Spring naar inhoud

- - - - -

Polletje over koopgedrag kittenkopers...

• Log in om te reageren
16 reacties op dit onderwerp

Poll: Als ik als liefhebber een raskitten koop vind ik (47 leden hebben gestemd)

Als ik als liefhebber een raskitten koop vind ik

1. Gestemd het belangrijk dat ouders op erfelijke ziekten getest zijn. Indien nodig jaarlijks of voor elk nest. (43 stemmen [91.49%])

Percentage van stemmen: 91.49%

2. testen onbelangrijk. Als de fokker beweert dat testen niet nodig is, dan zal het wel zo zijn zeker?! (1 stemmen [2.13%])

Percentage van stemmen: 2.13%

3. het belangrijk een kitten uit "geteste lijnen" te kopen. Ouders moet men dan niet testen. (1 stemmen [2.13%])

Percentage van stemmen: 2.13%

4. het belangrijk dat de kater getest is, poes haar testen zijn niet belangrijk (0 stemmen [0.00%])

Percentage van stemmen: 0.00%

5. het ok als ouders eenmalig getest zijn op erfelijke ziektes, ipv jaarlijks/voor elk nest (2 stemmen [4.26%])

Percentage van stemmen: 4.26%

Stem Gasten kunnen niet stemmen
Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#1 Geplaatst 29 juni 2010 - 15:57

Ik ben heel benieuwd wat de leek, de gewone liefhebber, beslist ivm testen op erfelijke ziektes bij de aankoop van een raskitten.

Fokkers gelieve niet te stemmen, ik wil even puur polsen wat er leeft onder liefhebbers en ben benieuwd wat voorlichting oa hier op KS teweeg brengt ;)

Liefhebbers leg gerust uit waarom je tot een bepaalde beslissing komt en wat je motieven zijn!

Als ik als liefhebber een raskitten koop...

Bewerkt door Smitten Kitten, 29 juni 2010 - 16:09.

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 29 juni 2010 - 16:10

Als leek besteed ik toch veel aandacht aan de testen bij mijn zoektocht naar een kitten. Echter weet ik de meeste info pas door op het forum te zitten (Bedankt iedereen daarvoor, dat is echt heel behulpzaam!). Het is geen waterdichte zekerheid, maar het biedt je toch meer zekerheid dan ongeteste ouders. Cru gesteld, 500 euro is niet niks, dus dan wil je wel wat in de plaats...

ramses
ramses
  • 4.460 berichten

#3 Geplaatst 29 juni 2010 - 16:43

Als ik op zoek ga gaan naar een kitten zou ik heel graag de nodige testen op papier willen zien staan en zoals Frances zegt zekerheid is er nooit maar hier op dit forum krijg je  alle tips en hulp die je kunt krijgen :duim: :duim: :duim: :duim:

dus ik klik op --->
het belangrijk dat ouders op erfelijke ziekten getest zijn. Indien  nodig jaarlijks of voor elk nest

Elena
Elena
  • 1.401 berichten

#4 Geplaatst 29 juni 2010 - 17:14

Toen ik op zoek ging naar een kitten, had ik nog nooit van die testen gehoord. Mijn ouders hebben al altijd raskatten gehad, maar ik weet zeker dat zij daar ook nooit naar gevraagd hebben ('t was de tijd voor internet, hun kat is nu 7 jaar).

Ik denk dat ik nu zou kiezen voor een fokker die
- alle noodzakelijke testen doet
- geen te grote groep katten heeft (hoe minder, hoe liever)
- niet te veel nestjes heeft op een jaar
- alle hygiƫnische maatregelen in acht moeten nemen (handen ontsmetten bij binnenkomen van bezoek, geen pasgeboren bollekes laten vastnemen)

