Spring naar inhoud

- - - - -

tweede kitten of toch maar niet?

• Log in om te reageren
27 reacties op dit onderwerp
Elena
Elena
  • 1.401 berichten

#16 Geplaatst 02 juli 2010 - 19:27

Maar ze is al 18 weken oud...

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#17 Geplaatst 02 juli 2010 - 19:31

Elena zei:

Ja, ik begrijp het wel hoor... ze is al 18 weken, jij wilt haar graag zo snel mogelijk thuis, de fokker wilt haar wss ook snel in haar nieuwe thuis hebben, maar toch...

Wat is nu een weekje, of een paar daagjes bedenktijd op een heel kattenleven?
Een goede fokker die het beste voor heeft voor zijn/haar kitten vindt die paar daagjes langer echt geen straf en een kittenkoper die er begrip voor heeft dat de fokker enkel het allerbeste voor zijn/haar kittens wil zal deze maatregel wel begrijpen denk ik. Haast en spoed...

Bewerkt door Smitten Kitten, 02 juli 2010 - 19:31.

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#18 Geplaatst 02 juli 2010 - 19:34

Smitten Kitten zei:

Ja, ik begrijp het wel hoor... ze is al 18 weken, jij wilt haar graag zo snel mogelijk thuis, de fokker wilt haar wss ook snel in haar nieuwe thuis hebben, maar toch...

Wat is nu een weekje, of een paar daagjes bedenktijd op een heel kattenleven?
Een goede fokker die het beste voor heeft voor zijn/haar kitten vindt die paar daagjes langer echt geen straf en een kittenkoper die er begrip voor heeft dat de fokker enkel het allerbeste voor zijn/haar kittens wil zal deze maatregel wel begrijpen denk ik. Haast en spoed...

Inderdaad Elena als die fokker er op aandringt dat je haar meeneemt omwille van die reden, stel ik voor dat je beter op zoek gaat naar een andere cattery als je echt op zoek bent naar een betrouwbare cattery tenminste
Een raskatje is niet zomaar 1-2-3 gezien! Jij gaat mee!

Bewerkt door Spanishke, 02 juli 2010 - 19:35.

Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

Elena
Elena
  • 1.401 berichten

#19 Geplaatst 02 juli 2010 - 19:44

Ja, je ik weet het wel… De fokker zei zelf dat ik mijn reismandje kon meenemen voor als ik het zou nemen. Ze hebben maar weinig poezen, ze testen zowel katers als poezen op hcm, pkd, fiv en felv (met data van testresultaten), ouders zijn heel mooi, ze zouden gezond zijn… Ja, ik weet dat ik moet uitkijken en ik weet ook niet waarom dit poesje nog overblijft, dat durf ik zo niet te vragen, zal ik wel doen als ik er ben. Maar ik vind het een heel mooike en ja, ik zal op voorhand misschien beter zeggen dat ik er sowieso nog wat over wil nadenken. Wil ik het dan toch direct meennemen, dan kan dat nog altijd, maar ‘verplicht’ me minder.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#20 Geplaatst 03 juli 2010 - 11:29

:geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Leenaria
Leenaria
  • 822 berichten
  • 2 katten

#21 Geplaatst 07 juli 2010 - 03:21

Als je ze zo snel mogelijk laat castreren, zal je niet te veel last hebben met het sproeien, denk ik.  Zolang de kitten-katers elkaar heel goed leren kennen en accepteren voor hun 'inprentingsfase' voorbij is, denk ik dat het goed komt
Veel succes!
Geplaatste afbeeldingGrtjz van Leen, Pixie & Rexy

Guest_cattery Jumanah_*
Guest_cattery Jumanah_*

#22 Geplaatst 09 juli 2010 - 12:32

Elena zei:

Al zou ze 28 weken zijn, wat bedenktijd nemen is voor alle drie de partijen echt beter.

Waarom dit poesje nog beschikbaar is met 18 weken kan allerlei redenen hebben. Dat hoeft helemaal niet 'verdacht' te zijn. De tijd zit ook niet zo mee; crisis en de aankomende vakantieperiode. Er blijven meer kittens wat langer hangen bij hun fokker. Misschien hebben zich de juiste mensen gewoon nog niet gemeld.

Bewerkt door cattery Jumanah, 09 juli 2010 - 12:33.

Guest_sonja19_*
Guest_sonja19_*

#23 Geplaatst 09 juli 2010 - 12:57

Ik zal het eens van een andere kant bekijken.  Je hebt nu een kitten van 18 weken, een katertje, dat zich gelukkig voelt bij jullie, hij is niet veel alleen en is redelijk rustig en krijgt alle aandacht.  Ik weet niet of hij zich per se zo gelukkig zal voelen met een tweede katje erbij.  De ene kat heeft een ander temperament dan het andere.  Het kan zijn dat het tweede katje een heel ander karakter heeft dan het eerste en dat ze misschien helemaal niet zo goed overeenkomen, zeker omdat je eerste katje toch al 18 weken is.   En ook al komen ze overeen, drukker wordt het altijd.  Komen daar inderdaad nog eens de kosten bij van onderhoud en voeding, mijn kat kost aan voeding alleen al 50 EUR/maand en dan nog eens kattegrit van wekelijks 7 EUR, vlooienpipetjes van 6 EUR/maand, af en toe naar dierenarts voor controle ...
Jullie zullen nu ook jullie aandacht moeten verdelen over twee katjes.  Ik vind dat je man wel gelijk heeft dat hij aarzelt, omdat het nu goed gaat.  
Dit om op je verdere vragen te antwoorden ...
Ik zou er toch eens goed over nadenken. ;)

