Spring naar inhoud

- - - - -

Gedrag kater na introductie nieuw kitten

• Log in om te reageren
10 reacties op dit onderwerp
Guest_Idris_*
Guest_Idris_*

#1 Geplaatst 02 juli 2010 - 23:43

Hallo iedereen,

Ik zit hier met het volgende:

Ik heb een Maine Coon kater die nu 8 maand is. Vorige week heb ik voor hem (en mezelf ;) ) een speelkameraadje erbij genomen, namelijk een Maine Coon poes van 14 weken.

De introductie heb ik volgens de regels gedaan: eerst in aparte kamers, dan op kier, dan met vliegenraam ertussen, etc etc. De kater (Tabby) heeft eigenlijk in heel dat introductieproces maar twee keer geblazen, zij (Haiducii) deed niets. Toen ik ze uiteindelijk samen zette was zij het juist die gromde en blies :LOL: Tot op heden hebben zij niet echt gevochten, en ze leren nu echt wel met elkaar spelen, eten uit dezelfde etensbak, zitten op zelfde krabpaal,... hoewel ik voor elks van hen dat heb aangeschaft...

Toch durf ik hen nog niet echt alleen laten omdat Tabby soms iets te ruw tekeer gaat en Haiducii bijt in de nek/buikstreek/poten. Hij doet het niet al "vechtend" eerder al spelend zoals hij met zijn speelgoed doet (maar dit neemt niet weg dat het toch pijn doet bij haar en ze dan loopt te gillen en grommen) Dan haal ik hen telkens uit elkaar. Zou ik het wat langer zijn beloop moeten laten gaan en pas ingrijpen als het echt té heftig wordt?

Is het trouwens ook normaal dat hij nu niet meer zo mak is als daarvoor? Ik bedoel maar, hij slaapt niet meer op mij, komt niet meer om knuffels vragen etc. Wel is hij nog heel lief en geniet hij er van als ik hem aai en onder zijn kin krab. Heb wel gemerkt dat hij sommige dingen zoals oppakken niet meer wil, integendeel zelfs... Is er een kans dat de knuffelbeer terugkomt of is hij vanaf nu "anders"?

Guest_sandra25_*
Guest_sandra25_*

#2 Geplaatst 03 juli 2010 - 06:49

Ik heb het toch nog al gezien bij mensen die een tweede poezel nemen,dat de eerst aangekomen kat zich anders gedraagt tegenover haar baasje en dat dit overgaat na enkele weken.Ik denk dat het nog meevalt bij jullie,bij mijn schoonzus blies de kat op haar en beet haar.Maar dat ging ook over.Hij zal nog niet 100% op zijn gemak zijn,denk ik.Veel succes met je duo!

Midas
Midas
  • 5.472 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 03 juli 2010 - 09:11

veel succes met je 2 poezels.
alles zal wel goed komen geef het wat tijd.
eerte 2 à3 weken zijn het moeilijkste

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#4 Geplaatst 03 juli 2010 - 10:29

hij zal te druk bezig zijn met het nieuwe kitten! zal wel terug overgaan. :)
Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 03 juli 2010 - 11:27

Ik zou pas ingrijpen als het echt vechten wordt, zolang het bij spelend vechten blijft laat je hen best doen, er mogen uiteraard geen gewonden vallen. Je kater wil aan het kitten tonen dat hij de baas is. Hetveranderd gedrag naar jou toe komt ook wel terug in orde hoor, dat heeft wat tijd nodig. :geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#6 Geplaatst 03 juli 2010 - 11:40

totaal normaal katten gedrag

niet mee bemoeien,

verder is hij nu druk met zijn nieuwe vriendje

Dus gewoon samen laten anders voeg jij je tussen het proces en verstoord het.

Guest_lenalena170_*
Guest_lenalena170_*

#7 Geplaatst 04 juli 2010 - 13:28

Nomi deed dat ook toen Diva hier pas was, ze kwam s'nachts niet meer op mij plakken en geen kusjes meer geven.
Nu 3 weken later komt ze s'nachts weer plakken en kussen bij mij, heerlijk!

Guest_Idris_*
Guest_Idris_*

#8 Geplaatst 05 juli 2010 - 10:03

Bedankt voor jullie reacties :)
Het gaat inderdaad al een beetje beter. Af en toe gaat Tabby terug op zijn rug liggen om over zijn buik te kunnen aaien. Dit vond hij hiervoor heerlijk en dit begint nu terug te komen :LOL: Hopelijk evolueert het zo verder...
Ook tussen hen wordt het rustiger en rustiger en maakt het "geruzie" plaats voor spelen. Echt zalig om te zien!

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 05 juli 2010 - 19:23

:thumb: :thumb: :thumb:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 05 juli 2010 - 19:52

Dat klinkt goed...  je hebt geen raad of advies meer nodig, :) komt allemaal dik in orde zo te horen...
En wat de tijdelijke 'afstand' betreft, kan ik de anderen alleen bijvallen, na een tijdje zijn de katten aan elkaar gewend, is het nieuwe er wat van af en komen ze terug knuffelen bij jou.  Ik vind het zalig om ze hier bezig te zien, dikwijls interessanter dan de TV ! :d
Groetjes van Marjan en pootje van Lies, Bas, Minne en  Pixie.
  Duizenden jaren geleden werden katten aanbeden als goden. Katten zijn dit nooit vergeten...

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 05 juli 2010 - 22:14

Na een maand van de komst van 2 nieuwe kittens begint Tijger al wat terug meer 'Tijger' te zijn. Toch zien we hem nog nauwelijks :cry: voorlopig.