Spring naar inhoud

- - - - -

Effen Brit op point

• Log in om te reageren
59 reacties op dit onderwerp
xantippe
xantippe
  • 3.580 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 22 juni 2010 - 02:06

Ik heb net een mailtje gedaan naar de fokker van samaya. Samaya heeft ook een point ouder. Ik zag net dat ze weer een effen Brit op haar point heeft gezet... Dat is toch geen ideale combi? Ik denk dan bvb al aan de oogkleur

Geplaatste afbeelding

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#2 Geplaatst 22 juni 2010 - 09:08

Het kan dat de effen kater ook pointdrager is en er dus mogelijk ook pointjes kunnen uitkomen. Zoniet is het inderdaad geen ideale combinatie inderdaad vanwege de oogkleur.
Maar soms wordt gekozen om toch een klassieke kleur er aan te verparen omwille van andere verbeteringen. Die pointdragertjes die eruit voortkomen kunnen mogelijk de bouw verbeteren of iets anders in de colorpointfok. Voor de klassieke kleuren biedt het zeker geen meerwaarde, die kittens gaan dan ook meestal niet verder in de fok.
Het hangt er dus een beetje van af of er een plan achter zit achter zo'n combinatie. Zo niet, is het gewoon vermeerderen...

Guest_Bloep_*
Guest_Bloep_*

#3 Geplaatst 22 juni 2010 - 10:02

Altijd alleen maar point op point zetten gaat ten koste van de vacht.
Mijn ervaring is dat points geboren uit twee pointdragers betere vachten hebben dan die uit de combi point x point.
Als je zorgt dat de effen ouders geen al te sterke oogkleur hebben blijft die ook goed :)

henny
henny
  • 1.601 berichten

#4 Geplaatst 22 juni 2010 - 10:11

Bloep zei:

Altijd alleen maar point op point zetten gaat ten koste van de vacht.
Mijn ervaring is dat points geboren uit twee pointdragers betere vachten hebben dan die uit de combi point x point.
Als je zorgt dat de effen ouders geen al te sterke oogkleur hebben blijft die ook goed :)

Kleur heeft niets met vachtkwaliteit te maken.
Uit point x point kunnen hele mooie vachten komen, belangrijk is wel de voorouders/afstamming van die point katten.
Is er aan 'gewerkt' dus selectie toegepast op goede vachten.

Henny

xantippe
xantippe
  • 3.580 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 22 juni 2010 - 13:39

Amai mijn vraag is bij haar duidelijk in het verkeerde keelgat geschoten...
Samaya komt ook uit een point poes en we mochten met haar fokken.

Geplaatste afbeelding

xantippe
xantippe
  • 3.580 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 23 juni 2010 - 01:21

doet me eraan denken dat ik nahs nog steeds een stamboom tegoed heb :)

Geplaatste afbeelding

Mooncats
Mooncats
  • 1.262 berichten
  • 13 katten

#7 Geplaatst 23 juni 2010 - 08:52

Ik heb zelf ook een lilac kater (die point draagt) voor de fok. In de toekomst wil ik hem
combineren met mijn lilac point poes, in de hoop dat de pointjes die eruit komen wat
groter zijn en ook feller van oogkleur.

In mijn ogen kunnen point dragers veel betekenen voor de britten fok, als ze met zorg ingezet
worden. Als je zo'n combi met een doel maakt, ben je goed bezig. Als je gewoon een kater
op een poes zet (omdat je bijvoorbeeld niet op buitendek wil), dan ben je in mijn ogen niet
goed bezig ...

Bewerkt door Mooncats, 23 juni 2010 - 08:53.

henny
henny
  • 1.601 berichten

#8 Geplaatst 23 juni 2010 - 09:00

Prima als het doel de point fok is.
Voor een betere oogkleur bij de points zullen ze echt niet zorgen.
Henny

Mooncats
Mooncats
  • 1.262 berichten
  • 13 katten

#9 Geplaatst 23 juni 2010 - 09:04

Voor een betere oogkleur bij de points zullen ze echt niet zorgen.

