Spring naar inhoud

- - - - -

Vader negatief, moeder negatief, kitten positief

• Log in om te reageren
5 reacties op dit onderwerp
WhiteWitch
WhiteWitch
  • 1.340 berichten
  • 6 katten

#1 Geplaatst 29 juni 2010 - 19:38

Dan heb ik betreffende het testgedrag een andere vraag.
Stel je hebt een koppeltje katten en beiden zijn 1 of meerdere keren negatief getest.
Dus je plant een nieuw nestje na een jaar.
Pa wordt dus weer pa, eventueel bij een andere poes
Mama wordt dus weer mama eventueel bij een andere kater.
Maar dan duikt er ineens een HCM positief kitten op van uit de combo Mama en Pa.
Wat doe je dan met je kittens en de zwangerschap???
Nicky en de Maine Coontjes doen jullie groetjes :hart: www.freewebs.com/catteryofthewhitewitch/

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#2 Geplaatst 02 juli 2010 - 09:46

Als de combinatie helemaal dezelfde is als waar het hcm kitten uit komt en poes is nog maar pril zwanger dan is het voor mij simpel en dan kies ik voor abortus. Nooit zal ik bewust kittens op de wereld zetten die al met een soort van achterstand moeten beginnen...

Moet de poes al bijna bevallen dan zou ik niet meer kunnen kiezen voor abortus en dan is het simpelweg een geval van je verantwoordelijkheden opnemen als fokker. De kittenkopers heel goed op de hoogte brengen van wat er gaande is, goede afspraken maken ivm garantie en overlijden en kittens zouden bij mij voor een soort van herplaatsingsprijs verkocht worden. Dat is nu eenmaal een van de risico's en verantwoordelijkheden van de fokker.

Elke fokker kan dit soort zaken meemaken, dat maakt je niet meteen een slechte fokker, maar de manier waarop je ermee omgaat is wat je definiƫert als fokker.

Hetzelfde zou ik toepassen indien de mama zwanger is van een andere kater, of de kater inmiddels een andere poes heeft gedekt. Indien ik er tijdig bij ben afbreken van de zwangerschap, indien ik er niet tijdig bij ben kittens laten geboren worden, maar wel heel duidelijke afspraken met de nieuwe eigenaars van de kittens maken. Eventueel ook afspreken dat de kittens na X jaar getest mogen worden op mijn kosten. Kan potentiƫel zeer interessant zijn om uit te sluiten waar het vandaan komt. Je kan het dan cru gesteld als 2 testnestjes zien...

En wat de ouders en verwanten betreft testprotocol en alertheid nog opdrijven en beide ouders op rust zetten tot er meer duidelijkheid komt. Komt die er niet dan zal ik zeker ook niet meer fokken met deze katten. Dat is dan mss jammer omdat de kans bestaande is dat het slechts van een ouder afkomstig is, maar kittens die doodvallen bij hun nieuwe eigenaars dat is meer dan jammer... dat is gewoon hartverscheurend verdrietig voor die mensen...

Bewerkt door Smitten Kitten, 02 juli 2010 - 09:48.

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#3 Geplaatst 02 juli 2010 - 10:13

super verwoord hanne :)

kan ik goed meeleven

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#4 Geplaatst 02 juli 2010 - 13:43

Volledig eens met Hanne

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Midas
Midas
  • 5.472 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 02 juli 2010 - 14:07

hellemaal mee eens.
zou ook niet twijfelen en ze laten weghalen

tiny
tiny
  • 12.966 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 02 juli 2010 - 19:27