Spring naar inhoud

- - - - -

Erkenningsnummer cattery

• Log in om te reageren
83 reacties op dit onderwerp
Guest_molleken_*
Guest_molleken_*

#46 Geplaatst 09 november 2010 - 10:50

feroesti zei:

Het heeft lang geduurd maar eindelijk heb ik nieuws over het ondernemingsnummer. Accerta heeft het eens allemaal uitgezocht voor ons.

Normaal is het zo dat voor een cattery met twee nestjes per jaar geen ondernemingsnummer of hknummer nodig is.
Maar dat is gewijzigd. Het is de bedoeling dat alle cattery's een registratie krijgen en dat de hobbycattery's geen ondernemingsnummer meer nodig hebben.
Cattery's met 10 nestjes op een jaar hebben wel een ondernemingsnummer nodig en bij 5-8 nestjes wordt het zeker ook wel aangeraden i.v.m. kosteninbreng en winstmogelijkheid. Maar dat halen we hier zeker niet, het betrefd max. 4 nestjes. Dus kunnen we ons ondernemingsnummer laten schrappen, het hknummer blijft.
De wetgeving is zeer onduidelijk, maar het is zinloos als je geen winst maakt dat je een ondernemingsnummer hebt. Het is en blijft een hobby en op die manier is het zeker ideaal om een hknummer te hebben.
Accerta heeft ons zeer goed geholpen.
Het zal wel 75 euro kosten om ons ondernemingsnummer te schrappen, maar dan zijn we ook van alle extra belastingsaangiftes en rva gedoe af.
Eindelijk duidelijkheid !!

Dus als je een hknummer aanvraagd en is goed gekeurd,hoeft je geen ondernemingsnummer nodig als je maar 3-4 kittens hebt?
Wel al de bewijzen van onkosten enz bijhouden?
Of toch nog iets?

Ben blij dat er eens wat klaarheid wordt gegeven want nu is alles behalve duuidelijk de een zegt dit de andere zegt dat.

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#47 Geplaatst 09 november 2010 - 11:19

Ik heb eens laten uitzoeken hoe dat zit met de BTW

Verschiet niet van de tekst hé:

"Kwekers van Zoogdieren die zelfstandig optreden en op een geregelde wijze hun zelf gekweekte zoogdieren verkopen zijn onderworpen aan BTW zodat zij BTW moeten aanrekenen op de verkoop van hun zoogdieren".

Onder de term "geregeld" moet verstaan worden met een zekere regelmaat, systematisch. Zodra je dus één nest per jaar hebt en de kittens verhandeld ben je in de regel onderworpen aan BTW. Enkel zeer kleine cattery's die niet altijd 1 nest per jaar hebben en dit kunnen aantonen, kunnen ontsnappen aan de regel. Met of zonder winstoogmerk handelen is van geen belang voor de BTW

Je kan echter vrijgesteld worden van BTW-formaliteiten en hoeft dan ook geen BTW op de verkoop aan te rekenen indien de totale omzet (inkomsten zonder aftrek van de kosten) op jaarbasis onder de 5.580 EUR blijft. Gevolg is wel dat je ook geen BTW kan aftrekken op de aankopen die je verricht hebt voor de cattery.

Dit is de theorie.

Contacten bij het Centraal Bestuur BTW hebben mij bevestigd dat een cattery die niet kan genieten van de vrijstelling voor kleine ondernemingen (omzet kleiner dan 5.580 EUR), en voor zover ze een website heeft waarop dde kittens worden aangeboden of waaruit kan worden afgeleid dat "goederen - lees kitten- worden geleverd - lees verkocht, contact op te nemen met zijn locale BTW-controleur. Als de cattery kan bewijzen dat de kosten veel hoger liggen dat de inkomsten en dus het recht op aftrek van BTW veel hoger zal liggen dan de af te dragen BTW, dan zal de controleur in het algemeen toestaan dat er geen formaliteiten vervuld worden en dus geen BTW moet afgedragen worden en geen BTW moet aangerekend worden. Zij hebben er tenslotten niks aan te winnen

Nu zeg ik wel in het algemeen want controleurs beschikken daar over een zeer subjectief beslissingsrecht dus als je pech hebt en bijvoorbeeld in dat jaar grote nesten hebt ...kan je BTW moeten afdragen (BTW kan 3 jaar teruggaan)+ boetes en nalatigdheidsinteresten. Niet min, geloof me

Nu merk ik in de praktijk dat vele cattery's gewoon doen alsof hun neus bloedt (mijn inziens nog het beste eerlijk gezegd - laat ze maar komen).

En nu ben ik zeer nieuwsgierig wat jullie doen als jullie daarover al willen communiceren (ben geen belastingcontroleur hoor, integendeel ;) )

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#48 Geplaatst 09 november 2010 - 11:45

Hmm nu staan hier weer 2 compleet verschillende dingen, wat klopt er nu en wat niet..