Dit wordt toch vaak beweerd? Vanwaar komt dit fabeltje dan? Want ben eigenlijk wel benieuwd,
waarom veel fokkers dit zeggen, als het niet klopt.

Dit is wat ik hoorde:

effen (point drager) X point
-> oogkleur effen: slechter
-> oogkleur point: beter

(er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, dus oogkleur is niet altijd beter of slechter)

Bewerkt door Mooncats, 23 juni 2010 - 09:06.

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#10 Geplaatst 23 juni 2010 - 09:57

Mooncats zei:

Dit wordt toch vaak beweerd? Vanwaar komt dit fabeltje dan? Want ben eigenlijk wel benieuwd,
waarom veel fokkers dit zeggen, als het niet klopt.

Dit is wat ik hoorde:

effen (point drager) X point
-> oogkleur effen: slechter
-> oogkleur point: beter

(er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, dus oogkleur is niet altijd beter of slechter)

fabeltjes om een combinatie te vergoelijken

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#11 Geplaatst 23 juni 2010 - 10:20

Mijn ervaring is dat het wel meevalt met het oogkleur van een klassiek en pointcombinatie als kitten. Maar dat de koper oogkleur sneller geler wordt bij het opgroeien. Die koper ogen worden niet zo lang bewaard als bij de klassieke kleuren.
Ik ben geen voorstander van zo'n combinatie.

Maar soms is die wel noodzakelijk om toch de bouw en volume te bereiken.
Onze point zijn niet zo groot, dus een grote, mooie klassieke kleur verparen is dan wel eens noodzakelijk en dan een pointdragertje eruit halen om mee verder te werken. Of een klassieke kleur die pointdragend is.

Wat colorpoint en colorpoint combinaties betrefd vind ik de oogkleur zeker niet slechter worden door de jaren, integendeel. En ook pointdragers (dus klassieke kleuren) en colorpoint combinaties leveren toch ook vaak mooie oogkleuren op bij de colorpoints.
Wat wel opvalt is dat steeds meer silver points worden gebruikt omdat de groene ogen van de silver tabby's die erin zitten van de vroegere combinatie point en silvers, omslaan in feller blauwe ogen.
Maar groene ogen en blauwe ogen hoeven nu niet meer gecomineerd te worden. Silver points zijn er nu wel meer dan genoeg vind ik.
Want silvers hebben toch weer net vaak die iets smallere bouw en een vinniger karakter. Maar de silver points hebben wel vaak een iets fellere oogkleur.

Maar op alles zijn er uitzonderingen, zo zijn er ook forse silver points of minder vinnig van karakter,....En er zijn ook pointcombinaties die echt zeer zwakke blauwe ogen geven of point klassiek combinatie waarbij de koper oogkleur ook wel eens top is.
Het is dus niet allemaal regel en theorie.

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#12 Geplaatst 23 juni 2010 - 13:25

ik hoor eigenlijk weinig tot niks over effen dekkaters die point dragen. zijn er daar niet zoveel van?
Geplaatste afbeelding

Karwendel
Karwendel
  • 1.576 berichten

#13 Geplaatst 23 juni 2010 - 14:30

Ze zijn er wel,maar het is wel zoeken :)

tiny
tiny
  • 12.966 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 23 juni 2010 - 14:41

Onze blauwe kater is pointdrager

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#15 Geplaatst 23 juni 2010 - 16:08

britjes zei:

ik hoor eigenlijk weinig tot niks over effen dekkaters die point dragen. zijn er daar niet zoveel van?

Jawel, maar dat is dan ook geen garantie dat ze het zullen doorgeven. Het is geluk hebben.
Wij gaan het deze zomer proberen. Ons Oilily gaat op dek bij een lilac, beiden britannica.
Oilily haar papa was een point, de dekkater heeft point in de lijn maar zit al ver, zij heeft zeker point door want kreeg al pointkittens.
Hij is 4 jaar, maar heeft nog nooit een colorpointpoes gedekt noch drager.
Dus dit is ergens ook een test voor hen of hij het pointgen draagt en doorgeeft. Spannend...