Spring naar inhoud

- - - - -

zwanger - toxoplasmose?

• Log in om te reageren
24 reacties op dit onderwerp
Guest_Elfonia_*
Guest_Elfonia_*

#1 Geplaatst 07 juli 2010 - 22:15

Een paar dagen geleden zag ik op tv een intervieuw met een dierenarts die uitlegde dat wanneer een vrouw zwanger is, het niet nodig is je kat meteen weg te doen ivm. gevaar voor toxoplasmose.

Vandaar dat ik een gevonden artikel hier eventjes wil neerzetten ;)

Toxoplasmose

Kenmerken.
Toxoplasmose is een van de weinige ziekten die van kat op mens kan worden overgebracht. Het is een infectieziekte, die door parasieten (toxoplasma gondii) wordt veroorzaakt. Deze ziekte komt over de hele wereld voor. Ondanks het feit dat veel mensen besmet zijn, doen er zich maar weinig gevallen van de ziekte voor.

De verschijnselen bij de geïnfecteerde personen zijn:
  • Koorts
  • Opgezette lymfeklieren
  • Griepachtige verschijnselen
  • Gewrichtsklachten
  • Een vroeger opgelopen infectie kan de kop weer opsteken doordat het afweersysteem verzwakt wordt.
  • Ontstekingen en stoornissen van aangetaste organen
  • Ontstekingen van hersenen en hersenvliezen
Wie door de parasiet besmet wordt, merkt het meestal niet. Je bent hoogstens enkele dagen wat lusteloos, een beetje moe en vertoont wat opgezwollen klieren.

Verspreiding.
De kat is wat men noemt de gastheer van deze parasiet. Een kat met toxoplasmose produceert miljoenen toxoplasma-kysten. Een kyste is een doosje met een harde wand waarin de parasieten als in een soort cocon beschermd worden. Deze kysten komen dus via de ontlasting in de grond terecht, waar ze lange tijd kunnen overleven.
Verse uitwerpselen van katten zijn niet gevaarlijk. Het gevaar voor besmetting treedt pas na drie tot vier dagen op. Hierna kunnen de uitwerpselen nog maanden lang besmettelijk blijven.
De mens krijgt de parasiet binnen via de mond. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn als je in de tuin werkt en in aanraking komt met grond die vermengd is met uitwerpselen van een kat.
Nadat de kat de eitjes is kwijtgeraakt, maakt het afweersysteem korte metten met de parasiet en verdwijnt deze uit het lichaam.
De kat zelf is niet echt ziek.

Een andere besmettingsweg is het eten van rauw of onvoldoende verhit varkens- of schapevlees. Als het vlees ingevroren of goed doorbakken wordt, sterven de kysten af. In rundvlees zijn deze parasieten nog nooit aangetoond.
Uit onderzoek is gebleken dat tot 30% van het schapenvlees en 10 tot 15% van het varkensvlees toxoplasmose-kysten bevat.
Besmetting van mens op mens komt niet voor. Ook rechtstreekse overdracht van dier op mens (bijvoorbeeld door aaien) is niet waarschijnlijk.

Geen paniek!
Het is niet nodig om uit angst voor toxoplasmose je kat weg te doen. Bij katten die hun voer uit pakken en blik krijgen of alleen maar gekookt vlees eten en als de kattenbak regelmatig wordt schoongemaakt, is de kans op besmetting gering.

Risico bij zwangerschap.
Toxoplasmose is echt gevaarlijk als de parasiet uit het bloed van een zwangere vrouw via de placenta op het ongeboren kind wordt overgebracht.

Onderstaande gevolgen zijn mogelijk:
  • Mentale achterstand
  • Ernstige oogafwijkingen tot blindheid
  • Een waterhoofd of juist een veel te klein hoofd
  • In zeer ernstige gevallen sterft de foetus.
Voorzorg bij zwangerschap.
Als je zwanger bent, of van plan bent dat te worden, kun je door onderzoek laten bepalen of je antistoffen tegen deze parasiet in het bloed hebt zitten. Omdat er toch al standaard bloedonderzoek wordt uitgevoerd bij zwangere vrouwen, is het toereikend om degene die bloed afneemt te vragen tevens een test uit te voeren op de aanwezigheid van toxoplasmose-afweerstoffen. Als hieruit blijkt dat deze afweerstoffen aanwezig zijn, dan heb je de ziekte reeds in het verleden doorgemaakt en is er geen reden meer voor paniek. Het eigen afweersysteem biedt dan bescherming.

Katten lopen slechts één keer in hun leven toxoplasmose op en scheiden vervolgens gedurende enkele weken de besmettelijke toxoplasmakysten af. Omdat je niet kunt weten of je dier de ziekte heeft, is het echter beter het zekere voor het onzekere te nemen. Aanstaande moeders moeten niet in aanraking komen met de uitwerpselen van de kat.
De kattenbak schoonmaken is dus een klus die je beter aan anderen kunt overlaten.

