Spring naar inhoud

- - - - -

Niesziekte

• Log in om te reageren
96 reacties op dit onderwerp
feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#76 Geplaatst 21 april 2009 - 15:30

Of de kittens waren al besmet voor hun enting...

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#77 Geplaatst 21 april 2009 - 15:59

Ik neem aan dat het hier gaat over cattery's die enkel ingeente katten hadden dus er moet toch zoiezo een geente kat toch besmet nog zijn geraakt dan?

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#78 Geplaatst 21 april 2009 - 16:27

Ja dat denk ik er toch ook van en ook al waren ze het niet allemaal, er zullen er alvast toch wel bijgezeten hebben die wel geënt waren. Ik vrees en denk dat dit ook zo'n eindeloze discussie is zoals testen/niet testen

Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

Guest_lissy_*
Guest_lissy_*

#79 Geplaatst 21 april 2009 - 16:47

Nee de kittens hadden niets en waren kern gezond. De moederpoes heeft het ook gehad maar is niet overleden.Van een nest van 6 alles op 1 na dood aan kattenziekte. Cattery heeft toen alles gekastreerd.De zin was helemaal over om te blijven fokken.Was een hele goede fokker.
Maar die deed kattenziekte dus ook alleen met 13 weken en de nies wel met 9 /12 weken. e is naar een show in zwolle geweest om te gaan kijken.Dus zonder katten.Maar de volgende dag ging alles aan de diarre en overgeven.De dag erna kwam de nieuwe jongeling geent en wel (en gezond).Hij is na 2 weken gestorven net als de kittens een voor een.
Sectie gedaan op allemaal. Kattenziekte dus.
Ik ga er indd geen welles nietes verhaal van maken.Dit is puur als waarschuwing.
Enten is indd niet alles maar niet enten nog minder

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#80 Geplaatst 21 april 2009 - 16:54

Moet niet elke enting herhaald worden om te werken dan? Snap niet goed waarom ze het enkel op 13 weken deed?

Guest_lissy_*
Guest_lissy_*

#81 Geplaatst 21 april 2009 - 17:01

Dit word door meer fokkers gedaan omdat kattenziekte anders is dan niesziekte.En best zwaar is voor een kitten.
Volgens bep genetici was dat beter om die enting 1 keer te geven.En dan het jaar erop niet.Steeds om en om het jaar enten.En dan gebeurd je zoiets.

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#82 Geplaatst 21 april 2009 - 17:24

Hm ik ga het toch maar niet uitproberen dan ;) Al zou ik zoiezo nooit maar 1 enting in het begin gegeven hebben.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#83 Geplaatst 21 april 2009 - 18:12

Vreemd verhaal, triestige feiten ! Amaai ik mag er niet aan denken.

Vandaar ook dat nieuwkomers hier zoiezo 4 weken appart zitten, voor alle zekerheid. En nieuwkomers introduceren op het moment dat er kittens zijn gebeurt hier niet. Dat lijkt me ook heel gevaarlijk. Dan wacht ik liever nog wat langer tot de kittens weg zijn. En fokkers hebben daar geen problemen mee om een kitten wat langer te houden. Ze begrijpen dat wel.

Het is niet leuk een nieuw kitten appart te houden, alleen op een kamer. Maar het voorkomt wel veel ellende. Veel virusziektes, schimmel, infecties,...komen binnen de 4 weken na de verhuis door de stress van het verhuizen naar boven.
Dat was een tip van onze dierenarts bij het begin van onze cattery.

1 keer hebben we trouwens ook een kitten bij een cattery gehaald dat na 2 weken (in quarantaine) kattenziekte kreeg. Het is ook overleden bij onze dierenarts na een week lang baxters. Bleek dat geen enkele kat uit die cattery geënt was tegen kattenziekte. En het kitten was zelfs 2 keer gevaccineerd geweest. Dus besmet voor de enting gebeurde.

Als iemand een kitten uit een cattery haalt wordt gekeken naar de inenting van het kitten. Naar de testverslagen van de ouders. Maar helaas bitter weinig naar het vaccinatieboekje van de ouders. (iedereen vind dat vanzelfsprekend dat de katten ingeënt zijn)

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#84 Geplaatst 21 april 2009 - 18:28

Wat ik mij dan afvraag, draag jij de ziekte zelf niet over door zowel bij het kitten apart als bij je andere katten te komen of hoe probeer je dat eventueel te voorkomen?

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#85 Geplaatst 21 april 2009 - 19:25

De quarantaine kamer wordt dagelijks helemaal gereinigd en ontsmet in die 4 weken. Kattenbakken worden gereinigd met wegwerphandschoenen aan.
Hier is de badkamer daar zeer goed voor geschikt.

Weinig virussen gaan over van mens op dier. Kattenziekte (of toxoplasmose) echter wel. Maar ik heb het nog steeds niet gehad, ben nog altijd niet imuun voor toxoplasmose.
Als je als mens de ziekte hebt doorgemaakt (meestel onopgemerkt) dan kan je dat weten door bloedonderzoek, dan ben je imuun. Voor de bevallingen van mijn twee kinderen was ik nog steeds niet imuun. En door mijn geregeld bloedonderzoek naar reuma werd dat ook aangevraagd en tot op heden nog steeds niet imuun.