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#49 Geplaatst 09 november 2010 - 12:39

een BTW nummer is niet langer verplicht voor het krijgen van een erkenning. Het FOD is daarmee gestopt omdat dit een ander departement is en ze dat ook niet als hun taak zien (is niet echt dierenwelzijn hé)

MAAR: zoals eragon al zegt, het hangt echt af van je lokale belastingsinspecteur wat die denkt.

Daarom ook dat we in de FWF pleiten voor een speciale erkenning voor occasionele fokkers en dat voor zulke erkenning er rekening wordt gehouden met hun occasioneel karakter en het eens duidelijk wordt gesteld dat dit geen economische praktijken zijn, maar liefhebberij (alle, toch met grenzen naar de verkoopsprijs toe: zoals 1000 euro per kitten voor BK :o ...)

Ik val soms achterover van de willekeur over de regels voor occasionele fokkers. Zo is er ooit eens iemand verboden geweest naamkaartjes op een show te leggen, haar kooiversiering met cattery naam op een show te gebruiken omdat dit reclame was en ze als niet erkende fokker geen reclame mag maken .... :o

Bewerkt door wea, 09 november 2010 - 12:40.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#50 Geplaatst 09 november 2010 - 12:46

feroesti zei:

Maar dat is gewijzigd. Het is de bedoeling dat alle cattery's een registratie krijgen en dat de hobbycattery's geen ondernemingsnummer meer nodig hebben.

Is dat zo dat alle catteries geregistreerd gaan moeten worden? Ik heb daar nog niks van gehoord eerlijk gezegd. vanwaar weet je dat?

wel ziet het ernaar uit dat alle katten geregistreerd gaan moeten worden en dat dit nummer op de stamboom moet komen.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#51 Geplaatst 09 november 2010 - 12:50

feroesti zei:

Vandaag heb ik naar het ministerie gebeld en alle catteryen die een hknummer aanvragen worden automatisch doorgespeeld naar de kruispuntbank.

inderdaad. dat heb ik dus ook gehoord.

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#52 Geplaatst 09 november 2010 - 13:52

wea zei:

Is dat zo dat alle catteries geregistreerd gaan moeten worden? Ik heb daar nog niks van gehoord eerlijk gezegd. vanwaar weet je dat?

wel ziet het ernaar uit dat alle katten geregistreerd gaan moeten worden en dat dit nummer op de stamboom moet komen.

Ik dacht dat dit de bedoeling was van de nog niet van kracht zijnde wetgeving (wetsvoorstel).

Inzake BTW - er is nog altijd een verschil tussen het feit dat het FOD een BTW-vereist om een erkeningsnummer toe te kennen of beter niet meer en het feit dat je volgens de BTW-wetgeving zelf een BTW-nummer moet aanvragen als je een BTW-belastingplichtige bent hé. Het één sluit spijtig genoeg het ander niet uit.

In sé staat er in alle berichten hetzelfde, namelijk dat in praktijk je contact op moet nemen met je plaatselijk BTW-controleur (plaatselijk ontvangkantoor is veelal op de gemeente) en dat zij "veelal" beslissen dat voor een cattery het sop de kolen niet waard is.

En dan heb ik het maar over de BTW. Er is ook nog de personenbelasting

Bewerkt door Eragon, 09 november 2010 - 13:53.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#53 Geplaatst 09 november 2010 - 14:22

Accerta , de kruispuntbank waar wij ingeschreven zijn hebben dus contact gehad met de belastingsdienst hier en alle gegevens daar opgevraagd. Ze hebben ook contact gehad met het ministerie hierover. En blijkt dus dat ons ondernemingsnummer opgezegd mag worden.
Natuurlijk houdt ik alle kosten keurig bij, want je weet maar nooit.
Maar als je jaarlijks als hobbyfokker op verlies draait heeft het hebben van een ondernemingsnummer ook totaal geen nut. Wij als kleine onderneming betalen zoiezo al geen btw en geven geen kosten aan. Dus wat maakt het verschil ? Enkel een extra belastingsformulier op de toegevoegde waarde en vooral problemen met de RVA in de zeldzame tijden van economische werkeloosheid bij mijn man. Nu was het telkens zo dat we onze boekhouding moesten gaan verantwoorden zodat hij zijn stempelgeld voor die paar dagen in een jaar , niet zou verliezen.
Als we konden bewijzen van onder het maximum te blijven en onze kosten konden voorleggen, hadden ze snel door dat dit zeker geen winstgevende zaak was. Integendeel...
Dus eigenlijk zinloze formaliteiten allemaal die de rva en belastingsdienst gewoon extra werk bezorgen.

Volgens het ministerie is het wel belangerijk dat alle catteryen geregistreerd worden, dan is er ook controle mogelijk.
En best neem je toch contact op met de plaatselijke belastingsdienst zodat zij ook op de hoogte zijn van de hobby.
En alles goed bijhouden, dan is er geen twijfel mogelijk...

