Spring naar inhoud

- - - - -

Niesziekte

• Log in om te reageren
96 reacties op dit onderwerp
Guest_lissy_*
Guest_lissy_*

#61 Geplaatst 19 april 2009 - 20:01

Men kan wel testen of het coronavirus aanwezig is.Daar houd het dan ook mee op.

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#62 Geplaatst 19 april 2009 - 20:12

lissy zei:

Men kan wel testen of het coronavirus aanwezig is.Daar houd het dan ook mee op.

Ik wist precies nog niet dat er een link was tussen coronavirus en niesziekte? Dacht enkel met FIP?

Guest_lissy_*
Guest_lissy_*

#63 Geplaatst 19 april 2009 - 20:32

Fip is indd verwant met corona.
Waarom juist de corona muteert naar fip is nog steeds niet bekend.Men heeft wel wat theorien maar geen afdoende

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#64 Geplaatst 19 april 2009 - 20:40

Ik kan me niet voorstellen dat als alle katten in een cattery keurig en correct gevaccineerd zijn en nooit niesziekte hebben gehad dit ooit nog zullen krijgen. Zeker al niet als je niet op dek gaat  (of op dek gaat bij gavaccineerde katers).
Hier heeft nog geen enkele kat/kitten last gehad van een enting. NOOIT ! Ent-reacties kennen we hier niet.

Guest_lissy_*
Guest_lissy_*

#65 Geplaatst 19 april 2009 - 20:55

Waarom zou dat niet kunnen dan?
Ik doe elk jaar al mijn katten laten enten.Kittens 2x .Alles zoals het hoort.En ik krijg bezoek van iemand die in aanraking is geweest met nies en voila.Mijn oudste poes kreeg nies.Wel in milde vorm maar dan nog.
Er zijn zoveel verschillende stammen die nies geven. Nies bestaat echt niet uit 1 stam.
Ik heb zelf mijn katers dus hoef niet op dekking en geef sporadisch een uitdekking.
Entreacties krijgt ook niet elke fokker hoor.Dat is niets aparts.

Bewerkt door lissy, 19 april 2009 - 21:01.

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#66 Geplaatst 19 april 2009 - 20:56

feroesti zei:

Ik kan me niet voorstellen dat als alle katten in een cattery keurig en correct gevaccineerd zijn en nooit niesziekte hebben gehad dit ooit nog zullen krijgen. Zeker al niet als je niet op dek gaat  (of op dek gaat bij gavaccineerde katers).
Hier heeft nog geen enkele kat/kitten last gehad van een enting. NOOIT ! Ent-reacties kennen we hier niet.

Sorry, maar ik kan me niet voorstellen dat je er allemaal zo licht kunt overgaan. Er wordt hier een cijfer van 80% geplaatst dat er dus zoveel cattery's mee te maken krijgen en jij gaat hier even zeggen dat je het onmogelijk acht dat jouw poezen het ooit zullen hebben?
Des te beter dat je hier nog nooit mee te maken hebt gehad, maar teveel zekerheid is ook nooit goed, denk ik dan, zeker niet bij zo'n fragiele dingen als dit. Zeg nooit, nooit

Bewerkt door Spanishke, 19 april 2009 - 21:03.

Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#67 Geplaatst 19 april 2009 - 21:05

Spanishke zei:

Sorry, maar ik kan me niet voorstellen dat je er allemaal zo licht overgaat en dan heb ik het momenteel enkel maar over niesziekte. Er wordt hier een cijfer van 80% geplaatst dat er dus zoveel cattery's mee te maken krijgen en jij gaat hier even zeggen dat je het onmogelijk acht dat jouw poezen het ooit zullen hebben? Teveel zekerheid is ook nooit goed, denk ik dan, zeker niet bij zo'n fragiele dingen als dit. Zeg nooit, nooit

daar ben ik mee akkoord, zeg nooit nooit...
ik vind dat nogal een 'gedurfde' bewering. en zelfs ingeente katten kunnen ofwel drager zijn, ofwel het nog krijgen. zij het misschien in minder erge vorm door de inenting, maar volledig veilig zijn ze nooit.
Geplaatste afbeelding

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#68 Geplaatst 19 april 2009 - 21:38

Ik snap wel wat je zegt van koop geen kitten in een cattery waar je ook maar iets van niezen ziet, maar dat wilt toch niet zeggen dat geen enkele cattery waar jij koopt absoluut geen dragers heeft? :catscratchhead

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#69 Geplaatst 20 april 2009 - 10:42

