Spring naar inhoud

- - - - -

hoe leren buitengaan?

• Log in om te reageren
14 reacties op dit onderwerp
Guest_jyotsna_*
Guest_jyotsna_*

#1 Geplaatst 12 juli 2010 - 12:29

Sinds 30 juni zijn we verhuisd, en wonen we niet meer op een appartementje, maar in een huis met tuin. (voorlopig nog bij mijn grootvader, tot ons huisje ernaast af is). Nu is dat een redelijk rustige buurt, met achteraan nog weiland, en ook onze tuin is al redelijk groot.
Tot nu toe zit Hobbes binnen, maar we hebben bij mijn grootvader maar een zolderkamer, en ik vind het voor hem zo zonde dat hij altijd daar moet zitten. Het is niet echt klein, maar zeker ook niet groot.
Nu zou ik hem willen leren dat hij overdag buiten mag, maar wel 's avonds binnen komt slapen. Maar hoe begin je daar aan? Hoe weet hij nu dat hij 's avonds terug naar binnen moet komen?
Natuurlijk, als hij niet buiten wil, dan hoeft het voor mij ook niet hoor, maar als hij het wil, mag het wel.

Bene
Bene
  • 3.069 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 12 juli 2010 - 12:32

Ik kan jou er niet met helpen.  Hier enkel binnenkatten.
Is hij geholpen ?

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#3 Geplaatst 12 juli 2010 - 12:36

Gewoon deur open zetten en hij kan rustig op zijn tempo alles verkennen maar ik zou dat wel doen vanaf aug. omdat je er nog maar 2 weken woont.

Ik zelf zou mijn katjes nooit vrij laten rond lopen, zij zitten in een catprooftuintje, maar dat is natuurlijk ieder zijn eigen keuze!
Wat je ook kan doen is aan een tuigje laten lopen of een ren plaatsen, zo ben je zelf gerust dat er niets kan gebeuren met je schatje, veel succes! :geluk:

Guest_MZ_forever_*
Guest_MZ_forever_*

#4 Geplaatst 12 juli 2010 - 13:03

Wat je ook kan doen is als je roept en hij binnenkomt een snoepje geven.
:geluk:

Guest_jyotsna_*
Guest_jyotsna_*

#5 Geplaatst 12 juli 2010 - 13:10

we wonen er sinds 30 mei (foutje ;) ), nu een 6 weekjes dus. Ik dacht dat je een kat altijd best zeker een maand binnen houdt al je verhuist.

hij is geholpen hoor, ik zou m'n katten nooit ongeholpen buiten laten lopen, er zijn zo al genoeg kittens zonder thuis
een catproof tuin is voorlopig geen optie, maar later bij ons eigen huisje zal de tuin wel volledig afgemaakt worden.

ben me bewust van de gevaren hoor, maar vind het ook zo zielig nu voor hem op de zolderkamer

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 12 juli 2010 - 13:10

Goh, ik heb daar nogal geluk in gehad. Het leren buitengaan bedoel ik, het binnenkomen 's nachts heeft zweet gekost :) .

Kiara en Xanti gaan nu al onder begeleiding naar buiten. Eerst heb ik met hen de tuin verkent met een leibandje een paar keer.
Daarna mochten ze zelf hun eerste stapjes zetten. We hebben wel een grote tuin met 'schutsels' die nog te hoog zijn voor hen. Dus ze kunnen vrij rondlopen (zonder bandje) zonder ze echt weg kunnen.
Nog steeds gaan ze maar tot 1/4 van te tuin. Dus dat zit nog wel goed :d .

Tijger en Sloeber (de grootste) riep ik altijd binnen 's avonds rond hetzelfde uur. In het begin hebben we vaak de tuin rondgelopen, met zaklamp. En maar roepen. Vaak zaten ze ook op het dak van de veranda en keken dan van: 'Zeg, ga eens naar binnen.'.
Maar ik hield vol en elke avond moesten ze binnen slapen. Als ze dan naar binnen kwamen, kregen ze een snoepje ofzo (nu niet meer hoor).

Ook riep ik hen door de dag en knuffelde ik gewoon dan. Zo weten ze ook dat wanneer je ze roept dit niet perse is om binnen te blijven (anders komen ze niet meer).

Nu met dit weer wel niet, maar anders komen ze altijd rond een uur of 11 naar binnen.

In het begin vergt dit wat inspanning, maar het loont. En onthou, de aanhouder wint :d .

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 12 juli 2010 - 13:11

Oh ja, is 2 weken niet veel te kort al?
Ik zou minstens een maand nemen? Of ben ik fout?

