Spring naar inhoud

- - - - -

Het grote sorteertopic!

• Log in om te reageren
32 reacties op dit onderwerp
dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.849 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 04 juli 2010 - 11:46

oud berichtje

Misschien hebben jullie meer ideeën dan mij.
Ik heb enorm veel papieren. Veel ervan zit in kaften.
weten jullie een systeem om dit netjes (en met zo weinig mogelijk plaats) op te bergen?
Waar kan je ook de beste opbergbakken kopen?

Nieuw

zie pag. 2

Bewerkt door dolfjeweerwolfje, 08 juli 2010 - 19:17.

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 04 juli 2010 - 13:33

Opbergbakken kan je overal kopen, maar ik denk dat ze het goedkoopste zijn in Blokker of Action. Je kan ringmappen kopen en verschillende onderdelen maken door een voorpagina te maken vb. elektriciteit, water, telenet,...
Ringmappen nemen wel nogal plaats in. Je kan ook gewoon van die platte mapjes kopen en zo sorteren. Ik zeg al drie maand dat ik hiervan eens werk moet maken, maar als ik die berg papier zie in mijn kast, zakt de moed in mijn schoenen ;) . Ik zal er toch eens moeten voor kijken. Mischien volgend weekend, want heb dan toch een week congé erna.
Geplaatste afbeelding

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#3 Geplaatst 04 juli 2010 - 18:26

Ik heb sinds enkele maanden eindelijk een geweldig administratiesysteem :)

Zelf heb ik hier een kast staan met van die hangmappen in. Alles gaat tien keer zo snel daarmee. Zo'n mappen kan je redelijk gedetailleerd indelen, want je kan er snel doorbladen om de juiste te zoeken. Ik zou dus zeker zo'n kast aanraden (hoeft niet veel te zijn hoor! één schuif is ruim voldoende).

Zo heb ik het aangepakt:
- Doe al je papierwerk bij elkaar in een wasmand. Of wasmanden ;)
- Sorteer in eerste stapels en gooi weg wat duidelijk weg mag
- Check elke stapel: is de categorie wel haalbaar? Bv: "verzekering" splits je best nog op in welke soort verzekering, anders gaat het over de jaren heen een boeltje worden
- Check of je papieren hebt die gedateerd zijn: Bv: als je een nieuwe kopie hebt ontvangen van een bewijsje (bv. verzekeringsbewijs) dan hoef je de oude niet meer bij te houden!
- Doe alles in je mappen, werk bij voorkeur met enkele kleuren (niet te veel, onthou je toch niet) (ik heb bv. geel is alle typische huishoudpapier, blauw is financiën en fiscaliteit, rood is alles ivm het huis qua contacten, garanties, facturen voor herstellingen etc etc en groen zijn knipsels en onzinnige dingen die geen plaats hebben ;) )

Nu heb je een systeem! Alleen het onderhouden ;) Dit doe ik zo:
- Ik zet drie bakjes klaar: Actie! Lezen! Bewaren!
- Elke dag open ik de post en leg ik de stukken direct in het juiste compartiment. In de bak Actie! heb ik ook nog een mapje voor alle betalingen (dat is nl telkens online banking openen dus interessant als ze klaar liggen).
- één keer per week trek ik een half uur uit om alle actie stukken af te handelen en indien ik tijd over heb, alles uit het te lezen bakje (tegenwoordig ben ik klaar op 10 minuten). Als je iets hebt afgehandeld en het papier nog bij wil houden, doe het dan in de bewaren map.
- één keer per maand verwerk ik alles uit de lezen map en de bewaren map. Als je systeem even draait, heb je ook hiervoor slechts een half uurtje nodig.
- één keer per jaar haal je een voor een al je mappen boven: zijn de categorieën nog wel in orde? Niet te gedetailleerd of te oppervlakkig? Zijn er papieren die je ondertussen niet meer nodig hebt? Even snel uitkuisen dus!

Ik doe zowel mijn eigen administratie als de financiële opvolging van enkele opbrengsteigendommen. En toch ben ik dus max een half uur per week bezig. Goed he :) Ik heb ondertussen ook de categorieën helemaal onder de knie. Zo heb ik bv. in de map "Autoverzekering" (zo'n hangmap) een extra mapje steken met "Ongeluk 2008". Als ik dan gewoon naar een papier van de verzekering op zoek ben, kan ik dat stukje al negeren. En moest er dan ooit nog iets zijn ivm dat ongeluk, dan kan ik op 1-2-3 alle papieren daarvan voorleggen. Maar het zit toch allemaal samen onder "Autoverzekering" ipv dat je weer een nieuwe categorie hebt!

