Spring naar inhoud

- - - - -

Gaia wil sterilisatie verplicht maken voor huiskatten

• Log in om te reageren
103 reacties op dit onderwerp
Guest_sandra25_*
Guest_sandra25_*

#16 Geplaatst 02 juli 2010 - 18:27

Ze spreekt denk ik over de 100 euro voor de sterilisatie,hoor,Danielle :d

Guest_Danielle_*
Guest_Danielle_*

#17 Geplaatst 02 juli 2010 - 18:29

sandra25 zei:

Misschien dat ze als een kat verplicht is geregistreerd te worden ze dan tegelijk een betaling vragen die voor castratie kan dienen?En ik blijf er ook bij dat als je die 100 euro ongeveer niet kan betalen voor een dier,moet je ze niet in huis halen,als ze ziek zijn betaal je in veel gevallen véél meer.

snap het eerst eniet helemaal..is het dan als je em registreert je geld krijgt betaalt of ??  (sorry ben niet helemaal helder vandaag...tis te warm gewoon)
Ik weet dat het veel meer kan worden..Mijn katten zijn geen raskatten en hebben nu castratie, pillen voor diarree 2x, vaccinaties en nu panacur..
Ons spaargeld gaat eraan..maar dat is neit erg..maar als het ook nog 600 euro voor een raskat zou zijn dan zou het toch lastig worden..

Maar waar haal je 100 euro vandaan voor een raskat? 100 euro voor een raskat lijkt me nogal weinig..en voor een HTK lijkt t me nogal veel

Guest_Danielle_*
Guest_Danielle_*

#18 Geplaatst 02 juli 2010 - 18:29

sandra25 zei:

Ze spreekt denk ik over de 100 euro voor de sterilisatie,hoor,Danielle :d

ah ok

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.835 berichten
  • 13 katten

#19 Geplaatst 02 juli 2010 - 18:32

Wea, het is geen kwestie van tegen die wet zijn, het is kwestie van heel objectief ernaar kijken. Wetten moeten worden gehandhaafd en wetten zoals dit worden met voeten getreden. Hoe wil je ervoor zorgen dat dit ook echt praktisch gebeurd? Net wat Danielle zegt: wil je dat er met verklikkers gewerkt gaat worden? Dat iedereen, iedereen raar aankijkt en met argwaam bekijkt? Wat dat werk je zo in de hand.

Ik ben zeker niet tegen die wet, maar ik geloof gewoon niet dat het gaat werken. Net wat ik al zei, mensen gaan gewoon domweg ontkennen dat het katje van hun is, met alle gevolgen van dien.

Voorlichting helpt trouwens wel, alleen voor sommigen is het niet snel genoeg. Het opvoeden en voorlichten van volwassenen werkt niet goed. Dat gaat moeizaam. De kinderen, die moet je voorlichten en ervan doordringen dat dieren gevoel hebben.

Je moet een lange adem hebben, maar voor dit probleem is meer nodig dan een wet. Hier is een cultuuromslag nodig en jammer maar helaas duurt dat nou eenmaal lang. Leer de kinderen, alle kinderen, wat er nodig is, en je zult zien dat het in de toekomst werkt. Elk kind dat het juist leert zal het zijn of haar kinderen ook weer doorgeven. En hopelijk ook de ouders nog een beetje mee opvoeden.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

wea
wea
  • 6.051 berichten
  • 5 katten

#20 Geplaatst 02 juli 2010 - 18:38

[quote name='Danielle']
Maar is het zo in de wet dat je dus wel met htk katten mag fokken of niet? En we gaan dus allemaal als een soort verklikkers werken? wat nou als je vriendin het doet? ga je der dan aangeven?

quote]

die wet is nog niet geschreven, maar ik geloof wel dat er zoiets zal instaan. HTK katjes zijn leuk en ik denk niet dat je wet zo streng gaat zijn dat je echt niet mag fokken met HTK katten

en ja, als mijn vriendin dat doet en ze luistert niet als ik zeg dat ze moet castreren, dan stuur ik de politie op haar af. die katten hebben geen stem en iemand moet het voor ze opnemen. ik heb net iets teveel heel lieve mooie en toffe katten gezien die het niet gehaald hebben en die staan gewoon op mijn netvlies gebrand. en die situatie moet gewoon veranderen.

