te steken he... :catscratchhead ) En witte spullen, echt wit te houden...?

Zachte was: voeg azijn toe.
- Steek je daarna nog de was in de droogkuis: doe de azijn in het wasverzachter bakje
- Hangt je daarna de was op: doe de azijn in het waspoeder bakje

(het wasverzachter bakje wordt pas op het laatste moment gebruikt waardoor je de azijn beter ruikt, maar als je het wasgoed daarna in de droogtrommel steekt is dat toch weer weg)

Witte spullen echt wit:
- In de zomer leg je je lakens eens te drogen op het gras in de zon, niets werkt zo goed...
- En anders is er nog een ecologisch product van ecover speciaal om witte dingen weer wit te krijgen zonder optische witmakers

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#36 Geplaatst 21 juni 2010 - 12:34

Vosse zei:

Zachte was: voeg azijn toe.
- Steek je daarna nog de was in de droogkuis: doe de azijn in het wasverzachter bakje
- Hangt je daarna de was op: doe de azijn in het waspoeder bakje

(het wasverzachter bakje wordt pas op het laatste moment gebruikt waardoor je de azijn beter ruikt, maar als je het wasgoed daarna in de droogtrommel steekt is dat toch weer weg)

Witte spullen echt wit:
- In de zomer leg je je lakens eens te drogen op het gras in de zon, niets werkt zo goed...
- En anders is er nog een ecologisch product van ecover speciaal om witte dingen weer wit te krijgen zonder optische witmakers

Aaalllrighttyy! Thanks Vosse! :flower: Jij weet wel veel over veel dingen he :LOL:

Joske
Joske
  • 1.323 berichten
  • 4 katten

#37 Geplaatst 21 juni 2010 - 12:40

Oei, ik doe altijd azijn in het bakje van de wasverzachter. Kga dat dan toch veranderen. :)
Dat van Ecover voor witte was heb ik hier ook staan, het is een klein doosje en er staat 'zuurstofbleekmiddel' op.
Caviaopvang Malmokkie: www.malmokkie.be

xantippe
xantippe
  • 3.580 berichten
  • 2 katten

#38 Geplaatst 21 juni 2010 - 12:42

Vosse zei:

Als je met poeder wast riskeer je dan meer verstopte leidingen. Zo is't altijd wat he ;)

Truc is idd gewoon om één keer per maand een kookwas in te steken (of er nou was in zit of niet) met een kopje azijn. Azijn ontkalkt de hele boel maar zal ook vetluis afbreken. Je moet zoiets niet wekelijks doen, dat is echt veel te frequent om zinnig te zijn. Als je natuurlijk elke dag 4 keer een was laat draaien is't wel anders, maar in de meeste gezinnen...

giet je dat kopje dan ook in het wasverzachterbakje?

Geplaatste afbeelding

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#39 Geplaatst 21 juni 2010 - 12:55

Het hangt er gewoon van af waarvoor je de azijn gebruikt:

Het waspoeder bakje wordt vroeg in de cyclus al gebruikt. Dat wil zeggen dat wat daar ook in zit, het lang in de trommel en de machine blijft rond draaien. Als anti-vetluis en anti-kalk maatregel doe je hierbij de azijn. Extra voordeel is dat er veel gespoeld wordt achteraf, waardoor je zeker geen azijn geur hebt. Dit is erg geschikt voor handdoeken en linnen e.d.

Het wasverzachter bakje wordt pas gebruikt op het einde van de rit. Wil je dus de azijn gebruiken ipv wasverzachter dan kan je die het beste hierin doen. Nadeel is dat de azijn redelijk laat toegevoegd wordt en je dus (afhankelijk van hoe goed je machine is) mogelijk een klein geurtje hebt. Dit is erg geschikt voor gewone kleding e.d.

Zelf was ik alleen handdoeken met azijn. Ik heb namelijk veel delicatere kleding en die kleurstoffen zijn niet altijd even blij met azijn. Ik zou dan ook aanraden om een heel kleine hoeveelheid kwalitatieve wasverzachter te gebruiken (Le Chat is bv. redelijk ecologisch, niet getest op dieren en doet in kleine hoeveelheden al waar andere een hele dop voor nodig hebben) voor delicatere kleding ipv azijn.

Bewerkt door Vosse, 21 juni 2010 - 12:56.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#40 Geplaatst 21 juni 2010 - 13:14

Lies zei:

Ik laat mijn wasmachine leeg draaien na het wassen van de katten hun dekentjes :)

Hier van hetzelfde! ;)

Lut
Lut
  • 11.643 berichten
  • 4 katten

#41 Geplaatst 22 juni 2010 - 09:33

We hebben daar hier ook zo'n last van!! bedankt voor de goeie tips!!

Eén vraagje nog: wanneer ik de machine leeg laat draaien, waar moet ik dan de azijn gieten?? En is 1 kopje dan genoeg?? Iemand sprak immers over "een fles azijn" :catscratchhead
Wij hebben hier geen witte was voor 95°, ik moet dus wel de machine leeg laten draaien...........

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#42 Geplaatst 22 juni 2010 - 10:13

Ik doe gewoon één kopje. Een fles lijkt me toch wat overdreven hoor... Ik gebruik maar een paar lepeltjes voor iets te ontkalken enzo dus...

Ofwel steek ik er nix in, ofwel idd oude vodden en dat soort zaken.

Roosje
Roosje
  • 7.935 berichten
  • 2 katten

#43 Geplaatst 22 juni 2010 - 10:24

Goede tips, ik was eigenlijk nooit op 90 ° - de hoogste temperatuur is 60 ° - ik doe er wel telkens een Calgon tabletje bij voor de kalk .  Tot nu toe geen geurproblemen en de machine is nu 6 jaar oud, maar ik denk dat ik in de toekomst dan toch maar de keukenhanddoeken op 90 ° ga wassen.
Geplaatste afbeelding

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#44 Geplaatst 22 juni 2010 - 12:28

Roosje zei:

Goede tips, ik was eigenlijk nooit op 90 ° - de hoogste temperatuur is 60 ° - ik doe er wel telkens een Calgon tabletje bij voor de kalk .  Tot nu toe geen geurproblemen en de machine is nu 6 jaar oud, maar ik denk dat ik in de toekomst dan toch maar de keukenhanddoeken op 90 ° ga wassen.

Laat dat Calgontabletje gewoon weg! Veel chemische brol én duur. met een dopje azijn bij iedere wasbeurt bereik je hetzelfde resultaat :) En als je het in een kleine hoeveelheden met waspoeder gebruikt, dan ruikt het ook niet.

Joske
Joske
  • 1.323 berichten
  • 4 katten

#45 Geplaatst 22 juni 2010 - 13:23

Je haalt me de woorden uit de mond :)
Caviaopvang Malmokkie: www.malmokkie.be