Het is gewoon een zeer onduidelijke wetgeving en elk belastingskantoor of kruispuntbank mag blijkbaar kiezen hoe ze ermee om gaan. Maar ik vertrouw de kruispuntbank hier wel in, zij zouden het toch wel moeten weten, niet ??

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#54 Geplaatst 09 november 2010 - 15:22

Het bedrag dat je moet betalen voor een HK, is dat eenmalig eigenlijk of jaarlijks?

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#55 Geplaatst 09 november 2010 - 15:35

MissKitty zei:

Het bedrag dat je moet betalen voor een HK, is dat eenmalig eigenlijk of jaarlijks?

Dat is éénmalig. Ik denk (ben niet zeker) dat het hknummer 10 jaar geldig is en dan opnieuw verlengd moet worden. Of je dan weer moet betalen weet ik niet.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#56 Geplaatst 09 november 2010 - 15:40

Eragon zei:

Ik dacht dat dit de bedoeling was van de nog niet van kracht zijnde wetgeving (wetsvoorstel).

Inzake BTW - er is nog altijd een verschil tussen het feit dat het FOD een BTW-vereist om een erkeningsnummer toe te kennen of beter niet meer en het feit dat je volgens de BTW-wetgeving zelf een BTW-nummer moet aanvragen als je een BTW-belastingplichtige bent hé. Het één sluit spijtig genoeg het ander niet uit.

In sé staat er in alle berichten hetzelfde, namelijk dat in praktijk je contact op moet nemen met je plaatselijk BTW-controleur (plaatselijk ontvangkantoor is veelal op de gemeente) en dat zij "veelal" beslissen dat voor een cattery het sop de kolen niet waard is.

En dan heb ik het maar over de BTW. Er is ook nog de personenbelasting

als je met dat wetsvoorstel het meerjarenplan bedoelt dat is verschenen, daar stond niks in over verplichte erkenning van catteries. Alleen verplichte registratie van katten. Het lijkt natuurlijk logisch en beter als ze alle catteries toch erkend moeten worden, maar dat stond niet in dat voorstel en dat is ook niet opgekomen in een discussie van fokkers over het meerjarenplan met het FOD.

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#57 Geplaatst 09 november 2010 - 15:50

Feroesti, ik dacht dat er maar één kruispuntbank was in België - is immers een virtuele gegevensdatabank.

Elke handelsonderneming moet zich inschrijven in de kruispuntbank. Handelsonderneming moet begrepen worden als vennootschappen of natuurlijke personen die daden van koophandel stellen. Daden van koophandel vereisen echter een oogmerk om winst te maken dus zo kan je die wetgeving wel omzeilen hé. Toon aan op basis van je gegevens dat je kosten hoger zijn dan je inkomsten, dat het puur een hobby is die verlieslatend is, en je dient je niet aan te melden.

Maar het onduidelijk in de wet is dat elke BTW-belastingplichtige zich ook moet melden bij de Kruispuntbank, en zoals gezegd houdt de BTW-wetgeving geen rekening met al dan niet winstgevende onderneming. Dus daar moet je ofwel doen alsof je neus bloedt of het op een akkoordje gooien met je plaatselijke controleur

Ik dacht eigenlijk dat Acerta een HR groep was voor ondernemers die je dus helpen bij de onderneming maar dacht niet dat dat een kruispuntbank was - misschien zorgen zij wel voor de inschrijving indien noodzakelijk

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#58 Geplaatst 09 november 2010 - 15:51

wea zei:

als je met dat wetsvoorstel het meerjarenplan bedoelt dat is verschenen, daar stond niks in over verplichte erkenning van catteries. Alleen verplichte registratie van katten. Het lijkt natuurlijk logisch en beter als ze alle catteries toch erkend moeten worden, maar dat stond niet in dat voorstel en dat is ook niet opgekomen in een discussie van fokkers over het meerjarenplan met het FOD.

Ik bedoel inderdaad die wetegving die zoals je zegt een verplichting inhoudt voor elke cattery, ook de kleine hobbyfokkers, om zich te registreren. Houdt inderdaad in de regel geen erkenning in

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#59 Geplaatst 09 november 2010 - 17:11

Eragon zei:

Ik bedoel inderdaad die wetegving die zoals je zegt een verplichting inhoudt voor elke cattery, ook de kleine hobbyfokkers, om zich te registreren. Houdt inderdaad in de regel geen erkenning in

ok, dan snap ik duidelijk iets niet. Hoe registreer je je dan bij het FOD zonder dat je een erkenning krijgt bij het FOD?

Ik bedoelde dat die wetgeving verplichte registratie van katten inhoudt, niet van catteries.

Bewerkt door wea, 09 november 2010 - 19:14.

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#60 Geplaatst 09 november 2010 - 17:22

Een registratie is geen erkenning hé. Erkenning vereist een goedkeuring, registratie niet

Maar ik geef toe dat ik dat voorstel van wet nog eens moet nalezen en dus niet met zekerheid kan zeggen dat de cattery en niet de kat moet geregistreerd worden, waarvoor mijn excuses