besef heel goed dat er ook asielen zijn waar alle overschot kittens worden geeuthanaseerd. onder de X weken binnenkomen = spuitje. met X varierend van 7 tot 12 weken.

wea
wea
  • 6.051 berichten
  • 5 katten

#21 Geplaatst 02 juli 2010 - 18:42

voorlichting van kinderen, we dat is dan mijn generatie toch al? Bij mij werd daar toch ook al aandacht aan besteed en dat werkt dus blijkbaar ook niet.

waarom is een klacht van dierenwelzijn nu ineens verklikken? omdat het alleen maar gaat om ongewenste voortplanting? Als een hond aan een ketting ligt in de zon zonder water, en je meld dat? dat kan dan ook niet? Of is dat alleen bij acuut gevaar, wanneer het bijna te laat is dat het niet meer verklikken is?

sorry, maar dit ligt echt nauw aan mijn hart hoor.

en moeten we het chippen van honden ook maar weer uit de wet halen, want hoe kan je dat controleren en hoe kan je controleren of katten altijd toegang tot water hebben? ook afschaffen? Want ja, dat valt ook niet te controleren zonder verklikkers.

Bewerkt door wea, 02 juli 2010 - 18:46.

Guest_crazy_catlady_*
Guest_crazy_catlady_*

#22 Geplaatst 02 juli 2010 - 18:43

Danielle zei:

wat nou als je vriendin het doet? ga je der dan aangeven?
.

Eerst zou ik ze zelf nog is heel goed informeren waarom het allemaal zo belangrijk is, als ze dan nog weigert om haar kat te castreren/steriliseren klaag ik haar aan, sorry, maar als zij al die dieren die in verschrikkelijke omstandigheden moeten leven, die vast zitten in een asiel, geeuthanaseerd worden in een asiel nog niet wil steunen door gewoon te zorgen dat haar eigen kat hier niet aan mee doet.... dan weet ik niet of het een vriendin is dat bij me past... dan zal ik haar aanklagen, misschien ziet ze dan in dat het allemaal niet niets is...

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#23 Geplaatst 02 juli 2010 - 18:44

Als mensen hun katten gewoon op eigen terrein zouden moeten houden, dan denk ik dat er ook veel minder nestjes geboren zullen worden. Het is wel lekker makkelijk om veel katten te nemen/vermeerderen, als je ze toch op straat kunt laten lopen.

Ik ben dus voor een losloopverbod en registratie (chip) , want dat is wel te controleren.
"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

Guest_crazy_catlady_*
Guest_crazy_catlady_*

#24 Geplaatst 02 juli 2010 - 18:45

wea zei:

voorlichting van kinderen, we dat is dan mijn generatie toch al? Bij mij werd daar toch ook al aandacht aan besteed en dat werkt dus blijkbaar ook niet.

waarom is een klacht van dierenwelzijn nu ineens verklikken? omdat het alleen maar gaat om ongewenste voortplanting? Als een hond aan een ketting ligt in de zon zonder water, en je meld dat? dat kan dan ook niet? Of is dat alleen bij acuut gevaar, wanneer het bijna te laat is dat het niet meer verklikken is?

sorry, maar dit ligt echt nauw aan mijn hart hoor.

daar geef ik je helemaal gelijk in... het gaat hier om levende wezens, dat vindt ik niet iets belangrijker dan de kwestie 'mogen we wel verklikken?'

Guest_sandra25_*
Guest_sandra25_*

#25 Geplaatst 02 juli 2010 - 18:47

Ik denk ook dat het moeilijk is om zo een wet in praktijk om te zetten,maar dat moet toch ergens kunnen bijvoorbeeld een kleine belasting betalen als je een kat in huis hebt(zoals vroeger je hond een penning moest hebben)Controleurs kosten geld,natuurlijk,maar ergens wordt dat dan toch terugverdiend met sterilisaties en minder kosten in asiels en de overlast met zwerfkatten.

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.835 berichten
  • 13 katten

#26 Geplaatst 02 juli 2010 - 18:47

Ester zei:

Als mensen hun katten gewoon op eigen terrein zouden moeten houden, dan denk ik dat er ook veel minder nestjes geboren zullen worden. Het is wel lekker makkelijk om veel katten te nemen/vermeerderen, als je ze toch op straat kunt laten lopen.

