Spring naar inhoud

- - - - -

Niesziekte

• Log in om te reageren
96 reacties op dit onderwerp
Guest_black_panther_*
Guest_black_panther_*

#1 Geplaatst 16 april 2009 - 23:39

Volgens mijn dierenarts komt er in 80% van de cattery's niesziekte voor, of is het er ooit geweest en zijn de katten alvast drager.Wat niet wil zeggen dat de kittens hier ooit last van zullen hebben, maar ze kunnen wel eens een doorbraak hebben daar ze drager zijn.Hij zegt echter dat vele cattery's dit niet zullen toegeven.Maar dat het bijna onmogelijk is.Zeker als je op shows komt en als je verscheidene katten houdt ...

Deze uitleg om graag jullie mening hierover te horen. :goofy:

Grtjs

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 16 april 2009 - 23:48

En dat is gebaseerd op...? Waar heeft hij dat vernomen? Een getal plakken of een percentage plakken op iets is makkelijk, maar is dat dan altijd echt zo betrouwbaar als een hele hoop aantal grafieken? Op welke cattery's is dit gebaseerd, misschien zijn er vnl slechte uitgekomen en wordt dat hierop vastgesteld? Ik denk dat niesziekte idd frequent voorkomt bij cattery's, maar 80% lijkt me wat te hoog

Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#3 Geplaatst 17 april 2009 - 00:49

ik denk wel dat dat ongeveer kan kloppen,hoor. vanals je een aantal katten samen hebt, is het risico redelijk groot. ik geef eerlijk toe dat er hier eentje zit met alleszins chronische niesziekte,en sommige anderen durven ook wel eens een doorbraak hebben. maarja, gelukkig is het op te lossen met antibiotica, maar de kittens zijn dan idd veel vatbaarder. maar met een antibioticakuur geraken ze er dan ook vanaf, als ze er last van krijgen. het geeft toch geen zin om daarover te liegen, je geeft beter de uitleg aan de mensen, dat ze het dan wel kunnen oplossen met antibiotica.
desalniettemin is het een vervelende ziekte....
Geplaatste afbeelding

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#4 Geplaatst 17 april 2009 - 02:20

80% dat weet ik niet maar het zijn er in elk geval wel meer dan de meesten zullen verwachten. Hoeft ook niet altijd zo dramatisch te zijn denk ik, al kan het wel.

Guest_poezemannen_*
Guest_poezemannen_*

#5 Geplaatst 17 april 2009 - 06:12

Denk ook wel dat het er meer zijn dan mensen denken..of 80% klopt, geen idee maar soms zou je verbaasd zijn van hoe hoog bepaalde percentages toch kunnen liggen...
Echo had het ook dus al die katten waren eraan blootgesteld maar ja, dat geldt volgens mij jammer genoeg niet voor niesziekte alleen. Ik ben supercontent van Mellon zijn cattery maar hij had wel Giardia...en geen enkele had dat hier dus ja..'k denk dat het heel moeilijk is om kittens te hebben zonder enige bacterie of virus of...

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 17 april 2009 - 07:57

poezemannen zei:

'k denk dat het heel moeilijk is om kittens te hebben zonder enige bacterie of virus of...

Daar ben ik het zeker en vast mee eens! Wat jammer dat je ook bedrogen bent uitgevallen met Echo, gelukkig is het nog zo'n schatje, heel moedig trouwens om haar toch nog te nemen ook al wist je dat ze niet van een zuivere cattery kwam :thumb:

Eerlijk gezegd, zit ik een beetje in't zelfde schuitje met onze Taiga. Die cattery bleek achteraf ook niet zo zuiver te zijn en onze DA zei dat ze overblijfselen had van de niesziekte, waardoor ze volgens mij minstens drager is en het dus makkelijk kan doorgeven aan kittens. Als kitten zelf had ze enorm veel last aan haar oortjes en neusje, toen moest ik haar ook 3 weken Ronaxan geven en oordruppels en is het nog eventjes teruggekomen, maar nadien is het volledig weggegaan. Nu heeft ze enkel nog last van een verstopt neusje, maar niezen doet ze helemaal niet, haar oortjes doen ook geen zeer meer en haar ogen zijn altijd zuiver geweest. We zijn dus niet zeker of ze al dan niet niesziekte heeft en toen ik vroeg aan onze DA om dit te testen zei hij dat dit maar een momentopname was en dat heel bedrogen kon overkomen.