Neen, dat weet je niet. Maar als alle katten in die cattery geënt werden op niesziekte verklein je wel de kans. Veel fokkers die wij kennen, die al jaren het niesziekte vaccin gebruiken , hebben net als wij nooit niesziekte gehad. Bij onze dierenarts is het gecombineerd vaccin eigenlijk zelfs standaard, daar zit niesziekte bij. Ik wist niet eens dat vaccineren kon zonder niesziekte. Bij ons wordt dit gewoon al 8 jaar standaard gedaan.
Onze dierenarts gebruikt geen andere vaccins , dat is de gewone standaard vaccinatie. Of het gecombineerd vaccin met felv erbij, wat wij gebruiken.

Guest_lissy_*
Guest_lissy_*

#70 Geplaatst 20 april 2009 - 11:02

feroesti zei:

Neen, dat weet je niet. Maar als alle katten in die cattery geënt werden op niesziekte verklein je wel de kans. Veel fokkers die wij kennen, die al jaren het niesziekte vaccin gebruiken , hebben net als wij nooit niesziekte gehad. Bij onze dierenarts is het gecombineerd vaccin eigenlijk zelfs standaard, daar zit niesziekte bij. Ik wist niet eens dat vaccineren kon zonder niesziekte. Bij ons wordt dit gewoon al 8 jaar standaard gedaan.
Onze dierenarts gebruikt geen andere vaccins , dat is de gewone standaard vaccinatie. Of het gecombineerd vaccin met felv erbij, wat wij gebruiken.

Je verkleint de kans inderdaad maar kunt het nooit voorkomen.Ook hier is het standaard om een combivaccin te hebben.Dan is er nog de keus om te enten met verzwakt of dood virus.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#71 Geplaatst 20 april 2009 - 11:31

Onze dierenarts gebruikt geen levende vaccins. Zou ik trouwens ook nooit doen. Het is altijd het vaccin van Merial.

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#72 Geplaatst 20 april 2009 - 20:39

Volgens mij heb ik eens ergens gehoord dat de gewone inentingen gecombineerd met de leucose inenting de kans op anafylactische shock zou vergroten, dit zou samen te zwaar kunnen zijn voor de kittens? Maakt mijn vraag dus of je dat ook aan je kittens geeft die combinatie en of dat goed gaat?

Ik lees ook steeds meer dat de kattenziekte inenting 2 tot 3 jaar geldig is. Ga dit nog een beetje verder uitzoeken maar als ik nog meer bevestiging hiervan vindt dan ga ik maar om de 2 jaar de combi geven denk ik en in het jaar tussen enkel de niesziekte inenting.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#73 Geplaatst 20 april 2009 - 21:18

Wij geven het gecombineerd vaccin aan kittens pas aan 12 weken. Op 8 weken het gewoon vaccin. Dan is het aan de nieuwe baasjes om eventueel al dan niet 4 weken later nog eens te enten. Onze dierenarts geeft ook geen gecombineerd vaccin aan kittens van 8 weken. Zou niet goed voor ze zijn volgens hem en de vaccins zijn daar niet voor geschikt.
Als we er zelf eentje aanhouden dus vaccineren op 8 weken, gecombineerd vaccin op 12 weken en dan nog eens het enkel vaccin voor felv op 16 weken. Nooit geen last ondervonden, nooit entreactie gehad.
Dat van kattenziekte heb ik ook wel eens gehoord, dat het 2 jaar zou beschermen. Maar het uitproberen zou ik niet durven. Ieder jaar alles in eens lijkt mij gemakkelijker om het ook bij te houden. Zo wordt het niet vergeten of overgeslaan. Met dat gecombineerd vaccin lekker gemakkelijk in 1 prik.

Guest_lissy_*
Guest_lissy_*

#74 Geplaatst 21 april 2009 - 12:28

In nederland zijn diverse catteries gesloten na een kattenziekte uitbraak.Zelfs ook een ragdollkater van 4 maanden(geent en wel) is eraan overleden binnen 24 uur.
Er zijn flinke uitbraken geweest dus ik zou kattenziekte voorlopig maar even wel elk jaar doen. Je weet maar nooit

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#75 Geplaatst 21 april 2009 - 14:49

Ik ga het ook niet doen als ik niet overtuigd ben dat het risicoloos is hoor.
Uitbraken ondanks de enting, houdt dat dat in dat het een andere stam is of werkt dat bij kattenziekte niet zo?

Bewerkt door MissKitty, 21 april 2009 - 15:58.