Guest_Animal_lover_*
Guest_Animal_lover_*

#5 Geplaatst 29 juni 2010 - 19:00

Ik koos voor: het belangrijk dat ouders op erfelijke ziekten getest zijn. Indien nodig jaarlijks of voor elk nest.
Dit lijkt mij het veilgste :)

wea
wea
  • 6.108 berichten
  • 5 katten

#6 Geplaatst 29 juni 2010 - 19:04

ik heb een vraagje: het lijkt me logisch dat voor erfelijke ziekten maar 1x wordt getest als die test gebaseerd op ook 100% zeker zijn dat de kat het nooit heeft en het ook nooit gaat krijgen, maar dat is bij HCM (ook een erfelijke ziekte) niet het geval dacht ik. Die testen testen niet of er een kans bestaat of de kat de ziekte gaat krijgen zoals bij andere genetische testen, maar testen of de kat op dit moment de ziekte heeft. en het kan zijn dat een negatieve kat toch na jaren ineens positief test. Klopt dat?  

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#7 Geplaatst 29 juni 2010 - 19:08

Ik weet het antwoord natuurlijk wel, maar in het kader van dit polletje ga ik het aan een liefhebber laten om te antwoorden ;)

Midas
Midas
  • 5.472 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 29 juni 2010 - 19:29

ik ben momenteel nog een liefhebber dus heb ook meegedaan.
hoppelijk vind je dit niet erg omdat het in de nabije toekomst gaat veranderen

WhiteWitch
WhiteWitch
  • 1.340 berichten
  • 6 katten

#9 Geplaatst 29 juni 2010 - 19:32

wea zei:

ik heb een vraagje: het lijkt me logisch dat voor erfelijke ziekten maar 1x wordt getest als die test gebaseerd op ook 100% zeker zijn dat de kat het nooit heeft en het ook nooit gaat krijgen, maar dat is bij HCM (ook een erfelijke ziekte) niet het geval dacht ik. Die testen testen niet of er een kans bestaat of de kat de ziekte gaat krijgen zoals bij andere genetische testen, maar testen of de kat op dit moment de ziekte heeft. en het kan zijn dat een negatieve kat toch na jaren ineens positief test. Klopt dat?
Ja, Wea dat klopt. Onze Biggles ids 2 keer negatief getest op HCM en toch op 5 jarige leeftijd doodgevallen aan HCM. Je kan deze kl.te ziekte niet voorkomen. Je kan alleen testen of op dat moment de poes en de kater negatief zijn.Maar je kan dan toch nog een positief kitten uit zo'n combinatie krijgen. OOk nadat je bv ook nog gengetest hebt. Want niet alle  gens die HCM geven kunnen zijn al testbaar.
Nicky en de Maine Coontjes doen jullie groetjes :hart: www.freewebs.com/catteryofthewhitewitch/

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 29 juni 2010 - 19:43

Ah verkeerd gelezen, het moest het eerste zijn... Kan die stem nog veranderd worden??? :s

Ines
Ines
  • 13.375 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 29 juni 2010 - 19:50

Testen moet elk jaar of voor elke nest

Geplaatste afbeelding

Guest_angie555_*
Guest_angie555_*

#12 Geplaatst 29 juni 2010 - 20:06

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er nooit naar gekeken heb bij de aankoop van 1 van onze katten. Maar zou ik in de toekomst weer een kitten kopen zal ik zeker alles nakijken. Dus dit forum is SUPER :thumb:

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 29 juni 2010 - 21:21

Ik heb op het eerste gestemd, al zal ik waarschijnlijk nooit een raskitten aankopen :oops:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Louise
Louise
  • 1.483 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 05 juli 2010 - 01:06

Dit forum heeft me veel geholpen alert te zijn bij het kopen van een kitten. Ik heb het eerste antwoord gekozen.

Geplaatste afbeelding

Guest_clyde_*
Guest_clyde_*

#15 Geplaatst 05 juli 2010 - 01:12

NU ga ik voor het eerste , omdat ik er meer van weet
maar vroeger had ik dit testen onbelangrijk. Als de fokker beweert dat testen niet nodig is, dan zal het wel zo zijn zeker?! ( ja als een fokker dat zegt ... zij fokt toch he niet ik )
Tot ik besefte dat het niet zo was ( dankzij het forum) ,gelukkig maar ....