Spring naar inhoud

- - - - -

Gaia wil sterilisatie verplicht maken voor huiskatten

• Log in om te reageren
103 reacties op dit onderwerp
wea
wea
  • 6.090 berichten
  • 5 katten

#76 Geplaatst 06 juli 2010 - 14:09

oh, maar in dat geval zijn we het volledig eens Ginnie! Ik dacht gewoon dat men geen wet wou, maar alleen sensibiliseren.

en ja, een wet (alle HTK sterilisren waar men niet mee wil fokken) moet ook samengaan met sensibiliseren en controleren. maar ik denk wel dat dat gaat gebeuren. er wordt nu toch ook al gecontrolleerd op chips bij honden zoals hier ee ntijdje geleden gezegd op het forum.

Ja sorry, dit raakt allemaal een heel gevoelige snaar bij mij want ik zie katten echt doodgraag en elk asielbezoek is enorm pijnlijk. Vooral als je dan een asiel bezoekt waar men dan nog vlaktuit zegt dat de katten er zwanger worden (dus als ze al in het asiel zitten) en dat die kittens toch bijna allemaal sterven.... Een tijdje geleden ben ik daar even mee moeten stoppen omdat het gewoon te moeilijk werd en ik me weer wat moest opladen tegen bepaalde toestanden. het is echt jammer dat zulke asielen het voor een stuk ook bederven voor de goede asielen.

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.867 berichten
  • 13 katten

#77 Geplaatst 06 juli 2010 - 14:13

maar daar hoef je toch geen sorry voor te zeggen!

het siert je dat het je zo aan het hart ligt.
Ik vind het alleen zo jammer als je zoveel energie stopt in het bekeren van de gelovigen ;)
Helemaal omdat we het (in grote lijnen dan toch) best wel met elkaar eens zijn.

Alleen vind ik dat een wet een ondersteuning moet zijn van de overige programma's. En niet de overige programma's een ondersteuning van de wet.... als je begrijpt wat ik bedoel.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Guest_mel en pieter_*
Guest_mel en pieter_*

#78 Geplaatst 06 juli 2010 - 16:56

ik ben er ook voor! maar er moet vanalles aangepast dan worden!
Ik heb hier al veel verhalen gehoord van mensen wat dat ze doen met hun kittens!
1. gedood omdat de stad hun verantwoordelijkheid niet neemt voor de zwerfkatten en die persoon zit ondertussen met 20 zwerfkatten in haar tuin, die ze allemaal eten geeft! ze heeft de tijd niet om ze te vangen en had aan de gemeente gevraagt of zij het wouden doen en hun antwoord was u probleem!

2. zijn poes is zwanger door onoplettendheid, aja de kittens zullen gedumpt worden in een bos ofwel aan zijn werk

3. met mijn ogen gezien hoe kittens gedumpt worden, wel gered geweest maar toch!

Daar vind ik dat er iets aangedaan worden!
dat dumpen van dieren, dat doden van dieren! er moet een grens getrokken worden! Het is gelijk of Wij GOD spelen maar dat zijn we niet e !
Ik kan er zo kwaad op worden als ik hoor van iemand ik doe mijn kat weg of ja heb een nest kittens moede 1tje hebbe anders ga ik ze doden of dumpen.

Moest ik grooter wonen op een boerderij of zo zou ik niet twijfelen voor er nog een paar bij te nemen!
We hebben overlaast nog maar de 5 zwerfkatten uit ons buurt gevangen en laten steriliseren en castreren op eigen kosten!
Dus ik vind het moet veranderen maar er zal veel geld en veel moete veranderen en als ieder zijn steentje bijdraagt komen we er wel maar hoelang dat ga duren?

Bewerkt door mel en pieter, 06 juli 2010 - 16:58.

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#79 Geplaatst 06 juli 2010 - 23:52

wea zei:

oh, maar in dat geval zijn we het volledig eens Ginnie! Ik dacht gewoon dat men geen wet wou, maar alleen sensibiliseren.

en ja, een wet (alle HTK sterilisren waar men niet mee wil fokken) moet ook samengaan met sensibiliseren en controleren. maar ik denk wel dat dat gaat gebeuren. er wordt nu toch ook al gecontrolleerd op chips bij honden zoals hier ee ntijdje geleden gezegd op het forum.

