Spring naar inhoud

- - - - -

Blaasontsteking of iets anders?

• Log in om te reageren
20 reacties op dit onderwerp
Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 17 april 2009 - 22:29

Wij zijn net terug van de DA met onze Taiga.

Mijn diagnose via i-net komt overeen met zijn diagnose, hij zei dat het inderdaad typisch verschijnselen zijn van een blaasontsteking.

Haar symptomen zijn: kleine plasjes (of het pijn doet weet ik niet, ik kijk haar altijd na en ze lijkt gewoon te plassen), wel veel plasjes, ze plast niet in huis. Dit heeft ze maar 2x heel kort na elkaar gedaan toen ze enorm krols was. Wat ze vooral doet is haar alsmaar schoonlikken omdat ze wit vocht verliest aan haar spleet. Bijgevolg likt ze hier bijna de hele dag aan tegenwoordig wat ik enorm zielig vind :( Als ik me niet vergis, is dit beginnen opduiken vlak nadat ze de 1e maal krosl werd, maar dat is ook enkel teruggekomen toen ze krols werd en daartussen niets. Nu heeft ze er voortdurend last van en denk ik toch niet meer aan krolsheid. Haar gewicht is ook niet afgenomen, ze is 100gram bijgekomen, maar dat kan te wijten zijn aan de Babyvoeding die Yumi afzonderlijk krijgt hoewel we niet altijd even snel genoeg zijn om haar te betrappen als ze deze ook binnenschrokt...

Herkent iemand hier zijn kat in of heeft iemand hier ervaring mee en dan bedoel ik vooral de symptomen, want dat witte vocht heb ik voorlopig nog niet hier gelezen bij een blaasontsteking, wel op i-net, maar dat is niet altijd even betrouwbaar en dat frequent plassen in huis, kom ik ook altijd tegen.

Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

Guest_Muizepoes_*
Guest_Muizepoes_*

#2 Geplaatst 17 april 2009 - 22:43

Is ze gesteriliseerd? Indien niet, een baarmoederontsteking?

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 17 april 2009 - 23:02

Nee dat is ze niet, daar had ik inderdaad ook al aangedacht aan baarmoederontsteking, vooral mijn vriend dan ook :(

Hij zei (vriend) "ze heeft een ziekte die vooral bij oudere katten voorkomt" omdat ze dan meestal al een nestje hebben gehad, maar het kan blijkbaar ook bij een 1e krolsheid optreden en de enige behandeling dan in mijn ogen is asap laten steriliseren. Er zou een behandeling bestaan om de baarmoeder alsnog te kunnen redden, maar dat vind ik niet verantwoord.

Ze zouden ook opvallend veel drinken in dit geval en dat doet ze niet, maar niet alle symptomen hoeven er te zijn om deze diagnose vast te kunnen stellen.

Bewerkt door Spanishke, 17 april 2009 - 23:10.

Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#4 Geplaatst 17 april 2009 - 23:03

Ik heb hier ook nog nooit van gehoord, moet ze medicatie nemen? :(

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 17 april 2009 - 23:16

Wel eigenlijk niet, hij heeft haar voorlopig een enting gegeven met Antibotica dat 14 weken zou werken en ook een betere oplossing is voor een kat omdat dit dan zeker volledig kan uitwerken.

Heb zonet nog iets gelezen over baarmoederontsteking.

Een baarmoederontsteking is een zeer ernstige aandoening en moet onmiddellijk geopereerd worden, zoniet kan de teef of poes hieraan sterven.
Oh laat het dat dan aub niet zijn, dan heb ik liever dat ze ons zorgekindje is voor de rest van haar leven :cry: :cry: :cry:

Hij zei wel "als het op korte termijn niet betert, terug te komen" en het leek alsof hij duidelijk wou maken dat ze dan idd moest geopereerd worden dus dat het dan mogelijk inderdaad een baarmoederontsteking kan zijn. Heb wel het gevoel bij onze DA dat hij weet dat ik veel te snel panikeer en hij mij mss mogelijk dingen verzwegen heeft die later pas ter sprake gaan komen indien nodig :cry:

Geplaatste afbeelding

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#6 Geplaatst 17 april 2009 - 23:39

Spanishke zei:

de enige behandeling dan in mijn ogen is asap laten steriliseren. Er zou een behandeling bestaan om de baarmoeder alsnog te kunnen redden, maar dat vind ik niet verantwoord.

Waarom niet?

Guest_Muizepoes_*
Guest_Muizepoes_*

#7 Geplaatst 17 april 2009 - 23:46

Ons Blue'ke heeft dat ook héél jong gekregen een baarmoederontsteking, toen ze pus verloor zijn we direct naar de dierenarts gegaan en dezelfde avond heeft hij haar nog geopereerd. Hopelijk heb je snel een duidelijk beeld over wat ze heeft!