Mijn pa was laatste erg onder de indruk :ha Hij vroeg mij een papier dat 10 jaar oud was en ik kon het op 1 minuut boven halen, kopiëren en direct weer weg steken ;)

(sorry voor de wat lange uitleg :ha )

Bewerkt door Vosse, 04 juli 2010 - 18:27.

Guest_Hobayni_*
Guest_Hobayni_*

#4 Geplaatst 04 juli 2010 - 18:35

Ik heb onderstaand ladeblokje 2jaar geleden gekocht, nu wel niet meer in het bruin te verkrijgen blijkbaar. Het bovenste is een gewone schuif en onderaan moet je van die hangmappen hangen!!! Heel handig, je kan op het labeltje bovenaan schrijven wat er in zit. Het neemt niet veel plaats in en het staat op wieltjes (afmetingen: B41cm - H63cm - D51cm! Kost 70euro in de ikea. Het is misschien veel voor zo een kastje maar ik zou het niet meer kunnen missen!
Zo heb ik bv voor mij en mijn vriend aparte mapjes gemaakt met loonbrieven, belastingen, ziekenfonds, en dan nog eens bank, verzekeringen apart opgedeeld. Ik heb zelfs nog mapjes over! Een pak van 16 mapjes kost 10euro.
Het systeem werkt alvast heel goed voor mij :)

Bijgevoegde thumbnails

• ladeblok.jpg

Bewerkt door Hobayni, 04 juli 2010 - 18:35.

Guest_Danielle_*
Guest_Danielle_*

#5 Geplaatst 04 juli 2010 - 19:01

@ vosse: Bedankt! het eerste hadden we al. Maar dat 2de met die 3 bakjes ga ik zeker doen ! echt heel handig :)

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.849 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 04 juli 2010 - 19:06

Amai Vossse, wat een opbergsysteem! Dit vraagt foto'tjes :twisted: .

Bij mij is het probleem het volgende.... Ik ben lkr. en heb dus vele kaften (enorm veel) van mijn opleiding en van de jaren dat ik al gewerkt heb. Maar aangezien ik nog geen zekerheid heb (hopelijk na volgend schooljaar wel), durf ik nog niets weg te gooien.
Ik heb ooit al eens de moed gehad om Taal bij Taal te steken, Wo onder te verdelen in categorieën, maar ik heb hopen kaften. En hopen materiaal.
Het materiaal ben ik aan het uitsorteren en ga ik in doorschijnende bakken doen. Maar die kaften! Het is niet haalbaar ze uit te stallen allemaal en ze in kartonnen dozen steken, heb ik voorlopig gedaan, maar dan kan er vocht aan komen. (Staat in een 'schob')
Ik moet, als ik iets nodig heb, het vrij snel terugvinden en het moet doorbladerbaar zijn. Waarschijnlijk lijkt het wartaal wat ik zeg, maar misschien begrijpt iemand me :catscratchhead :catscratchhead .
Ik word er gek van :trance: :trance: .
Geen ideetjes Vosse :x .

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.849 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 04 juli 2010 - 19:07

Hobayni zei:

Ik heb onderstaand ladeblokje 2jaar geleden gekocht, nu wel niet meer in het bruin te verkrijgen blijkbaar. Het bovenste is een gewone schuif en onderaan moet je van die hangmappen hangen!!! Heel handig, je kan op het labeltje bovenaan schrijven wat er in zit. Het neemt niet veel plaats in en het staat op wieltjes (afmetingen: B41cm - H63cm - D51cm! Kost 70euro in de ikea. Het is misschien veel voor zo een kastje maar ik zou het niet meer kunnen missen!
Zo heb ik bv voor mij en mijn vriend aparte mapjes gemaakt met loonbrieven, belastingen, ziekenfonds, en dan nog eens bank, verzekeringen apart opgedeeld. Ik heb zelfs nog mapjes over! Een pak van 16 mapjes kost 10euro.
Het systeem werkt alvast heel goed voor mij :)

Lijkt me ook wel handig voor thema's in te steken :) .

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#8 Geplaatst 04 juli 2010 - 20:09

dolfjeweerwolfje zei:

Amai Vossse, wat een opbergsysteem! Dit vraagt foto'tjes :twisted: .