Je praat gemakkelijk naast elkaar over topics die je heel veel waard zijn, dat is normaal. Het is een kwestie van netjes blijven praten tegen elkaar en proberen te luisteren. Dan ontdek je vaak, zoals nu, dat de standpunt niet lijnrecht tegenover elkaar staan :)

Zo had ik bv. begrepen dat jij wilde dat alle htk's gecastreerd moesten worden. Daar kan ik het niet me eens zijn. Maar met je nuancering wel.

Eigenlijk zeg je hiermee dat we de htk het statuut zouden moeten geven van raskat. Dat fokkers zich registreren, open staan voor inspectie van een dierenbescherming, dat ze stambomen bij houden voor de lijnen te controleren, eventueel vaak voorkomende ziektes testen, enz. Dat lijkt me eigenlijk een erg goed plan. Als een htk een goedkope raskat is (want er veel verschil tussen pakweg een coon en een bengaal van prijs), gaan er minder in een asiel geraken. Zelfs al is het maar 200 euro ofzo dat je moet betalen voor een kat met chip en medische checks, dan gaan er toch veel minder in slechte situaties terecht komen.

Wat betreft de sensibilisering, campagnes kunnen enorm veel effect hebben. Maar je moet weten hoe... Bekijk het ook wat ruimer. Vb roken: ja, er roken nog veel jongeren MAAR er zijn ook veel aanstaande moeders die nu direct stoppen omdat ze beseffen hoe veel kwaad het doet (tov vroeger, dan werd er niets op gezegd). vb drinken en rijden: de grootste brokkenmakers in deze categorie zijn niet de jongeren, die opgegroeid zijn met de nodige tragische verhalen en sensibiliseringscampagnes. Het werkt gewoon niet als je het niet goed doet, dat is het punt. En het goed doen, dat is dan weer erg moeilijk ;)

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#80 Geplaatst 07 juli 2010 - 00:32

Ik ben er ook voor.
Al denk ik dat zo'n wet inderdaad een keerzijde heeft. Ginnie haalde het al aan: o.a. katten die gedumpt worden omdat met het niet wil betalen. Voor veel mensen zijn katten goed om muizen en ander 'ongedierte' te vangen en that's it.

Ik sta er ook van versteld dat er tal van mensen zijn die denken dat htk's direct zouden uitgestorven zijn. Ik had onlangs met iemand zo'n discussie (op een ander forum). Het zou tot een vernietiging van het kattenras leiden daar raskatten geen normaal leven meer kunnen leiden. :o

Geplaatste afbeelding

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#81 Geplaatst 07 juli 2010 - 00:38

direct niet he, maar eigenlijk is het wel zo dat als je die wet strikt toe kan passen dat het resultaat is op lange termijn

natuurlijk zijn er doorgaans altijd loopholes en loopt er nogal wat mis. Maar je kan geen wet maken waarvan je het "utopische effect" niet wil hebben. Dan heb je je wet fout opgesteld. Een wet moet altijd opgesteld zijn vanuit het idee dat iedereen ze volgt. Niet vanuit het idee dat alles toch wel blijft lopen gezien er mensen niet zullen luisteren.

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#82 Geplaatst 07 juli 2010 - 10:23

elixeryen zei:

Ik ben er ook voor.
Al denk ik dat zo'n wet inderdaad een keerzijde heeft. Ginnie haalde het al aan: o.a. katten die gedumpt worden omdat met het niet wil betalen. Voor veel mensen zijn katten goed om muizen en ander 'ongedierte' te vangen en that's it.

Ik sta er ook van versteld dat er tal van mensen zijn die denken dat htk's direct zouden uitgestorven zijn. Ik had onlangs met iemand zo'n discussie (op een ander forum). Het zou tot een vernietiging van het kattenras leiden daar raskatten geen normaal leven meer kunnen leiden. :o

Dat gebeurt nu ook iedere zomer...
Je hebt er geen idee van hoeveel zwangere of net bevallen katten gedumpt worden...
En je mag er zeker van zijn dat dat het gevolg is van het niet-willen betalen voor sterilisatie.