Guest_cattery Jumanah_*
Guest_cattery Jumanah_*

#24 Geplaatst 09 juli 2010 - 19:15

Hallo Sonja,

Voor wat het welzijn van het katertje ben ik het niet met je eens. Een kat alleen is geen kat zou ik eigenlijk willen zeggen. Hoe goed je ook voor het beestje zorgt, je bent geen andere kat voor hem waarmee hij op kattenniveau kan spelen, communiceren, sociaal kan zijn etc.
Ik heb jarenlang een poesje alleen gehad en ik heb toen nooit de indruk gehad dat zij ongelukkig bij ons was. Maar sinds ik de ervaring van twee of meer katten heb zou ik nooit geen eenling meer willen. Ze worden veel meer geprikkeld en hun leven is gewoon veel leuker en interessanter. En voor jezelf is het ook ontzettend leuk om de interactie tussen de dieren te zien :) . Het is echt genieten nu. Een katje alleen heeft gewoon een saaier leven en dat zie je terug, ze slapen meer, hebben minder afleiding etc.

Voor wat de kosten betreft, ja, dat gaat wel zo ongeveer dubbelop, dat is logisch. Maar daar staat tegenover dubbelfun voor de katten en voor jezelf :LOL:

Guest_sonja19_*
Guest_sonja19_*

#25 Geplaatst 10 juli 2010 - 15:14

Hoi Jeanne

Dat zeggen ze van kinderen nu ook altijd, één kind is geen kind ... :d

Ik ben een andere mening toegedaan.  Ik heb ook veel ervaring met katten.  Een kat is een solitair dier en heeft geen gezelschap nodig van andere dieren.  Integendeel, een kat voelt zich best als enige kat in huis.  Dan is het zijn territorium dat hij niet hoeft te delen met een andere kat.
Hij is natuurlijk gelukkigst als hij veel in het gezelschap kan zijn van zijn baasjes en veel speelgoed en afleiding heeft, maar een tweede of meerdere kat is meestal alleen voor zijn baasjes leuk, op voorwaarde dat ze goed overeenkomen.  
Ik denk dat een tweede kat meestal een geruststelling is voor de baasjes, omdat je dan een schuldgevoel wegneemt dat echt niet nodig is.

Je mag een andere mening zijn toegedaan Jeanne, maar ik denk dat het voor de topicstarter nuttig kan zijn om ook een andere mening en ervaring te horen, zodat zij zelf de afweging kan maken.  

Groetjes

Guest_cattery Jumanah_*
Guest_cattery Jumanah_*

#26 Geplaatst 10 juli 2010 - 15:21

Hoi Sonja,

Ik blijf bij mijn mening :) . Als ik zie hoe katten elkaar opzoeken, bij elkaar liggen slapen en elkaar wassen. Dat doen ze toch niet om mij een plezier te doen? Een enigst kind dat geisoleerd van andere kinderen opgroeit lijkt mij ook niet goed en zoiets gebeurt ook niet. Het verschil is dat die door school etc. wel in de gelegenheid komt om contact te hebben met leeftijdgenootjes.

Er zijn katten die door problemen in een groep niet (meer) met een andere kat geplaats kunnen worden, maar dan is er echt iets fout gegaan. :cry:

Bewerkt door cattery Jumanah, 10 juli 2010 - 15:23.

Elena
Elena
  • 1.401 berichten

#27 Geplaatst 10 juli 2010 - 16:31

Bedankt voor alle antwoorden. En katten zijn nu niet meteen met kinderen te vergelijken...

Ik ben er voorlopig nog niet echt uit. Ik kijk rustig uit naar een tweede, maar het is geen must. Misschien zal er in het najaar eentje bijkomen. Schuldig voel ik me niet, hoor, mijn kat is zelden alleen, en vind altijd wel een speelkameraad. Ik zou het in de eerste plaats voor mezelf doen, en ook wel voor de kat, voor als hij dan toch eens een namiddag of dag alleen moet doorbrengen. Maar stel dat ze dan mekaar niet luchten???

Nu ja, ik moet er nog eens goed over slapen.

Guest_cattery Jumanah_*
Guest_cattery Jumanah_*

#28 Geplaatst 11 juli 2010 - 08:10

Rustig de tijd nemen, geen overhaaste beslissing. Je katertje is nog jong genoeg, eentje erbij is ook over een paar maanden zeker geen probleem. Niet te druk maken over dat ze elkaar niet kunnen luchten, dat valt meestal echt mee. Wij hebben er twee weken geleden een katertje bij gekregen van 14 weken, gaat heel erg goed met onze vier poezen. Je ziet wel dat hij het meest naar het jongste poesje (8 maanden) trekt, dat zijn al echte speelmaatjes :) .