Neem de volgende adviezen ter harte:

• Was je handen voordat je voedsel klaarmaakt of gaat eten.
  • Verschoon vaatdoekjes en de handdoek in de keuken regelmatig, bijvoorbeeld twee keer per week.
  • Gebruik bij voorkeur een keukenrol.
  • Gebruik schone materialen (zoals aanrecht, kom, snijplank, messen).
  • Was de groenten goed.
  • Houd rauwe etenswaren en gebruikt keukengerei gescheiden van elkaar.
  • Was je handen na het aanraken van rauw vlees.
  • Leer kinderen dat ze hun handen moeten wassen voordat ze gaan eten.
Voor zwangeren gelden bovendien de volgende adviezen:
  • Eet geen (half-)rauw vlees.
  • Verhit het vlees door en door.
  • Draag handschoenen bij het tuinieren.
  • Laat de kattenbak dagelijks door een ander schoonmaken, of draag hierbij handschoenen.
Bron: http://www.weetjesoverkatten.nl/toxoplasmose.htm

Geniet van de zwangerschap én van de poezen :)

ps: wrs. staat dit fout maar ik weet niet waar het te plaatsen :oops:

Bewerkt door Elfonia, 07 juli 2010 - 22:16.

Guest_elisa79_*
Guest_elisa79_*

#2 Geplaatst 07 juli 2010 - 22:36

Je leest altijd de voorschriften als je zwanger bent. Maar als je zwanger wilt worden? Laat je dan ook best de kattebak schoonmaken door iemand anders? Waarschijnlijk wel zeker?

Elfje
Elfje
  • 2.738 berichten
  • 1 katten

#3 Geplaatst 07 juli 2010 - 23:30

Ja ik denk het wel, want je weet vaak niet van dag 1 dat je zwanger bent he. Maar ja als je dan ongepland zwanger wordt? Dus eigenlijk is de kattenbak schoonmaken altijd een mannenjob? :x

catherine
catherine
  • 40.161 berichten

#4 Geplaatst 07 juli 2010 - 23:43

Heb mijn katten nooit weg gedaan toen ik zwanger was. Ik kuiste mijn bak uit met wegwerp handschoenen als mijn man niet thuis was.  Heb er nooit een probleem mee gehad.
Je kan toxoplasmose ook krijgen door groenten uit de tuin te eten, je moet ervoor zorgen om ze een paar keer goed te wassen. :)

Serenity
Serenity
  • 4.269 berichten
  • 7 katten

#5 Geplaatst 08 juli 2010 - 00:18

Ook even zeggen, veel mensen zijn ook reeds immuun voor toxoplasmose...daar dit ook op te lopen is in bv americain(prepare) enz zonder dat we er ziek van worden :) Ik was pos voor toxo(mauw ooit al gehad zonder te weten,veel mensen worden er ook niet ziek van,het gevaar is voor de vrucht zelf), wat wil zeggen dat ik kon doet wat ik wou op dat vlak tijdens zwangerschap.Dit zien ze in uw bloedwaarden ;)

Bewerkt door Serenity, 08 juli 2010 - 00:19.

Geplaatste afbeelding

Marina
Marina
  • 15.750 berichten
  • 6 katten

#6 Geplaatst 08 juli 2010 - 11:25

mijn gynaecoloog had gezegd dat ik mijn katten zeker niet weg moest doen (had ik ook niet gedaan hoor), omdat het gevaar hiervoor eigenlijk toch miniem is.
De kattenbakken moesten wel door mijn vriend worden gedaan :d

Ik heb trouwens nog geen toxoplasmose gehad dus toen ik zwanger was, moest ik regelmatig mijn bloed laten testen om te zien dat ik het toch niet per ongeluk had opgelopen, maar dit was gelukkig niet het geval ;)
Geplaatste afbeelding

Elfje
Elfje
  • 2.738 berichten
  • 1 katten

#7 Geplaatst 08 juli 2010 - 11:59

Toen mijn zus zwanger was van haar eerste kindje, had de gynaecoloog gezegd dat ze immuun was. Bij haar tweede kindje had ze een andere gyn en ineens was ze niet meer immuun? Kan dat dan?

Tirza
Tirza
  • 2.399 berichten
  • 6 katten

#8 Geplaatst 08 juli 2010 - 12:05

Het risico om toxoplasmose door een kat te krijgen is veel kleiner dan dat je het krijgt door eten van rauwe groenten en ongebakken vlees.

