Spring naar inhoud

- - - - -

Gaia wil sterilisatie verplicht maken voor huiskatten

• Log in om te reageren
103 reacties op dit onderwerp
Guest_sandra25_*
Guest_sandra25_*

#61 Geplaatst 04 juli 2010 - 14:01

De poes van de buurvrouw is ook zoiets :evil: Ene nest achter de andere,en volgens mij is zijzelf al te klein en te mager om te jongeren.Dat beest loopt al scheef op de achterpoten en dan laat ze ze nog open rondlopen.Sommige mensen zijn toch echt :censored:

Guest_crazy_catlady_*
Guest_crazy_catlady_*

#62 Geplaatst 04 juli 2010 - 14:03

sandra25 zei:

De poes van de buurvrouw is ook zoiets :evil: Ene nest achter de andere,en volgens mij is zijzelf al te klein en te mager om te jongeren.Dat beest loopt al scheef op de achterpoten en dan laat ze ze nog open rondlopen.Sommige mensen zijn toch echt :censored:

Wat bedoel je? Het is toch maar een kat eh, het is niet alsof dat dier gevoelens heeft eh :censored:

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#63 Geplaatst 04 juli 2010 - 22:47

Ik wordt trouwens gék van mensen die beweren dat het 'allemaal niet zo'n kwaad kan'. Zeker als je net de hele uitleg hebt gedaan waarin duidelijk wordt dat élk kitten er echt wel 1 teveel is en waarom.
Zijn die mensen blind of gewoon dom?

Guest_crazy_catlady_*
Guest_crazy_catlady_*

#64 Geplaatst 04 juli 2010 - 23:24

arifiene zei:

Ik wordt trouwens gék van mensen die beweren dat het 'allemaal niet zo'n kwaad kan'. Zeker als je net de hele uitleg hebt gedaan waarin duidelijk wordt dat élk kitten er echt wel 1 teveel is en waarom.

struisvogelpolitiek....

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#65 Geplaatst 04 juli 2010 - 23:28

crazy_catlady zei:

struisvogelpolitiek....

Blijkbaar wel :/...

Ohja, en ik heb een kanjer van een dt-fout gemaakt, waarvoor excuses :p .

Guest_crazy_catlady_*
Guest_crazy_catlady_*

#66 Geplaatst 04 juli 2010 - 23:29

arifiene zei:

Blijkbaar wel :/...

Ohja, en ik heb een kanjer van een dt-fout gemaakt, waarvoor excuses :p .

op dit uur kan het je vergeven worden :ha

Vennen
Vennen
  • 2.412 berichten
  • 8 katten

#67 Geplaatst 05 juli 2010 - 00:05

arifiene zei:

Om nog maar te zwijgen over mensen die katten laten kweken aan een stuk door, omdat ze ergens wonen waar veel katten overlijden en ze op die manier nooit zonder katten komen te zitten. :censored: Heb zo onlangs nog een gesprek gehad met een collega en ik kon haar maar niet duidelijk maken waarom die ondertussen 14 katten echt wel gesteriliseerd moesten worden. :catcurs

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#68 Geplaatst 05 juli 2010 - 13:09

Vennen zei:

Om nog maar te zwijgen over mensen die katten laten kweken aan een stuk door, omdat ze ergens wonen waar veel katten overlijden en ze op die manier nooit zonder katten komen te zitten. :censored: Heb zo onlangs nog een gesprek gehad met een collega en ik kon haar maar niet duidelijk maken waarom die ondertussen 14 katten echt wel gesteriliseerd moesten worden. :catcurs

We hebben hier zo'n boerin ook...
In Damme.
Ze weigert te steriliseren want elk jaar gaan er heel wat kittens/katten dood aan katteziekte, dus die moeten 'vervangen' worden.
Geld uitgeven eraan is ze absoluut niet van plan.
Ze melde zelfs dat haar 'populatie' al 'drie keer was uitgestorven'.

Roosje
Roosje
  • 7.935 berichten
  • 2 katten

#69 Geplaatst 05 juli 2010 - 13:47

arifiene zei:

We hebben hier zo'n boerin ook...
In Damme.
Ze weigert te steriliseren want elk jaar gaan er heel wat kittens/katten dood aan katteziekte, dus die moeten 'vervangen' worden.
Geld uitgeven eraan is ze absoluut niet van plan.
Ze melde zelfs dat haar 'populatie' al 'drie keer was uitgestorven'.