Met ons toekomstige nestje van Yumi, voel ik me toch wel verplicht om haar weg te houden van de kittens, opsluiten kan ik niet over mijn hart krijgen, ze is veel te gek op aandacht :( als we haar afzonderen en elke keer bij haar gaan, moeten we onze kleren vernieuwen en ons altijd ontsmetten, een keertje vergeten kan al prijs zijn voor de kittens. Daarom ben ik eerder aan het nadenken om haar "tijdelijk" te herplaatsen, maar ik zou begot niet weten hoe. De mensen die ik ken, laten hun katten allemaal buiten en dat zijn allemaal HTK's. Zij gaat niet buiten en kan het perfect vinden met een binnenleven zolang ze maar genoeg aandacht krijgt. Een pension heb ik ook al aan gedacht, maar het zou voor minstens 2 weken zijn, dwz 140 euro voor haar tijdelijk ergens onder te brengen waar ik niet eens zeker ben dat ze wel genoeg aandacht krijgt dan dat ze nodig heeft. Ik heb vooral schrik dat haar karakter zou beïnvloed geraken en dat zou echt zo'n zonde zijn :cry: :cry:

Iemand nog een ander idee?
Btw: als dit bericht beter ergens anders thuishoort, verplaats het maar! Misschien naar een nieuw topic "Kat tijdelijk herplaatsen omwille van gezondheidsredenen"

Bewerkt door Spanishke, 17 april 2009 - 08:53.

Geplaatste afbeelding

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#7 Geplaatst 17 april 2009 - 10:41

De kittens zijn de eerste weken beschermd door de moedermelk van mams.

Niesziekte heb je in allerhande gradaties. Mijn da zegt dat niesziekte erg veel voorkomt bij katten. Alleen, de ene kat heeft er veel meer last van dan de andere kat. Als je er snel bij bent, heeft de kat meestal geen blijvende ongemakken van niesziekte.

Daarbij iedere kat kan drager zijn van niesziekte zonder het zelf te krijgen.

Geplaatste afbeelding

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 17 april 2009 - 10:48

elixeryen zei:

De kittens zijn de eerste weken beschermd door de moedermelk van mams.

Niesziekte heb je in allerhande gradaties. Mijn da zegt dat niesziekte erg veel voorkomt bij katten. Alleen, de ene kat heeft er veel meer last van dan de andere kat. Als je er snel bij bent, heeft de kat meestal geen blijvende ongemakken van niesziekte.

Daarbij iedere kat kan drager zijn van niesziekte zonder het zelf te krijgen.

Ik dacht juist de eerste weken Taiga afzonderlijk te houden van de kittens tot als ze hun 1e inënting kregen, maar dat doet er dus eigenlijk niet toe? Het risico blijft even groot? Yumi en MM hebben het volgens mij helemaal niet, enkel Taiga is een twijfelgeval, we waren er wel snel bij natuurlijk, maar dan nog vertrouw ik het zaakje toch niet zo. Het is dus ook geen oplossing om Taiga tijdelijk ergens anders onderdak te bieden?
Geplaatste afbeelding

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#9 Geplaatst 17 april 2009 - 12:06

De ziekte kan ook overgedragen door mandjes, handen van de mens, kleding, etc.
Ze in een andere kamer steken heeft volgens mij dus weinig nut.  Als je echt niet zeker bent, kan je er voor opteren om ze enkele weken ergens naar ergens anders te brengen.
Dat heeft echter ook zijn nadelen vind ik: wat ga je doen als de kittens hun inentingen gekregen hebben en Taiga terug thuis komt? Volgens mij zal dat een erg stresserend moment zijn..

Misschien zijn er andere mensen op dit forum die hier al ervaring mee hebben en je misschien meer raad kunnen geven.
Heb je het er al met je da over gehad? En wat zei die?

Geplaatste afbeelding

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 17 april 2009 - 12:19

elixeryen zei:

De ziekte kan ook overgedragen door mandjes, handen van de mens, kleding, etc.
Ze in een andere kamer steken heeft volgens mij dus weinig nut. Als je echt niet zeker bent, kan je er voor opteren om ze enkele weken ergens naar ergens anders te brengen.
Dat heeft echter ook zijn nadelen vind ik: wat ga je doen als de kittens hun inentingen gekregen hebben en Taiga terug thuis komt? Volgens mij zal dat een erg stresserend moment zijn..

Misschien zijn er andere mensen op dit forum die hier al ervaring mee hebben en je misschien meer raad kunnen geven.
Heb je het er al met je da over gehad? En wat zei die?

Ja dat weet ik, het zou dan ook de bedoeling zijn om ALLES te ontsmetten nadat Taiga weg zou kunnen voor eventjes.
Dat is de bedoeling om ze uiteindelijk ergens anders te laten verblijven, maar waar en bij wie? :catscratchhead Het mag bij andere katten, ik geloof niet dat niesziekte besmettelijk is als katten hier tegen ingeënt zijn of ben ik daar verkeerd in? Ommenduur begin je aan alles te twijfelen en zeker met zo'n plaag als de niesziekte, leuk is anders maarja ik kreeg het niet over mijn hart om haar te herplaatsen definitief, ben er veel te gehecht aan :cry:
Een stresserend moment voor Taiga of voor de kittens of voor beiden? Dat stresserend moment weet ik niet, voor haar niet denk ik, want ze past zich ongeloofelijk snel aan. Heb het er al over gehad met mijn DA om haar te laten testen hierop, maar hij zegt dat het maar een momentopname is en van niet veel nut is aangezien ze nu ook geen verschijnselen vertoont :(
Geplaatste afbeelding

M&M
M&M
  • 4.965 berichten
  • 6 katten

#11 Geplaatst 17 april 2009 - 12:38

Enya heeft nu ook een vorm van niesziekte en mijn andere poezels zijn ook ingeent maar mijn DA zei toch dat ik het in de gaten moest houden. Ze hebben wel maar een kleinere kans aangezien ze al wat ouder zijn en sterker maar alles kan.

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 17 april 2009 - 12:40

Ok bedankt voor de info M&M, begin me wel serieus zorgen te maken nu.

Ik wil absoluut GEEN kittens ter wereld brengen die blootgesteld worden aan ziektes. Als blijkt dat onze andere poezen er ook van hebben, kan ik dan die fokkers gvd eigenlijk niet aanklagen van Taiga? Ik vind dat dit echt niet zomaar kan :evil: :cry:
Geplaatste afbeelding

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#13 Geplaatst 17 april 2009 - 12:45

De eerste 6 weken zijn ze beschermd via de moedermelk dacht ik he? Misschien is inenten op 6 weken een optie in dit geval? Ik zeg maar iets, ben ook niet direkt de expert hierin :)

M&M
M&M
  • 4.965 berichten
  • 6 katten

#14 Geplaatst 17 april 2009 - 12:46

Spanishke zei:

Ok bedankt voor de info M&M, begin me wel serieus zorgen te maken nu.

Ik wil absoluut GEEN kittens ter wereld brengen die blootgesteld worden aan ziektes. Als blijkt dat onze andere poezen er ook van hebben, kan ik dan die fokkers gvd eigenlijk niet aanklagen van Taiga? Ik vind dat dit echt niet zomaar kan :evil: :cry:

Ik ging er ook vanuit een poesje te kopen die gezond was maar had het blijkbaar ook mis. Al mijn andere poezels waren niet duur in aankoop maar moest ik sowieso behandelen dan want die hadden dan vlooien, wormen, oormijt, enz.
Nu dacht ik van ja ik geef een beetje meer geld uit met het gedacht een gezond katje te hebben maar ook hier weer hetzelfde, ondertss toch ook al 2x naar de DA  mogen gaan want het blijft maar aanslepen. Ik hoop nu met de medicatie en zalf dat alles in orde komt.

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#15 Geplaatst 17 april 2009 - 12:48

Volgens mij niet nee, in de meeste cattery's heerst wel eens een virusje, heel veel kittens gaan al (lichtjes) niezend naar hun nieuwe thuis. Je kan niet alles vermijden, hoe graag je dat ook wilt.