Zelf heb ik al gans mijn leven katten en ging (nu niet meer sinds ik cattery heb, steun hen wel financieel en met goederen en ga nog wandelen met honden) ook regelmatig naar het asiel helpen en ben negatief getest op toxoplasmose eind vorig jaar.

Eet ook al gans mijn leven groentjes uit eigen tuin.

tiny
tiny
  • 12.966 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 08 juli 2010 - 12:58

En in onze tijd werd daar allemaal geen probleem van gemaakt en ik heb nooit problemen gehad en heb gezonde kinderen (volwassen) en kleinkind(eren)

Midas
Midas
  • 5.472 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 08 juli 2010 - 13:05

als je zwanger bent moet je inderdaad wel oppassen met dieren uitwerpselen en aarde en eigenlijk ook met groeten.
maar ik vind dat dit wel overroepen word.
je kan je trouwens laten testen, voor te zien dat je risico bent of niet.
en als je het al eens gehad hebt krijg je het niet meer.
ik heb het op mijn 14j gehad dus ik ben imuun.
maar poezels wegdoen dat zou ik voor niets doen, je kan ook wel gewoon opletten en dan is dat ook oke.
als je alles wil ontwijken denk ik niet dat je nog een leuke zwangerschap zou hebben, want dan mag je niets eten drinken doen enz

Bewerkt door Midas, 08 juli 2010 - 13:05.

Jess
Jess
  • 4.842 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 08 juli 2010 - 13:08

Ik heb geen antistoffen tegen toxoplasmose en ben toch wel voorzichtig. Als je het oploopt, is de kans immers groot dat je ongeboren kind er serieuze schade aan overhoudt.

Daarom eet ik buitenshuis geen rauwe groenten en doet mijn vriend de kattenbak.

Bovendien eet ik geen rauw vlees/vis/kaas met rauwe melk/rauwe eieren want daar zit listerioses in, dat kan ook schadelijk zijn.

Het zijn tenslotte maar 9 maanden van je leven, dat heb ik er wel voor over om een gezond kind op de wereld te zetten.
Zou het mezelf nooit vergeven moest er door mijn eetgewoonten iets mis zijn met de baby.
Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.161 berichten

#12 Geplaatst 08 juli 2010 - 13:26

Mijn zus heeft tijdens haar zwangerschap toxoplasmose gehad. En de baby heeft er gelukkig niks aan overgehouden. Ze heeft wel een dikke week ziek in bed gelegen.

Jess
Jess
  • 4.842 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 08 juli 2010 - 13:28

catherine zei:

Mijn zus heeft tijdens haar zwangerschap toxoplasmose gehad. En de baby heeft er gelukkig niks aan overgehouden. Ze heeft wel een dikke week ziek in bed gelegen.

Dan heeft ze heel veel geluk gehad. Een vriendin van mij had het ook en die hebben ze laten bevallen op 35 weken om het kindje te beschermen.

Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.161 berichten

#14 Geplaatst 08 juli 2010 - 13:31

Jess zei:

Dan heeft ze heel veel geluk gehad. Een vriendin van mij had het ook en die hebben ze laten bevallen op 35 weken om het kindje te beschermen.

Ze had zware griep symptonen en eerst werd ze dus behandeld voor griep, toen de dokter na een dag of drie toch begon te twijfelen.
Dan hebben ze bloedgetrokken en gezien dat het toxoplasmose was.
Het was op het einde van haar zwangerschap, ze hebben wel bijkomende testen gedaan en zo en alles was in orde.
Jeroen is geboren op 18 feb nu 28 jaar geleden. En het is een boom van een vent. Dus al bij al heeft ze geluk gehad.
Het kwam ook niet door de kattebak te kuisen maar door groenten waarschijnlijk. Want de kattebak kuiste ik toen uit of haar man. :)

Jess
Jess
  • 4.842 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 08 juli 2010 - 13:33

catherine zei:

Ze had zware griep symptonen en eerst werd ze dus behandeld voor griep, toen de dokter na een dag of drie toch begon te twijfelen.
Dan hebben ze bloedgetrokken en gezien dat het toxoplasmose was.
Het was op het einde van haar zwangerschap, ze hebben wel bijkomende testen gedaan en zo en alles was in orde.
Jeroen is geboren op 18 feb nu 28 jaar geleden. En het is een boom van een vent. Dus al bij al heeft ze geluk gehad.
Het kwam ook niet door de kattebak te kuisen maar door groenten waarschijnlijk. Want de kattebak kuiste ik toen uit of haar man. :)

Je kan het inderdaad veel sneller krijgen van groenten. Die zijn sneller besmet door katten. Als je het zou krijgen van de kattenbak, moet je al echt in de kattenbak met je blote handen en dan je vingers in je mond stoppen.
Maar ik laat mijn ventje toch braaf de kattenbak doen :x

Geplaatste afbeelding