Spring naar inhoud

- - - - -

Effen Brit op point

• Log in om te reageren
59 reacties op dit onderwerp
xantippe
xantippe
  • 3.580 berichten
  • 2 katten

#16 Geplaatst 23 juni 2010 - 16:09

nestjes zijn altijd volledig effen, maar dat zegt natuurlijk niets. er vallen dus wel nog argumenten pro voor te vinden dan :)

Geplaatste afbeelding

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#17 Geplaatst 23 juni 2010 - 18:02

ik vroeg me dan nog iets af. schamen fokkers er voor om op de site te zetten of hun effen dekkater point draagt? soms zie ik nog wel langhaar staan of ze dat dragen maar point zie ik echt nergens staan.
Geplaatste afbeelding

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#18 Geplaatst 23 juni 2010 - 18:13

nee dat denk ik niet  soms weten ze het niet
of denken ze er niet aan

maar hoemeer een kater kan geven des te blijer mensen soms zijn

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#19 Geplaatst 23 juni 2010 - 18:43

hoe moet een ander het dan weten? want vaak staan er ook geen stambomen van de dekkater op een site zodat je kan kijken. je hoort vaker effen poezen in de fok die point dragen dan katers. zoals je zelf al zegt soms weten fokkers het niet eens :) .
Geplaatste afbeelding

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#20 Geplaatst 23 juni 2010 - 19:28

xantippe zei:

nestjes zijn altijd volledig effen, maar dat zegt natuurlijk niets. er vallen dus wel nog argumenten pro voor te vinden dan :)

De nestjes zijn niet altijd volledig effen hoor.
Ik heb al heel vaak geweten dat fokkers plots een wit kitten uit twee klassiek gekleurde katten kregen en er stond zelfs nergens point vermeld op de stamboom. Soms zit er bij beiden veel verderop een point, waardoor er zeer verassend toch een colorpoint te voorschijn komt.
Wie dit niet verwacht (en er ook niet veel van afweet) denkt een "wit" kitten gefokt te hebben, tot dit wat ouder wordt natuurlijk...
Als je twee pointdragers verpaard heb je kans op colorpoints, zelfs soms bijna een gans nest.

Het is ook niet zo rampzalig als er point in een klassieke lijn zit. Die mindere oogkleur kan je er ook weer uitfokken met de tijd. Als je dan weer selecteert op mooie koper ogen, fok je dat er weer uit.
Het is niet omdat er point in een klassieke lijn zit dat die oogkleur slecht is. Maar je bent soms wel generaties ver tegen dat je de mooie koper ogen terug krijgt.
Vandaar dat klassieke brit fokkers dit vaak vermijden en niet voor pointdragers kiezen.
Pointfokkers werken ook liever zonder klassieke kleuren, maar helaas om verbeteringen aan te brengen is het soms toch wel onvermijdelijk. Maar dan wordt toch vaak gekozen om de klassieke kleurtjes uit zo'n nest niet als fokpoes/kater te laten vertrekken in de klassieke britten fok. Enkel voor de pointfok kunnen de dragertjes welkom zijn.

Om een klassieke kleur te verbeteren is een colorpoint gebruiken, gewoon onmogelijk. Dus vandaar dat fokkers van klassiek brit, de colorpoints vermijden.
Colorpoint kunnen in klassieke lijnen nooit voor verbetering gaan zorgen. daarvoor is er nog veel te veel werk aan de bouw van de colorpoint in tegenstelling tot de klassieke kleuren die vaak al veel dichter staan tegen de rasstandaard.

xantippe
xantippe
  • 3.580 berichten
  • 2 katten

#21 Geplaatst 23 juni 2010 - 19:32

Jawel de nestjes van die fokker waren wel effen :)

Geplaatste afbeelding

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#22 Geplaatst 23 juni 2010 - 20:27

xantippe zei:

Toch is het geen theorie dat ze dan altijd gewoon effen zijn, in het zoveelste nest kan toch ooit eens een point tevoorschijn komen.

xantippe
xantippe
  • 3.580 berichten
  • 2 katten

#23 Geplaatst 23 juni 2010 - 20:48

Feroesti...

Geplaatste afbeelding

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#24 Geplaatst 23 juni 2010 - 21:50

:ha :ha :ha

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#25 Geplaatst 23 juni 2010 - 22:05

Een perzenfokster die ik ken had ooit één keer een colorpoint poesje uit twee klassieke kleur combinaties terwijl ze diezelfde combinatie al 4 keer had gemaakt en nooit points kreeg voorheen. Bij de laatste verparing kwam er dus ineens een colorpointje te voorschijn. Kan dus gebeuren , geheel plots en overwacht, ondanks dat er geen points op de stamboom vermeld staan.

Maar dat zijn echt uitzonderingen.
Zelfs bij pointdragers is het geluk hebben. Soms een heel nest pointjes en bij dezelfde combinatie een jaar later helemaal geen pointjes.
Het is dus toeval.