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#8 Geplaatst 12 juli 2010 - 13:19

Een maand is goed maar je weet als een kat buiten gaan niet kent dan zal die dat ook niet missen! ;)

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 12 juli 2010 - 14:12

Best is ook dat je buiten geen eten ter beschikkingzet, dan moeten ze altijd naar binnen komen om te eten. Leer hem als hij 's avonds binnen komt dat hij dan een lekker portie natvoer krijgt. Ik zou ook stilletjes beginnen het aanleren aan een tuigje of onder begeleiding van jezelf. :geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

brithany
brithany
  • 7.775 berichten
  • 7 katten

#10 Geplaatst 12 juli 2010 - 20:07

Ik lees dat je van plan bent om als je straks in je eigen huisje zit dat je de tuin proef vrij wil gaan maken, dan zou ik haar nu echt niet naar buiten laten en aan de vrijheid laten proeven, en net wat Anja zegt , een kat die het niet ken , mis het ook niet..

Geplaatste afbeelding

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#11 Geplaatst 12 juli 2010 - 20:46

Goh, ik moet zeggen, het is wel veel makkelijker als ze ermee opgroeien eigenlijk. Dat zien we hier toch met alle katten.

Soit, voor de rest inderdaad geen eten zetten buiten (water kan natuurlijk wel). In de zomer krijg ik Zwartje vaak heel moeilijk binnen, ik zet dan zijn etensbakje al weg in de namiddag zodat hij honger heeft. Als je bv zegt van je kat mag buiten tot 20u en hij komt in de zomer binnen om 18u, dan laat je'm niet meer buiten. In de winter kan dat dan vaak nog wel, want dan blijven ze meestal minder lang weg. Na een tijdje weten ze dat wel hoor: 's avonds weer naar binnen, dan lekker natvoer, en da knuffelen! ofzo ;)

Guest_AnaShe_*
Guest_AnaShe_*

#12 Geplaatst 12 juli 2010 - 22:06

Bij ons is de deur altijd open voor Pepper (in de zomer, in de winter nooit ;s)
en ze gaat wanneer ze wilt naar buiten en komt wanneer ze wilt naar binnen :)
maar als het etenstijd is op als ze haar behoefte moet doen dan is ze snel binnen ^.^
ik weet niet hoe ik het haar geleerd heb eerlijk gezegt ... :LOL:
en snachts komt ze vanzelf binnen.
gewoon de deur openlaten en haar kattenbak binnen natuurlijk en haar eten ook altijd binnen zodat ze weet dat ze naar binnen moet als ze moet eten EN als ze snacht niet naar binnen wilt dan moet je haar gaan halen.
zo moet je dat altijd doen tot ze begrijpt dat ze snachts niet buiten mag blijven.
zo heb ik het mijn kat geleerd :)

:geluk:

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 13 juli 2010 - 08:47

Vosse zei:

Goh, ik moet zeggen, het is wel veel makkelijker als ze ermee opgroeien eigenlijk. Dat zien we hier toch met alle katten.

Soit, voor de rest inderdaad geen eten zetten buiten (water kan natuurlijk wel). In de zomer krijg ik Zwartje vaak heel moeilijk binnen, ik zet dan zijn etensbakje al weg in de namiddag zodat hij honger heeft. Als je bv zegt van je kat mag buiten tot 20u en hij komt in de zomer binnen om 18u, dan laat je'm niet meer buiten. In de winter kan dat dan vaak nog wel, want dan blijven ze meestal minder lang weg. Na een tijdje weten ze dat wel hoor: 's avonds weer naar binnen, dan lekker natvoer, en da knuffelen! ofzo ;)

Ik laat ze als ze een uur voor 'hun' tijd binnen komen, ook niet meer buiten (nu is het wat anders met dit weer).

Guest_Milo&Feline_*
Guest_Milo&Feline_*

#14 Geplaatst 13 juli 2010 - 09:30

Vroeger, toen Milo nog buitenkon riep ik hem gewoon 's avonds en dan kwam hij naar binnen. Maar het viel wel op dat ik in de zomer riep, het veel langer duurde voor hij binnen wou komen. Ik denk dat het gewoon een kwestie van geluk hebben is dat je kat wil luisteren, want als hij zich te goed aan het amuseren is buiten vrees ik dat hij lekker buiten blijft dartelen :) .
Je kan er natuurlijk wel een gewoonte van maken dat hij als hij ' s avonds binnenkomt een zakje natvoer krijgt ofzo. Dat zou bij die van mij toch werken :) .

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#15 Geplaatst 13 juli 2010 - 15:53

Ja ik heb wel vlottende uren :ha Mijn regel is: de kat mag niet buiten als het donker is. In de winter gaat het poortje dus om 5u soms al dicht, in de zomer mss pas om 11u. Hangt wat van het weer af.