Ik ben dus voor een losloopverbod en registratie (chip) , want dat is wel te controleren.

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

wea
wea
  • 6.051 berichten
  • 5 katten

#27 Geplaatst 02 juli 2010 - 18:49

hoezo is een chip beter te kontroleren dan of de kat gecastreerd/gesteriliseerd is? voor beiden moet je toch aan die kat geraken?

en trouwens gaia ijvert voor registratie en sterilisatie.

Bewerkt door wea, 02 juli 2010 - 18:50.

Guest_Danielle_*
Guest_Danielle_*

#28 Geplaatst 02 juli 2010 - 18:50

crazy_catlady zei:

Eerst zou ik ze zelf nog is heel goed informeren waarom het allemaal zo belangrijk is, als ze dan nog weigert om haar kat te castreren/steriliseren klaag ik haar aan, sorry, maar als zij al die dieren die in verschrikkelijke omstandigheden moeten leven, die vast zitten in een asiel, geeuthanaseerd worden in een asiel nog niet wil steunen door gewoon te zorgen dat haar eigen kat hier niet aan mee doet.... dan weet ik niet of het een vriendin is dat bij me past... dan zal ik haar aanklagen, misschien ziet ze dan in dat het allemaal niet niets is...

is waar, maar als je dus een nestje hebt dat niet geregistreerd is betekent dat dan meteen dat ze in slechte omstandigheden leven?
Maar ik moet wel zeggen dat ik me niet supergoed kan inleven omdat ik alleen maar 2 nestjes heb meegemaakt van htk katten bij vrienden en die hebben allemaal een fijn mandje kunnen krijgen. Heb nog nooit echt kittens in super slechte omstandigheden gezien in mijn omgeving dus echt goed inleven kan ik mij niet..kan alleen zeggen wat ik denk

wea
wea
  • 6.051 berichten
  • 5 katten

#29 Geplaatst 02 juli 2010 - 18:53

Danielle zei:

is waar, maar als je dus een nestje hebt dat niet geregistreerd is betekent dat dan meteen dat ze in slechte omstandigheden leven?
Maar ik moet wel zeggen dat ik me niet supergoed kan inleven omdat ik alleen maar 2 nestjes heb meegemaakt van htk katten bij vrienden en die hebben allemaal een fijn mandje kunnen krijgen. Heb nog nooit echt kittens in super slechte omstandigheden gezien in mijn omgeving dus echt goed inleven kan ik mij niet..kan alleen zeggen wat ik denk

nee, maar vergeet niet: er zijn maar zoveel mensen die een kat willen en als iemand al zijn kittens plaatst wil dit ook zeggen dat er kittens zijn die daar al niet meer terecht kunnen.

die onzichtbare kittens die bij bosjes sterven in asielen, die ziet men niet, dus men denkt makkelijk: ik doe het goed, mijn kittens worden geplaatst dus ik kan maar nestjes blijven krijgen en de keerzijde wordt neit echt gezien. er is een overaanbod en elke verhoging is bijdragen tot het probleem, niet tot de oplossing.

Guest_crazy_catlady_*
Guest_crazy_catlady_*

#30 Geplaatst 02 juli 2010 - 18:54

Danielle zei:

nee, dat nestje leeft dan niet persé in slechte omstandigheden, maar die kittens geef je vaak gratis weg, gevolg, ze komen gemakkelijk bij mensen terecht die ze niet de juiste zorg geen.
Ten tweede, we zitten met een gigantische overpopulatie, dus waarom er nog bijmaken? per ongeregistreerd nestje dat al zen kittens kwijtgeraakt, zijn dat kittens in het asiel dat niet genomen worden en dan maar een spuitje krijgen...
Waarom htk's bijmaken als de asielen er zo ongelooflijk vol mee zitten en het simpel op te lossen is door wat geld in een castratie/sterilisatie te steken? Waarom die in het asiel niet eerst een kans geven als je een extra nestje toch kan voorkomen?
Met zo'n nestjes van een vreemde kater maak je trouwens ook veel meer kans op ziektes in je nest...