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 17 april 2009 - 23:54

MissKitty zei:

Waarom niet?

Omdat de klachten kunnen terugkomen en het niet altijd verholpen kan worden, slechts ongeveer iets van een 80%-90% van de gevallen

Bewerkt door Spanishke, 18 april 2009 - 00:01.

Geplaatste afbeelding

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 17 april 2009 - 23:57

Hoe oud was Blue dan bij jullie? Verloor ze dit ook na de 1e krolsheid?

Dan vraag ik me toch af waarom hij heel zelfzeker klonk toen hij vrij snel zei van "dat zijn idd de typische symptomen van een blaasontsteking" als het mogelijk ook een baarmoederontsteking is? Hij heeft niet over een baarmoederontsteking gesproken, ook niet over een operatie, maar heb wel gelezen bij baarmoederontsteking dat als het de beginfase is, deze ingreep vrij simpel verloopt, als het al wat verder gevorderd zou zijn, dan is het gecompliceerder en brengt het dus ook meer op voor de DA.

Als blijkt dat zij een baarmoederontsteking heeft, dan weet ik ook waarom hij eerst zei van niet en ga ik daar nooit meer, maar ik moet nu gewoon even bang afwachten hoe het vordert, korte termijn zei hij, denk dat als het nog altijd hetzelfde is, hij mij daar maandag terug mag verwachten :louche:

Bewerkt door Spanishke, 18 april 2009 - 00:06.

Geplaatste afbeelding

Guest_Muizepoes_*
Guest_Muizepoes_*

#10 Geplaatst 18 april 2009 - 00:15

Blue was nog maar iets van een 8 maandjes, echt overdreven krols is ze nooit geweest. Je zag er niets aan en opeens riep de oudste zoon me dat Blue in zijn bed geplast had. (dat zijn de grootste vrienden) Maar ze verloor gewoon etter, wel héél duidelijk en veel. Direct afspraak gemaakt en ze mocht bij de dierenarts blijven want s'morgens ging hij ze als eerste opereren. Ik wou ze sowiso laten steriliseren dus dat was voor ons geen enkel probleem. Opeens kregen we s'avonds laat telefoon van de dokter dat hij ze al geopereerd had want dat hij het niet kon aanzien. Hopelijk voor Taiga is het allemaal vlug voorbij want je poes zien afzien :cry: maar mocht je twijfelen, ik zou een tweede arts raadplegen hoor morgen.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#11 Geplaatst 18 april 2009 - 00:35

Niet direkt het ergste denken, en soms is teveel opzoeken op het internet niet goed want dan ga je je zeker het ergste voorstellen. Houd ze nu goed in het oog en wacht een paar dagen af zodat de spuit haar werking kan doen. Ik weet dat het moeilijk is maar niet voorop de feiten lopen, je DA zou je wel iets gezegd hebben moest het inderdaad zeer erg zijn. :hug: :rub:

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#12 Geplaatst 18 april 2009 - 00:55

Wat die blaasontsteking betreft, dat kan je toch testen via de urine, nee?

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 18 april 2009 - 09:47

Ja dat vraag ik me ook eigenlijk af en blijkbaar moet er enkel antibotica toegediend worden als er bacteriën in de urine zitten. Ik hoop maar dat ze geen blaasgruis heeft en dat hij het ondanks zijn niet aaneenhangende theorie toch bij het rechte eind heeft. De reden dat we gisteravond nog laat zijn geweest, is omdat we vandaag moeten werken. Ik kan eventueel ten rade gaan bij een andere DA, maar ik zei tegen hem dat ik dacht aan een blaasontsteking en toen hij haar onderzocht zei hij ook van "dat zijn inderdaad de typische kenmerken van een blaaontsteking"
Nu hoe dan ook nam hij het toch serieus, want hij zei dat ik binnen enkele dagen moest terugkomen als het nog niet verbeterd was en dat ze mogelijk een aanpassend dieet gaat moeten volgen.

Geplaatste afbeelding

Guest_Muizepoes_*
Guest_Muizepoes_*

#14 Geplaatst 18 april 2009 - 10:03

Inderdaad niet direct het ergste denken. Hopelijk is ze snel beter :hug:

Guest_poezemannen_*
Guest_poezemannen_*

#15 Geplaatst 18 april 2009 - 10:05

Houd ze nauwlettend in de gaten en als je twijfelt, ga terug naar DA...om de 5 min voor een kleinigheid er staan, is zeker te vermijden maar als je aan zoiets ernstigs denkt en de symptomen lijken ook niet te verdwijnen, zou ik mezelf toch niet te lang ongerust laten zijn...