Bij mij is het probleem het volgende.... Ik ben lkr. en heb dus vele kaften (enorm veel) van mijn opleiding en van de jaren dat ik al gewerkt heb. Maar aangezien ik nog geen zekerheid heb (hopelijk na volgend schooljaar wel), durf ik nog niets weg te gooien.
Ik heb ooit al eens de moed gehad om Taal bij Taal te steken, Wo onder te verdelen in categorieën, maar ik heb hopen kaften. En hopen materiaal.
Het materiaal ben ik aan het uitsorteren en ga ik in doorschijnende bakken doen. Maar die kaften! Het is niet haalbaar ze uit te stallen allemaal en ze in kartonnen dozen steken, heb ik voorlopig gedaan, maar dan kan er vocht aan komen. (Staat in een 'schob')
Ik moet, als ik iets nodig heb, het vrij snel terugvinden en het moet doorbladerbaar zijn. Waarschijnlijk lijkt het wartaal wat ik zeg, maar misschien begrijpt iemand me :catscratchhead :catscratchhead .
Ik word er gek van :trance: :trance: .
Geen ideetjes Vosse :x .

ja, en als ik ze tegen morgen avond niet gegeven heb pb me dan want nu heb ik geen tijd :ha

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.849 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 04 juli 2010 - 21:29

Vosse zei:

ja, en als ik ze tegen morgen avond niet gegeven heb pb me dan want nu heb ik geen tijd :ha

Okeetjes, ik hou je eraan :x .

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.849 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 05 juli 2010 - 18:22

Laat de tips maar komen hoor!!

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#11 Geplaatst 05 juli 2010 - 21:01

ik zou werken met grote kartonnen archiefdozen waar je dan van die A4 kartonnen dozen in kan sorteren. Daarin steek je dan per topic of per les een sneeuwitje ofzo (zo'n plastieke kaftje met twee kanten open) en een etiket wat het is.

één grote doos is één "vak" (wo, taal, ...)
één kleine doos is een nuttige onderverdeling zoals voor geschiedenis tijd, voor taal voc/gram/teksten enz enz.

die grote dozen kan je gemakkelijk allemaal op een stapelen
ik denk dat je dan op 5 minuten tijd wel het juiste stapeltje papieren moet kunnen vinden

Leenaria
Leenaria
  • 822 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 06 juli 2010 - 01:52

@ Vosse:  Dank u voor zo'n gedetailleerde uitleg!!

Ik weet het eigenlijk wel, maar de praktijk lukt nog belange niet :shhh:
Nu kijk ik af en toe eens terug naar jou bericht en krijg ik er 'klare moed' voor! :bravo: :bravo:
Al ga ik niet toekomen met mijn 2 bakken met hangmapjes... :-k
Zo'n schuif staat al lang op't verlanglijstje, maar was al een tijdje (maanden!) aan het twijfelen of dat niet overdreven zou zijn... :s Niet dus! :)
Bedankt :wave:
Geplaatste afbeeldingGrtjz van Leen, Pixie & Rexy

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#13 Geplaatst 06 juli 2010 - 01:54

Goh... tel eens op hoeveel tijd je kwijt bent aan administratie op een jaar. bedenk dan of je centen wil uitgeven om dat sneller te doen verlopen ;)

Leenaria
Leenaria
  • 822 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 06 juli 2010 - 02:12

Vosse zei:

Goh... tel eens op hoeveel tijd je kwijt bent aan administratie op een jaar. bedenk dan of je centen wil uitgeven om dat sneller te doen verlopen ;)

Dat is het probleem niet :catscratchhead
Ik ben invalide, maar 'besta' volgens de overheid niet, door een ongeval (thuis) 5 dagen na m'n 18de verjaardag, dat was augustus 2001, moest van de jeugdrechter (lang verhaal) wachten tot na m'n leerplicht om te mogen werken, dus --> Nooit gewerkt= geen recht op uitkering :catscratchhead

Leef dus volledig op kosten van m'n man :cry: (omdat ik daar wel gezond genoeg voor was, te trouwen :trance: :trance: ) en die arme sukkelaar werkt zich te pletter om alle kosten te betalen :cry: Och, excuseer... Tot daar Euro's voor zijn
De medische kosten lopen ook hoog, dus dan zit er niet veel anders op dan liefdevol afwachten tot dáár centjes voor zijn :) Och, excuseer, tot daar Euro's voor zijn :lachen:

Bewerkt door Leenaria, 06 juli 2010 - 02:14.

Geplaatste afbeeldingGrtjz van Leen, Pixie & Rexy

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#15 Geplaatst 06 juli 2010 - 10:12

@ Leenaria, kan je dan niet terecht bij FOD sociale zekerheid? toen ik geschorst was van het RIZIV (omdat ik zogezegd volgens hen nooit arbeidsgeschikt ben geweest) verwezen ze me door naar daar. zij hebben toen een aantal maanden opgelegd. nu niet meer omdat ik nog een minimum krijg van RVA (tot uitspraak is gevallen) en ik samenwoon, maar mss krijg jij ook wel nog een minimum??? die papieren om in te vullen kan je krijgen bij sociale dienst van het OCMW. mss de moeite om toch eens te informeren?
Geplaatste afbeelding