Zulke situaties zijn schandalig en daar zou zeker moeten tegenop getreden worden.  Registratie zou zeker verplicht moeten worden, verplichte kastratie is OK, zolang de HTK niet met  uitsterven bedreigd wordt maar ik vermoed dat dat niet zo vlug zal gebeuren, of men zou nog een nestje mogen hebben als me kan bewijzen dat de kleintjes gaan kunnen geplaatst worden, maar ja zoiets controleren is niet te doen hé.
Geplaatste afbeelding

wea
wea
  • 6.109 berichten
  • 5 katten

#70 Geplaatst 05 juli 2010 - 16:42

zulke mensen als hierboven beschreven ga je nooit of nooit kunnen overtuigen met wat mooie postertjes en foldertjes (helaas is dat al wat we nu kunnen doen en dan ook moeten doen). Daarom ook dat er een wet nodig is om ze te kunnen zeggen: dat is de wet, je moet dat doen.

dat heeft niks te maken met de wet kunnen controleren, maar alles met de wet kunnen inroepen bij zulke wanpraktijken. Nu kan men daar niks en dan ook niks tegen doen. Met een wet zouden die katten eindelijk geholpen kunnen worden.

Als kind herinner ik me al campagnes tegen het achterlaten van een hond als men op verlof gaat en na 25 jaar  worden honden nog altijd gedumpt, maar men brengt ze nu toch al naar een asiel en bindt ze niet meer vast een een boom zoals vroeger. Het dumpen en de mentaliteit ivm de honden is dus niet veel veranderd, wel heeft de chip ervoor gezorgd dat men ze niet zomaar kan achterlaten aan een boom vastgebonden zonder een boete op te lopen. Weeral is er een wet die hierbij hielp en niet de sensibiliseringscampagnes.

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#71 Geplaatst 06 juli 2010 - 11:23

wea zei:

zulke mensen als hierboven beschreven ga je nooit of nooit kunnen overtuigen met wat mooie postertjes en foldertjes (helaas is dat al wat we nu kunnen doen en dan ook moeten doen). Daarom ook dat er een wet nodig is om ze te kunnen zeggen: dat is de wet, je moet dat doen.

dat heeft niks te maken met de wet kunnen controleren, maar alles met de wet kunnen inroepen bij zulke wanpraktijken. Nu kan men daar niks en dan ook niks tegen doen. Met een wet zouden die katten eindelijk geholpen kunnen worden.

Als kind herinner ik me al campagnes tegen het achterlaten van een hond als men op verlof gaat en na 25 jaar worden honden nog altijd gedumpt, maar men brengt ze nu toch al naar een asiel en bindt ze niet meer vast een een boom zoals vroeger. Het dumpen en de mentaliteit ivm de honden is dus niet veel veranderd, wel heeft de chip ervoor gezorgd dat men ze niet zomaar kan achterlaten aan een boom vastgebonden zonder een boete op te lopen. Weeral is er een wet die hierbij hielp en niet de sensibiliseringscampagnes.

Natuurlijk.
Die wet is nodig.
Als je dan zulke wantoestanden ziet kan je de politie inroepen.
Nu kan dat zelfs niet eens.

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#72 Geplaatst 06 juli 2010 - 11:51

Ik denk dat een wettelijk kader rond dierenmishandeling en de definitie daarvan broodnodig is. Zodat er juridische instrumenten zijn om problemen aan te pakken. Verplichte chip en daarbij registratie lijkt me ook logisch.

Dat katten in een asiel niet allemaal direct gecastreerd worden, daar sta ik eigenlijk paf van. Hoe kunnen asielen dat nou niet doen, zij zien net alle ellende passeren?

Alle htk's verplicht casteren lijkt me geen goed idee. Diegene die dat dan niet zijn, dat zijn dan vnl sraatkatten waarvan je niet wil weten welke ziektes ze al hebben enzo. Je gaat altijd kittens over hebben, maar dan gaat de gezondheid van je kittens wel sterk achteruit denk ik.

Ik zou heel graag een uitgebreide dienst dierenbescherming zien. Die over heel België zowel het beschermen van dieren, het ophalen van gewonde of overleden dieren, een gevonden/verloren database beheert, enz. Met extra werkingsmiddel om kinderen vanaf de kleuterschool te sensibiliseren. Ik denk dat dat wel werkt, alleen kan je niet stoppen met het afgeven van één flyertje, daarmee maak je geen indruk...

Je hebt een volledig netwerk nodig. Wetten en een uitgebreide dienst om ze te ondersteunen. Een wet die castratie oplegt in alle situaties lijkt me daarin geen optie. Wel een die in een aantal situaties castratie oplegt (zoals alles dat binnen komt in een asiel, dieren boven een bepaalde leeftijd ofzo).

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.875 berichten
  • 13 katten

#73 Geplaatst 06 juli 2010 - 12:20

Vosse zei:

Ik denk dat een wettelijk kader rond dierenmishandeling en de definitie daarvan broodnodig is. Zodat er juridische instrumenten zijn om problemen aan te pakken. Verplichte chip en daarbij registratie lijkt me ook logisch.

Dat katten in een asiel niet allemaal direct gecastreerd worden, daar sta ik eigenlijk paf van. Hoe kunnen asielen dat nou niet doen, zij zien net alle ellende passeren?

Alle htk's verplicht casteren lijkt me geen goed idee. Diegene die dat dan niet zijn, dat zijn dan vnl sraatkatten waarvan je niet wil weten welke ziektes ze al hebben enzo. Je gaat altijd kittens over hebben, maar dan gaat de gezondheid van je kittens wel sterk achteruit denk ik.

Ik zou heel graag een uitgebreide dienst dierenbescherming zien. Die over heel België zowel het beschermen van dieren, het ophalen van gewonde of overleden dieren, een gevonden/verloren database beheert, enz. Met extra werkingsmiddel om kinderen vanaf de kleuterschool te sensibiliseren. Ik denk dat dat wel werkt, alleen kan je niet stoppen met het afgeven van één flyertje, daarmee maak je geen indruk...

Je hebt een volledig netwerk nodig. Wetten en een uitgebreide dienst om ze te ondersteunen. Een wet die castratie oplegt in alle situaties lijkt me daarin geen optie. Wel een die in een aantal situaties castratie oplegt (zoals alles dat binnen komt in een asiel, dieren boven een bepaalde leeftijd ofzo).

Hier kan ik me volledig in vinden. drukt precies uit wat ik dacht alleen wat ik niet kon verwoorden :)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

wea
wea
  • 6.109 berichten
  • 5 katten

#74 Geplaatst 06 juli 2010 - 12:50

Vosse zei:

sensibiliseren werkt niet. hoeveel hier op het forum proberen dat niet met hun buren, vrienden,.. en komen hier dan afreageren omdat het in dovemansoren valt? Je overtuigt die mensen niet met 1 poster, maar ooks niet met een poster elk jaar op hun voordeur. wat hebben ze te winnen? dat kost alleen maar geld en moeite. er is geen incentive om dat te doen momenteel.

En die kinderen groeien op en ergens vergeten ze wat ze geleerd hebben. Vergeet niet dat de ouders meer invloed hebben dan wat er op het school wordt geleerd. dat is echt utopisch denken in mijn ogen geloven dat je kinderen in een paar uur per jaar zo kan beinvloeden dat ze anders gaan denken dan hun ouders en daar ook naar handelen. dat is een kleine minderheid die je kan bereiken. Op't school is er bij ons ingepompt in volle begintijd van aids van veilig vrijen en zelfs dat heeft geen blijvend effect. En roken dan, de een campagne na de andere van in de lagere school en toch roken veel van mijn vriendinnen. Wat gaat dan zo anders zijn met katten steriliseren? waarom zou zulke campagne wel slagen waar alle andere niet in slagen? Zelfs al begin je eraan in de kleuterschool. men krijgt dat gewoonweg niet verandert.

ivm de wet: ik ben voorstander van dat als mensen niet van plan zijn te fokken, ze moeten steriliseren. punt uit. en al wie wil fokken, moet zich laten registreren en zolang het hobby of occasionele fok is, is daar ook geen bijdrage voor nodig. Het is jammer dat dit weer wat meer papierwerk geeft voor diegene die het goed bedoelen, maar als ze echte dierenvrinden zijn, dan snappen ze ook wel waarom die noodzaak er is: nl door een heleboel mensen die hun verantwoordelijkheid niet willen opnemen.

en zo kan altijd nagegaan worden of kittens verzorgd worden zoals het hoort. de mensen die hierover zullen klagen, sorry, maar dat mensen die niet beseffen hoe erg het nu is of willen gewoon geen moeite doen om een oplossing te vinden. Dit jaar is het weer erger dan verleden jaar, met weer meer geeuthaniseerde katten. En sorry, 16 000 dode katten per jaar door overpopulatie, dat begint toch al voor drastige maatregelen te vragen. of moeten we wachten eer de kaap van 20 000 is overschreden?

en natuurlijk moet er ook meer gewerkt worden rond steriliseren van zwerfkatten, maar dat mag geen reden zijn om het kind met het badwater weg te gooien. Die wet is nodig om net die schrijnende verhalen van hier op het forum te kunnen aanpakken. ik snap echt niet dat niet iedereen dit inziet. En sorry als ik zo doorboom over dit, maar ik vind dit gewoon heel erg en ik lig soms 's nacht wakker van de katten die het niet halen omdat ik die ook zie. daarom ook wil ik echt niet langer wachten en wil ik dat er nu verbetering komt. Als we nog een generatie wachten dan zullen er al meer dan 160 000 dode katten door mijn hoofd spoken. Ik wil dat dit nu verbetert. niet over 10 jaar of over 5 jaar. NU!!!!

bezoek maar eens een asiel en ga eens kijken: aangezien 1 op 2 katten sterft in een asiel: doe de oefening en kies er de helft uit die het spuitje gaat krijgen. Kijk dan eens naar de kittens en bedenk dat alles onder de 12 weken in bepaalde plaatsen wordt ingeslapen. En dan gaan we nog eens praten over deze wet

Bewerkt door wea, 06 juli 2010 - 12:53.

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.875 berichten
  • 13 katten

#75 Geplaatst 06 juli 2010 - 13:17

Ik denk dat je niet goed begrijpt wat er gezegd wordt over die campagnes. Het ligt je zo na aan het hart en je bent zo voor deze wet, dat je niet meer ziet wat er verder staat. Hebben we allemaal wel eens, begrijp me niet verkeerd! Maar ik vind het zo jammer dat je niet ziet wat er verder staat.

Als je begint op de kleuterschool, met een volwaardig programma, niet een paar uurtjes per jaar, maar echt een volwaardig lesprogramma, en dat het hele schooltraject volhoudt, door naar het vervolgonderwijs meeneemt, dan heeft het wel degelijk effect. dat is bewezen met andere campagnes. Ja, je houdt altijd mensen die het 'vergeten' of die het anders willen geloven, maar het begint bij de kinderen. En als je die om hebt (en dat kost wat jaren) dan heeft dat effect. Je haalt het roken en drinken aan. Klopt, er zijn er nog steeds die roken. Maar dat wordt ook niet volledig in lessen meegenomen, maar apart in een enkele les aangestipt. Duh, dat gaat ook geen effect hebben!

Bovendien zegt iedereen dat die wet, mits aangepast zodat het ook echt een wet wordt die te handhaven valt, met alle andere maatregelen ERBIJ, zeker een goed iets is. Alleen die wet, dat gaat ook niet werken.

In de situaties die geschetst worden van mensen die alleen maar niet willen, ja, dan werkt het. Mits je ook echt kunt handhaven.

Fietsen stelen mag ook niet, bij wet. Maar toch worden er zoveel fietsen gejat dat je hoofd ervan gaat tollen als je erover na gaat denken.
Waarom? De politie doet er niets aan. Helemaal niets. Je doet aangifte en ze kijken je raar aan, waarom doe je aangifte? Nou, voor de verzekering... oooooo dan snappen ze het ineens......

Dat bedoel ik meer te zeggen. Die wet is prima, mits het een wet is die specificeert in welke gevallen je niet onder die wet valt en mits die te handhaven is en mits die gecombineerd wordt met programma's op scholen. Echte programma's op scholen en niet die paar uurtjes over de hele schoolloopbaan.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende