Spring naar inhoud

- - - - -

Niesziekte

• Log in om te reageren
96 reacties op dit onderwerp
feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#46 Geplaatst 18 april 2009 - 23:55

Ik heb er me zelf een lange tijd in verdiept in verband met fip. Daar is ook het belang van antistoffen aangetoond. En daar ze hierop aanraden van het scheiden aan 4 weken, is het mogelijk ook zo bij andere virussen. Vaccineren aan 4 weken is echter zeer jong en als ze dan wel nog antistoffen hebben nutteloos. Zeer moeilijke materie dus.

Onze dierenarts raadt vaccinatie af voor 8 weken omdat die vaccins niet ontwikkeld zijn om op zo'n jonge leeftijd gegeven te worden. Ze zijn dus nogal zwaar voor zo'n jong kitten.
Het scheiden zou dus beter zijn. Maar dat is wel zielig voor moeder en kittens. Maar als de nood er is bij vb. plotse niesziekte, fip in de cattery,.. en een poes toch zwanger of op bevallen staat, is het wel aan te raden. Zo verklein je zeker de kans dat de kittens door hun moeder of andere katten besmet worden.
Het allerbelangerijkste is dan ook wel dat de kittens de eerste 24 uren zeeer goed drinken om hun antistoffen binnen te krijgen. Enkel de eerste 24 uur nemen de darmpjes die antistoffen op. Als een kitten dan niet goed dronk of flesvoeding kreeg is het zeer vatbaar voor virussen, bacteriën,...
Dan is een vroege vaccinatie misschien wel aangewezen.

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#47 Geplaatst 19 april 2009 - 00:06

Als je het niet vertrouwt dan zou ik ze apart houden tot 6 weken en dan op 6 weken vaccineren. Volgens mij valt dit best mee omdat er toch een hoop DA's zijn die dit zo doen of deden. 8 weken lijkt me in normale situaties beter maar als je twijfelt zou ik het zo doen. Je kan het eens bespreken met je DA.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#48 Geplaatst 19 april 2009 - 00:16

Ja, maar als je aan 6 weken vaccineert dan moeten ze eigenlijk wel nog 2 weken afzonderlijk gehouden worden. Het vaccin werkt pas volledig goed na 2 weken. Alhoewel je de kans wel sterk verkleind natuurlijk. Het zou wel heel toevallig moeten zijn om het dan nog te krijgen...
Zeker het proberen waard !!

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#49 Geplaatst 19 april 2009 - 00:21

feroesti zei:

Ja, maar als je aan 6 weken vaccineert dan moeten ze eigenlijk wel nog 2 weken afzonderlijk gehouden worden. Het vaccin werkt pas volledig goed na 2 weken. Alhoewel je de kans wel sterk verkleind natuurlijk. Het zou wel heel toevallig moeten zijn om het dan nog te krijgen...
Zeker het proberen waard !!

Was me net nog af aan het vragen hoe dat eigenlijk juist zat ja, of ze na de inenting al save waren of pas na de 2de of wat dan ook. Geldt dat voor elke inenting, die 2 weken?

Guest_ijammeke_*
Guest_ijammeke_*

#50 Geplaatst 19 april 2009 - 00:57

feroesti zei:

. Bij kinderen wordt het vaccineren ook toegepast en geen enkel gevaccineerd kind krijgt nog mazalen, bof , rubella,...en ze zijn ook uiteraard geen drager en krijgen geen priktumoren.

hier wel even oppassen met wat je schrijft Feroesti! Mijn zonen zijn ingeënd in het UZ Gasthuisberg tegen bof , mazelen en rubella.
Toch kregen mijn jongens de bof! Gelukkig in milde mate, maar toch!
De professor gaf zelf toe dat de enting dus geen volledige bescherming bood! Het probleem was dan ook nog eens dat de oudste medicatie neemt die de immuniteit onderdrukt. dus die kon niet heringeënt worden. De jongste ook niet omdat hij dan een gevaar voor de oudste was mits hij werd heringeënt. Het was ook niet aangewezen om de jongste ook nog eens voor een maand of twee elders onder te brengen!
Achteraf bleek dat de eerste vaccins tegen bof, mazelen en rubella toch nog niet op punt stonden en er meerdere kinderen toch nog ziek werden en bof, mazelen kregen! Dus nu maar hopen dat geen van beiden,zeker de oudste niet, ooit in aanraking komen met iemand die maar net de ziekte onder de leden heeft! :o

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#51 Geplaatst 19 april 2009 - 09:25

ijammeke zei:

hier wel even oppassen met wat je schrijft Feroesti! Mijn zonen zijn ingeënd in het UZ Gasthuisberg tegen bof , mazelen en rubella.
Toch kregen mijn jongens de bof! Gelukkig in milde mate, maar toch!
De professor gaf zelf toe dat de enting dus geen volledige bescherming bood! Het probleem was dan ook nog eens dat de oudste medicatie neemt die de immuniteit onderdrukt. dus die kon niet heringeënt worden. De jongste ook niet omdat hij dan een gevaar voor de oudste was mits hij werd heringeënt. Het was ook niet aangewezen om de jongste ook nog eens voor een maand of twee elders onder te brengen!
Achteraf bleek dat de eerste vaccins tegen bof, mazelen en rubella toch nog niet op punt stonden en er meerdere kinderen toch nog ziek werden en bof, mazelen kregen! Dus nu maar hopen dat geen van beiden,zeker de oudste niet, ooit in aanraking komen met iemand die maar net de ziekte onder de leden heeft! :o

Volgens mij vriend is het ook zo dat wie geënt wordt tegen bof, mazelen en rubella deze zowiezo een zeer lichte versie hiervan ingespoten krijgen zodanig dat het lichaam daar anti-stoffen kan tegen opbouwen, ik stel me dan toch nog altijd sterk de vraag of dit met niesziekte ook niet zo kan zijn. Elixeryen heeft al duidelijk gemaakt dat de symptomen niet eens aanwezig hoeven te zijn om hieraan te lijden?

Is het dan niet een beetje gevaarlijk om zomaar de uitspraak te doen van "wij hebben nog nooit gevallen van niesziekte meegemaakt"

Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#52 Geplaatst 19 april 2009 - 12:09

Waarom zou dit een gevaarlijke uitspraak moeten zijn. We hebben het ook effectief nog nooit gehad. U mag gerust onze dierenarts contacteren, geen enkele kat/kitten uit onze cattery heeft ooit niesziekte gehad.
Gelukkig maar !
Inënten maakt niet positief of drager !! Het zijn dode vaccins, geen levende. Het bezorgd ze gewoon antistoffen tegen deze ziekte, geen niesziekte zelf !!
Als het vaccin natuurlijk niet goed bewaard werd of slecht toegedient (erdoor gepoten) of het kitten/kat de ziekte al droeg voor het werd gevaccineerd is dat wat andere natuurlijk.

Levende vaccins zou ik NOOIT gebruiken en ook het fip indruppelvaccin is gevaarlijk, vooral omdat je nooit zeker weet of het kitten al dan niet met die virussen in contact kwam voor de inënting gebeurde.

Mogelijk is het dat dieren en mensen na de vaccinatie toch nog ziek worden. Maar dan is het ook de vraag of het vaccin correct werd toegedient en hoe en hoe lang het werd bewaard. En of ze er voor de vaccinatie al niet mee in aanraking kwamen. Als katten ( en ook mensen) een immuniteitsstoring of ziekte hebben heeft het vaccineren ook weinig zin, omdat ze dan zeer waarschijnlijk geen antistoffen zullen aanmaken. Vandaar dat men zieke , koorstsige katten (of kinderen) ook nooit zal inënten. Ze moeten op dat ogenblik kerngezond zijn !

Vaccinaties genezen niet, NOOIT, het voorkomt alleen veel ellende.
Bovendien als u kind de bof doormaakte zou het in pricipe zelf antistoffen moeten aangemaakt hebben en dus op natuurlijke wijze gevaccineerd zijn.
Echter dat is niet zo, het hangt er vanaf in welke mate er antistoffen zijn opgebouwd. Vandaar dat bij het enten herhalingen nodig zijn.
Dus omgekeerd ook niet. Je maakt ze geen drager of positief door ze in te enten. U kind is niet door de inenting een drager geworden. Het kind kwam er mee in contact en had een dipje in de weerstand en geen antistoffen genoeg om de ziekte tegen te gaan.

Anders had meer dan de helft van de bevolking wel eens de bof en dergelijk, want alle kinderen worden verplicht gevaccineerd. De ziektes mazelen, bof, rubella, zijn enorm terug gedrongen door het vaccineren. Gelukkig maar !!!
Ik ben er alvast van overtuigd dat het voor onze katten net hetzelfde is.
Ook kattenziekte is zeer sterk verminderd door de jaren, net door die vaccinatie.

Guest_lissy_*
Guest_lissy_*

#53 Geplaatst 19 april 2009 - 17:53

Ik heb dit eens allemaal gelezen en snap het niet allemaal

Als de mama drager is van het corona virus(bijna elke kat heeft dat bij zich) dan geeft ze dat door aan haar kinderen.Niesziekte kan ook na een enting opzetten.Vaak gooien fokkers het dan op entreactie maar dat is echt onzin.
Een entreactie kan 1 dag wat sufheid geven of een beetje diarree.Als een kitten gaat niezen houd dat in dat de enting haar weerstand verzwakt en zo kan een onderliggend iets naar boven komen.De oudere altijd geente katten kunnen het nog wel krijgen al hebben ze het nooit gehad. Er hoeft maar 1 andere stam in je huis binnen te komen via de wind of je schoenen en het is bingo.De ene keer is het soms een niesje en dan over.Soms is het heftiger.Dus om pertinent te zeggen mijn katten hebben niets zou ik niet durven.Maar als het gebeurd is er nog geen reden tot paniek.
Die poes waarvan je denkt dat ze nies heeft hoef je niet echt weg te doen want het zit in je huis.Dus zal die zwangere poes kan allang drager zijn.
Ik denk dat er in elke cattery wel dragers te vinden zijn.Maar een drager wil niet zeggen dat je perse nies zult krijgen in je cattery.Dat is echt niet waar.
Ik heb ooit in nederalnd een kitten gekocht.Na 2 dagen natte ogen en niezen.Fokker gebeld en die zei ach is een entreactie.Ik was toen nog erg beinvloedbaar dus ik zei dat tegen mijn d.a. Hij gaf het advies om het kitten terug te brengen.Ik geloofde natuurlijk de fokster want die was eerlijk.Een voorzitter van een rasvereniging moet je toch kunnen vertrouwen.Nou nee dus.Haar niet helaas.Het kitten is terug naar de fokker gegaan want ze woog met 14 weken nog maar 900gram.Ik kreeg haar niet gezond.Haar oogleden stonden binnenstebuiten en drinken eten kon ze niet meer.Alles zat helemaal dicht.De fokker heeft er 3 maanden over gedaan en ik mocht haar terug hebben.De eerste dag al kwam de groene snot bij elke nies naar buiten.Dus haar weer terug gegeven.De fokster hield nog vol dat het de entreactie was.Ik moest maar wachten tot de poes een nestje kreeg daar mocht ik er daar een uit houden.Wat ik dus niet meer wilde.Geld weg poesje weg.En dat was dus in nederland.
:evil: En in belgie en overal ter wereld zijn dit soort fokkers veelvuldig vertegenwoordigd .

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#54 Geplaatst 19 april 2009 - 18:59

Zo erg heb ik het nog nooit gezien en hoop het ook nooit te hoeven meemaken.
Doet je toch ook vragen stellen bij wie er zoal in de leiding van zo verenigingen zit soms. De poes van Spanishke komt dus ook van de persoon die de boekhouding deed in zo een rasvereniging, wat mij indertijd ook net een goed iets leek. Niet dus. Ga je je toch afvragen wie je nog kan vertrouwen.

Guest_lissy_*
Guest_lissy_*

#55 Geplaatst 19 april 2009 - 19:07

Goh die zaten wel samen in die vereniging toendertijd :louche: Gelukkig zitten beide er niet meer in en is de gehele vereniging op de schop gegaan.
De jouwe is eruit gegooit door fraude met de kas, en de mijne is overleden.Niet dat het goed is dat iemand overlijd hoor.