Vennen
Vennen
  • 2.412 berichten
  • 8 katten

#83 Geplaatst 07 juli 2010 - 17:41

Eigenlijk wel erg zeker als je weet dat er in Belgie 150 gemeentes zijn die bons uitdelen die korting geven op castratie en sterilisatie.

Cilia
Cilia
  • 3.784 berichten

#84 Geplaatst 07 juli 2010 - 18:47

Ik vind dat op de basisschool en mss ook op het middelbaar tijdens biologie ofzo, ze dat soort dingen moeten leren.
Waarom sterilisatie nodig is, hoe je met dieren moet omgaan etc.
Geplaatste afbeelding
Groetjes van Cilia en pootje van Zazou*=^x^=

Vennen
Vennen
  • 2.412 berichten
  • 8 katten

#85 Geplaatst 07 juli 2010 - 23:43

Zeker in de lagere school moet aan sensibilisering gedaan worden. Tenslotte leren velen het fout van hun ouders en zo blijft die negatieve spiraal maar door gaan.

griffel1977
griffel1977
  • 2.035 berichten

#86 Geplaatst 13 juli 2010 - 15:11

arifiene zei:

We hebben hier zo'n boerin ook...
In Damme.
Ze weigert te steriliseren want elk jaar gaan er heel wat kittens/katten dood aan katteziekte, dus die moeten 'vervangen' worden.
Geld uitgeven eraan is ze absoluut niet van plan.
Ze melde zelfs dat haar 'populatie' al 'drie keer was uitgestorven'.

Terwijl er dringend plaats gezocht wordt voor moeilijk plaatsbare steriel katten! Moest ik een boerderij hebben, er waren er direct een aantal welkom ;) !!!!

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#87 Geplaatst 13 juli 2010 - 20:11

griffel1977 zei:

Terwijl er dringend plaats gezocht wordt voor moeilijk plaatsbare steriel katten! Moest ik een boerderij hebben, er waren er direct een aantal welkom ;) !!!!

Ahja tuurlijk, maar dat kost geld.
En eten geven waren ze ook al niet voor (dan vangen ze minder muizen!).
Verzorging als er een van de katten ziek wordt is er ook niet...
En ga zo maar door.

Vennen
Vennen
  • 2.412 berichten
  • 8 katten

#88 Geplaatst 14 juli 2010 - 17:12

griffel1977 zei:

Mijn partner en ik zeggen dit ook al een tijdje dat indien we de plaats hadden, er meteen meer katten zouden bij komen. En wie komt dit nog wel aangezien we nu aan het kijken zijn om iets te kopen.

Al hebben we wel schrik dat eens mensen weten dat we gemakkelijk katten opnemen, ze hun dieren bij ons zullen komen dumpen.

De poezenboot heeft dit ook vaak. Katten en kittens die daar in dozen gedumpt worden. Verschrikkelijk gewoon.

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#89 Geplaatst 14 juli 2010 - 17:19

Vennen zei:

Mijn partner en ik zeggen dit ook al een tijdje dat indien we de plaats hadden, er meteen meer katten zouden bij komen. En wie komt dit nog wel aangezien we nu aan het kijken zijn om iets te kopen.

Al hebben we wel schrik dat eens mensen weten dat we gemakkelijk katten opnemen, ze hun dieren bij ons zullen komen dumpen.

De poezenboot heeft dit ook vaak. Katten en kittens die daar in dozen gedumpt worden. Verschrikkelijk gewoon.

De poezenboot steriliseert de katten die binnenkomen niet eens.
Het zit daar voortdurend vol met moederpoezen die net bevallen zijn etc.

Ze moeten dus niet al te veel klagen, want ze geven zelf het slechte voorbeeld.

Bewerkt door arifiene, 14 juli 2010 - 17:20.

Vennen
Vennen
  • 2.412 berichten
  • 8 katten

#90 Geplaatst 14 juli 2010 - 17:35

Ja, dat weet ik. Ik keur hun manier van werken zeker niet goed. Ik wou dit enkel als voorbeeld aan halen aangezien ik verder geen voorbeelden ken.

Het is een zeer spijtige zaak dat er nog zoveel asiels zijn die niet steriliseren.