Bij een verparing van twee colorpoints ben je zeker natuurlijk en vind ik persoonlijk de kwaliteit ook iets beter. Alleen worden ze er hier zo helaas niet groter op en daar heb ik dus af en toe wel klassiek of pointdragers voor nodig. Tenminste dat probeer ik, tijd moet uitwijzen of dat ook zal lukken...

Pointdragers waarbij het dichtbij zit, (bij de ouders) vind ik persoonlijk beter om in de colorpointfok te houden, daar zijn ze waardevoller dan in de klassieke britten. Tenminste als ze van voldoende kwaliteit zijn om iets te kunnen bijdragen. (mooi groot volume, bol hoofdje, ronde ogen,...)
Pointdragers waarvan bewezen is dat ze het ook doorgeven vind ik zeer waardevol.

Bewerkt door feroesti, 23 juni 2010 - 22:06.

xantippe
xantippe
  • 3.580 berichten
  • 2 katten

#26 Geplaatst 27 juni 2010 - 12:28

ik heb haar nog een laatste mailtje gestuurd dat ik geenszins kwade bedoelingen had met mijn vraag, maar ze antwoordt dus niet meer. mijn beeld van haar is nu wel helemaal veranderd, wat ik erg spijtig vind want ik ben altijd positief geweest over haar. maar ja, geen antwoord, geen duidelijkheid he...
mijn gevoel is dat er iets mis zit daar, maar ja, wie ben ik :) toch bedankt voor jullie antwoorden

Geplaatste afbeelding

Guest_Snow_*
Guest_Snow_*

#27 Geplaatst 27 juni 2010 - 16:11

Er zijn er bv onze Simba zijn vader is zwart en hij ook,
zijn oogkleur is mooi maar mocht meer oranje,
maar zijn moeder is point,
van de Karwendel,
hij geeft goede sterke kittens door.....

nu ga ik ook een nestje doen uit een choc cinnamon drager en een point die cinnamon draagd, de poes draagd geen point maar ik hoop op cinnamon of choc,
de oogkleur van Yara is oranje,
ik hoop op cinnamon of choc,

volgedn jaar wil ik ervoer denken een cinnom te houden en dan ga ik naar een fawn kater...een cinnamon van eigen nest dus.
Yara heeft een prachtvacht en een diepe oranje kleur

ik wil de points hun ogen verbeteren in de toekomst en dat kitten is nu pas geboren speciaal voor betere oogkleur

en voor de cinnamon en andere kleuren hoop ik op de poezen hier voor een betere oogkleur voor de kittens......

Dus in de toekomst echt apart point op point en kleur bij kleur.....maar als je alle points beziet van iedereen ook op show met prachtige point poezen wel zie je het de oogkleur moet dieper blauw!
Iets om aan te werken dus...

Als je een kater hebt met point drager de moeder niet krijg je geen point,
al kan het ver in de stamboom zitten en point is dan wel dominerend.

britjes zei:

ik hoor eigenlijk weinig tot niks over effen dekkaters die point dragen. zijn er daar niet zoveel van?

Guest_Snow_*
Guest_Snow_*

#28 Geplaatst 27 juni 2010 - 16:44

Simba die van jou komt komt van Torin zwart is Ria en Lisa is een point  en overlaatst had je dezelfde combinatie,
vertel het eerlijk gewoon,
zo ver zijn ze niet te zoeken en op mijn website staan zijn ouders ik verberg niets.....

daarom nog hij geeft veel door en veel kleuren voor mij is het een voordeel, mijn poezen hebben fel orange ogen dus dat probeer ik hierdoor te verbeteren... :) en hij geeft prachtige kittens door zwaar mooi en met kwaliteit en een heel leuk karakter.

PS een beginnend fokker! :d :d

Karwendel zei:

Ze zijn er wel,maar het is wel zoeken :)

Guest_Snow_*
Guest_Snow_*

#29 Geplaatst 27 juni 2010 - 16:46

wat mijn collega vertelde Feroesti is dat point dominant is en ver kan dragen,
het gaat niet over de laatste lijnen echt niet alleen,
daarom had ik een fawn bij Simba die geen fawn of cinnamon in zijn lijnen draagt!

het kwam van heel ver
je hele stamboom en kleuren tellen!
nog verder dan je stamboom laat zien....

feroesti zei:

Toch is het geen theorie dat ze dan altijd gewoon effen zijn, in het zoveelste nest kan toch ooit eens een point tevoorschijn komen.

Guest_Snow_*
Guest_Snow_*

#30 Geplaatst 27 juni 2010 - 16:58

Klopt mijn eerste nestje was effen omdat de poes geen point droeg allen lilac en blauw,
we hadden choc door lilac en zwart met choc factor,
we hadden blauw door dat onze poes van blauw en lilac lijnen  komt en de kater van een bleupoint komt,
en we hadden 1 lilac wat normaal is..
zo zien we weer!

geen point, de moeder draagt het niet wel de kittens de zwaarte en alures van de vader wat een mooie combinatie was.... :d

xantippe zei: