Spring naar inhoud

- - - - -

Recepten!!

• Log in om te reageren
15 reacties op dit onderwerp
3elfje
3elfje
  • 8.314 berichten

#1 Geplaatst 01 juli 2010 - 14:36

Hallo iedereen,

Wie heeft er van jullie leuke en originele recepten, ideetjes,..... voor het conserveren, verwerken, gebruiken van kersen, frambozen, rode- en witte bessen. Heb dit jaar weer een massa's fruit in mijn tuin en vind het zonde om het niet te gebuiken natuurlijk. Heb vorig jaar al massaal jam gemaakt en heb daar ook nog voorraad van. Ook heel deel op rum gezet, deel in de diepvries ,.... maar ben dringend op zoek naar nieuwe ideetjes en/of recepten voor dit jaar, word anders eentonig :( .
Ben benieuwd :d

Groetjes Elfie
:paw :paw :paw :paw :paw

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 01 juli 2010 - 14:45

Hmmm, ja, confituur, coulis, taart, op rum, ijsroom of sorbet eventueel, je kunt ze ook gewoon diepvriezen om er dan shakes van te maken.
Maar om die lang te bewaren zijn er inderdaad niet zoveel varianten (waar ik direct op kan komen toch)...

En als je nog confituur over hebt van vorig jaar...

Bewerkt door haemoglobine, 01 juli 2010 - 15:10.

Geplaatste afbeelding
Knuffels van Ann, Roswell, Sati en Echo

Guest_Danielle_*
Guest_Danielle_*

#3 Geplaatst 01 juli 2010 - 15:58

wij hebben wel is aalbessen uit de tuin..
Dan kopen we zo'n pak aardbeienkwartaart en dan mikken we gewoon een deel van de besjes erin en een deel eroverheen. Wij gooien er dan nog van alles bij..zou er lekker wat suiker bij gooien aangezien aalbessen best zuur kunnen zijn.
Verder deon wij aalbessen in yoghurt(ook met suiker)
Maar met frambozen kan het ook hoor! echt lekker !
Maar die hebben wij helaas niet in de tuin :(

Anders ff googlen?

3elfje
3elfje
  • 8.314 berichten

#4 Geplaatst 02 juli 2010 - 09:21

Alvast bedankt Danielle en haemoglobine, blijkbaar hebben er weinigen inspiratie, komt mss met het warme weer :d . Ga vandaag toch maar beginnen met de meeste kersen te plukken voor ze allemaal overrijp zijn en afvallen. Gisteren nog een deel in de diepvries gestoken. Denk beste oplossing is een heeeeeeele grote diepvries bijkopen en daar vervolgens alles in bewaren tot gebruik. :trance: Ga dit jaar wel eens wat coulis  maken voor in te vriezen, sorbet mss en eventueel drogen, alhoewel ik niet weet welk effect dat geeft en of het nog lekker is daarna.
Dus lieve poezenvrienden, alle ideetjes zijn echt welkom :thumb:

Guest_Danielle_*
Guest_Danielle_*

#5 Geplaatst 02 juli 2010 - 09:23

jaa sorbet is lekker :) of een (milk)shake!
Ja een extra vriezertje is wel handig :LOL: als je zoveel hebt.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#6 Geplaatst 02 juli 2010 - 09:36

Kersen vries ik vaak in om dan op te eten. Vind het een superlekker sorbetachtig en gezond snoepje op een warme zomerdag :LOL:

3elfje
3elfje
  • 8.314 berichten

#7 Geplaatst 02 juli 2010 - 09:45

Invriezen is wel het handigste, probleempje is ,ik heb er al 2 in gebruik. Ga dus nog een derde moeten aanschaffen denk ik zo een super grote kist  ,LOL :d .Maar ga dan stilletjes moeten bijbouwen ook nog ,.......
Zal mss zoals mijn dochter al zei, allerlei dingen maken zoals jam,... en dat met kerstmis voor iedereen onder de boom leggen of nog een ideetje van haar pralines maken en die inpakken. Alleen heb ik met dit warm weer echt geen zin om boven hete chocolade te hangen, pffff.

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 02 juli 2010 - 10:34

Je kan misschien een deel van het fruit aan buren/vrienden/familie geven in ruil voor bijvoorbeeld eitjes? Of een etentje? :x

3elfje
3elfje
  • 8.314 berichten

#9 Geplaatst 03 juli 2010 - 08:30

Buren , familie , bandleden,.... nemen al elk hun deel al naargelang ze zin hebben. Maar blijkbaar zijn er tegenwoordig toch niet zoveel mensen meer die er tijd en moeite willen insteken . Plannen zijn om volgend jaar de tuin hier opnieuw in te richten en dan zal het veel minder zijn van fruit :( . Wil er dus dit jaar nog eens extra van profiteren. Zijn er mensen hier die ervaring hebben met fruit drogen?? Dan zou ik er langer plezier van hebben natuurlijk. :d

3elfje
3elfje
  • 8.314 berichten

#10 Geplaatst 03 juli 2010 - 17:23

Net een dikke 3L kersensorbet gemaakt met banaan- maracuaja schuimwijn, ben eens benieuwd als die bevroren is. Nog ideetjes??

tijgertje75
tijgertje75
  • 3.231 berichten
  • 1 katten

#11 Geplaatst 03 juli 2010 - 21:24

geen flauw idee wat je er allemaal mee kan doen, maar ik wil best komen proeven hoor :ha :ha

Guest_lenalena170_*
Guest_lenalena170_*

#12 Geplaatst 03 juli 2010 - 21:59

Een lekkere Sangria van maken met dit warme weer.

3elfje
3elfje
  • 8.314 berichten

#13 Geplaatst 04 juli 2010 - 07:56

Net even de sorbet geproefd en moet zeggen , heeeeeerlijk!  @ Lena , sangria zal voor morgen zijn want vandaag hebben we een optreden en komt er dus niets van in huis. @ tijgertje, heb vorig seizoen heel veel op alcohol gezet, denk dat ik eens een feestje ga geven om dat eens op te krijgen ;) . Mijn man zou zich nog eens aan de vruchtenjenever maken willen wagen.( Alleen ik mag alles kuisen en ontpitten, haha ...)
Morgen eerst weer beginnen te plukken.

Tirza
Tirza
  • 2.399 berichten
  • 6 katten

#14 Geplaatst 05 juli 2010 - 13:18

Misschien kan je een bordje aan je raam hangen met te koop en wat je verkoopt en natuurlijk goedkoper dan in de winkel.

Zo kan je wat sparen voor iets anders.

Ik doe het zo met de kippeneitjes en hiervan koop ik kippenvoer

3elfje
3elfje
  • 8.314 berichten

#15 Geplaatst 07 juli 2010 - 09:19

Vandaag nog maar eens beginnen te plukken! Gisteren nog een deel frambozen ingevrozen en kersen weggegeven :) . Nog ideetjes??