Tja wie is te vertrouwen?? Is moeilijk om een punt aan te geven.Ik vertrouw inmiddels op mijn onderbuik gevoel.Dat heeft het nl vaak goed al zegt mijn andere ding vaak nog van iedereen verdient een kans. Op het einde kom ik hier dan helaas op terug

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#56 Geplaatst 19 april 2009 - 19:15

lissy zei:

Tja wie is te vertrouwen?? Is moeilijk om een punt aan te geven.Ik vertrouw inmiddels op mijn onderbuik gevoel.Dat heeft het nl vaak goed al zegt mijn andere ding vaak nog van iedereen verdient een kans. Op het einde kom ik hier dan helaas op terug

Mja mijn onderbuikgevoel zei niet veel toen ik daar op bezoek ging. Zoals Spanishke al aangaf, wat je te zien krijgt is kraaknet en niet ziek. Hij overlaadt je met info want hij kent er natuurlijk ook alles van. En hij gebruikt dat hij in de leiding van die vereniging heeft gezeten nog in zijn voordeel ook, hij zegt er niet bepaald bij dat hij er uit is gesmeten en waarom ;) Heb ik in elk geval wel uit geleerd om altijd op mijn hoede te zijn, bij eender wie. Al vind ik het jammer dat dat nodig is en dat er niet gewoon veel meer wordt samengewerkt tussen fokkers onderling. Wat ik tot nu toe merk is dat er wel fokkers zijn die dat geprobeerd hebben, maar dat het altijd wel ergens mis loopt en in ruzie uitmondt. Eigenaardig :)

Guest_lissy_*
Guest_lissy_*

#57 Geplaatst 19 april 2009 - 19:32

MissKitty zei:

Mja mijn onderbuikgevoel zei niet veel toen ik daar op bezoek ging. Zoals Spanishke al aangaf, wat je te zien krijgt is kraaknet en niet ziek. Hij overlaadt je met info want hij kent er natuurlijk ook alles van. En hij gebruikt dat hij in de leiding van die vereniging heeft gezeten nog in zijn voordeel ook, hij zegt er niet bepaald bij dat hij er uit is gesmeten en waarom ;) Heb ik in elk geval wel uit geleerd om altijd op mijn hoede te zijn, bij eender wie. Al vind ik het jammer dat dat nodig is en dat er niet gewoon veel meer wordt samengewerkt tussen fokkers onderling. Wat ik tot nu toe merk is dat er wel fokkers zijn die dat geprobeerd hebben, maar dat het altijd wel ergens mis loopt en in ruzie uitmondt. Eigenaardig :)

Soms doen mensen alles om maar te kunnen verkopen.Heel triest helaas.
Ik heb in mijn blikopeners nog geen negatieve ervaringen gehad gelukkig.Heb ook het voorzittersschap van de vereniging niet nodig om een goed fokker te zijn.
Dat blijkt tzt wel of ik een goede naam heb opgebouwd of niet.
En samenwerking tussen alle fokkers is onmogelijk.Het gaat om verschillende dingen zoals: hoe fokt iemand, andere meningen,geld, verkopen van fokpoezen en de regels die je zelf als fokker hanteerd.
Al die verschillende fokmanieren kun je niet tot een geheel krijgen.
Kijk hier alleen al op dit forum.Verschillende rassen en verschillende meningen.

Guest_molleken_*
Guest_molleken_*

#58 Geplaatst 19 april 2009 - 19:35

Bestaat er eigenlijk geen test voor poezen daar op te testen?

lissy zei:

Soms doen mensen alles om maar te kunnen verkopen.Heel triest helaas.
Ik heb in mijn blikopeners nog geen negatieve ervaringen gehad gelukkig.Heb ook het voorzittersschap van de vereniging niet nodig om een goed fokker te zijn.
Dat blijkt tzt wel of ik een goede naam heb opgebouwd of niet.
En samenwerking tussen alle fokkers is onmogelijk.Het gaat om verschillende dingen zoals: hoe fokt iemand, andere meningen,geld, verkopen van fokpoezen en de regels die je zelf als fokker hanteerd.
Al die verschillende fokmanieren kun je niet tot een geheel krijgen.
Kijk hier alleen al op dit forum.Verschillende rassen en verschillende meningen.

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#59 Geplaatst 19 april 2009 - 19:39

molleken zei:

Bestaat er eigenlijk geen test voor poezen daar op te testen?

Op niesziekte bedoel je?

Guest_molleken_*
Guest_molleken_*

#60 Geplaatst 19 april 2009 - 19:42

ja
Zelf heb ik gelukkig nog geen ervaring er mee gehad maar heb altijd zo schrik he

MissKitty zei:

Op niesziekte bedoel je?