Schimmel gaat ook over van dier op mens en omgekeerd.Om dat helemaal te kunnen verhinderen is moeilijk. Dan mogen er ook geen vreemde mensen meer op bezoek komen. 1 schimmelspoortje is ook genoeg om een gans huishouden van schimmel te voorzien. Wel wordt hier elk jaar preventief het hele huis uitgerookt.
En het is altijd hopen dat het ons niet overkomt.

Volgens onze dierenarts is 1 grammetje mest bij toxoplasmose voldoende om 20-30 katten en mensen te besmetten. Het is uiterst besmettelijk en dus zeer grote voorzichtigheid geboden. Sommigen komen erdoor, zwakke katten of jonge kittens helaas meestal niet.

Als je een quarantaine maatregel toepast heb je zoiezo veel minder kans dat fip, kattenziekte,... overgedragen wordt. Het probleem zal sneller aan het licht komen, zodat het vaak bij 1 diertje blijft. Het verkleind toch sterk de kans dat de hele cattery besmet wordt. Helemaal uitsluiten kan je het echter niet.

Guest_lissy_*
Guest_lissy_*

#86 Geplaatst 21 april 2009 - 19:52

Het is besmettelijk ja natuurlijk. Haar cattery moest ook minimaal 2 jaar sluiten vandaar ze dus ook is gestopt. Ook is ze toen verhuist.

Er zijn bep dingen die overgaan op mensen.Net als giardia bij je katten gordelroos bij mensen kan veroorzaken.

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#87 Geplaatst 22 april 2009 - 00:41

Hmm ja ik weet hoe vreselijk besmettelijk het is. Heb paar maanden stage gedaan in een asiel en daar was een kattenziekte uitbraak. Enorm veel kittens gestorven toen. Alles uitgerookt inderdaad ook enz. Vroeg me gewoon af hoe effectief zo een quarantaine is, in het asiel was dat er ook maar veel hielp het niet. Je neemt het toch gewoon aan je kleren enz mee dus lijkt me heel erg moeilijk. Als je de kans hebt, zou het dan niet beter zijn om de kat een paar weken bij familie zonder kat te plaatsen bvb, om te kijken of er al dan niet iets bovenkomt?

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#88 Geplaatst 22 april 2009 - 00:42

lissy zei:

Het is besmettelijk ja natuurlijk. Haar cattery moest ook minimaal 2 jaar sluiten vandaar ze dus ook is gestopt. Ook is ze toen verhuist.

Er zijn bep dingen die overgaan op mensen.Net als giardia bij je katten gordelroos bij mensen kan veroorzaken.

Waarom eigenlijk 2 jaar, wat is juist de motivatie daarachter?

Guest_lissy_*
Guest_lissy_*

#89 Geplaatst 22 april 2009 - 08:25

Heb ik niet gevraagd toen.Maar in nederland staat die tijd ervoor om weer "schoon"te zijn. Net als dat het bij schimmel 6 maanden is dat je moet sluiten.Al word daar vaak niet aangehouden helaas.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#90 Geplaatst 22 april 2009 - 08:49

Giardia kan met medicijnen opgelost worden, als is het zeer moeilijk en een langdurige behandeling. En ook bij mensen kan dat door bloedonderzoek opgezocht worden.  Voor giardia kan er ook preventief zeer veel gedaan worden. Een goede kattenbakhygiëne , de katten zeer regelmatig eens wassen en ontwormen tegen giardia ook als er niets is vastgesteld.

Voor schimmel bestaan er ook al zeer goede behandelingen waar na 6 weken (in de meeste gevallen) de schimmel volledig weg is. Zeer dure behandelingen, maar effectief. Al ben ik er als de dood voor. Ik mag er niet aan denken het binnen te krijgen. De medicatie is zeer fel en niet zo bevordelijk voor lever en nieren.

Virussen zijn echter veel moeilijker. Preventief dient er dus gevaccineerd te worden. Dat is het enige wat men kan doen. Buiten fip dan, want die vaccinatie staat niet echt op punt.
In een gewoon huishouden is quarantaine toepassen zeker aan te raden om het te voorkomen. Veel virussen worden geëlimineerd als de kat een tijdje alleen zijn. Net zoals bij fip, kan een kat na 4 weken quarantaine volledig vrij zijn. In groep echter blijft het virus rondcirkelen en geraak je er moeilijk van af. Het is dus beter om dit te voorkomen.

Maar in asiels is het soms zeer moeilijk omdat daar met veel personeel gewerkt wordt en veel gewisseld wordt van kattenhuishouden. Daar is ook de stress veel hoger, veel nieuwkomers, meer bezoek,...Het risico is ook veel groter. Maar in sommige asiels lukt het wel zeer goed en worden katten in kleinere groepjes gehuisvest. De problemen zijn daar veel kleiner.

De quarantaine is inderdaad het best als de kat 4 weken volledig uit huis geplaatst wordt. Maar de meeste familieleden/vrienden hebben ook katten. En wie niet, staat niet echt te springen om 4 weken een kitten in huis te hebben. En eigenlijk heb ik ze het liefste bij mij , als er iets voorvalt dan zie ik het ook meteen en kan handelen. Bovendien is het verhuizen dan weer extra stress.