Spring naar inhoud

- - - - -

Hees/zonder geluid miauwen normaal?

• Log in om te reageren
18 reacties op dit onderwerp
dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.849 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 11 juli 2010 - 18:19

Het past niet echt in dit 'thema' of misschien wel...

Ik zit namelijk met een vraag. Kiara kan niet miauwen. Haar mondje gaat open en toe en ze miauwt zonder geluid. Heel af en toe komt er een kreetje uit.
Xanti miauwt nogal 'hees' of ik weet niet hoe ik dit moet omschrijven.
Hoe komt dit? Sloeber en Tijger miauwden 'gewoon' als kitten.

Ik heb geprobeerd een filmpje te maken van Xanti wanneer ze miauwde. De kwaliteit is niet schitterend :) , maar je hoort ze wel miauwen. En dit is nog een van haar betere keren...

(Nu het nog geplaatst krijgen.)
--> Grrr :blont:

Misschien als je op deze link klikt??

http://www.kattensit...n.html#bekijken

Ginger-en-Noortje
Ginger-en-Noortje
  • 3.961 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 11 juli 2010 - 18:21

Ik zag vandaag op discovery ook een kat die geen geluid kon maken. Die beet in de benen van t baasje voor aandacht :LOL: maar ik weet eigenlijk niet of jouw kat t niewt kan, Noortje doet t ook wel eens zonder geluid en da's gewoon omdat ze dan iets heel graag wil...

Ginger-en-Noortje
Ginger-en-Noortje
  • 3.961 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 11 juli 2010 - 18:22

Ik heb nu t filmpje gezien... denk dat t gewoon haar stemgeluid is :)

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.849 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 11 juli 2010 - 18:29

Ginger-en-Noortje zei:

Ik zag vandaag op discovery ook een kat die geen geluid kon maken. Die beet in de benen van t baasje voor aandacht :LOL: maar ik weet eigenlijk niet of jouw kat t niewt kan, Noortje doet t ook wel eens zonder geluid en da's gewoon omdat ze dan iets heel graag wil...

Kiara is eigenlijk geen aanhankelijk kat. Momenteel 'miauwt' ze als ze iets nodig heeft. Je ziet haar mond bewegen (en ze draait dan tegen je benen), maar 99% van de tijd komt er niets uit. Af en toe een nog hesere miauw dan Xanti in het filmpje.

Maar bijten doet Kiara gelukkig niet :trance: .

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#5 Geplaatst 11 juli 2010 - 18:38

Als hij bij mij zaagt, dan maakt Zwartje pas lawaai als ik meerdere geluidsloze miauwpjes heb genegeerd.

Bij mijn pa maakt hij direct van zijn oren, want hij weet dat die zijn blik niet kan zien.

Dus mss maakt ze gewoon weinig lawaai omdat ze niet graag lawaai maakt en weet dat jij het toch wel door hebt wat ze wil zeggen ;)

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.849 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 11 juli 2010 - 18:41

Vosse zei:

Als hij bij mij zaagt, dan maakt Zwartje pas lawaai als ik meerdere geluidsloze miauwpjes heb genegeerd.

Bij mijn pa maakt hij direct van zijn oren, want hij weet dat die zijn blik niet kan zien.

Dus mss maakt ze gewoon weinig lawaai omdat ze niet graag lawaai maakt en weet dat jij het toch wel door hebt wat ze wil zeggen ;)

Oke, nu ben ik al geruster.

Wel gek. Ik maak nu totaal andere dingen mee dan met mij 2 katers.

Ginger-en-Noortje
Ginger-en-Noortje
  • 3.961 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 11 juli 2010 - 18:43

In dat programma op discovery zeiden ze ook nog dat de kat de miauw heeft ontwikkeld voor ons(!). Wij horen hun "normale"geluiden namelijk niet, die zijn van een andere frequentie als onze oren aankunnen. Dus jah als ze dan iets van ons tweevoeters willen, zullen ze ervoor moeten zorgen dat we ze horen he :)

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.849 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 11 juli 2010 - 18:48

Ginger-en-Noortje zei:

In dat programma op discovery zeiden ze ook nog dat de kat de miauw heeft ontwikkeld voor ons(!). Wij horen hun "normale"geluiden namelijk niet, die zijn van een andere frequentie als onze oren aankunnen. Dus jah als ze dan iets van ons tweevoeters willen, zullen ze ervoor moeten zorgen dat we ze horen he :)

:lachen: :lachen:

katten zijn toch zo'n geweldige dieren he :loveshower: .
Dit wist ik niet? Weer iets bijgeleerd, haha.
Toch blijf ik het gek vinden dat ze miauwt (je ziet ze het echt doen), alleen hoor ik niets.
Vandaar dat ze misschien ook rond mijn benen draait. Zodat ik wel naar beneden moet kijken :) .
Ze doet dit enkel als ze iets nodig heeft, mijn lieve plantrekkertje.

Vennen
Vennen
  • 2.412 berichten
  • 8 katten

#9 Geplaatst 11 juli 2010 - 22:45

Ginger-en-Noortje zei:

Ja, miauwen met geluid is voornamelijk aangeleerd gedrag door de mens. Katten communiceren meer met lichaamstaal met elkaar, maar aangezien wij mensen nogal spraakgericht zijn, heeft de kat zich hier wat voor aangepast. Althans dat las ik eens in een kattenboekje.

Guest_Amelie_*
Guest_Amelie_*

#10 Geplaatst 12 juli 2010 - 07:18

Wannes doet het ook.. Hij komt dan zieliger over vind hij zelf :) en hij is er van overtuigd dat hij zo makkelijker resultaat bereikt :LOL:

Guest_sandra25_*
Guest_sandra25_*

#11 Geplaatst 12 juli 2010 - 07:46

Ik heb toch ook erger gelezen dat miauwen ter communicatie met ons mensen dient,tussen hen hebben ze dat niet nodig.Daar gebruiken ze veelal hun ogen om te communiceren.Complexe dieren onze schatten.Btw,ik heb de onze de eerste 6 maanden niet gehoord(was al volwassen,komt uit asiel),maar nu heeft hij laten zien dat hij wel degelijk kan miauwen :trance: Voorals als meneer iets wil.

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#12 Geplaatst 12 juli 2010 - 08:51

Ik kan het hier nu niet horen op mijn werk maar ik had vroeger ook een kat die je amper kon horen dus ik denk dat het wel normaal is. ;)

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.849 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 12 juli 2010 - 08:58

Ginger-en-Noortje zei:

Heb gisteren een programma op animal Planet gezien over het leven van de kat (een tip dat iemand hier op het forum gaf). Hier was er inderdaad ook een kat die niet kon miauwen, maar beet om aandacht te krijgen :lachen: . Misschien hetzelfde programma.

tiny
tiny
  • 12.966 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 12 juli 2010 - 09:55

Nijn dochter haar kater weegt bijna zeven kilo en hij miauwt op dezelfde manier, vind dit altijd lachwekkend.Zo een beer met zo'n fijn stemmeke.
Mijn lilac poes (trouwens een dochter van hem) miauwt al niet veel luider (zit in de familie zeker :LOL: ).
Foto van de beer:

Bijgevoegde thumbnails

• 33.jpg
  • 37.JPG
  • 39.JPG

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.849 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 12 juli 2010 - 09:58

:lachen: kan me het voorstellen dat dit grappig is. Mijn is nog maar een kitten, maar die van jou is inderdaad al een hele beer! :ha